F falkn skrev:
Nu är det framför allt inte polacker jag använder. Sen skulle jag heller aldrig dra alla över en kam. Jag träffar mycket folk från olika länder och kulturer inom mitt yrke. Det finns extremt duktiga polacker, precis som det finns dåliga. Exakt samma princip gäller svenska yrkesarbetare.

Vill du inte betala mer än 300 kr/h så får du dock sällan yrkesskicklig personal, oavsett ursprung.

Kommunikation är sällan något jätteproblem så länge man pratar engelska flytande, vilket jag anser vara ett krav för att vistas på mina projekt oavsett.
Språket skall bara på svenska av flera anledningar.. du kan börja med arbetsmiljölagen.sammordning effektivitet .m.m.
Även bruksanvisningar skall vara på svenska.
Bor i Sverige här är det SVENSKA som hjälper......
Bara för du är bekväm med engelska så innebär det inte att alla svenskar är det
...långt ifrån...
OM du inte förstår det kan du ju byta huvudspåret till tex. Ryska och tänk dig in i den situationen så kanske du inser hur skev din inställning är
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Huvudspråk
 
F falkn skrev:
Nu tycker jag tråden spårar ur från huvuddiskussionen.

Självklart får du prata svenska på mina projekt. Det gör alla. Dock förväntar jag mig att du eller någon av dina kollegor pratar engelska. Jag håller såklart inte möte på engelska om alla i rummet talar svenska.

Förövrigt har jag jättebra styrning på mina projekt och levererar väldigt goda resultat ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Dessutom är de som arbetar hos mig generellt väldigt nöjda med mig och mina arbetsledare.
Därmed hade det inte varit någon jätteförlust att tappa en 60 årig, gnällig och fördomsfull rörläggare.
Du kallar mig gnällig och fördomsfull
Och anser att tydligen att
Vi som är födda på 50 & 60 talet
Är en belastning .
Det säger mycket om dig som människa
Då du inte förstår att ända källan till kunskap
Är erfarenhet .
När du inte har lyckats lösa problem som uppstått är det inte någon junior du vänt dig till

Du vänder dig till någon med erfarenhet!
Någon som va i min ålder .
Din inställning och syn på människor
Gör att du varken ska ha hjälp eller få hjälp
Då du inte förstår värdet av kunskap

Du uppvisar väldigt tråkiga personligheter
Ber om ursäkt till TS för detta tråkiga sidospår
 
Jag läser detta som poesi
Där varje rad är en egen strof
Stavning är oviktigt
Kunskap fås enbart genom att
Ha gjort alla misstag själv

Gnälliga är en folkgrupp
Mitt pålägg är okänt men stort
Kunderna är dumma spån
Dems pengar är mina
 
  • Haha
  • Gilla
JanneJanne123 och 7 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nu tycker jag tråden spårar ur från huvuddiskussionen.

Självklart får du prata svenska på mina projekt. Det gör alla. Dock förväntar jag mig att du eller någon av dina kollegor pratar engelska. Jag håller såklart inte möte på engelska om alla i rummet talar svenska.

Förövrigt har jag jättebra styrning på mina projekt och levererar väldigt goda resultat ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Dessutom är de som arbetar hos mig generellt väldigt nöjda med mig och mina arbetsledare.
Därmed hade det inte varit någon jätteförlust att tappa en 60 årig, gnällig och fördomsfull rörläggare.
Jag läser
Ohh vad jag är bra, alla gillar mig. Jag behöver ingen hjälp, jag är bäst .
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Kunskap kan även förmedlas av dom som gjort
Misstaget så dom unga slipper .
I min värd kallas det för mentor tradition

Något man kanske ska lägga ner ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag tycker vi släpper detta sidospåret nu.

Jag ska tänka extra många positiva tankar om mina elektriker och rörläggare på plats idag och tacka dem särskilt för deras insats. Det kunde ju varit tomsk och vvs facit som var ledande montörer hos mig..

Jag har faktiskt aldrig saknat att ha 60 åringar på min arbetsplats. Senaste 60 åriga rörläggaren jag hade kärnborrade av spännarmering i ett P-Hus vi byggt vilket kostade 250’ att laga för han inte orkade/kunde läsa ritningen. Han bara gjorde det han tyckte var bäst och ignorerade instruktioner från platsledningen.

Han åkte ut från bygget direkt när det hände. Det var faktiskt elektrikern som uppmärksammade det annars hade han tagit 6 hål till. Det komiska var att inga hål behövde tas egentligen.

Inget ont om 60 åringar överlag här, men det är inte åldern och 40 års erfarenhet som gör en person till en bra yrkesarbetare. De flesta toppar betydligt tidigare än så...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nibes rekommenderat pris har ingen bäring för någon ting alls. Lika lite som Ahlsells hittepå priser. Men är du öppen med vilket pris du tar kan du prissätta lite som du vill.
Öppen med priset, visst absolut. Det är ju upp till kunden att ha koll. Men även om man är öppen med priserna så kan det bli fel. Skulle lägga ett bandfalsat tak ovanpå förstukvisten i höstas. Kände att detta är satan så viktigt att det blir rätt, så jag ville inte göra det själv. Grannen var hemma och hälsade på, hans kusin som är snickare kunde kanske göra det så han kom dit och tittade. Fick ett pris på 18000 med plåt och rännor samt en hel del andra plåtar för att klä in. Men det är svart, säger han. Tänkte att 18, det kändes som ganska mycket arbete. Men jag kunde inte hjälpa till själv för att få ner priset lite. (har själv yrkesbevis byggnadssnickare, men har aldrig gjort ett bandfalsat plåttak, vill därför inte göra det helt själv). Med tanke på att han ville ha det svart, och att jag inte kunde hjälpa till så avstod jag. Lyckades få den lokala plåtslagaren komma hem o först mäta, sedan komma dit o montera allt, tillsammans med mig (tog ledigt 1 dag, jobbade väl kanske halvdag för han liksom löste det själv det mesta). Nu levererade han bara de sista plåtarna för jag sa att de sätter jag själv. Fick räkningen nu, 9500 med rot och moms.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
F falkn skrev:
Nu tycker jag tråden spårar ur från huvuddiskussionen.

Självklart får du prata svenska på mina projekt. Det gör alla. Dock förväntar jag mig att du eller någon av dina kollegor pratar engelska. Jag håller såklart inte möte på engelska om alla i rummet talar svenska.

Förövrigt har jag jättebra styrning på mina projekt och levererar väldigt goda resultat ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Dessutom är de som arbetar hos mig generellt väldigt nöjda med mig och mina arbetsledare.
Därmed hade det inte varit någon jätteförlust att tappa en 60 årig, gnällig och fördomsfull rörläggare.
Källa på det?
 
  • Gilla
Calore
  • Laddar…
D
electroluxaren skrev:
Källa på det?
Kan vi köra en stavnings/gramatikkontroll över tråden samt ringa in särskrivningspolisen, -det är allvar nu!
 
A
D djac skrev:
Kan vi köra en stavnings/gramatikkontroll över tråden samt ringa in särskrivningspolisen, -det är allvar nu!
Vilka vi?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
electroluxaren skrev:
Vilka vi?
Alla tillsammans, ju fler desto bättre!
 
A
D djac skrev:
Alla tillsammans, ju fler desto bättre!
Men så sker ju redan!
 
T tomsk skrev:
Elbutiken gör förmodligen bara avrop mot deras leverantör så det passerar förmodligen inte ens dom.ingen hanterimgskostmad.inga lager ingen personal.bara ett faktura system
De hade i alla fall ett lager på 11,9 MSEK enligt bokslutet 2018.
 
P Puhnallen skrev:
De hade i alla fall ett lager på 11,9 MSEK enligt bokslutet 2018.
OM dom har allt på lager så har dom ngt att förbättra.vi beställer får dagen efter.
Jag misstänker att det rör sig om annat än enklare el mtrl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.