Avlägsnar även innertaket
Renoveringsrum med delvis avlägsnat innertak som exponerar träbjälkar, spånskivor och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tog ner alla taken på övre våningen! Renoveringsprojekt med borttagna tak, synliga bjälkar och rörsystem i ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
mattetvilling och 5 till
  • Laddar…
Ofärdigt pannrum med betongväggar där grundmålning med vit färg precis påbörjats, synlig målarroller i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis grundmålad vägg i ett pågående renoveringsprojekt av ett pannrum/tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålar innerväggarna i pannrum/tvättstugan!
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Hälften ommålad källarvägg med synliga rör längs taket och endast en lampa bakom rören, vid en gammal dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ommålat källarrum med synliga rör och en ensam lampa bakom fjärrvärmerör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket ljusare och skönare redan även om hälften är ommålat!
Kan bara gissa var en riktigt belysning ska göra för trivseln..
Delvis ommålat rum med synliga fjärrvärmerör och en ensam lampa bakom dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju som synes bara en lampa i rummet och den har hamnat bakom fjärrvärmerören!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Nu tömmer jag elementen på övervåningen för nu ska alla ut!
Vatten läcker ut på ett renoveringsklart betonggolv i tvättstuga med element och verktyg nära en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorelement monterat på en vägg före tömning, med fokus på avluftningsventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har stängt alla kopplingar mot värmeväxlaren och öppnar upp undersidan på ett element i tvättstugan där det finns en golvbrunn. Nu börjar vattnet försiktigt att leta sig ut på golvet och vidare mot avloppsbrunnen. Efter detta så går jag upp på övervåningen och skruvar bort avluftningsventilerna på alla elementen, de högsta först. Nu sprutar vattnet på riktigt bra en stund innan det avtar och rörkretsen på övre plan bör vara lite mera uttömd! Det ska dock sparas ett element i badrummet och även värmekretsen i garaget är avskild från den pågående tömningen då detta skall fortsätta att vara i bruk i framtiden.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Element?!
Staplade vita element utomhus på en gräsmark med snöfläckar och en röd resväska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-Check!
 
Vit radiator med tappad urtappningskran och målarform under för att samla upp vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tappar även ur vattnet i elementen på nedre våningen. Dessa kommer att få nya tilloppsrör då de gamla rören är ingjutna i väggarna. Eftersom urtappningskranen är så nära golvet så tappar jag ur vattnet i en målarform. Jag hade gärna återanvänt de gamla rören men då tvingas jag också behålla rördragningen under golvet på ovanvåningen och det vill jag inte. Bättre då att dra synliga rör i källartaket i väntan på upprustningen av källaren med golvvärme och nya avlopp.
 
Jag har fått ut den lätta halvan av de rör som ska rivas i samband med demonteringen av elementen. Isolerade rör och demonterade element ligger på gräsmatta med snö och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av golvet med synliga rör, träbjälkar och verktyg. Extra värme för att förhindra frysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även lite extra värme är inställda för att inte det lilla vatten som finns kvar ska frysa till! Rivna rör på ett betonggolv med timmerstomme och en portabel värmare för att förhindra frysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterade rörledningar på ett byggarbetsplatsgolv med en portabel värmare igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Lycka till! Been there, done that, men bara med trägolv. Mina djupaste sympatier, bit ihop och grotta vidare fram till kaklet!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag fortsätter väl med någonting som jag är bra på.. Rivningsarbete i ett rum med exponerade golvbjälkar, kablar, verktyg och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. Jag river vidare! :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fjärrvärmecentral kopplad till rör och radiatorer i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lossar fjärrvärmecentralen ifrån radiatorkretsen också innan jag tar kväll!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag åker resten av vattendragningen ut.
Renoveringsplats med gamla vattenledningar på golvet och en gardenakoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmätare med gardenakoppling och hink för läckvatten i väntan på att ersätta rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör med en gardenakoppling direkt efter vattenmätaren och en hink för att ta rätt på läckvatten då det inte finns någon avloppsbrunn i detta utrymmet!
Jag kommer att ersätta all vattenledning med plaströr i sinom tid.
 
  • Gilla
Andjul och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Börja riva kakel från köksvägg en. Tyvärr är fiberskivan i väggen så mjuk att den tar mycket skada! Det får bli rotgips i väggen..
.. Eller kanske jag river opp den från denna sidan och sätter OSB och gips. Utmärkt tillfälle att fälla in el samtidigt! [bild] [bild]
Osb o gips absolut!!!
Mycket bätttre och slippa utanpåliggande el är ju skönt
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Osb o gips absolut!!!
Mycket bätttre och slippa utanpåliggande el är ju skönt
Det blev att jag tog upp hela väggen och ska göra precis som du säger, jag ska även förstärka väggen som vetter mot sovrummet så min plattTV inte faller ner från fiberskivan! Renoverad vägg med exponerade trästolpar och isolering, elledningar, byggavfall på golvet och en plattTV på fiberskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Nu är rörhelvetet borta så nu blir det dyrt om man vill ha vatten på plats här igen! :crysmile:
IMG_20200425_125647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna väggavsnitt där rör har tagits bort i ett rum under renovering, med synligt avloppshål och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.