Som sagt, Hornbach vinner klart vad gäller personalen. Deras sortiment är bra, men Bauhaus kompletterar. El o VVS vinner Hornbach med hästlängder. Inom beslag har Bauhaus bättre sortiment, men de har olika, så man kan behöva titta hos båda. Virke är de nog relativt lika på. Men Bauhaus har ofta sämre ordning på drive in, mer skrot som står i vägen i gångarna, ofta varor 4m upp i luften, så man får spenderas en timme på att hitta någon som har tid att lyfta ned.

På färgsidan had relativt lika bredd, men delvis olika fabrikat, de kompletterar varandra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Samma i Göteborg. Hornbachs personal är betydligt kunnigare (på resp. område) än Bauhaus personal. Bauhaus har däremot bättre sortiment många gånger.
Hornbachs är lite tokigt för de kan sälja exakt samma produkt på två olika ställen till olika pris i samma varuhus. T.ex. VVS i byggavd. och VVS i trädgårdsavd. Senast igår hittade jag samma typ av presenningar på tre olika ställen (trädgård, bygg, måleri) till olika pris.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Bauhaus och Hornbach i skåne är lite av lotteri.

Bauhaus nyttjar jag 3 butiker, Helsingborg, Löddeköpinge, Malmö. Alla har bristande ordning och reda. I Malmö finns en nybyggd enorm köplada med bra sortiment. Drive-in är riktigt fin MEN de trycker in pallar med skruv, beslag och annat skit i gångarna, dessutom finns ingen "parkering" i drive-in. Man får således börja turen med att stå i kö för att komma in, eftersom nån nöt ställt bilen i första gången (och allt bråte gör att man inte kommer förbi). Samma sak händer när man ska ut. Framförallt om man har ett ordentligt släp med långa plankor på. Helt hopplöst! Det tar alltid minst 45 minuter extra att tråckla sig igenom bauhaus än Hornbach som ligger 500m bort. alltså väljer man Hornbach.

Deras drive-in funkar ypperligt, förutom när det är många virrpannor inne och kör. Hyfsade gångar, oftast bara lite bråte men för det mesta kan man köra utan att hindras. Stor parkering vid utfarten.

Det som stör mest där dock är alla jäklar som kör bil utan släp och ÄNDÅ tvunget ska in i drive-in. De kör in, plockar på sig de 5 kvartslister de skulle ha, ställer sig på en bil+släp-plats och traskar sen i lugn och ro i butiken en stund. En uppstramning på drive-in hade alltså varit av godo! In-ut, parkera sen där ute om du ska shoppa i butiken efteråt. De skulle haft en kassa ute i drive-in dessutom så att folk inte kunde lämna bilen och gå in.

I övrigt tycker jag att bauhaus och Honrbach (och liknande) är köplador för folk som vet vad man ska ha. Tyvärr gäller det de flesta butiker idag, man går in och ställer en fråga om en grej, så tittar de på skylten o svarar sen att de inte vet för det står ju inte där...

Byggmax har ganska hyfsat sortiment, exempelvis i Lödde. Men de är gravt underbemannade. Plank ligger huller om buller i drive-in, skräp och skrot överallt. Ska man ha nedlyft en packe reglar från en övre hylla (av annan dimension än de där nere) så kan det ta 30 minuter innan de hittar någon som har tid och kan köra truck. Ofta är de bara två och den ena är på lunch/rast/whatever och den andre kan inte lämna kassan. "Jo, men då står jag här och väntar tills lunchen är slut, eller nä jag kör till konkurrenten"
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H
M Markarbetaren skrev:
Men att det får fortgå! Helt otroligt!
Jag har exakt likadana erfarenheter av ett annat företag, börjar på El och slutar på giganten. ALLTID när jag sett en produkt på rea i ett reklamblad och åker dit så står det fel i kassan och kassamänniskan säger "åhh, då har dom missat att lägga in det i systemet". Mmm no shit Sherlock!!! Hur många lyckas dom lura? Var 5'e, var 10'e kund som inte bryr sig/har dålig koll? Det borde fan vara bedrägeri! Hur f-n skulle det se ut om man går in på ICA när dom har skickat hem ett reklamblad med rea på nötfärs för 49kr/kg och man kommer fram till kassan "Oj oj vad tokigt, dom har glömt att prissänka denna i systemet". Ja eller hur, vilken miss, reklambladet har bara gått ut till 500.000 hushåll, det funkar ju inte.
Det händer ofta på Ica, en del butiker verkar sätta det i system. Ett annat sätt är att just denna basvara som alltid finns annars är slut just den veckan som det är kampanj.
 
  • Gilla
Rooney och 2 till
  • Laddar…
På ICA hemma hos oss är det snarare tvärtom. Ofta får man rabatt på nåt som inte var skyltat med extrapris i butiken...
 
[QUOTE="johanlund77, post: 3656137, member: 264991 Till råga på allt har de riktigt fattiga släp utan kåpa till utlåning när man ska köra hem sina skumma tyska produkter.[/QUOTE]
Låta Svenssons hålla på med kåpsläp kan bara sluta med haverier
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det händer ofta på Ica, en del butiker verkar sätta det i system. Ett annat sätt är att just denna basvara som alltid finns annars är slut just den veckan som det är kampanj.
Samma på Lidl om inte värre tyvärr.
 
P Putte 9497 skrev:
Däremot jem och fix personal är totalt okunniga men priserna är högre än både Bauhaus och byggmax
Fast Jem och Fix kompenserar genom att skicka fel (bättre, iof lite kantstötta) grejer, och sen kreditera godtyckligt utan någon som helst kommunikation, så i sluttampen är det väldigt prisvärt.
 
S Svante Svenson skrev:
Fast Jem och Fix kompenserar genom att skicka fel (bättre, iof lite kantstötta) grejer, och sen kreditera godtyckligt utan någon som helst kommunikation, så i sluttampen är det väldigt prisvärt.
Jo, jag vet jem och fix butiken där jag bor lastar man på det man ska ha och sedan går man in i butiken och betalar. Man säger vad man har plockat på för virke och antal, är man ful plockar man fullt under pressen. Man kan ange hälften av de man köper med om man är oärlig. De har aldrig kollat mig:thinking:
 
engs
Brukar inte klaga på byggvaruladorna, "man får vad man betalar för", dvs förväntar mig inte att personalen har några kunskaper om produkterna de säljer osv. Men är rätt less just nu i väntan på reklamationsärende över mail.

Beställde 20(?) av denna för avhämtning, med lite annat.
https://www.bauhaus.se/markduk-typar-b-200cm

Knappar man in 20 enheter står det i klartext 40m2 för 798:-, + att de har texten "Bredd: 2meter, Säljes per meter i våra varuhus" i beskrivningen.
Trodde jag skulle få 20 löpmeter / 40m2, kommer hem och rullar ut duken, klipper upp osv. Visade sig vara 10 löpmeter / 20m2.
Kontaktar reklamationen över mail, de påstår att jag bara betalat för 20m2...(betalat 798:- enligt kvitto jag fotat och bifogat rek)

Tråkigast är att jag stått still med bygget sen i söndags pga detta, enda anledningen jag köpte på Bauhaus är att en mer lokal handel inte hade öppet då och ville bli klar med momentet.

Har jag fått helt hjärnsläpp och har fel eller har "någon annan" det?
 
Redigerat:
  • Gilla
RSn
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har jag fått helt hjärnsläpp och har fel eller har "någon annan" det?
Håller med dig, du borde fått 20 löpmeter.
 
Förstår inte alls hur de får dedär till 10lpm
 
Det som slår en när man besöker byggladorna, har två Bauhaus och en Hornbach i närområdet, är att ledningen saknar intresse för att driva en bra affär.
Man möts alltsom oftast av okunnig personal som hänvisar till någon annan, ett kund- och varuflöde som är allt annat än optimerat (jämför med IKEA).
Anekdotiskt är Drive-In på Hornbach, som skall betalas i butiken... vilket leder till att Drive-In omvandlas till en parkering eftersom man bara har en kassa öppen bredvid D-I. Oerhört begåvat. När man påtalar för personalen att de har en bedrövlig arbetsmiljö är svaret att ledningen inte lyssnar.
Bauhaus har ju en del utlämning i kundtjänst, som då kräver ny kö, uppvisande av kvitto, telefonbeställning till tjejen med trucken och sedan eventuell leverans. Återigen, jämför med IKEA där utlämningen hämtar så fort du betalat och varorna väntar på dig.
 
engs engs skrev:
Brukar inte klaga på byggvaruladorna, "man får vad man betalar för", dvs förväntar mig inte att personalen har några kunskaper om produkterna de säljer osv. Men är rätt less just nu i väntan på reklamationsärende över mail.

Beställde 20(?) av denna för avhämtning, med lite annat.
[länk]

Knappar man in 20 enheter står det i klartext 40m2 för 798:-, + att de har texten "Bredd: 2meter, Säljes per meter i våra varuhus" i beskrivningen.
Trodde jag skulle få 20 löpmeter / 40m2, kommer hem och rullar ut duken, klipper upp osv. Visade sig vara 10 löpmeter / 20m2.
Kontaktar reklamationen över mail, de påstår att jag bara betalat för 20m2...(betalat 798:- enligt kvitto jag fotat och bifogat rek)

Tråkigast är att jag stått still med bygget sen i söndags pga detta, enda anledningen jag köpte på Bauhaus är att en mer lokal handel inte hade öppet då och ville bli klar med momentet.

Har jag fått helt hjärnsläpp och har fel eller har "någon annan" det?
Det finns ju en över och undersida 20+20kvm ;)
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Brukar inte klaga på byggvaruladorna, "man får vad man betalar för", dvs förväntar mig inte att personalen har några kunskaper om produkterna de säljer osv. Men är rätt less just nu i väntan på reklamationsärende över mail.

Beställde 20(?) av denna för avhämtning, med lite annat.
[länk]

Knappar man in 20 enheter står det i klartext 40m2 för 798:-, + att de har texten "Bredd: 2meter, Säljes per meter i våra varuhus" i beskrivningen.
Trodde jag skulle få 20 löpmeter / 40m2, kommer hem och rullar ut duken, klipper upp osv. Visade sig vara 10 löpmeter / 20m2.
Kontaktar reklamationen över mail, de påstår att jag bara betalat för 20m2...(betalat 798:- enligt kvitto jag fotat och bifogat rek)

Tråkigast är att jag stått still med bygget sen i söndags pga detta, enda anledningen jag köpte på Bauhaus är att en mer lokal handel inte hade öppet då och ville bli klar med momentet.

Har jag fått helt hjärnsläpp och har fel eller har "någon annan" det?
Självklart ska du ha 20 lpm. Har du betalat redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.