Heij83 Heij83 skrev:
Kolla på Facebook i gruppen jag räddade ett ödehus! där fins helt säker personer som är mycket intresserade av att hämta.
Kanon, tack! :D
 
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
när du blir ägare kan du riva den eller sälja den. MEN du behöver söka rivningstillstånd av kommunen söker du det kommer du att få besked om den eventuellt är K märkt eller liknande finns lite olika nivåer. sökte själv ett rivningslov för några år sedan det kostade betydligt mindre än ett bygglov kostade någonstans mellan 3 och 4 tusen och var giltigt i fem år men måste påbörjas inom två precis som ett bygglov. bör finnas många intressenter som vill ta hand om det om priset är rätt.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Eftersom det är ett timrat hus borde en händig person kunna ta ned huset relativt lätt.
Timren märks i knutarna och sedan går det att plocka ned väggarna efter att taket är borta.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Du får endast elda trädgårdsavfall, annars måste du ha tillstånd från kommunen för att göra annat.

Men visst vore det synd att elda upp en så fint timrad loge.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Vi skänkte vårt garage som skulle rivas, byggt 1991 och fortfarande i hyfsat bra skick. Bra nog att vi tyckte det var synd att bara riva och kasta.

Många som hörde av sig och en del som kom och tittade men det var inte så lätt att bli av med, det största problemet var att de flesta som var och tittade tyckte det var för mycket jobb att montera ner och för höga kostnader för att frakta. Många som underskattar jobbet tror jag, det är inte att "bara" plocka ner. Vårt hade väggmoduler, betongtakpannor och var isolerat m.m. Ditt kanske är enklare då det är timmerstomme och rena väggar? Någon kanske vill ha timmerstockar till annat, t.ex. kanter till köksträdgård eller hålla upp en slänt?

Lägg ut en annons på Blocket, kostar inte så många kronor och då märker du intresse.

Vi erbjöd garaget både i delar och hela och kom faktiskt en kille med en massa kompisar och sin pappa och plockade ner det på en dag . Vi slapp allt jobb med att riva och deponera och han fick ett garage till en av sina många hobbybilar .

Så mitt tips är att skänka hela alternativt i delar.
 
Bränn eller släng absolut inte virket om du ska riva, det finns många som vill ha det.

Minns att jag läst om en mindre firma som byggde bla fågelholkar av virket från rivna lador. Men det finns säkert också privatpersoner som skulle vilja ha det. Eller någon av dessa kanske...

https://www.barnwood.se/
http://alpvirke.se/
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
beror väl helt och hållet på var den finns. Norrlands inland eller vid havet västkusten eller jättenära Stockholm. Känns inte som att denna ligger söderut med tanke på byggnadssätt.
 
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
Att elda upp den bör jämställas med dödsstraff. Den borde kunna säljas för en mindre summa. Om inte annat ska du kräva pengar i deposition av en spekulant som utger sig för att vara seriös och tar på sig nedmonteringen.
Detta där för att undvika att inget händer som lovat. Ett kontrakt av enklare form kanske. Att x förbinder sig att nedmontera och bortfrakta byggnad xx senast den xx månad år. Sant hur det ska se ut på platsen efteråt avseende uppröjning etc.


Att renovera med solstickan som du övervägt torde kräva rivningslov av kommunens byggnadsnämd (även om den plockas ned och skänks). Allt så klart beroende av vilken typ av fastighet den står på och vilka planer som gäller på området.
När och hur man fjuttar på är en bra ide att prata om med den lokala räddningstjänsten om (kanske de gör det).

Och om du tänkt riva och elda, lär det väl kunna vara ide att istället dokumentera byggningen noga mef bilder för att sedam märka upp timmret och lägga upp det.

Om jag hade mer tid och byggningen låg nära mig rent geografiskt skulle jag snubbla på knäna att hämta om den var till skänks :)
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Om du tänker skänka bort det, så ta en handpenning som återbetalas när allt är bortplockat inom överenskommen tid.

Annars riskerar du att någon bara plockar intressanta/friska bitar och så står du där med uppröjning och ingen möjlighet att skänka till en mer seriös person.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Fantastiskt fin lada! Lägg ut på byggnadsvårdssidor, ödehussidor m fl. Timmerhus går att plocka ner och flytta.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Spara!
Senare kan man riva, märka stockarna och bygga upp den igen - till "nyskick"
En ytlig bekant köpte en gård med flera liknande byggnader.
Först renoverades mangårdsbyggnaden till nära nog nyskick, sedan revs stockbyggnaderna en efter en och byggdes sedan upp igen med ursprungligt material ( lite ersattes förstås).
Med ett idag makalöst resultat!
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Att förstöra en sådan här byggnad skulle vara tragiskt. Om det inte kan stå kvar på sin nuvarande plats så borde det gå att flytta i sin helhet inom tomten.

Huset är ett knuttimrat hus, en byggnadsteknik som flitigt användes i vårt land från 800-talet och de närmste följande tusen åren. En annan dominerande teknik under denna period var hus uppförda i skiftesteknik. Vanligtvis var det boningshusen som utfördes med knuttimringsteknik medan uthus oftast var i skiftesteknik. Ett ofog som blev modern att göra för knappt 100 år sedan var att såga av knutarna, spika ihop stockarna, och sätta på knutbrädor.

Knuttimrade hus kan antingen flyttas som de är eller om det är längre sträckor, monteras ner och därefter flyttas. Det rekommenderas numera att man anlitar yrkesmän utbildade i timringstekniken för att flytta nedmonterade knuttimrade hus.

Om det finns trägolv inne i huset och det ligger på golvreglar som är fästade i syllen så kan huset sannolikt lyftas upp och flyttas som det är. Om inga golvreglar håller ihop långsidorna syll så behöver långsidornas väggar hållas ihop på något sätt innan huset flyttas.

Även om länets kulturinstitutioner (museer och länsstyrelsen) kontaktas för t ex information tror jag att risken för att huset skall K-märkas inte är speciellt stort. En K-märkning begränsar givetvis stark vad man kan göra med byggnaden.

Hela huset ser ut att vara knuttimrat frånsett den högra delen strax till höger om den svarta porten. Om så är fallet så kan denna del vara kvar eller demonteras. Eventuellt behöver husets vänstra del med de två röda luckorna stabiliseras på något sätt om huset flyttas i sin helhet inom tomten.
 
  • Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
P pfk skrev:
Mycket kloka ord, men ingen svarar på min frågeställning. =)
Jag tycker de flesta svar betyder bevara
 
Lägg ut här kanske. Facebook: BVP köp, sälj och diskutera (byggnadsvårdsportalen)
 
P pfk skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att bli av med denna byggnad =)?
Sälja? Skänka? Riva och elda?

Jag undrar inte om just du är intresserad utan snarare om det finns ett värde i byggnaden som gör att jag kan sälja , eller byta den mot att något avlägsnar den.
Sälj. Kolla dock först om du Får sälja (riva). Har du inte bråttom så skulle jag nog tro att det finns intresse nog för att få en slant. Hur mycket? Ja se det bestämmer nog ”marknaden”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.