mathiash77 skrev:
Fantastiskt trevligt när mobben går från att försöka försvara prissättningen och misslyckas till att istället gå till personangrepp.

Utifrån vad någon skrivit kan jag inte avgöra om någon är en bra eller dålig chef.

Utifrån det som skrivits här vidhåller jag att det finns rötägg till kunder och rötägg till hantverkare.

Hantverkare anser säkert att jag är ett rötägg och det bryr jag mig inte det minsta om utan jag kommer fortsätta:

- Bestäm prismodell innan man låter någon påbörja arbetet
+ Fast pris: Oftast lite dyrare för hantverkaren behöver ta höjd för risker. Viktigt att ta in offerter från flera företag OCH begära referenser.
+ Takpris: Enligt mig en sämre modell om man inte vet både kr/h och materialkostnaden i förväg. Visst har man tur flyter allt på och leverantören är snabbare och det blir billigare än ett fast pris.
+ Löpande: Skulle jag bara ta om jag kan vara på plats, eller om jag känner hantverkaren sen tidigare. Även om man beställer ett löpande jobb är det viktigt att få veta kr/h och var materialet köps in från (dvs vilka påslag). Jag har oftast känt mig mest lurad vid löpande då materialet har kommit som ett äckligt påslag.

Utöver detta accepterar jag ett högre prispåslag vid akuta jobb, självklart kan det kosta mer när någon får släppa annat eller måste fixa saker direkt, då är det en extra service som erbjuds.
Utifrån vad någon missnöjd kund skriver så kan ni alltid dra slutsatsen att hantverkare är dumma. Konstigt
 
  • Haha
connywesth och 1 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Nej men man anlitar inte nasa om man ska laga cykeln.
Men det är reglerat enligt lag vad man får göra.sen har branschen certifikat samt behörighet som ska betalas.el och kontrollansvar osv osv.
Är väl inte sååååååå komplicerat att göra kaffe heller där är det tydligen ok med flera 1000% i påslag.
Snacka inte om listor det är marginalerna ni hakar upp er på.
Dessutom trodde jag det var fri prissättning i Sverige?
Kaffets pris står i klartext innan du beställer.
Nån som är på grossisten kan ju testa att gå fram till valfri person som sitter och fikar och ta betalt 50kr för kaffet.
Jag tror den hantverkaren sätter kaffet i halsen och börjar gapa
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
C Calore skrev:
Utifrån vad någon missnöjd kund skriver så kan ni alltid dra slutsatsen att hantverkare är dumma. Konstigt
Om detta är din åsikt så ska jag inte argumentera mot dig.

Jag skrev klart och tydligt att det finns rötägg på båda sidor av den gyllene medelvägen.
 
A
medelvägar är överskattade
 
D
C Calore skrev:
Jag håller med dig Matias . Mobbningen av hantverkare på detta forum ,måste upphöra .
Haha, ursäkta men oj vad det hetsades på slutet. Förutom i platschefsdiskussionen tycker jag nog att det är hantverkarna som blivit mest arga för att kunderna inte inte verkar bli glada av att betala precis vad som helst, ja det som hantverkaren vill att de ska betala. Har de åsikter eller vill välja så är de också så är de dumma och dåliga.

Man ska köpa det som hantverkaren vill göra, när de vill göra det (de kan också ändra på något av föregående när de vill) och till det pris som de vill ha, och vara glad. Missar man som kund på någon av de punkterna så är man bara ett problem.

Jo men med den inställningen så är jag nog också en mobbare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
det finns ju en anledning till att flera av dem som TS ville skulle ge offert inte gjorde det inte ens kom ut och tittade.
självklar så styr marknadskrafterna
finns det jobb i överflöd så tar man de man vill därmed struntar man i småjobb som kan strula med bla många besök.
det tråkiga här är att konsumenterna i denna tråden inte förstår detta utan tycker att de minsann har rätt till en hantverkare i alla lägen.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
electroluxaren skrev:
det finns ju en anledning till att flera av dem som TS ville skulle ge offert inte gjorde det inte ens kom ut och tittade.
Vet du något vi andra inte vet?
Det som TS skrivit är att hen gjort en köksrenovering och fått en elfirma rekommenderad av företaget som gjorde renoveringen. Elfirman tackade och tog emot och fakturerar 6000 kr för artiklar man köper på elbutik för drygt 1600 kr... Lurendrejare.
 
Kanske tog dem så mkt för att de inte ville ha jobbet ? TS kunde tagit någon annan, kanske Bydgosz elektritzka eller liknande som vi ju vet är mkt mer effektiva .
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Isåfall är de fortfarande fula fiskar. Om jag inte vill ha ett uppdrag så tackar jag nej. Vill man inte ha uppdraget och inte har mod att säga det så kan man alltid säga en hög timpeng eller vara ärlig med att man tar ockerbetalt för materialet.

Jag tycker det är lite märkligt att du själv talar om att du tar cirka 20% (kommer inte ihåg exakt siffra) på materialet och sen sitter och försvarar ett företag som lägger på flera 100%?!
Är ditt företag ett av dessa "Bydgosz elektritzka" som har mer normala påslag? Betyder det att arbetet du utför är uselt då eller hur ska det tolkas?
Jag har för övrigt anlitat elektrikerfirmor med typiskt svenska namn, med svenska elektriker, lite äldre, och materialkostnaden var rimlig. Det går faktiskt att vara ärlig också. Enligt min bild är de flesta hantverkare det, så jag kan inte begripa att man försvarar sådant här beteende. Är det för att det är kritik mot hantverkare som man inte tål, oavsett hur befogat det är. Kritiken är mot de som gör så här, inte mot samtliga hantverkare.
 
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
Allt det ni talar om är helt främmande för mig, i min värld är det hård konkurrens och jag måste krypa så lågt det bara går.

Jag tror ni bara hittar på grejer för att dissa hantverkare .
 
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Har du ens läst första posten i tråden?
 
  • Gilla
Patrik KBA
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du ens läst första posten i tråden?
Såklart. Nån påhittad grej.
 
  • Haha
connywesth och 1 till
  • Laddar…
@Calore.

Du som är i branschen. Har du någonsin hört talas om något som kallas förhöjt brev?
 
Nej
 
C Calore skrev:
Såklart. Nån påhittad grej.

Jag gjorde en rolig gubbe,, men den försvann ;) jag skojade med dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.