Kanske för sent att säga nu när skadan är skedd men... en fasadlasyr bruten i valfri grå ton hade funkat bra. Håller länge.
 
M Mikasw skrev:
Uppenbarligen är det ingen som kan svar på detta enligt inläggen ovan.
Mögel och alger äter organiskt material.
Om nu detta medel är så bra, varför har man då inte ersatt den vanliga impregneringen med detta?
Även alla färgproducenter skulle bygga sina färger på denna princip om det är bättre än att täcka en ytan med ett icke organiskt ytskikt.

Fossilbildning innebär oftast som vi uppfattar det som utbyte av substans. Alltså, fossilet upplöses och ersätts av en mineral.
Så detta medel skall bryta ned trästrukturen och sedan ersätta tomrummet med en mineral?
Innan man kan visa hur detta fungerar fysikaliskt antar jag att det första medlet lägger sig på ytan och eventuellt reagerar med trät och färgar det grått. Troligen är det medlet som färgas grått. Sedan är ytskiktet en vattenavstötande substans som ger ett visst skydd men det är impregneringen som skyddar mot röta när det gäller trall.
Hur länge efter behandlingen pärlar sig vattnet?
Känns som det är något liknande tvättmedel/medel till Gortex.

Konsumentverket kan vara intresserad av hur en produkt marknadsförs ...
Har inget med fossil att göra. Helt felaktigt påstående. SIOO och det med kisel impregnerade virket har ingen effekt mot mögel och röta. Bluff!
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
nikasp
B bingoberra skrev:
Tack för att du delar med dig, tror många kommer ha nytta av detta! Vi funderade på Sioo ett kort tag, men efter att ha läst just liknande skräckhistorier här på forumet så blev det en "klassisk" järnvitriolbehandling och det är vi väldigt tacksamma över....!
Jag klurar på att behandla med järnvitriol men är lite villrådig. Det blir bara en liten lekstuga men bor i Stockholm och här var ju senaste ”vintern” väldigt fuktig snarare än kall. Hjälper järnvitriol alls mot mögel eller behandlade ni separat mot mögel före eller efter?
 
Råsågad eller hyvlad yta utsida
 
nikasp nikasp skrev:
Jag klurar på att behandla med järnvitriol men är lite villrådig. Det blir bara en liten lekstuga men bor i Stockholm och här var ju senaste ”vintern” väldigt fuktig snarare än kall. Hjälper järnvitriol alls mot mögel eller behandlade ni separat mot mögel före eller efter?
Järnvitriol är inget skydd. Endast nyans.
 
nikasp
U Utdelning skrev:
Järnvitriol är inget skydd. Endast nyans.
Jag trodde det också men läste att de använt det på fasad så få höra hur de eventuellt behandlat. Är det norröver så kanske det funkar utan, känns som det här med mögel på hus och rostiga bilar är ett södra-Sverige-fenomen (flyttade från Luleå 1998).
 
nikasp nikasp skrev:
Jag trodde det också men läste att de använt det på fasad så få höra hur de eventuellt behandlat. Är det norröver så kanske det funkar utan, känns som det här med mögel på hus och rostiga bilar är ett södra-Sverige-fenomen (flyttade från Luleå 1998).
Ja har du ett klimat som är bra för obehandlat virke så funkar det med järnvitriol. Har du inte det så bör man välja annat. Men klimatet är torrare norrut och då bör ju järnvitriol och slamfärger funka bättre än vad de gör neråt landet
 
nikasp
U Utdelning skrev:
Ja har du ett klimat som är bra för obehandlat virke så funkar det med järnvitriol. Har du inte det så bör man välja annat. Men klimatet är torrare norrut och då bör ju järnvitriol och slamfärger funka bättre än vad de gör neråt landet
Vi har ett torp från 1850 i Sörmland som uppenbarligen funkat grymt bra med slamfärg, endast lite påväxt på norrsida på lada och öster på torpet pga skuggande träd. Har förmodligen inte målats på 20+ år. Hade hoppats höra tips från folk i våra trakter Sörmland/Stockholm.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag klurar på att behandla med järnvitriol men är lite villrådig. Det blir bara en liten lekstuga men bor i Stockholm och här var ju senaste ”vintern” väldigt fuktig snarare än kall. Hjälper järnvitriol alls mot mögel eller behandlade ni separat mot mögel före eller efter?
Hej! Järnvitriol snabbar på träets gråningsprocess, vilket enligt somliga leder till att det blir lite torrare på kortare tid. Det i sig kanske kan påverka mögel-tillväxt? Jag har ingen aning...:thinking: Men vad jag vet är att norrlandsgranfasaden är snustorr, stenhård och att vi inte har ett tillstymmelse till mögel på fasaden efter två år. Bor i Göteborg 100m från havet, här är hyfsat fuktigt på vintern :cool: men också blåsigt under samma tid och det är sannolikt också en viktig komponent; fasaden får torka ut mellan regnen. Våga järnvitriol, inget underhåll tills fasaden är uttjänt om kanske 20+ år (y)
 
  • Hus med fasad av norrlandsgran behandlad med järnvitriol, beläget nära havet med synligt torrt utseende och ingen mögeltillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
B bingoberra skrev:
Hej! Järnvitriol snabbar på träets gråningsprocess, vilket enligt somliga leder till att det blir lite torrare på kortare tid. Det i sig kanske kan påverka mögel-tillväxt? Jag har ingen aning...:thinking: Men vad jag vet är att norrlandsgranfasaden är snustorr, stenhård och att vi inte har ett tillstymmelse till mögel på fasaden efter två år. Bor i Göteborg 100m från havet, här är hyfsat fuktigt på vintern :cool: men också blåsigt under samma tid och det är sannolikt också en viktig komponent; fasaden får torka ut mellan regnen. Våga järnvitriol, inget underhåll tills fasaden är uttjänt om kanske 20+ år (y)
Då testar jag och ser. Det är ju en jätteliten lekstuga bara så i sämsta fall får jag behandla och måla men vill verkligen åt grånat gammalt utseende!
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
"Själva kiselformeln döda träet"

Har du fått förklarat vad de menar med detta?


Har du fått förklarat vad de menar med detta?
Jag trodde trädet dödades då man satte motorsågen i det...
 
  • Haha
  • Gilla
bingoberra och 1 till
  • Laddar…
Japp, motorsågen dödar trädet, därav är det intressant varför Sioo:x påstår att deras medel döda träet som är materialet ...

Jag antar att de menar att en behandlad ytan är ett dött material men bara formuleringen tyder på att de har mindre vetskap om vad de pratar om.
Fram med bevis som förklara den fysikaliska processen, annars kan vi med gott samvete anta att det bara är en bluff.
 
Hm, såg att de på sin hemsida hänvisar till att RISE har en testbedd för test av material men inte något test i sig.
Normalt brukar man lägga upp testresultatet på sin hemsida för att visa hur bra man är.
Betalar man pengar för att utföra tester och inte använder detta som underlag för sina påstående eller för att sälja mera kan man börja fundera på hur bra utfallet var ...

Råd & Rön har tittat på detta verkar det som om det är någon som har tillgång till deras information.
https://www.radron.se/artiklar/nytt-traskydd-omtvistat/
 
M Mikasw skrev:
Hm, såg att de på sin hemsida hänvisar till att RISE har en testbedd för test av material men inte något test i sig.
Normalt brukar man lägga upp testresultatet på sin hemsida för att visa hur bra man är.
Betalar man pengar för att utföra tester och inte använder detta som underlag för sina påstående eller för att sälja mera kan man börja fundera på hur bra utfallet var ...

Råd & Rön har tittat på detta verkar det som om det är någon som har tillgång till deras information.
[länk]
Det finns ett test utfört av Träöskyddsinstitutet och Malmö stad. Visar att SIOO inte har utlovad effekt. Rapporten nyligen publicerad. Kan skicka om du har mejl adress
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Köp ren järnvitrol i pulverform , koka och ha i silbets , det md olika träslag enligt detta På gran ger järnvitriolen en gröngrå kulör och på furu en mer ren grå kulör. Klimatet på platsen kan också påverka utseendet. Sen direkt på solsidan så kan kulören gå över i mera svart,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.