D09 D09 skrev:
ha ha då var det inte frön jag sparade
Visst är det frön. Och kanske de kan gro. Prova!

När jag skördat egen gurka så har de ibland hunnit växa till sig så att det finns mogna frön i. Dessa är lite hårdare än de brukar vara i köpt gurka. Men jag har inte provat. Det kanske fungerar ändå.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Har för mig att man ändå vill köpa gurkfrö för att minimera risken för besk smak, de tar rätt stor yta att odla då de växer på marken och inte uppåt (fast kanske går att binda upp)
Squash är också tacksamt att odla. Mormor hade något talesätt typ 1 planta är gott, 2 räcker till familjen, 3 får du mer än nog av och med 4 får du skaffa fler vänner. Brukar bli rätt mkt skörd :D
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
O jag har nada aning faktiskt.. ang gurkfröna i köpegurka :thinking: har provat tomater.. potatis.. paprikor.. utan problem (har givetvis testat lite annat oxå, nån citronkärna osv.. mer el mindre lyckat ;) )

..men aldrig gurka.. däremot svär jag över hur dyra de fröna e.. (speciellt de självpollinerande) :cool:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Frön i köpegurka är tyvärr inte tillräckligt mogna för att kunna gro. Men om man odlar själv borde det gå att låta en gurka sitta kvar tills fröna är mogna. Så slipper man köpa frö nästa år.
 
Värt att tänka på för den ovana, man kan få konstigt resultat om man använder frön från en F1 hybrid.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Igår satte vi potatis, jag skulle kunna ta en ny bild, men det ser precis likadant ut som tidigare ;)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Detta med frön från F1-hybrider. Skiljer det mellan olika sorter hur mycket avkomman skiljer sig från moderplantan? Jag har sått frön från köpetomater av sorten Zebrino som är en F1-hybrid. För min smak är tomaterna likadana nu efter flera generationer som de var från början. Kan det vara att skillnaden är högst relevant för avancerade odlare medan det är en mindre detalj för amatörer?
 
Ibland funkar det och ibland blir det intressanta resultat är min erfarenhet.

Jag tog fröer från någon chili för ett par år sedan, den blev helt annorlunda i formen i andra generationen.

Varför man gör hybrider kan säkert vara av olika skäl.
Sen har jag oavsiktligt råkar göra hybrider själv genom att korspollinera olika plantor
 
Några av tomaterna här har redan fått blomknoppar :D Kanske i tidigaste laget då de inte kan flytta ut än. Jag har spridit ut små krukor i snart varje fönster här då det blev för trångt under lysrören och nu kom jag på att jag skulle behöva putsa fönstren :rofl:
Tomatplanta med blomknoppar på en fönsterbräda, utsikt mot en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomatplantor med blad och blomknoppar i små krukor vid ett fönster inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomatplantor och lökväxter i små krukor på en fönsterbräda med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Tomatplanta med små gröna frukter och gula blommor i ett fönster med dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina börjar sätta frukt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Måste nog fixa slutkrukorna tidigare än planerat.. känns lite onödigt att få plats med ”en till omplantering” därimellan.. de växer på så det knakar!

 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Några av tomaterna här har redan fått blomknoppar :D Kanske i tidigaste laget då de inte kan flytta ut än. Jag har spridit ut små krukor i snart varje fönster här då det blev för trångt under lysrören och nu kom jag på att jag skulle behöva putsa fönstren :rofl:
[bild]
[bild]
[bild]
Går o skörda inne oxå.. :D(y)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Passade på när det var 30% på fröerna hos chililovers :cool: (Green zebra är en tomat, de andra chilisar).

Collage av chilisorter och Green Zebra-tomater med beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
:thinking:
Förra året bröt vi ett extra land och flyttade bort hallonen... I år bröt vi ännu ett land...

Men vi har ändå ingen plats för majsen?
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Det enkla svaret är att man har ALDRIG plats för allt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.