• Gilla
koolla och 1 till
  • Laddar…
Istället för att behandla med dessa dyra medel, kan du lägga på och skura in ett tjockare lager såpa och sedan skölja av. På så sätt får du ett naturligt och miljövänligt skydd.
 
  • Gilla
Anna Martinsson1 och 7 till
  • Laddar…
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
 
  • Gilla
Titti65 och 7 till
  • Laddar…
Som framgår av flera tidigare inlägg på byggahus.se kan kiselmedel ibland förstöra träytan. Detta beror på att fibrerna separerar från varandra. Resultatet kan bil ganska hemskt. Kolla tidigare inlägg om t ex SIOO. Dessutom finns vad jag vet inga testresultat från oberoende aktörer som visar att medlen har utlovad effekt.Tvärtom enligt rapport från tralltest i Malmö.
 
  • Gilla
Tbom
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).

Intressant! Vet du hur många m2 en sådan laddning räcker till?

Jag har ett gammalt trädäck av lärk som jag ska slipa och vill behandla för att hålla ljust och snyggt.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Intressant! Vet du hur många m2 en sådan laddning räcker till?

Jag har ett gammalt trädäck av lärk som jag ska slipa och vill behandla för att hålla ljust och snyggt.
Vet inte. Grannen som jag fick receptet från, kommer inte ihåg. Men blanda en omgång först. Du behöver 2 strykningar första gången. Annars blir det flammigt.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Intressant! Vet du hur många m2 en sådan laddning räcker till?

Jag har ett gammalt trädäck av lärk som jag ska slipa och vill behandla för att hålla ljust och snyggt.
Zinkvitt är bra för det är mögelhämmande
 
  • Gilla
Titti65 och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Zinkvitt är bra för det är mögelhämmande
Titandioxid blockerar UV-strålningen, så det är inte undra på att grannens däck är i nyskick!
 
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
Halva däcket är struket en gång nu.
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2 Delvis målat trätrall på däck med närliggande grönska, synlig färgskillnad mellan behandlade och obehandlade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt målat trätrall på en uteplats där den ena halvan är ljusare efter behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Halva däcket är struket en gång nu.
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2[bild] [bild]
Snyygt! Det ser ut som grannens som faktisgt är ca 10 år nu! Det håller denna nyansen hela tiden. Jag ska på mitt lite senare i år.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Snyygt! Det ser ut som grannens som faktisgt är ca 10 år nu! Det håller denna nyansen hela tiden. Jag ska på mitt lite senare i år.
Jag blev väldigt nöjd. Tack så mycket för tipset.
 
Var köper man zinkvitt/titanvitt? Är det ett pigmentpulver man köper eller någon ihopblandade lösning?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var köper man zinkvitt/titanvitt? Är det ett pigmentpulver man köper eller någon ihopblandade lösning?
Färghandel typ. Jag googlade.
Det som vitt pulver i påsar. Är tydligen till linoljefärg.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Vet du hur han underhåller det mellan behandling?
Har han "vanlig" tryckimpregnerad trall ?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.