F falkn skrev:
Du är välkommen på platsbesök. Jag lovar att ta emot dig med öppna armar.
gäller det alla ?
För jag åker gärna dryga 60 mil för en kopp kaffe
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
F
C Calore skrev:
De flesta i min bransch gör mkt mindre vinst, och de företag som mest inriktar sig mot privatpersoner ligger runt 4-5%

Men ni är inte nöjda förrens ni får pengar för att hantverkaren kommer ut till er.
4-5% säger inte ett skit, målet med ett företags bokslut är att göra ett ”lämplig” resultat och det vet du mycket väl.
 
H hempularen skrev:
Elektrikern kommer jag inte att anlita igen, men inte pga. materialkostnaden, han gjorde ett dåligt arbete, jag skulle kunnat hempula centralen själv med färre fel. Därmed inte sagt att jag kommer att hempula en central, jag anser mig kunna mycket, men jag vet inte vad jag inte kan. Och det finns många fallgropar vid den typen av installationer. Ett par av de fel elektrikern gjorde hade jag ingen aning om att det var möjligt att göra (fast jag skulle inte gjort just de felen).
Här har du nog träffat spikhuvudet. De elektriker, och övriga hantverkare för den delen, som inte gör ett bra jobb anlitar man ju inte fler gånger. De får därför färre jobb, än de kunniga, och måste därför lura sina kunder med oskäliga materialpriser.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
A
F falkn skrev:
Du beter ju dig som ett gnälligt barn. Den 60 åriga rörläggaren är du, ingen annan. Du hade tyvärr förstört stämningen och lagandan totalt på min arbetsplats vilket jag aldrig kan tolerera.

Kurs? Jag är civilingenjör (Väg- & vatten) med master inom byggproduktion & husbyggnad. Jag jobbar inte på Skanska (vilket jag redan nämnt) och skulle aldrig vilja göra heller.
det är uppenbart för alla här att du saknar grundläggande ledarskapsutbildning/insikt
dels för att du uppfattar dig själv som störst bäst och vackrast
dels för att du du brast i att handleda din påstådda röris som gjorde fel hål
dels för att du inte verkar förstå gruppdynamiken, FIRO-cirklen dvs hur man bygger lag.
 
  • Gilla
connywesth och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är uppenbart för alla här att du saknar grundläggande ledarskapsutbildning/insikt
dels för att du uppfattar dig själv som störst bäst och vackrast
dels för att du du brast i att handleda din påstådda röris som gjorde fel hål
dels för att du inte verkar förstå gruppdynamiken, FIRO-cirklen dvs hur man bygger lag.
Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den insikten. Jag har dessutom rätt långtgående utbildningar inom ledarskap och har inga problem med lagbyggande och personligt ledarskap. Vi använder dock inte Firo (ganska föråldrat).

Brast i att handleda? Han var inte anställd av mig. Situationen var att de påpekar att de behöver ta 1 hål som de glömt vid gjutning. Under hela resan har vi påtalat restriktioner kring håltagning och borrdjup.

Vi markerar ut vart de kan borra för sitt missade rör. Han instruerar sin håltagare i att borra ytterligare hål utan att prata med oss. Elektrikern larmar oss då han av en händelse råkar gå förbi.

Det var inte jag som började pajkastningen i denna tråden. Dock tycker jag den är rätt intressant. Uppenbarligen är det många av det äldre gardet här som känner sig förbisedda och bortprioriterade vilket är tråkigt. Tro det eller ej så utvecklas även denna branschen, om än sakta. Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det får väl framtiden utvisa.

Det de verkar ha gemensamt i denna tråden är att de har svårt att uttrycka sig i skrift och snabbt går till personangrepp. De anpassar sig inte efter andra i en grupp utan har rätt till sin egen väg. De är också fördomsfulla och rasistiska och drar alla utländska yrkesarbetare över en kam. De anser sig också kunna mest för att de är äldst. Sen att 50% av allt de lärt sig är föråldrat och utdaterat spelar ingen roll.

Vad som är självklart är att det behövs en rejäl upprensning bland alla de servicehantverkare som enbart överlever på att lura sina oinformerade beställare (vilket var trådens huvuddiskussion).
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den insikten. Jag har dessutom rätt långtgående utbildningar inom ledarskap och har inga problem med lagbyggande och personligt ledarskap. Vi använder dock inte Firo (ganska föråldrat).

Brast i att handleda? Han var inte anställd av mig. Situationen var att de påpekar att de behöver ta 1 hål som de glömt vid gjutning. Under hela resan har vi påtalat restriktioner kring håltagning och borrdjup.

Vi markerar ut vart de kan borra för sitt missade rör. Han instruerar sin håltagare i att borra ytterligare hål utan att prata med oss. Elektrikern larmar oss då han av en händelse råkar gå förbi.

Det var inte jag som började pajkastningen i denna tråden. Dock tycker jag den är rätt intressant. Uppenbarligen är det många av det äldre gardet här som känner sig förbisedda och bortprioriterade vilket är tråkigt. Tro det eller ej så utvecklas även denna branschen, om än sakta. Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det får väl framtiden utvisa.

Vad som är självklart är att det behövs en rejäl upprensning bland alla de servicehantverkare som enbart överlever på att lura sina oinformerade beställare (vilket var trådens huvuddiskussion).
även i detta inlägg använder skribenten
En härskar teknik som kallas för
Förminsknings tekniken
Och ett ytterligare försök till dominans
Genom att framställa sina ” långt gående utbildningar inom ledarskap.

I denna diskussion är du svartepettrer
Du förolämpar personligen dom dom inte
Håller med dig i ditt egna rike och tycke

sen ett Decennium tillbaka ungefär
Har mina huvudsakliga uppdrag vart
Åt en privat fastighetsägare med ett bestånd
Värt ca 4 miljarder runt om i landet
Och delar av allmännyttans bestånd
Är man ingen lagspelare stämningshöjare
Hänsynstagare problemlösare
Plikt trogen och ärlig i prissättningen samt respektfull mot sina med människor
Jobbar man inte så länge åt samma beställare
Det är jag Falk !
Du vet han du tycker är en barnunge
Det troliga är att jag jobba inom bygg
Långt innan du låg och jollra i trasor !
Här fick man lära sej hur vi jobbar ihop
Och ledarna behövde inte gå kurs!
Det var naturligt för dom . Har du det inte i dig
Blir det bara en chef dom härskar genom att söndra .
Du fyller dom sista kriterierna tyvärr
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
A
F falkn skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den insikten. Jag har dessutom rätt långtgående utbildningar inom ledarskap och har inga problem med lagbyggande och personligt ledarskap. Vi använder dock inte Firo (ganska föråldrat).

Brast i att handleda? Han var inte anställd av mig. Situationen var att de påpekar att de behöver ta 1 hål som de glömt vid gjutning. Under hela resan har vi påtalat restriktioner kring håltagning och borrdjup.

Vi markerar ut vart de kan borra för sitt missade rör. Han instruerar sin håltagare i att borra ytterligare hål utan att prata med oss. Elektrikern larmar oss då han av en händelse råkar gå förbi.

Det var inte jag som började pajkastningen i denna tråden. Dock tycker jag den är rätt intressant. Uppenbarligen är det många av det äldre gardet här som känner sig förbisedda och bortprioriterade vilket är tråkigt. Tro det eller ej så utvecklas även denna branschen, om än sakta. Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det får väl framtiden utvisa.

Det de verkar ha gemensamt i denna tråden är att de har svårt att uttrycka sig i skrift och snabbt går till personangrepp. De anpassar sig inte efter andra i en grupp utan har rätt till sin egen väg. De är också fördomsfulla och rasistiska och drar alla utländska yrkesarbetare över en kam. De anser sig också kunna mest för att de är äldst. Sen att 50% av allt de lärt sig är föråldrat och utdaterat spelar ingen roll.

Vad som är självklart är att det behövs en rejäl upprensning bland alla de servicehantverkare som enbart överlever på att lura sina oinformerade beställare (vilket var trådens huvuddiskussion).
Som jag skrev, dina brister är omfattande den största är troligen att du inte inser detta själv. FIRO-cirklen kan tyvärr aldrig bli föråldrad då den beskriver gruppbildandet. Men du vet ju bäst har jag läst, iofs är det du som skrivit det men...
Är man chef eller ev platschef kan man inte skylla ifrån sig om något går fel tex han är inte anställd av mig, det ingår i chefsskapet att se till att alla förstår instruktioner eller i detta fallet restriktioner missar man detta i ett större företag tex Volvo så har man ett helt annat jobb nästa dag. Har det genomförts någon kvalitetssäkring på hur du är som ledare? dvs leverantörs- kund- och eller medarbetare-undersökning via enkät motsvarande? I så fall överensstämde resultatet med din självbild?
Du behöver inte svara för jag bryr mig egentligen inte, utan jag går igång på enfaldigt dumdryga fysionomier.
Vi är dock helt överens om att våra inlägg för inte denna tråden åt det håll TS önskade ---eller--

Därmed tror jag att TS upplevelser om hantverkares prispåslag och övrigt ocker är områdesknutet och förkommer mer frekvent i storstadsregioner än på vischan här runt omkring i de 6-8 kommuner jag verkar är det snarare tvärt om mycket ges bort i såväl arbetstid som material " det bjuder jag på, det kan vi ta nästa gång mm." ingen blir ekonomiskt omåttligt rik men väldigt omtyckt med stora trogna kundskaror samt tryggad sysselsättning.
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Som jag skrev, dina brister är omfattande den största är troligen att du inte inser detta själv. FIRO-cirklen kan tyvärr aldrig bli föråldrad då den beskriver gruppbildandet. Men du vet ju bäst har jag läst, iofs är det du som skrivit det men...
Är man chef eller ev platschef kan man inte skylla ifrån sig om något går fel tex han är inte anställd av mig, det ingår i chefsskapet att se till att alla förstår instruktioner eller i detta fallet restriktioner missar man detta i ett större företag tex Volvo så har man ett helt annat jobb nästa dag. Har det genomförts någon kvalitetssäkring på hur du är som ledare? dvs leverantörs- kund- och eller medarbetare-undersökning via enkät motsvarande? I så fall överensstämde resultatet med din självbild?
Du behöver inte svara för jag bryr mig egentligen inte, utan jag går igång på enfaldigt dumdryga fysionomier.
Vi är dock helt överens om att våra inlägg för inte denna tråden åt det håll TS önskade ---eller--

Därmed tror jag att TS upplevelser om hantverkares prispåslag och övrigt ocker är områdesknutet och förkommer mer frekvent i storstadsregioner än på vischan här runt omkring i de 6-8 kommuner jag verkar är det snarare tvärt om mycket ges bort i såväl arbetstid som material " det bjuder jag på, det kan vi ta nästa gång mm." ingen blir ekonomiskt omåttligt rik men väldigt omtyckt med stora trogna kundskaror samt tryggad sysselsättning.
Kort svar, ja och ja. Det gör vi årligen. Men vi släpper det nu.

Håller med dig i sista stycket. Har föräldrar, släkt och vänner på mindre orter där detta är ett betydligt mindre bekymmer (enligt utsago). Här i storstadsregion vill alla tjäna så mycket som möjligt, men utföra så lite arbete som möjligt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Man trodde ju det men byggsvängen är så inrotade i det här skitsystemet så dom tror på sig själva att dom behöver det. hela systemet är ju upplagt för att lura kunden att firman betalat ett fantasipris på materialet som ingen har betalat i verkligheten i dolda extra vinster till företaget.
Hur fan tror du cheferna på våra firmor har råd med fläskiga bilar och lyxsemestrar, rolexklockor osv? Klart det görs gruvliga påslag, och vi dumma hantverkare får några tior i timmen extra på ackordet
 
C Calore skrev:
Så är det på min arbetsplats också. De äldre kan mest för de har varit med om mest saker.

En platschef på större byggen ger jag inte ett skit för. Jag har varit på en massa byggen och alla chefer utom 1 har verkligen sugit, så det är runt 97 % att falkn suger också . Och med hans fördomar så bör det vara 100
Mm Mm det är skillnad på att vara chef och ledare
Chef kan vilken idiot dom helst bli
Att vara ledare krävs det liteeeeee mera av.
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Du beter ju dig som ett gnälligt barn. Den 60 åriga rörläggaren är du, ingen annan. Du hade tyvärr förstört stämningen och lagandan totalt på min arbetsplats vilket jag aldrig kan tolerera.

Kurs? Jag är civilingenjör (Väg- & vatten) med master inom byggproduktion & husbyggnad. Jag jobbar inte på Skanska (vilket jag redan nämnt) och skulle aldrig vilja göra heller.
Som sagt chef lan vilken IDIOT som helst bli Att vara ledare är något helt annat.
Kanske kanske inte växer du som person och blir ledare så småningom...
Tyvärr har du lång väg att vandra.
Eller som det så fint heter
DIN förbättringspotential är väldigt stor :) ;)
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Du beter ju dig som ett gnälligt barn. Den 60 åriga rörläggaren är du, ingen annan. Du hade tyvärr förstört stämningen och lagandan totalt på min arbetsplats vilket jag aldrig kan tolerera.

Kurs? Jag är civilingenjör (Väg- & vatten) med master inom byggproduktion & husbyggnad. Jag jobbar inte på Skanska (vilket jag redan nämnt) och skulle aldrig vilja göra heller.
Och????
 
F falkn skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du kommer till den insikten. Jag har dessutom rätt långtgående utbildningar inom ledarskap och har inga problem med lagbyggande och personligt ledarskap. Vi använder dock inte Firo (ganska föråldrat).

Brast i att handleda? Han var inte anställd av mig. Situationen var att de påpekar att de behöver ta 1 hål som de glömt vid gjutning. Under hela resan har vi påtalat restriktioner kring håltagning och borrdjup.

Vi markerar ut vart de kan borra för sitt missade rör. Han instruerar sin håltagare i att borra ytterligare hål utan att prata med oss. Elektrikern larmar oss då han av en händelse råkar gå förbi.

Det var inte jag som började pajkastningen i denna tråden. Dock tycker jag den är rätt intressant. Uppenbarligen är det många av det äldre gardet här som känner sig förbisedda och bortprioriterade vilket är tråkigt. Tro det eller ej så utvecklas även denna branschen, om än sakta. Bra eller dåligt, rätt eller fel? Det får väl framtiden utvisa.

Det de verkar ha gemensamt i denna tråden är att de har svårt att uttrycka sig i skrift och snabbt går till personangrepp. De anpassar sig inte efter andra i en grupp utan har rätt till sin egen väg. De är också fördomsfulla och rasistiska och drar alla utländska yrkesarbetare över en kam. De anser sig också kunna mest för att de är äldst. Sen att 50% av allt de lärt sig är föråldrat och utdaterat spelar ingen roll.

Vad som är självklart är att det behövs en rejäl upprensning bland alla de servicehantverkare som enbart överlever på att lura sina oinformerade beställare (vilket var trådens huvuddiskussion).
DU MÅSTE förstå att det är skillnad på att var utbildad och bilda på ett ämne.
Vilken idiot som helst kan vara utbildad....
Men implementerar man inte saker på rätt sätt går det åt skogen.
DU verkar ju tex tycka du står över arbetsmiljölagen.....



Dan på arbetsplatsen.
Riskanalyser.
I so 9001 och 14001 ?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
A
Fantastiskt trevligt när mobben går från att försöka försvara prissättningen och misslyckas till att istället gå till personangrepp.

Utifrån vad någon skrivit kan jag inte avgöra om någon är en bra eller dålig chef.

Utifrån det som skrivits här vidhåller jag att det finns rötägg till kunder och rötägg till hantverkare.

Hantverkare anser säkert att jag är ett rötägg och det bryr jag mig inte det minsta om utan jag kommer fortsätta:

- Bestäm prismodell innan man låter någon påbörja arbetet
+ Fast pris: Oftast lite dyrare för hantverkaren behöver ta höjd för risker. Viktigt att ta in offerter från flera företag OCH begära referenser.
+ Takpris: Enligt mig en sämre modell om man inte vet både kr/h och materialkostnaden i förväg. Visst har man tur flyter allt på och leverantören är snabbare och det blir billigare än ett fast pris.
+ Löpande: Skulle jag bara ta om jag kan vara på plats, eller om jag känner hantverkaren sen tidigare. Även om man beställer ett löpande jobb är det viktigt att få veta kr/h och var materialet köps in från (dvs vilka påslag). Jag har oftast känt mig mest lurad vid löpande då materialet har kommit som ett äckligt påslag.

Utöver detta accepterar jag ett högre prispåslag vid akuta jobb, självklart kan det kosta mer när någon får släppa annat eller måste fixa saker direkt, då är det en extra service som erbjuds.
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med dig Matias . Mobbningen av hantverkare på detta forum ,måste upphöra .
 
  • Gilla
  • Haha
Grävkalle och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.