Hej alla,

Jag har äntligen fått mina solpaneler installerade. Det blev 43st LG paneler:
"LG NeON2 LG340N1K-V5.AW2 - 340 Wp (FB)
Skulle haft 52 men de hade räknat fel på taket tyvärr.

Jag räknade med 43*340=14,6kw men mitt på dagen , inga moln, ingen skugga får jag endast 11,5kw (2 dagar i rad när det har varit jätte bra väder). Det är knappt 78% i bästa förhållande. Har en Fronius Symo 17. Taket är 45 grader för 31 paneler och ca 30 grader för 12 paneler. Har söder läge!

Installatören sa jag ska ge det tid men förstår inte resonemanget riktig. Paneler ger vad de ger typ eller har jag fel?
Jag har läst och googlat och alla verkar säga April/Maj är bästa tiden då det är inte för varmt och paneler jobbar optimalt så varför får jag så lite ut från mina paneler?
De har kopplat på 3 slingor:
Slinga 1: 16 paneler (taket på huset som är 45 grader)
Slinga 2: 15 paneler (taket på huset som är 45 grader)
Slinga 3: 12 paneler (taket ovan carport som är ca 30 grader)
 
  • Gilla
Gryttjesbo
  • Laddar…
Det är inte sommar än. Skulle de ge 14,6 kW i början av april?

Det är ju längre för solstrålarna att ta sig genom atmosfären nu än det är till sommaren. Så 14,6 kanske gäller en riktigt kall men solig sommardag?

Dessutom, om du har en del i 45 grader och en del i 30 graders lutning så kommer aldrig alla ge maximal effekt samtidigt.
 
  • Gilla
eztoril och 6 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är inte sommar än. Skulle de ge 14,6 kW i början av april?

Det är ju längre för solstrålarna att ta sig genom atmosfären nu än det är till sommaren. Så 14,6 kanske gäller en riktigt kall men solig sommardag?

Dessutom, om du har en del i 45 grader och en del i 30 graders lutning så kommer aldrig alla ge maximal effekt samtidigt.
Jag läste här att dessa månader var bra men jag är långt ifrån expert så därför jag frågar
https://bengtsvillablogg.info/2019/04/15/vad-paverkar-effekten-hos-en-solcellsanlaggning

Självklart tänker jag inte jag ska få 14.6 men jag hade ändå räknat med 13kw eller så.
Hittade precis en jätte bra sida:
http://bengtsvillablogg.info/fakta-solceller/

Lutningen är enligt bilden på ovan länk verkar inte vara stora boven även om det påverkar någon % som du säger. Vad jag ser är att Maj är den bästa månaden. Så jag får kanske vänta några veckor till. Ser ut som att April ligger runt 20% lägre jämför med Maj/Juni...

Tack för info.
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
20% under 14,6 är ju 11,7 så någon procent till på lutningen så stämmer värdet på pricken.

Ge det åtminstone till midsommar så har du förmodligen fångat in vad du behöver för att hitta max åtminstone.

15 graders skillnad i lutning lutning borde betyda minst 3-4% minskning eftersom så mycket mindre blir arean mot ljuset. (på de paneler som lutar "fel" jämfört med inkommande ljus)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hehe exakt :D , såg det komma upp i 11.7 någon liten stund men det finns felmarginaler + och - antar jag.
Tack för hjälpen.

Tror jag har också något annat fel, filmade det på kvällen
https://1drv.ms/v/s!Ag9C_L5-r1CxhfwZ1aW6XqA10p4qyw?e=qJwui4

Själva koden 306 verkar inte vara ett problem från vad jag förstår här (speciellt på morgon/kvällar):
https://review.solar/fronius-inverter-fault-codes/

Problemet är att det loopar genom hela självtest och nästan som om det startar om....hörs en hel del klickande inifrån Froniusen. Det som är i filmen hände 3 gånger i rad innan jag gick in.
 
April är ingen månad som ger max, mina paneler har maxat på 86 % sista veckan. Mitten maj till början Augusti är det 100 % en klar dag.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
April är ingen månad som ger max, mina paneler har maxat på 86 % sista veckan. Mitten maj till början Augusti är det 100 % en klar dag.
Tack tack, har börjat inse det nu med. Ska bara lösa problemet med invertern.
Hade varit bra om någon av er som har Fronius Symo kunde berätta hur eran reagerar på kvällar? loopar det så som i filmen jag länkat ovan?
 
  • Gilla
Jh6304
  • Laddar…
OK, trådstartaren har alla panelerna mot söder. Då är det som bäst.
Men i övrigt se specialforumet: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/
Jag skulle gissa att trådstartaren har betalt väldigt mycket för anläggningen och kanske därför känner sig en smula lurad när anläggningen inte ger max med en gång.
De panelerna LG 340 Wp kostar nog väldigt mycket. De kostar ca 50 % mer än tyska kvalitetspaneler Heckert black på 325 Wp, men ger bara 340/325 = 0,046, dvs bara 4,6 % högre årsproduktion. Varför valdes just LG?

Hur har du gjort med de 3 strängarna, som alla har olika många seriekopplade paneler? Växelriktaren Fronius 17 kW har bara 2 st MPPT ingångar. Hur har du då gjort?
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Trådstartaren nämner inte åt vilket väderstreck han har sina paneler, kanske mot norr?
Då kan han inte begära de producerar så värst mycket.
Se specialforumet: [länk]
Hej @Arnodt ,

Jag skriver faktiskt att jag har söder läge ;)
Men jag tror efter de svaren och även länken jag hittade så känns det mycket bättre nu. Får helt enkelt vänta till Maj-Aug och se när systemet toppar.
Jag har ännu inte fått reda på hur jag ska koppla mig till min smart mätare heller. Har bara haft det i gång ett par dager :D
Mycket att sätta sig in in ...
 
A Arnodt skrev:
OK, trådstartaren har alla panelerna mot söder. Då är det som bäst.
Men i övrigt se specialforumet: [länk]
Jag skulle gissa att trådstartaren har betalt väldigt mycket för anläggningen och kanske därför känner sig en smula lurad när anläggningen inte ger max med en gång.
De panelerna LG 340 Wp kostar nog väldigt mycket. De kostar ca 50 % mer än tyska kvalitetspaneler Heckert black på 325 Wp, men ger bara 340/325 = 0,046, dvs bara 4,6 % högre årsproduktion. Varför valdes just LG?

Hur har du gjort med de 3 strängarna, som alla har olika många seriekopplade paneler? Växelriktaren Fronius 17 kW har bara 2 st MPPT ingångar. Hur har du då gjort?
Ja precis så kände jag. Jag skulle ha tagit andra paneler men de kunde inte leverera och då började vi kolla på LG som då fanns i lager. Skillnaden i pris låg på 20k (för 52 paneler) vilket jag efter lite resonerade tyckte var ok.
Dessa tappar mindre effekt per år (ca 90% efter 10 år mot 80% på andra), jag fick 340w mot 330w och dessa levererar mer när paneler blir varma. Tror ramen är också stadigare enligt installatören.
Jag är själv lite kluven gällande strängar, för på undersidan går det in 6 slingor (3 plus 3 minus).
Jag gissar de har kopplat ihop hustaket på en och carporten på en MPPT.
Kan ta lite bilder om du vill....
 
Nej, andra panelfabrikat har bra effektgaranti, t.ex Heckert.
90 % effektgaranti efter 10 år
80 % efter 25 år.

Jag skulle gissa du har strängen med 15 paneler och strängen med 16 paneler parallellkopplade. Dessa till den ena MPPTn.
Men egentligen ska man ha samma antal seriekopplade paneler i strängar som man ska parallellkoppla.
Men i ditt fall men en enda panel "för mycket" i den ena strängen går det nog bra, så länge växelriktaren är i drift och belastar de parallellkopplade strängarna. Stängs emellertid växelriktaren av börjar den sträng med flest paneler att trycka ström baklänges genom den med färre paneler. Så brukar man inte vilja ha det.

Sedan har du den andra strängen med 12 st seriekopplade till den andra MPPTn.

Men det ska stå i dokumentationen till anläggningen hur panelerna är kopplad i strängar. Titta i den!
Du ska även ha den fullständiga vind- och snölastberäkningen som bevisar att montagekonstruktionenen och även panelerana tål ortens dimensionerande vind- och snölaster. Och att det verkligen är byggt som beräkningen baseras på.

Lycka till med din anläggningen. Det är trevligt nu när produktionen ökar för varje dag. Bättre och bättre dag för dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Nej, andra panelfabrikat har bra effektgaranti, t.ex Heckert.
90 % effektgaranti efter 10 år
80 % efter 25 år.

Jag skulle gissa du har strängen med 15 paneler och strängen med 16 paneler parallellkopplade. Dessa till den ena MPPTn.
Men egentligen ska man ha samma antal seriekopplade paneler i strängar som man ska parallellkoppla.
Men i ditt fall men en enda panel "för mycket" i den ena strängen går det nog bra, så länge växelriktaren är i drift och belastar de parallellkopplade strängarna. Stängs emellertid växelriktaren av börjar den sträng med flest paneler att trycka ström baklänges genom den med färre paneler. Så brukar man inte vilja ha det.

Sedan har du den andra strängen med 12 st seriekopplade till den andra MPPTn.

Men det ska stå i dokumentationen till anläggningen hur panelerna är kopplad i strängar. Titta i den!
Du ska även ha den fullständiga vind- och snölastberäkningen som bevisar att montagekonstruktionenen och även panelerana tål ortens dimensionerande vind- och snölaster. Och att det verkligen är byggt som beräkningen baseras på.

Lycka till med din anläggningen. Det är trevligt nu när produktionen ökar för varje dag. Bättre och bättre dag för dag.
Jag skrev fel, det är efter 25 år: at 25th year: 90.08%
https://www.lg.com/us/business/neon®-2/lg-lg335n1k-v5

Ah precis, 15&16 är nog parallellkopplade på ena MPPT.
Jag har bett om att få just dokumentationen till anläggningen hur panelerna är kopplad i strängar och diverse lådor (ska skicka bild lite senare, måste säga det blev ganska snyggt kopplat). Måste veta det ifall man vill göra ändringar. De är inte så himla bra på att leverera dokumentation tyvärr men kommer att kräva det. Har även bett om beräkning för monteringssystemet men de verkar ha svårt med det. De säger de har installerat hundratals mest.

Det känns verkligen kul att man producerat eget el måste jag säga. Lite tråkig att jag inte fick mina 52 paneler men det är ändå helt ok med vad jag fick :)
 
Och lite bilder :D
 
  • Installation av Fronius solinverter, elcentral och elmätare på vit vägg med kabeldragning i rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hustak med solpaneler, en skorsten, och ett takfönster mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler installerade på taket av ett vitt hus med tegeltak mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Det verkar inte finnas varningsskyltar på boxarna som varnar för att även om växelriktaren stängs av att det ligger livsfarlig spänning på från panelfälten. Det ska även sitta varningsskyllt vid mätartavlan där växelriktaren har ansluts om "Varning bakmatning". Det kanske inte är klart ännu?

Om du skulle ha lagt panelerna i landskap kanske fler paneler hade rymts, har du provräknat? Taket är ju inte helt fyllt med paneler.

Kolla vad de valt för dvärgsäkring till växelriktaren, så den inte är för klen. Din växelriktare på 17,5 kW har märkströmmen 25,3 A. Då ska dvärgen givetvis vara högre kansk 32 A och inte riskerar att lösa ut vid apparatens märkström.

Ser inte AC-kabeln till växelriktaren klen ut? Borde vara minst 5x6 mm2, hellre 5x10 mm2.

Jag har för mig att växelriktare ska monteras på icke brännbart underlag, men det är den kanske? Hos oss fick gipsskiva monteras på en trävägg som underlag för växelriktaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det verkar inte finnas varningsskyltar på boxarna som varnar för att även om växelriktaren stängs av att det ligger livsfarlig spänning på från panelfälten. Det ska även sitta varningsskyllt vid mätartavlan där växelriktaren har ansluts om "Varning bakmatning". Det kanske inte är klart ännu?

Om du skulle ha lagt panelerna i landskap kanske fler paneler hade rymts, har du provräknat? Taket är ju inte helt fyllt med paneler.
Ju jag hade från börjat själv lagt panelerna liggande men när installatören kom på plats och räknade så kom han fram till att det blir sak samma med tanke på de marginaler de måste förhålla sig till.
EON var och kollade på själv elskåpet och sa det är märkt så jag har fått godkänt från de. Visste inte det ska finnas varningsskyltar på boxarna.
Egentligen är det klart men eftersom det blev lite hackigt med installationen (panelerna hade fastnat i Tyskland) så kopplade han växelriktaren på WLAN så länge. Han måste koppla på LAN kabel.
Installatören har förberett hålet så ett sista besök av elektrikern kommer att behövas. Ska påminna om detta innan han kommer.
Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.