Skumpe Skumpe skrev:
Rökande grannar är ett känt exempel på något "man får leva med". Kanske kommer det att ändras med tiden. I dagsläget så trumfar grannens rätt att röka din rätt att slippa röken är i alla fall helt säkert. Finns många fall om du söker.
Jo så är det så klart, men i det här fallet verkar den avgörande orsaken vara en ventilation som inte fungerar som den ska
 
Jag måste kommentera inläggen. Min dotter hade samma problem med röklukt i köket som kom o gick.
Där konstaterade vi att det var väldigt mycket fusk med tätningen mellan lägenheterna när det stambyttes i fastigheten.
Vi kunde t.ex. se in i grannlägenhetens kök via diskbänksskåpen.
Vi tömde två burkar tätskum i öppningarna mot grannen....och problemet försvann.
 
Nu har jag plockat bort och klättrat lite.
Röret är som ett T där vänster sida är igensatt och höger är helt öppet rör där det drar friskt
 
  • Insida av ett T-format ventilationrör där vänster sida är igensatt och höger sida är öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i igensatt T-rör med synligt damm och öppen sida som leder bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet rör i en vit vägg med tecken på mögel och en igensatt sida som beskrivet i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Som sagt det ska inte se ut så där. Någon i styrelsen borde väl veta hur ventilationen fungerar normalt i lägenheterna.
 
  • Gilla
stenar och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Folke Danske
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Eventuellt är det så enkelt att du kan trycka fast ett don rakt på kanalen. En sån här modell
[länk]

Är lite svårt att se ifall röret sticker ner långt nog förbi skivan, men köp till en skarvbit som du kan trycka fast i röret ifall det behöver ner längre
[länk]

Röret borde ha diameter 125mm men mät först
Har vart på bauhaus nu och köpt en frånluftsventil och stos 125mm. Röret var dock inte exakt 125 och lyckades inte bända något då det var stenhårt. Röret var 125 på något ställe och typ 118 på något. Röret sticker inte ut tillräckligt mycket, men klämde på en ventil med en provisorisk lösning sålänge, låter fortfarande väldigt mycket dock.

Det drar mycket mindre under köksbänken med ventilen på plats, men fortfarande en del . Köpte även fogskum för att täppa till det största utrymmet sen
 
  • Gilla
Folke Danske och 1 till
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Eventuellt är det så enkelt att du kan trycka fast ett don rakt på kanalen. En sån här modell
[länk]

Är lite svårt att se ifall röret sticker ner långt nog förbi skivan, men köp till en skarvbit som du kan trycka fast i röret ifall det behöver ner längre
[länk]

Röret borde ha diameter 125mm men mät först
Absolut INTE, det måste göras korrekt så att det blir rätt flöde i systemet. Annars kan man flytta problemet till en annan lägenhet. Kontakta en ventilationsfirma
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
L Tommy Lövgren skrev:
Absolut INTE, det måste göras korrekt så att det blir rätt flöde i systemet. Annars kan man flytta problemet till en annan lägenhet. Kontakta en ventilationsfirma
Såklart, men så som det är nu är så fel det kan bli. Om han trycker on en frånluftsventil och har den helt öppet, är det ändå bättre än nu.
 
  • Gilla
Folke Danske och 2 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Absolut INTE, det måste göras korrekt så att det blir rätt flöde i systemet. Annars kan man flytta problemet till en annan lägenhet. Kontakta en ventilationsfirma
Är det så att lägenheterna under ligger på samma stigarkanal som TS lägenhet så påverkas dom extremt mkt av att det står helt öppet, med en ventil på plats även om den är lite feljusterad så är påverkan avsevärt mindre
 
Jag skrev till styrelsen i tisdags men har inte fått ett svar ännu, ska ta kontakt med dom i veckan igen.

Nu har iallafall frånluftsventilen suttit på plats provisoriskt sedan ca 14:30 och det är extremt mycket bättre.
Vi bor högst upp så har ingen aning om hur det påverkar resten.
Det luktar väldigt lite när han röker nu, och det är fortfarande under diskbänken det kommer upp i mindre mängd än innan.
Har inte gjort något med utrymmet under diskbänken då jag tänker att jag ska prata med styrelsen först om brandsäkerheten etc så att någon får komma hit och justera allt ordentligt.

Tackar för all hjälp, så slänger jag in en uppdatering när jag vet mer.
 
  • Gilla
dankje och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det ska inte se ut så där. Någon i styrelsen borde väl veta hur ventilationen fungerar normalt i lägenheterna.
Nu har du lite väl höga tankar om styrelsen i en brf. Du ska vara glad om de ens vet att de bor i en lgh...;)

Att de då ska finnas någon som kan ventilation det är väl att ta i. För att vara lite snäll... Ventilation är inte speciellt lätt. Så att kräva att nån ska kunna det är lite överkurs. Vi kan väl börja med att lära dem att de bor i en lgh
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nu har du lite väl höga tankar om styrelsen i en brf. Du ska vara glad om de ens vet att de bor i en lgh...;)

Att de då ska finnas någon som kan ventilation det är väl att ta i. För att vara lite snäll... Ventilation är inte speciellt lätt. Så att kräva att nån ska kunna det är lite överkurs. Vi kan väl börja med att lära dem att de bor i en lgh
Haha nej menade såklart att vi ska föra en diskussion om hur vi ska gå vidare, räknar med att dom kan lika lite om ventilation som jag.. Det verkar vara mest konsulter och jurister i styrelsen ;)
 
N Notoes skrev:
Jag skrev till styrelsen i tisdags men har inte fått ett svar ännu, ska ta kontakt med dom i veckan igen.

Nu har iallafall frånluftsventilen suttit på plats provisoriskt sedan ca 14:30 och det är extremt mycket bättre.
Vi bor högst upp så har ingen aning om hur det påverkar resten.
Det luktar väldigt lite när han röker nu, och det är fortfarande under diskbänken det kommer upp i mindre mängd än innan.
Har inte gjort något med utrymmet under diskbänken då jag tänker att jag ska prata med styrelsen först om brandsäkerheten etc så att någon får komma hit och justera allt ordentligt.

Tackar för all hjälp, så slänger jag in en uppdatering när jag vet mer.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att de kommer påverka balansen så mycket. Men jag gissar bara.
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Nu har du lite väl höga tankar om styrelsen i en brf. Du ska vara glad om de ens vet att de bor i en lgh...;)

Att de då ska finnas någon som kan ventilation det är väl att ta i. För att vara lite snäll... Ventilation är inte speciellt lätt. Så att kräva att nån ska kunna det är lite överkurs. Vi kan väl börja med att lära dem att de bor i en lgh
Jag menade alltså inte att någon verkligen ska kunna ventilation men att någon borde ha en aning om hur det ser ut i deras eget kök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade alltså inte att någon verkligen ska kunna ventilation men att någon borde ha en aning om hur det ser ut i deras eget kök.
Tja den kompetensen får vi hoppas de har. Dock är det inte säkert att det säger nått. Många bygger om sina kök vissa rätt andra fel. Där emot kan man förhoppningsvis hitta gamla ritningar. De kan eventuellt ge ledtrådar.
Men frågan är vad man egentligen skulle vinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.