M Markarbetaren skrev:
Förlora? För mig är tid pengar! Ett besök på Byggmax med alltifrån väntandet i kassan när 10 pers väntar på EN kassapersonal till att stå och plocka i pinnhögen för att hitta några enstaka fina bitar kostar TID! På Beijer har dom personal som håller stället i toptrim, priserna gör att altanbyggande Polacker håller sig borta, bara rulla in och ta det man ska ha, inga köer, ingen väntan. Vem som är vinnare eller looser i den ekvationen är nog högst personligt.
Ah såg nu att Beijer är samma som Bygg-Ole, i alla fall i Stockholm. Jag var på Bygg-Ole i Nacka för en månad sedan och skulle köpa frostskydd till betong. Det var enbart en produkt, men fick utomordentlig information om hur jag skulle gå tillväga.
 
Staffans2000
Det är en stor skillnad mellan de två tyskarna.
Bauhaus är för amatörerna och Hornbach för hantverkarna. Lite förenklat i alla fall. Hornbach har ett ypperligt rördelssortement, med massor av delar liggandes i backar, medans Bauhaus har enstaka delar redan styckevis paketerade. Dessutom är personalen på Hornbach förvånansvärt kunnig.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är en stor skillnad mellan de två tyskarna.
Bauhaus är för amatörerna och Hornbach för hantverkarna. Lite förenklat i alla fall. Hornbach har ett ypperligt rördelssortement, med massor av delar liggandes i backar, medans Bauhaus har enstaka delar redan styckevis paketerade. Dessutom är personalen på Hornbach förvånansvärt kunnig.
Nja, jag skulle nog säga att Bauhaus varken är för amatörer eller hantverkare. Vad har en amatör att hämta på ett ställe med okunnig personal? Även för en amatör har de inte det sortiment som kan behövas för olika byggprojekt. Bauhaus verkar vara bygghandelns motsvarighet till matbutikernas Lidl. Billigt men okunnig personal.
 
H Husbuset skrev:
Jag var stamkund på Fredells. Precis när Fredells hade stängt fick jag höra att Bauhaus skulle ta över och personalen skulle följa med till Bauhaus. Då tänkte jag att jag skulle gå över till Bauhaus istället. Det tog lång tid innan Bauhaus i Nacka kom igång, så jag handlade i Bromma under tiden. Katastrof! Vilken fullständigt okunnig personal. Eller så fanns ingen på plats. Stora problem när jag skulle handla från flera avdelningar för hemleverans. Flera timmars köande på olika avdelningar för att de skulle kunna slå ihop allt.
Senare fick jag höra att ingen av personalen på Fredells följde med till Bauhaus Nacka. Jag förstår dem. De fick troligen jobb på bättre ställen.

CA 30% utav dom på golvet följde med så det är mycket välbekanta ansikten. Nere i driven är det många duktiga och framför allt folk som lastade åt fedells. För tillfället anser jag att bahaus sickla är sthlm bästa butik. Det som dock är dumt att fördelningen på vissa rördelar är märklig. Men vet man om det så kan man anpassa sig.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
CA 30% utav dom på golvet följde med så det är mycket välbekanta ansikten. Nere i driven är det många duktiga och framför allt folk som lastade åt fedells. För tillfället anser jag att bahaus sickla är sthlm bästa butik. Det som dock är dumt att fördelningen på vissa rördelar är märklig. Men vet man om det så kan man anpassa sig.
Åh tack, kul att höra från någon som handlat på Fredells innan. Jag fick höra att Bauhaus Sickla hade en lång inkörsperiod, inte fullt sortiment, så jag blev informerad av deras kundtjänst att besöka ett annat Bauhaus. Ja, då kanske jag ger Bauhaus Sickla en chans någon gång, tack.
 
P Putte 9497 skrev:
Bauhaus och Jem o Fix är bra om man vet vad man ska ha.

På Bauhaus får man visa upp bilen invändigt när man kör in i driven men de tittar aldrig när man ska ut så jag förstår inte vitsen med titten i infarten.

På jem o fix tittar de aldrig. Man skulle i princip kunna fylla hela bilen med något och sedan köpa en säck jord
Jem o fix i vår stad är lite av ett skämt. Vissa saker går att handla. Virket är snett och jävligt trots det ligger inomhus.
Personalen var kaxig och ratade min inköpslista jag fick av min far när vi skulle gjuta egna plintar, killen på 20-25 bast sa att inköpslistan var helt fel och kommer aldrig att hålla för staketplintar. Men han höll käften när han fick reda på att farsan bara jobbat som betongare, murare i sisådär 35-40 år =)
De har produkter på hemsidan som står att de skall finnas i butik men det gör de inte.
Håller med dig om det när man kör in, de frågar vad man tagit men de öppnar aldrig bagaget, jag kan ju slänga in vad som helst egentligen.

Bauhaus har ändå märkesverktyg som makita och dylikt. Jem och fix här har black & decker vilket självklart funkar. Men om jag ska köpa skruvdragare så väljer jag bauhaus.
Vi brukar då köra till Helsingborg men kön vid kassorna är katastrof, kvittar om det så är 2 eller 10 framför en, det tar så evigt lång tid att betala och komma ut.
 
JanneJanne123
Jag har lyxen att bo nära Bauhaus i Bromma och om ni vill ha bra service (även om kompetensen är varierande) där ska ni åka dit en fredagkväll kl 19. Då har ni både butiken och personalen för er själva.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
lärjungen lärjungen skrev:
Är det inte lite så att du kastar sten i glashus nu min go' vän :thinking: Vill minnas att du är en av dem som flitigast "tjatat som en kärring" i tråden om hur kasst det är att Beijer kallar sina kunders kunder för idioter. ;)
It Takes a Fool to Remain Sane
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Nja, jag skulle nog säga att Bauhaus varken är för amatörer eller hantverkare. Vad har en amatör att hämta på ett ställe med okunnig personal? Även för en amatör har de inte det sortiment som kan behövas för olika byggprojekt. Bauhaus verkar vara bygghandelns motsvarighet till matbutikernas Lidl. Billigt men okunnig personal.
Taskigt mot Lidl, de har ju oftast väldigt bra priser iaf.
 
En massa gnäll raderat//Mod
 
  • Gilla
Kjol och 7 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Nja, jag skulle nog säga att Bauhaus varken är för amatörer eller hantverkare. Vad har en amatör att hämta på ett ställe med okunnig personal? Även för en amatör har de inte det sortiment som kan behövas för olika byggprojekt. Bauhaus verkar vara bygghandelns motsvarighet till matbutikernas Lidl. Billigt men okunnig personal.
Är det inte tvärtom Hornbach som är bygghandelns motsvarighet till Lidl? I vart fall sett till produkterna. Mkt ofta dyker det upp något skumt tyskt märke när man letar efter välkända fabrikat. Vem vågar köpa en helt okänd tysk gräsklippare? Vem vid sina sinnens fulla bruk köper ett "öl-bord" som trädgårdsmöbel (de hade ett sådant på display sist jag var där). Dessutom har de en bisarrt stor Zoo-del. Vad är grejen med det?? Till råga på allt har de riktigt fattiga släp utan kåpa till utlåning när man ska köra hem sina skumma tyska produkter.
 
J johanlund77 skrev:
Är det inte tvärtom Hornbach som är bygghandelns motsvarighet till Lidl? I vart fall sett till produkterna. Mkt ofta dyker det upp något skumt tyskt märke när man letar efter välkända fabrikat. Vem vågar köpa en helt okänd tysk gräsklippare? Vem vid sina sinnens fulla bruk köper ett "öl-bord" som trädgårdsmöbel (de hade ett sådant på display sist jag var där). Dessutom har de en bisarrt stor Zoo-del. Vad är grejen med det?? Till råga på allt har de riktigt fattiga släp utan kåpa till utlåning när man ska köra hem sina skumma tyska produkter.
Ja, jag är nog benägen att hålla med. Jag var där i går. Varierande kunskap hos personalen kände jag. Ville blandannat ha olja till trädäcket i lärk, men kvinnan på färgavdelnningen sa att det var väldigt ovanligt och att de inte hade någon olja till det. Likaså fanns ingennkunskap om deras olika markdukar. Den första jag frågade visste inte ens vad markduk var för något. De påminde lite om Bauhauspersonalen.Några kan sin grej och andra kan mindre än vad jag kan.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
J johanlund77 skrev:
Är det inte tvärtom Hornbach som är bygghandelns motsvarighet till Lidl? I vart fall sett till produkterna. Mkt ofta dyker det upp något skumt tyskt märke när man letar efter välkända fabrikat. Vem vågar köpa en helt okänd tysk gräsklippare? Vem vid sina sinnens fulla bruk köper ett "öl-bord" som trädgårdsmöbel (de hade ett sådant på display sist jag var där). Dessutom har de en bisarrt stor Zoo-del. Vad är grejen med det?? Till råga på allt har de riktigt fattiga släp utan kåpa till utlåning när man ska köra hem sina skumma tyska produkter.
Bauhaus är bra för kunniga hemmafixare men personalen är det lite si och så med beroende vilken avdelning de är på.

Byggmax däremot är väldigt dåliga enligt min åsikt och prismässigt är de som Bauhaus.

Däremot jem och fix personal är totalt okunniga men priserna är högre än både Bauhaus och byggmax
 
Fairlane
Märkligt hur olika upplevelser man kan ha. På min Hornbach-butik (Botkyrka) är personalen riktigt kunnig. Visst har de ett eget märke på vissa varor, lite billigare, men de vanliga märkena finns ju också.
Tänk så olika uppleveleser man kan ha. I "min" Hornbachbutik (Botkyrka) är personalen riktigt kunig, åtminstone har de haft bra svar på allt jag frågat om. Även om jag inte behöver fråga något utan vet precis vad jag ska ha så är det lättare på Hornbach än på Bauhaus, om varan ligger oåtkomligt (på lagret eller i en hylla 4 meter upp) för på Hornbach hittar jag lätt någon som kan plocka ner den, medan man får leta efter en anställd i evigheter på Bauhaus och hittar man till slut någon så jobbar de på en annan avdelning.

Visst har Hornbach ett sortiment av egna lite billigare varor (vilket ibland är utmärkt), men eftersom alla vanliga märken också finns på ser jag inte riktigt problemet.
Skruvdragare från Bosch, Dewalt och Hikoki
Blandare från FM Mattsson, Mora, Gustavsberg, Hansgrohe etc
Strömbrytare från Schneider, Elko och Malmbergs
etc
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Jag har också växlat mellan Bauhaus i Norsborg och Hornbach i Fittja, och min upplevelse är att det är vilt varierande nivå på personalen på båda ställena, dock så lutar jag lite mer åt Hornbach där jag har fått bra hjälp på VVS-avdelningen. Däremot hade tjejen på elen aldrig hört talas om N1XV utan hävdade bestämt att det enda man får lägga i mark är "rejäla doningar" (alltså EKKJ), så det är väl lite si och så.

När det gäller virke så föredrar jag dock Byggmax eftersom de har en rejäl brädgård utomhus och ett mycket vettigare system för att mäta upp virket. Där tycker jag att Hornbach har ett klart krångligare upplägg.

Prismässigt tycker jag inte att det är någon enorm skillnad, så länge man inte skall köpa väldiga mängder.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.