J
E Elin80 skrev:
Supertack för alla svar! Även om jag knappt fattar vad jag läser i en del inlägg...haha...
Har levt några dagar med Boxer Play nu och tycker att det funkar toppen (så länge mannen är hemma då...haha..). Där kan man ju välja att se det som går på TV just nu och det gillar jag för det blir ju som "riktig gammeldags TV"... ;-) Vi har även Netflix även om jag tycker att det tar minst lika lång tid att hitta någon bra film som det tar att titta på själva filmen...
Men om man ska skippa antenn och nöja sig med Boxer Play och Netflix. Är det då en Smart-TV man ska ha? Och är Chromecast typ inbyggt i den eller måste man ha det också i så fall? Och kan man använda sin mobil och göra annat med den samtidigt även om man "streamar" från den? Tänker om man t ex kollar på en tråkig (för en själv men superbra enligt mannen) film så kanske man hellre kollar nåt annat på mobilen under tiden men inte vill avbryta filmen för den andras skull.
Smart-TV är alltid bra, men om du vill ha inbyggd Chromecast så är det nog bara Sony och Pihilips i Sverige som har det. Det krävs att TVn har operativsystemet Android TV inbyggt, och då kan du installera nästan vilken app du vill på den (Playtjänster, musik, underhållning). Det finns en helt egen butik på Google play också där du kan ladda ner mängder med appar, och om man vill installera lite mer obskyra Android-appar som vanligtvis inte finns anpassade för TV så går det med för den intresserade. Du har då också Google assistant inbyggt vilket gör att du kan prata med Tvn och ge instruktioner i stället för att mata in text, byta kanal, surfa, ställa frågor till Google assistant om recept, väder, styra det digitala hemmet med lampor, uttag, önska låtar från Spotify, Youtube etc etc, mycket användbart. Men Chromecast är alltså då även inbyggt, och du slipper köpa till det separat. Har man väl startat en streaming så berörs inte den sändande mobilen etc längre, så det är väldigt smidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
kisumisu
J Jocke Best skrev:
Smart-TV är alltid bra, men om du vill ha inbyggd Chromecast så är det nog bara Sony och Pihilips i Sverige som har det. Det krävs att TVn har operativsystemet Android TV inbyggt, och då kan du installera nästan vilken app du vill på den (Playtjänster, musik, underhållning). Det finns en helt egen butik på Google play också där du kan ladda ner mängder med appar, och om man vill installera lite mer obskyra Android-appar som vanligtvis inte finns anpassade för TV så går det med för den intresserade. Du har då också Google assistant inbyggt vilket gör att du kan prata med Tvn och ge instruktioner i stället för att mata in text, byta kanal, surfa, ställa frågor till Google assistant om recept, väder, styra det digitala hemmet med lampor, uttag, önska låtar från Spotify, Youtube etc etc, mycket användbart. Men Chromecast är alltså då även inbyggt, och du slipper köpa till det separat. Har man väl startat en streaming så berörs inte den sändande mobilen etc längre, så det är väldigt smidigt.
Kan bara hålla med att ska man ha smarttv är android föredra! Då de finns nästan obegränsat med appar.

Samsung skulle jag inte rekommendera då dem plockade bort bla youtube efter 5år.
Går som sagt se med minneskort ;) Dvs att man laddar ner de man vill se med en dator och kopierar över till minneskort.

Sedan kan man ju göra en ickesmart tv smart som sagt med chrome, apple tv mm...vi ska inte heller glömma dator och diverse kinaboxar som har android och finns till bra pris :D
Har en kinesisk box till en tjock tv och den är smartare än Samsungen. Då man som sagt kan ha i de mesta som aldrig funnits till samsungen eller som plockats bort när dom tänkte göra den "obsolete"....
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kan bara hålla med att ska man ha smarttv är android föredra! Då de finns nästan obegränsat med appar.

Samsung skulle jag inte rekommendera då dem plockade bort bla youtube efter 5år.
Går som sagt se med minneskort ;) Dvs att man laddar ner de man vill se med en dator och kopierar över till minneskort.

Sedan kan man ju göra en ickesmart tv smart som sagt med chrome, apple tv mm...vi ska inte heller glömma dator och diverse kinaboxar som har android och finns till bra pris :D
Har en kinesisk box till en tjock tv och den är smartare än Samsungen. Då man som sagt kan ha i de mesta som aldrig funnits till samsungen eller som plockats bort när dom tänkte göra den "obsolete"....
Nu blir jag konfunderad:thinking:
Har en Samsung där Youtube funkar
Har en Appletv där youtube funkar men inte musiken i densamma.
 
J Jocke Best skrev:
Smart-TV är alltid bra, men om du vill ha inbyggd Chromecast så är det nog bara Sony och Pihilips i Sverige som har det. Det krävs att TVn har operativsystemet Android TV inbyggt, och då kan du installera nästan vilken app du vill på den (Playtjänster, musik, underhållning). Det finns en helt egen butik på Google play också där du kan ladda ner mängder med appar, och om man vill installera lite mer obskyra Android-appar som vanligtvis inte finns anpassade för TV så går det med för den intresserade. Du har då också Google assistant inbyggt vilket gör att du kan prata med Tvn och ge instruktioner i stället för att mata in text, byta kanal, surfa, ställa frågor till Google assistant om recept, väder, styra det digitala hemmet med lampor, uttag, önska låtar från Spotify, Youtube etc etc, mycket användbart. Men Chromecast är alltså då även inbyggt, och du slipper köpa till det separat. Har man väl startat en streaming så berörs inte den sändande mobilen etc längre, så det är väldigt smidigt.
Tack för svaret! Skulle du kunna länka till en sån TV? :) Och funkar det då också med iphone? Eftersom mannen i familjen är begränsad till endast iphone.
 
J
Absolut kan man skicka till chromecast även med iPhone.
TCL är den billigaste tvn med Android TV, där får du ge ca 3000 för en 32 tums.
https://www.elgiganten.se/product/t...ready-smart-tv-32es560#ProductRatingReviewTab
Vill man gå upp i kvalitet och storlek får man ge strax under 9000 för en Philips 55 tum.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/15013/philips-55-uhd-smart-tv-55pus7803#
Dyrast är väl Sony där du får ge 11000 för en 49 tums
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31225/sony-49-xg95-4k-uhd-led-smart-tv-kd49xg9005
Obs detta är bara ett axplock. Du kan självklart hitta både billigare och mycket dyrare. I denna världen får man absolut vad man betalar för, eftersom nyare versioner är snabbare och har bättre komponenter och uppdateras troligen klart oftare i framtiden. Är man endast ute efter att köra chromecast så skaffar man kanske inte en Sony för 22000. Om man inte ändå tänkt köpa en värstingtv för att njuta av perfekt bild och svärta etc vilket entusiasterna vill.
 
Redigerat:
Jag tycker ni ska skarva ihop antennen och vara glada för det som sänds.
Vi har nåt paket med en massa kanaler och det är övervägande skräp och reklam.


E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Tack för svaret! Skulle du kunna länka till en sån TV? :) Och funkar det då också med iphone? Eftersom mannen i familjen är begränsad till endast iphone.
Samsung har inbyggd Apple TV i sina UHD, kostar ca 5900:- för en 50" o så stiger det med större tum.
Kolla på netonnet. Har man iPhone är apple tv att föredra, även om det funkar med Chromecast
 
J
M MiWass skrev:
samsung med både Youtube och apple tv inbyggd;
[länk]

Finns flera modeller/ storlekar..
Det stämmer. Jag har själv en Samsung, välvd smarttv, dock utan Apple TV inbyggd, men även om de har YouTube inbyggt så går det inte casta från en Android från annat än YouTube. Det är en begränsning. Iofs funkar skärmdelning men det äter batterier och kan hacka. Det är mycket att tänka på och att välja mellan. :D
 
Jo mkt att tänka på, det som inte hackar är iPhone till Apple TV & från Android USB-C/HDMI kabel till Tv... bara internetuppkopplingen på mobiltelefonen som kan göra att det hackar, men annars fungerar det perfekt..
 
kisumisu
tttomten tttomten skrev:
Nu blir jag konfunderad:thinking:
Har en Samsung där Youtube funkar
Har en Appletv där youtube funkar men inte musiken i densamma.
Det är säkert en nyare Samsung.

Men bara principen av Samsung göra så till en tv som fortfarande fungerar.
Kommer inte ihåg vilken modell den är.

Men köptes någon gång 2012. Tuben slutade fungera 2017. Plockades helt bort då den slutades support på just den här gamla tv modellen :thinking:

Dvs deras strategi man tar sönder med flit det som fortfarande fungerar. Tv är dock annars bra kvalitet då den fortfarande fungerar bra annars.

Apple tv vet jag personligen inget om. Men det är ju sådant där man ej behöver ha smarttv till.
 
Redigerat:
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
J
kisumisu kisumisu skrev:
Det är säkert en nyare Samsung.

Men bara principen av Samsung göra så till en tv som fortfarande fungerar.
Kommer inte ihåg vilken modell den är.

Men köptes någon gång 2012. Tuben slutade fungera 2017. Plockades helt bort då den slutades support på just den här gamla tv modellen :thinking:

Dvs deras strategi man tar sönder med flit det som fortfarande fungerar. Tv är dock annars bra kvalitet då den fortfarande fungerar bra annars.

Apple tv vet jag personligen inget om. Men det är ju sådant där man ej behöver ha smarttv till.
Lite off-topic nu men fortfarande intressant: Utan att veta, så tror jag att Youtube-problemet uppstod av samma anledning som att många appar i lite äldre Smart-tv slutade funka vid samma tid, då många gick över att sända med HTML5 i stället för äldre standarder, och de äldre TV-apparaterna klarade inte detta. Det har gått heta debatter på diverse forum om detta. Det var alltså inte Samsungs fel, eftersom det drabbade alla.
 
kisumisu
J Jocke Best skrev:
Lite off-topic nu men fortfarande intressant: Utan att veta, så tror jag att Youtube-problemet uppstod av samma anledning som att många appar i lite äldre Smart-tv slutade funka vid samma tid, då många gick över att sända med HTML5 i stället för äldre standarder, och de äldre TV-apparaterna klarade inte detta. Det har gått heta debatter på diverse forum om detta. Det var alltså inte Samsungs fel, eftersom det drabbade alla.
Varför avinstallerades tom appen?

Varför fungerar youtube i en 10 år gammal smartphone. Var dom äldre smarttv så dåliga?

Jag kan tom se youtube klipp som är nedladdad med en dator i mp4 format. Äben material som är inspelat från digitalboxen går se i tv;n. Så helt oavancerad är ju inte tv:n.

Offtopic tyvärr. Men när det ändå pratas om smarttv och dess fördelar.
 
J
kisumisu kisumisu skrev:
Varför avinstallerades tom appen?

Varför fungerar youtube i en 10 år gammal smartphone. Var dom äldre smarttv så dåliga?

Jag kan tom se youtube klipp som är nedladdad med en dator i mp4 format. Äben material som är inspelat från digitalboxen går se i tv;n. Så helt oavancerad är ju inte tv:n.

Offtopic tyvärr. Men när det ändå pratas om smarttv och dess fördelar.
https://eu.community.samsung.com/t5...no-longer-be-availabe-fron/td-p/195663/page/5

Det beror på att Google/Youtube i likhet med många/alla andra content providers gick över från Flash som var ett stort och buggigt säkerhetshål till HTML5, och hårdvaran i äldra burkar klarade inte det, varför man istället tog bort apparna helt. Att det funkar i mobiler etc är eftersom du då, gissar jag använder webläsaren i mobilen och inte en gammal app. Tror inte att webbläsarna i Smarttvs 2017 klarade detta, det är väldigt enkel hårdvara i en TV tyvärr.
 
Nyfiken på hur det gick i detta topic - tv utan antenn?

Råkade själv ut för att antennen blåste av , jädrans storm för nån vecka sen.
Köpte då en billig 449:- antenn och den fungerar perfekt! T o m bättre bild än innan, o jag har inte ens monterat den utomhus: den står i ett skåp inomhus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.