Ola C Ola C skrev:
...men fulsidan från er såg är också ganska fnasig, om nu det spelar nån roll:geek:
[bild]
Fulsidan utan rits är jag ok med om den ser dålig ut.
 
Ola C Ola C skrev:
...men fulsidan från er såg är också ganska fnasig, om nu det spelar nån roll:geek:
[bild]
Verkar vara läge för maskeringstejp!

Tre rullar med gul maskeringstejp staplade ovanpå varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är fulsidan på en bit som aldrig någonsin kommer synas och exakt noll energi är lagd på att få den sidan flisfri och fin. Bilden va inte heller upplagd i tråden "visa sågsnitten på dina fabriksmålade mdf-skivor".

Åter till Ronnies vedermödor:rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har fått några timmar då och då i verkstaden = små framsteg

Nu är det flera småprojekt som tar små steg framåt: jag har börjat på en ny hållare till mina skruvdragare, ett av tre skåp till metalloftet är klart (ska bara målas men det blir senare) samt dagens stora snackis här i verkstaden — mina whiteboardpennor har fått hållare! Kolla:

Whiteboardpennor i hemmagjorda hållare av rörklämmor på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ordnung und rätsel! Wunderbart!

Tyvärr är det plastfusk, rörklämmor helt enkelt.

Whiteboardpennor i hemmagjorda rörklämmor på en verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men de gör sitt jobb och håller pennorna från golvet så jag är lite nöjd trots allt. ;)

Hoppas att påsken varit bra trots omständigheterna.
//Ronnie
 
  • Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Kaizen forever!!! Små och mindre framsteg i verkstaden.

Skulle haft en heldag i verkstaden idag. När diverse annat småkrafs som måste göras först var gjort kom jag äntligen ut dit — halv två på em. Jippie nånting...

Men jag ska inte gnälla, två av tre bänkskåp till metalloftet står på plats och jag har sågat till lite tillfälliga hyllplan och börjat knöka in grejor där. Vettig förvaring är ju nyckeln till O&R och nu börjar det märkas att det händer saker.

Välorganiserad verkstad med bänkskåp, provisoriska hyllor och verktyg upphängda på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut nu: två bänkskåp med provisorisk skiva samt två gamla Ikeahurtsar i plåt fulla med allsköns mojänger. Fantastiskt skönt att kunna samla saker på ett organiserat och strukturerat vis.
Kan inte låta bli att skicka med en liten bonusbild.

Verkstadsutrymme med två bänkskåp och provisoriska hyllor fyllda med verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brutalt simpel konstruktion inspirerad av Ikeas Faktumskåp; kommer att förses med lådor istället för hyllor och målas så småningom även om det nog kommer att dröja.

Utöver den tid jag har lagt på att sätta ihop och fylla skåpen har jag även flyttat fram positionerna när det gäller förvaringen av mina bench dogs och har tillverkat en liten bricka för mina Parf dogs i två varianter samt mina UJK Guide Pups.

Tillverkad träbricka med olika metall bench dogs och UJK Guide Pups för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som alla förstår var det här ingen avancerad eller långdragen process men som alltid var det ändå kul att få såga, borra och fräsa och nu bor benchdogsen på hyllan under mitt fake-MFT, lätt åtkomliga när de behövs

Dessutom har jag jobbat vidare med min nya skruvdragarförvaring och börjar närma mig slutmontering. Har bestämt mig för att det här är en prototyp, bl a för att det är en standardlösning och därför gör jag den i konstruktionsplywood. Risken med det senare är väl kanske att jag i framtiden kan komma att välja en helt annan lösning.

Såhär ser den ut just nu:

Kapade träplankor med förborrade hål och en Bosch skruvdragare på en arbetsbänk med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas få lite tid att limma och skruva ihop den imorgon kväll men har lovat Jenny en utedag i trädgården imorgon söndag så det här får dessvärre bli en liten cliffhanger.

Jag ber om att få återkomma.
Ta hand om er och andra och glöm inte att tvätta händerna! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Bra jobbat Ronny !!
Att ha ordning är just det som du pysslar med.
Ingen raketforskning eller jätteprojekt, utan små steg av förbättringar ett steg i taget.

Allt blir bättre när man vet var man har sina saker.

Gillar din tråd. ;)

//AA
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det blir alltid aldrig som man tänkt sig, det är bara att konstatera.

I ett försök att effektivisera förvaringen av mina skruvdragare började jag för en tid sedan att bygga en prototyp till hållare.

Eftersom jag visste att det inte skulle bli en slutgiltig produkt valde jag att "skissa" i konstruktionsplywood — rent förbannat korkat men det anade jag egentligen från början.
Något skev och tråkig på alla sätt att jobba med blev det självklart pannkaka av alltihop; förstaskissen skrotades innan den var klar.

Nåväl, nya tag togs och nu har jag skapat prototyp två, en hållare/hylla av blandrastyp. Eller ska man kanske säga att det är verkstadsinredningens motsvarighet till Frankensteins monster — delarna består av ett gammalt hyllplan i gran (!), en bit mdf och lite konstruktionsplywood igen får jag erkänna. Samt lite skärbräda i plast.

OK, vad får man när man kört sådana råvaror i snickerimixern då? Jo, det här:

Hemmagjord hållare för skruvdragare i plywood och skärbrädor på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ful anordning med en massa skruv i.

Och så här ser det ut när den sitter uppe med dragarna på plats:

Hemmagjord hylla med skruvdragare placerade på verkstadsbänk, gjord av mixade material som konstruktionsplywood och skärbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord hylla för förvaring av skruvdragare, tillverkad av blandade material inklusive skärbräda och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord hylla i verkstad med skruvdragare upphängda på avrundade lister av skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hållarna är anpassade så att väljaren mellan höger- och vänstergång är under listerna.

Och varför har jag då gjort listerna som dragarna hänger i av skärbrädor? Helt enkelt för att jag är lite pjoskig och gärna curlar mina verktyg och maskiner och det här kändes som en lösning som skonar både plast- och gummidetaljer på maskinerna. Vet inte om det framgår av bilderna men jag har fräst en avrundning på listerna där de möter skruvdragarna.

Jag måste erkänna att jag inte är helt till mig och har redan nu en annan idé som jag nog ska testa framöver. Enklast hade ju varit någon hållare där man hängde upp dragarna i bälteskroken men jag vill helst greppa och sätta tillbaks dem på samma vis som man håller dem när de används.

Nu har jag under alla omständigheter den här hållaren så version tre punkt noll får vänta, jag har lite annat att bli klar med innan jag tar nya tag här. Återkommer med rapport.
Ha en skön Valborg!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
bulleribock och 19 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det blir alltid aldrig som man tänkt sig, det är bara att konstatera.

I ett försök att effektivisera förvaringen av mina skruvdragare började jag för en tid sedan att bygga en prototyp till hållare.

Eftersom jag visste att det inte skulle bli en slutgiltig produkt valde jag att "skissa" i konstruktionsplywood — rent förbannat korkat men det anade jag egentligen från början.
Något skev och tråkig på alla sätt att jobba med blev det självklart pannkaka av alltihop; förstaskissen skrotades innan den var klar.

Nåväl, nya tag togs och nu har jag skapat prototyp två, en hållare/hylla av blandrastyp. Eller ska man kanske säga att det är verkstadsinredningens motsvarighet till Frankensteins monster — delarna består av ett gammalt hyllplan i gran (!), en bit mdf och lite konstruktionsplywood igen får jag erkänna. Samt lite skärbräda i plast.

OK, vad får man när man kört sådana råvaror i snickerimixern då? Jo, det här:

[bild]

En ful anordning med en massa skruv i.

Och så här ser det ut när den sitter uppe med dragarna på plats:

[bild]

[bild]

[bild]

Hållarna är anpassade så att väljaren mellan höger- och vänstergång är under listerna.

Och varför har jag då gjort listerna som dragarna hänger i av skärbrädor? Helt enkelt för att jag är lite pjoskig och gärna curlar mina verktyg och maskiner och det här kändes som en lösning som skonar både plast- och gummidetaljer på maskinerna. Vet inte om det framgår av bilderna men jag har fräst en avrundning på listerna där de möter skruvdragarna.

Jag måste erkänna att jag inte är helt till mig och har redan nu en annan idé som jag nog ska testa framöver. Enklast hade ju varit någon hållare där man hängde upp dragarna i bälteskroken men jag vill helst greppa och sätta tillbaks dem på samma vis som man håller dem när de används.

Nu har jag under alla omständigheter den här hållaren så version tre punkt noll får vänta, jag har lite annat att bli klar med innan jag tar nya tag här. Återkommer med rapport.
Ha en skön Valborg!
//Ronnie
gillar skarpt när man tar ner verktygen i samma grepp som när man använder dem.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
gillar skarpt när man tar ner verktygen i samma grepp som när man använder dem.
Mycket bra poäng
 
P Pysslarn skrev:
Det blir alltid aldrig som man tänkt sig, det är bara att konstatera.
Men det fina i kråksången är ju att ingen annan vet vad du egentligen hade tänkt dig. Följaktligen så kan det aldrig bli fel.

P Pysslarn skrev:
En ful anordning med en massa skruv i.
Som estetisk analfabet så kan jag inte uttala mig om ditt första påstående. En massa skruv är ju annars bra om man gillar att saker inte ramlar isär och det gör jag. Det viktiga när det gäller skruv är ju annars att det blir symetriskt på ett eller annat sätt. Om det krävs några extra skruvar för att få symmetri så drar jag gärna i dem oavsett om det behövs eller inte. Funktionalitet ligger också väldigt högt på min lista och där tycks du ha lyckats väldigt bra. (y)(y)(y)
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Stort tack @jac, jag uppskattar verkligen ditt pragmatiska sätt att se på saker och ting!

//Ronnie
 
Distanser, stöd, underlägg, upplyftare... Vad ska man kalla det egentligen?

Störst fokus just nu ligger på att snickra inredning till och skapa ordning i verkstaden. Har på sistone gjort trapphyllor samt bänkskåp till metalloftet, två av tre är klara och där drog jag lite i handbromsen. Det vart lite småknöligt att sätta tvingarna när jag skulle limma ihop stommarna, tyckte jag.

När jag besökte norra europas bästa snickeri senast och gjorde ett skåp där använde vi något som bäst kan liknas vid bitar av reglar för att lyfta stommen från arbetsbänken så att tvingarna kunde placeras korrekt vid limfogarna. Då var vi tre stycken som hjälptes åt; som ensam behöver man grejor som hjälper till.

Så den tid jag har haft på sistone i verkstaden har ägnats åt att såga, fräsa, borra och limma MDF.
Eftersom jag har en liten verkstad vill jag gärna ha fler funktioner än en i det jag tillverkar så mina "lyftare" blir lite mer speciella än bara en längd rikt- och planhyvlat trä. Är dock inte säker på att det är mödan värt, har en tendens att se till att mina skapelser blir en aning "over engineered". Time will tell.

Började med att strimla upp lite MDF och kexfräste remsorna enligt en noga uttänkt plan. :D
Alla bitar fick en fas där det var lämpligt och två stycken borrade jag ett antal tjugomillimetes hål i. Ronnie-effekten slog till så det blev såklart ett extrahål som inte var planerat.
Detta var resultatet:

Hemmagjorda trälyftare med hål och utskurna spår på ett snickeribord, tillsammans med verktyg och tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite magic med lim och tvingar hade jag detta:

Hemmagjorda trälyftare i MDF med hål och fasade kanter på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två st grejor, 900 mm långa, som kan höja prylar över bänkskivan.

Hemmagjorda trälyftare för snickeri med hål och urtag på en MDF-arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har urtag i sina vertikala delar som är anpassade till MFT-hålbilden så att de vid behov kan spännas fast i bänken. Likaså kan man spänna fast ämnen vid "lyftarna" (snälla, någon, ge mig en vettig benämning!) om man behöver det.

Hantverkarverkstad med MDF-hylla och bänkskiva fastspända med tving på MFT-bord med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överdelen av "lyftarna" fick en serie tjugomillimeters hål som dels gör det möjligt att spänna fast ämnen vid dem,

Trädistanser med tvingar på arbetsbänk med MFT-hålbild, använda för montering i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dels gör det möjligt att använda olika slags tillbehör och "dogs".

Två hemmagjorda trädistanser med hål och urtag på en arbetsbänk, omgivna av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur, när eller varför vet jag inte just nu men ser inga nackdelar med mångsidiga lösningar. Att nedre och övre biten har utskjutande kanter är för att man ska kunna tvinga fast dem även på icke hålade bord och bänkar.

Nu ska jag ha dem för att sätta ihop skåp tre till metalloftet, sedan får jag se hur de kommer att användas. Men det har varit kul att hitta på och tillverka dem.
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Wow
Hylman och 13 till
  • Laddar…
Underbart. Lika roligt varje gång det finns ett nytt inlägg från dig hur arbetet i din verkstad fortskrider. Nu väntar vi med spänning på nästa. Sluta inte (y)
/T
PS. Har just skruvat upp "magasinet" för trasor på väggen i mitt nya krypin. En bra ide som jag ohämmat snott från dig. DS
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Distanser, stöd, underlägg, upplyftare... Vad ska man kalla det egentligen?

Störst fokus just nu ligger på att snickra inredning till och skapa ordning i verkstaden. Har på sistone gjort trapphyllor samt bänkskåp till metalloftet, två av tre är klara och där drog jag lite i handbromsen. Det vart lite småknöligt att sätta tvingarna när jag skulle limma ihop stommarna, tyckte jag.

När jag besökte norra europas bästa snickeri senast och gjorde ett skåp där använde vi något som bäst kan liknas vid bitar av reglar för att lyfta stommen från arbetsbänken så att tvingarna kunde placeras korrekt vid limfogarna. Då var vi tre stycken som hjälptes åt; som ensam behöver man grejor som hjälper till.

Så den tid jag har haft på sistone i verkstaden har ägnats åt att såga, fräsa, borra och limma MDF.
Eftersom jag har en liten verkstad vill jag gärna ha fler funktioner än en i det jag tillverkar så mina "lyftare" blir lite mer speciella än bara en längd rikt- och planhyvlat trä. Är dock inte säker på att det är mödan värt, har en tendens att se till att mina skapelser blir en aning "over engineered". Time will tell.

Började med att strimla upp lite MDF och kexfräste remsorna enligt en noga uttänkt plan. :D
Alla bitar fick en fas där det var lämpligt och två stycken borrade jag ett antal tjugomillimetes hål i. Ronnie-effekten slog till så det blev såklart ett extrahål som inte var planerat.
Detta var resultatet:

[bild]

Efter lite magic med lim och tvingar hade jag detta:

[bild]

Två st grejor, 900 mm långa, som kan höja prylar över bänkskivan.

[bild]

De har urtag i sina vertikala delar som är anpassade till MFT-hålbilden så att de vid behov kan spännas fast i bänken. Likaså kan man spänna fast ämnen vid "lyftarna" (snälla, någon, ge mig en vettig benämning!) om man behöver det.

[bild]

Överdelen av "lyftarna" fick en serie tjugomillimeters hål som dels gör det möjligt att spänna fast ämnen vid dem,

[bild]

dels gör det möjligt att använda olika slags tillbehör och "dogs".

[bild]

Hur, när eller varför vet jag inte just nu men ser inga nackdelar med mångsidiga lösningar. Att nedre och övre biten har utskjutande kanter är för att man ska kunna tvinga fast dem även på icke hålade bord och bänkar.

Nu ska jag ha dem för att sätta ihop skåp tre till metalloftet, sedan får jag se hur de kommer att användas. Men det har varit kul att hitta på och tillverka dem.
//Ronnie
Smart Ronnie! (y)
Namnet givet!
"Ronnie +Balk"

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Slår man ihop detta så blir det en RONALK.
 
  • Älska
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.