Ganlet Ganlet skrev:
Jag ska kolla vidare, återkommer om jag lyckas få min hypotes bekräftad. Om det är rent släckt tekniskt kalk som gäller (t.ex. Nordkalk SL), så har jag även ett tips på var man kan hitta det som visar sig vara lättare sagt än gjort som privatperson.

Finns en webshop med överkomlig pris och frakt:
[länk]

Och ännu enklare, sök rätt på ett företag som säljer lantbruksprodukter (tips från boken Pizza napoetana). Första bästa jag ringde hade säckar inne á 20kg för 100kr.


Nästa huvudvärk som redan tagit åtskilliga timmar av googlande, komponenten fire clay / eldfast lera till homebrew. Någon som fått det helt bekräftat vad det faktiskt motsvarar i Sverige? Vad man kan hitta på detta forumet används det allt från eldfast lera, kakelugnslera och lermjöl.

Strangelove, ser att du använt lermjöl har du fått det bekräftat att det är korrekt?

Söker man på eldfast lera hittar man 5kg-hinkar med järnfilspån med okänt fabrikat och 25kg-säckar från fabrikatet Calderys. Sista uppenbarelsen var att 25kg-säckarna som benämns som eldfast lera är samma sak som eldfast gjutmassa (Calderys - Calde Cast F53). Är inte helt såld på att detta är rätt heller... Någon som klurat ut det?

Satt med liknande huvudvärk, tills jag bestämde mig för att testa och köra, får väl se hur länge den håller.

Går den sönder får man ju anledning att göra en ny =)
tror nästa version kommer bli bättre när man tränat en gång
 
  • Gilla
Bergz
  • Laddar…
Nu blev den klar, äntligen

Hur gör ni andra på vinter, behöver man täcka över den med nåt?
 
  • Nybyggd vedeldad ugn utomhus på träställning med vedträn, mot röd vägg och trädgårdsland i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LeKlint och 5 till
  • Laddar…
R Ricregad skrev:
Nu blev den klar, äntligen

Hur gör ni andra på vinter, behöver man täcka över den med nåt?
Du måste täcka över den, av två skäl.

1: vatten + minusgrader = is = sprickor
2: blöt ugn kommer aldrig upp i temperatur, det tar lång tid att elda ur all fukt..
 
Redigerat:
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Funderar på att inviga ugnen imorgon, hur länge ungefär får man elda för att få den varm?
 
Du vet att du bör börja med mindre värme, så du får ut allt vatten?

Kör du fullt flås direkt finns det risk för sprickor...
 
Och har du vatten kvar i ugnen kommer den bli svår att få varm
 
Ok tack, får börja lugnt och kanske vänta några veckor innan första pizzan
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sand hittar man ju lite varstans, ska man ha större mängder är ju typ "grustaget" billigast ... "Lime" är något som direktöversätts till "kalk" på svenska, men jag tror inte det ska vara just kalk, utan "släckt kalk" ([länk]) .. Jag rotade inte så mycket mer i det, men släckt kalk går att köpa i välsorterad bygghandel, bla. Beijer. Sist jag var på min bygghandel (Karl Hedin) så ringde de gärna upp nån teknisk support på Finja (har jag för mig) så det kan vara ett tips för att få veta mer om hur man ska blanda ...

Portland är ju vanlig cement, och clay lera i form av pulver. Det går att hitta i byggvaruhandeln, om man har tur ...

EDIT: Ja, det kommer att hålla värmen betydligt bättre än om du blandar vermiculit i!

Steg ett är att ha en massa i ugnen som håller värme. Ju längre man vill ha värme desto mer massa behöver man. Ugnar för att baka bröd i kan ofta ha golv där man ställer stenarna på högkant för att få så stor massa som möjligt. Dock betyder det att det går åt betydligt mycket mera ved för att få upp temperaturen, och det tar längre tid. En ugn som är optimerad för att baka bröd är inte den bästa för att baka pizza, och vice versa.

Steg två är att ha isolering utanpå, som behåller värmen kvar i ugnen. Vermicrete är bra, vermiculit "lös" är bättre, men allra bäst är en modern keramisk filt (som inte ens är keramisk nuförtiden). Dock är den dyr, ca 5-600 per kvadratmeter 50 mm tjock filt. Jag kommer att köra med en kombination av keramisk filt på 50 mm, och utanpå detta vanlig "rockwool". Stenull i sig klarar hög temperatur, men bindemedlet som håller ihop fibern bryts ner över 200 grader .. Det betyder ingenting för isoleringsförmågan.
Hej, skall börja mitt pizzaugn projekt snart och har lite funderingar över blandningen av portlandcement och lime, är inte detsamma som färdigblandad murbruk?
Är det vikt eller volym som gäller för 3:1:1:1 ?

Hittade detta på en gammal tråd här på forumet
Kalk/Cement 50/50 vikt% (2/1 volym%) = Murcement för KC-bruk Klass C
Kalk/Cement 35/65 vikt% (1/1 volym%) = Murcement för KC-bruk Klass B

https://www.byggahus.se/forum/threads/skillnad-pa-murcement-och-vanlig-portland-cement.217965/

Så beroende på vikt eller volym så kan man ta 2 delar av Murbruk B eller C och blanda med sand och clay så får man rätt homebrew? Är det 1 del vatten också?
Läste hela tråden men har inte riktigt klart för mig om "fire clay" , vilken produkt är det som gäller här?

Spännande med vedeldad pizzaugn :)
 
D Dr.Feelgood skrev:
Hej, skall börja mitt pizzaugn projekt snart och har lite funderingar över blandningen av portlandcement och lime, är inte detsamma som färdigblandad murbruk?
Är det vikt eller volym som gäller för 3:1:1:1 ?

Hittade detta på en gammal tråd här på forumet
Kalk/Cement 50/50 vikt% (2/1 volym%) = Murcement för KC-bruk Klass C
Kalk/Cement 35/65 vikt% (1/1 volym%) = Murcement för KC-bruk Klass B

[länk]

Så beroende på vikt eller volym så kan man ta 2 delar av Murbruk B eller C och blanda med sand och clay så får man rätt homebrew? Är det 1 del vatten också?
Läste hela tråden men har inte riktigt klart för mig om "fire clay" , vilken produkt är det som gäller här?

Spännande med vedeldad pizzaugn :)
Jag har bara byggt med tegel och eldfast bruk, så jag är inte rätt person att ge detaljråd.. Det finns mycket information på forno bravos forum, är du inte reggad där rekommenderar jag dig att börja där... (y)
 
Jag körde 3:1:1:1, och då på volym, gjöt inre kupolen med det, och isolerade utanpå
 
Hej.

Jag ska börja med min ugn i veckan efter mycket inspiration. Jag har lite frågor. Själva betongplattan som ska gjutas, måste det vara finbetong? Jag köpte grovbetong. Tror ni det räcker med en 25 kg säck till plattan? Vet ej hur stor plattan kommer bli men jag ska gjuta med en pilatesboll med 65cm radie, kanske blir 70×70 cm betongplattan.

Hur länge ska man låta formen av vedugnen torka? Jag kommer ha den i mitt garage. Ska man vattna det under tiden det torkar samt lägga plast över?

Om betongplattan är 5cm, räcker det att isoleringen med vermikulit och eldfast betong 2,5 cm om man ska avsluta med sand samt eldfast tegel på 2,5 cm?

När man lägger eldfast tegel i fiskbensmönster, läggs det inom kupolens inre omkrets eller behövs det lite utrymme på sidab när kupolen ska på?

Blev många frågor. Tar emot all hjälp. Är en novis. Tack på förhand :D
 
4 4kvadrat skrev:
Hej.

Jag ska börja med min ugn i veckan efter mycket inspiration. Jag har lite frågor. Själva betongplattan som ska gjutas, måste det vara finbetong? Jag köpte grovbetong. Tror ni det räcker med en 25 kg säck till plattan? Vet ej hur stor plattan kommer bli men jag ska gjuta med en pilatesboll med 65cm radie, kanske blir 70×70 cm betongplattan.

Hur länge ska man låta formen av vedugnen torka? Jag kommer ha den i mitt garage. Ska man vattna det under tiden det torkar samt lägga plast över?

Om betongplattan är 5cm, räcker det att isoleringen med vermikulit och eldfast betong 2,5 cm om man ska avsluta med sand samt eldfast tegel på 2,5 cm?

När man lägger eldfast tegel i fiskbensmönster, läggs det inom kupolens inre omkrets eller behövs det lite utrymme på sidab när kupolen ska på?

Blev många frågor. Tar emot all hjälp. Är en novis. Tack på förhand :D
Hej, vad skall du gjuta med? Jag gjorde all research men har lagt mitt projekt på is. Bifogad en ritning från en annan forum som jag tänkte kopiera med mitt bygge. Här uppe fanns en annan ritning som är likt denna.
Hursomhels så rekommenderas det inte att man gjuter endast med vermicrete/pericrete även om man gör det med eldfast betong i blandningen. Du kan blanda homebrew eller använda eldfast betong som första lager på innerkärnan 50 mm och sedan isolera övan med eldfast isolering och vermi/perlicrete . Jag tänkte gjuta med eldfast betong och det billigaste jag kunde hitta var från https://www.lakkapaa.se/byggmaterial/produkt/fescon-gjutmassa-tkv-53067-25kg-eldfast/6416841530677/ , de hade billiga stenar också.
Räkna på att 50mm 65cm radie kommer att ha vikt runt 80kg som du behöver flytta på plats efter gjutningen. Det är rekommenderat att man gör en sandslott som form som man gjuter över på plats. Rekommenderar att du läser i fornobravo forumet för mer tips.
Grovbetong för plattan är OK, viktigare med rätt isolering mellan plattan och ugnen. Eldfast tegel på 2,5cm känns tunnt, de flesta kör med 50+, här kan du betälla ifrån om du beställer eldfsattbetong från samma ställe https://www.lakkapaa.se/byggmateria...14x65mm-a-1-3-5kg-for-murverk-hållbar/133113/
Kupolen (innrekärnan) skall ligga på stenen men isoleringen skall gå runt.
Torktiden beror på gjutmaterial.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Dr.Feelgood skrev:
Hej, vad skall du gjuta med? Jag gjorde all research men har lagt mitt projekt på is. Bifogad en ritning från en annan forum som jag tänkte kopiera med mitt bygge. Här uppe fanns en annan ritning som är likt denna.
Hursomhels så rekommenderas det inte att man gjuter endast med vermicrete/pericrete även om man gör det med eldfast betong i blandningen. Du kan blanda homebrew eller använda eldfast betong som första lager på innerkärnan 50 mm och sedan isolera övan med eldfast isolering och vermi/perlicrete . Jag tänkte gjuta med eldfast betong och det billigaste jag kunde hitta var från [länk] , de hade billiga stenar också.
Räkna på att 50mm 65cm radie kommer att ha vikt runt 80kg som du behöver flytta på plats efter gjutningen. Det är rekommenderat att man gör en sandslott som form som man gjuter över på plats. Rekommenderar att du läser i fornobravo forumet för mer tips.
Grovbetong för plattan är OK, viktigare med rätt isolering mellan plattan och ugnen. Eldfast tegel på 2,5cm känns tunnt, de flesta kör med 50+, här kan du betälla ifrån om du beställer eldfsattbetong från samma ställe [länk]
Kupolen (innrekärnan) skall ligga på stenen men isoleringen skall gå runt.
Torktiden beror på gjutmaterial.

Lycka till!

Hej

Jag tänkte gjuta pilatesbollen med vermikulit och eldfastbetong. De flesta här har skrivit att de har använt en blandning av 5 delar vermikulit & 1 del eldfast betong. Men du menar att det är bättre att enbart köra 5 cm först med bara eldfast betong sedan 5 cm ovanpå med blandning av vermikulit och eldfast betong?

Det var billigt material på den hemsidan du länkade. Jag handlade i helgen 11 eldfast tegel, 44 kr st och 8 st finja eldfast bruk, 125 st. Blir 1484 enbart för det materialet från Hornbach.

Köper jag 2 säckar Fescon eldfast gjutmassa samt 20 st 65 mm eldfast tegel så blir priset med frakt 1500 kr. Ungefär samma pris som jag har handlat från Hornbach.

Det lär bli rätt tung att använda 65 mm tegel på 3,5 kg st, de jag har på 25 mm väger ca 1,3 kg. Fast det håller värmen bättre med tjockare tegel.
Hur fort har ni som har handlat där innan fått hem era grejer?

En sista fråga. Om man ska blanda med vermikulit och cement, då ska jag köpa eldfast murbruk och inte eldfast gjutmassa? Har inte förstått skillnaden på dem två. Vilken motsvarar Finja eldfast bruk jag har köpt.

Tacksam för svar.
 
4 4kvadrat skrev:
Hej

Jag tänkte gjuta pilatesbollen med vermikulit och eldfastbetong. De flesta här har skrivit att de har använt en blandning av 5 delar vermikulit & 1 del eldfast betong. Men du menar att det är bättre att enbart köra 5 cm först med bara eldfast betong sedan 5 cm ovanpå med blandning av vermikulit och eldfast betong?

Det var billigt material på den hemsidan du länkade. Jag handlade i helgen 11 eldfast tegel, 44 kr st och 8 st finja eldfast bruk, 125 st. Blir 1484 enbart för det materialet från Hornbach.

Köper jag 2 säckar Fescon eldfast gjutmassa samt 20 st 65 mm eldfast tegel så blir priset med frakt 1500 kr. Ungefär samma pris som jag har handlat från Hornbach.

Det lär bli rätt tung att använda 65 mm tegel på 3,5 kg st, de jag har på 25 mm väger ca 1,3 kg. Fast det håller värmen bättre med tjockare tegel.
Hur fort har ni som har handlat där innan fått hem era grejer?

En sista fråga. Om man ska blanda med vermikulit och cement, då ska jag köpa eldfast murbruk och inte eldfast gjutmassa? Har inte förstått skillnaden på dem två. Vilken motsvarar Finja eldfast bruk jag har köpt.

Tacksam för svar.
Hej, jag var inne på samma spår tills jag började läsa fornobravo forumet. Det är billigt och enkelt metod med 5:1 vermicrete men det håller inte värmen och riskerar att falla sönder efter något år. Personligen så vill jag göra rätt från början och inte ångra något sedan.
Jag skulle returnera grejerna till Hornbach och handla från länken jag skickade tidigare.
Fescon har både gjutmassa och murbruk https://www.lakkapaa.se/byggmateria...-tkm-53066-25kg-specialmurbruk/6416841530660/
Som jag uppfattade så använder man murbruk för fog mellan stenar och gjutmasa för gjutning.
2 säckar kommer inte räcka om du gjuter endast i det. tänk på att volymen är ~45% av vikten och du får räkna på volym. Jag räknade med ca 50000 cm3 volym på innerkärnan för en 74 cm innediameter och 5 cm tjockt.

Tänkte göra något så här
Börja med fundamentet som sedan isoleras med Vermi/Perlicrete 5:5:1. Blanda lika delar vermiculite och perlite och en del portland cement. Isoleringen i botten bör vara minst 100mm om man inte skall ha calsil kalciumsilikat platta mellan. Tycker att kalciumsilikatskivan är rätt dyr så det blir billigare med vermicrete.
Lägg på eldfaststen som fiskben och isolera runt med vermicrete. Gör en sfär av sand som sandslott.
Gjut innerkärnan av eldfast betong endast, 50 mm, gjutning över sandslottet som täcks med blötta tidningar, ta bort sanden när formen har stelnat. Torktiden är ca en vecka, man kan elda lätt efter en vecka för att få bort sista fukten.
Isolera med 50 mm https://soliduct.se/natmatta-50mm-2m-brandsaker.htm eller https://www.kamintillbehor.se/keramisk-isolermatta/
Toppa med vermi/perli-crete 5:5:1
Putsa med vattentätt betongputs.

Säkert många detaljer jag missat :) men här kommer några länkar med de flesta detaljer och svar.

https://community.fornobravo.com/fo...-1-1-how-to-work-out-how-much-material-to-buy
https://community.fornobravo.com/fo...-heat-refractory-mortar-for-building-the-dome
https://community.fornobravo.com/fo...ation/getting-started/416983-30-castable-dome
https://community.fornobravo.com/fo...54-longmont-co-new-wfo-build-casted-over-sand
https://community.fornobravo.com/fo...399799-new-member-and-first-portable-32-build
 
Redigerat:
Hej

Tack för svaren. Nu har jag gjutit min bottenplatta, första gången jag gjutit betong. Det håller på att stelna, det går framåt. Hur ofta behöver man vattna betongplattan under tiden och kan man övervattna det?

Vad har ni använt för mått på virken när man bygger bord till vedugnen? Bör man ha tjocka reglar som ben på 45*70 eller 70*70 mm med tanke på att betongplattan och kupolen lär väga rätt mycket. Funkar vanliga 22*95 mm trall som avlastningsyta ovanpå bordet? Om det är tryckimpregnerat virke, kan man olja det direkt för att få en snygg färg eller bör man vänta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.