Mikael_L
OM dom säljer elmaterial och OM de vill kunna skicka så att deras kunder kan ha det dagen efter, så måste dom ha det lagerfört hos sig själva ... eller hur ...

I alla fall har de grossister jag är hos ett jättestort lager 24/7, så att jag kan få saker samma dag eller dagen efter. Om det inte vore så skulle jag inte använda mig av dem.
 
Elbutik har ju mycket standarsdgrejer hemma. Det mesta jag beställt till huset har funnits i lager såsom flexslang med fördragen fk av olika typer, tomrör av större dimensioner, dosor och tillbehör samt apparater med vissa undantag på specialgrejer. Det jag har fått vänta på var en täckfront för golvvärmetermostaten från Ebeco samt några exxact antracit 2-vägs med låg brunn.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OM dom säljer elmaterial och OM de vill kunna skicka så att deras kunder kan ha det dagen efter, så måste dom ha det lagerfört hos sig själva ... eller hur ...

I alla fall har de grossister jag är hos ett jättestort lager 24/7, så att jag kan få saker samma dag eller dagen efter. Om det inte vore så skulle jag inte använda mig av dem.
Ska försöka vara tydligare då du förstår.
Jag misstänker att beställningen bara länkas till annan tex tillverkare eller annan aktör.
Då går dom stå för frakt lager och packning.
Om inte är vi tillbaks till det tråden egentligen handlade om.
Att elektrikern måste ha ett påslag utöver inköpspris.
Det går inte att hålla på och handla saker på olika ställen.
För övrigt så misstänker jag att ts fick betala lika mycket påslag på allt matrial och inte bara vägguttaget.
 
Fast om du handlar allt hos elbutiken så behöver du ju inte handla någon annanstans.

Och som vanligt är frågan inte egentligen hur mycket sakerna kostar, utan att den ena parten (den oseriösa, alltså långt ifrån alla och såklart särskilt inte du) hantverkaren utnyttjar sitt informationsövertag för att ta ett pris som upplevs oskäligt just för att kunden inte informerats innan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Ska försöka vara tydligare då du förstår.
Jag misstänker att beställningen bara länkas till annan tex tillverkare eller annan aktör.
Då går dom stå för frakt lager och packning.
Om inte är vi tillbaks till det tråden egentligen handlade om.
Att elektrikern måste ha ett påslag utöver inköpspris.
Det går inte att hålla på och handla saker på olika ställen.
För övrigt så misstänker jag att ts fick betala lika mycket påslag på allt matrial och inte bara vägguttaget.
Jag tror att alla är med på att en hantverkare, oavsett inom vilken del av branschen, måste ha ett påslag för materialhanteringen. Det går åt tid för hanteringen, som är svår att koppla till ett enskilt projekt. Även om hantverkaren inte behöver en stor lagerhall, så behövs det någon form av lokal där material för de närmaste dagarnas arbete kan samlas upp. Osv. Och den tiden som läggs "centralt" måste givetvis på något sätt betalas med samma nivå som annan arbetstid.

De hantverkare jag anlitat (utom elektriker) har legat på 10% påslag. Elektrikern hade ca 300% högre pris än elbutik.se (trots att jag fick 20% "rabatt"). Nu var detta inget överaskande för mig, inget jag blev sur över, bara irriterad. Jag inser att man kan inte rakt av jämföra ett pris från en webbutik med ostadiga leveranstider (då för 10 år sedan fick jag ibland leveranser dagen efter, ibland 3v senare från elbutik, trots att varorna påstods finnas på lager, helt OK om de är billiga, och man vet att det kan ta tid). Med varor från en elgrossist där det går att hämta NU, eller som kör hem det inom 4h, som jag vet att vissa av elgrossisterna gör. Men 300%, skillnad....

Men snickaren som tog det mesta materialet från en "dyr" bygghandel, hade 25 - 30% rabatt och lade på 10%. Vilket gav priser som ibland låg något över byggmax, ibland lite lägre, efter påslaget, vissa väldigt dyra prylar lade han inte på något alls på, han tyckte det skulle blivit orimligt stort påslag på en ytterdörr för 30 000. En målare jag anlitade visade inga underlag, fick bara en klumpsumma för material. Jag skulle just påpeka att jag ville se underlag, när jag insåg att priset låg ca 30% under vad jag själv skulle kunnat köpa materialet för, då kändes det inte så viktigt.

Elektrikern kommer jag inte att anlita igen, men inte pga. materialkostnaden, han gjorde ett dåligt arbete, jag skulle kunnat hempula centralen själv med färre fel. Därmed inte sagt att jag kommer att hempula en central, jag anser mig kunna mycket, men jag vet inte vad jag inte kan. Och det finns många fallgropar vid den typen av installationer. Ett par av de fel elektrikern gjorde hade jag ingen aning om att det var möjligt att göra (fast jag skulle inte gjort just de felen).
 
  • Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Därmed hade det inte varit någon jätteförlust att tappa en 60 årig, gnällig och fördomsfull rörläggare.
Det där var onödigt, med åldersdiskriminering, det vet du väl att det är brottsligt, du som påstår dig vara kunnig byggprojektledare, eller?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det där var onödigt, med åldersdiskriminering, det vet du väl att det är brottsligt, du som påstår dig vara kunnig byggprojektledare, eller?
Det var väl ingen åldersdiskriminering? Användaren refererade själv till sin erfarenhet ergo ålder. Det var en specifik person som åsyftades, inte en grupp människor.

Brottsligt är det nog dock inte oavsett. Jag arbetar inte som projektledare utan platschef. Förstår inte vart du vill komma. Du lyckas rätt dåligt med din provokation.
 
Du skriver att det inte gjort så mycket om du tappat en 60 årig rörläggare

Det däremot är provokativt och oförskämt
Så han har rätt

vilken kurs gick du för att bli platschef? låt mig
Gissa , Med tanke på hur provokativt du skriver gissar jag på Skanska fostrad
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på hur du uppför dig här så är det nog få som skulle sakna dig på en arbetsplats, oavsett ålder.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på hur du uppför dig här så är det nog få som skulle sakna dig på en arbetsplats, oavsett ålder.
Du Daniel
Har en nyhet åt dig . Den beskrivningen stämmer bättre på den du ser i spegeln varje morgon.
Från första inlägget jag gjort har du hyst agg och blandat ihop mig med någon annan som du retar dig på . Agerat språkpolis vilket ger en fadd smak .
Du och ett par till här är tyvärr den typen av bittra människor som lever och går i gång på att Skapa konflikter , ett finare ord är bistra internet troll Som av någon anledning får verka på forum vilket resulterar i att dom goda råden tar slut från Hantverkare.
Som du Alltid baktalar när du får chansen.

men oroa dig inte Daniel 109
Jag är inte intresserad av att delta i dina påhittade dokusåpor du försöker skapa på ett forum som hade kunnat vara väldigt bra utan
Sarkastiska på hopp.
Och när någon svarar i samma ton övergår
Du till personangrepp.
Fråga dig själv . Vad kallas din egen personlighet ?
Sista inlägget
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
På min arbetsplats är de äldre 55+70 år som är gudarna. De är vandrande uppslagsverk bla. De är det enda av oss som tilltalas med titel och efternamn. T.ex Dr Jönsson, eller Ingenjör Svensson.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
På min arbetsplats är de äldre 55+70 år som är gudarna. De är vandrande uppslagsverk bla. De är det enda av oss som tilltalas med titel och efternamn. T.ex Dr Jönsson, eller Ingenjör Svensson.
Så är det på min arbetsplats också. De äldre kan mest för de har varit med om mest saker.

En platschef på större byggen ger jag inte ett skit för. Jag har varit på en massa byggen och alla chefer utom 1 har verkligen sugit, så det är runt 97 % att falkn suger också . Och med hans fördomar så bör det vara 100
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Du skriver att det inte gjort så mycket om du tappat en 60 årig rörläggare

Det däremot är provokativt och oförskämt
Så han har rätt

vilken kurs gick du för att bli platschef? låt mig
Gissa , Med tanke på hur provokativt du skriver gissar jag på Skanska fostrad
Du beter ju dig som ett gnälligt barn. Den 60 åriga rörläggaren är du, ingen annan. Du hade tyvärr förstört stämningen och lagandan totalt på min arbetsplats vilket jag aldrig kan tolerera.

Kurs? Jag är civilingenjör (Väg- & vatten) med master inom byggproduktion & husbyggnad. Jag jobbar inte på Skanska (vilket jag redan nämnt) och skulle aldrig vilja göra heller.
 
C Calore skrev:
Så är det på min arbetsplats också. De äldre kan mest för de har varit med om mest saker.

En platschef på större byggen ger jag inte ett skit för. Jag har varit på en massa byggen och alla chefer utom 1 har verkligen sugit, så det är runt 97 % att falkn suger också . Och med hans fördomar så bör det vara 100
Du är välkommen på platsbesök. Jag lovar att ta emot dig med öppna armar.
 
F falkn skrev:
Du beter ju dig som ett gnälligt barn. Den 60 åriga rörläggaren är du, ingen annan. Du hade tyvärr förstört stämningen och lagandan totalt på min arbetsplats vilket jag aldrig kan tolerera.

Kurs? Jag är civilingenjör (Väg- & vatten) med master inom byggproduktion & husbyggnad. Jag jobbar inte på Skanska (vilket jag redan nämnt) och skulle aldrig vilja göra heller.
förstört stämningen
Det finns bara en som står för det
Och det är han som sitter högst upp
Och härskar genom att söndra

Du genomsyrar en dålig plats chef .
Du blir ingen naturlig ledare
Bara för att du är civilingenjör inom väg och
Vatten .
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.