Fairlane
T tomsk skrev:
Ta bara ramen.
Hämta.mäta.utbrytning för kabel.slag borr plugg.skruva fast den.diskutera med kund om placering.tidsredovisning. m.m
För detta finns ett färdigt pris på ca 5 min för ramen. Plus uttag.
Fast nu räknar du ju upp massa jobb som är nödvändiga, men som inte är det enskilda jobbet. Vi begriper att det måste göras och säger inget emot det. På samma sätt måste mäklaren jobba mer tid än tiden på visningar och kontraktskrivning och bilhandlaren måste jobba mer på bokförsäljningen än 10 minuter. Ska inte den nödvändiga kringtiden räknas för de yrkesgrupperna så ska det inte räknas för elektrikern heller om man ska jämföra. Bäst är kanske att räkna all nödvändig tid?
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Nibes rekommenderat pris har ingen bäring för någon ting alls. Lika lite som Ahlsells hittepå priser. Men är du öppen med vilket pris du tar kan du prissätta lite som du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Rekommenderade priser från tillverkaren är i sig ett ofog anser jag.
 
Det borde vara olagligt att sälja något som man inte förstår något om alls.

Cdon borde sälja cdskivor ,något som jag aldrig skulle försöka sälja.

Kan man fråga cdon vart förångningen hamnar vid 0 ink KB och 35 kondensering vid full last på Nibe 1255 12 ? Skulle inte tro det för dem vet inte ett skit om nånting.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Kunden lär bli ganska sur när denne inser att pumpen gick att köpa 25000 kr billigare. Men så länge det är tydligt från början vad priset är så är det okej.
Men påslaget är ju inte så stort , typ 30 % eller nått
 
Fairlane Fairlane skrev:
Rekommenderade priser från tillverkaren är i sig ett ofog anser jag.
Felet är Nibes och det faktum att landets installatörer är så slappa, alla borde göra som jag och bojkotta Nibe, så kan Nibe stå med cdon sen . Fuck Nibe
 
A
det tråkiga är att kollektivet inte förstår marknadskrafterna.
 
C Calore skrev:
Det borde vara olagligt att sälja något som man inte förstår något om alls.
Det borde vara olagligt att köpa saker utan att begripa nåt.
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Detta kanske var ett extremfall, men som i mitt Nibe exempel där 99000 är deras rek pris och jag kan köpa den för 74000 så borde det väl vara ok att sälja för det tillverkaren rekommenderar oavsett om cdon förstört marknaden för installatörer?

Nibe kom med jag aldrig befatta mig med, de , liksom detta forum, hatar installatörer.
Men vad är problemet? Du kan ju köpa produkten för ungefär samma pris hos grossisten som på CDON. Sen kan du ju sälja den vidare för vad du vill till din kund. Det är ju inte bara CDON som säljer produkten, vid en snabb koll på Prisjakt så är det ca 15 olika butiker med ett prisspann från ca 72 000 - 90 000.
 
Om jag säljer en Nibe 1255 för 80000 till nån då tar det 5 minuter innan jag har min egen tråd här.

Jag har monterat grejer hos flera kunder, hydropresser, pumpautomater, värmepumpar och jag har knappt lagt på nånting,, men ändå är dem sura för de hittar grejen billigare nån annanstans.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde vara olagligt att köpa saker utan att begripa nåt.
Det borde vara olagligt att syssla med vvs utan att ha ett cert, samma som med el.

Om man inte ens kan dimensionera vatten o VVC då bör man inte hålla på med det.
 
  • Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
Fairlane
Är du tydlig med ditt pris till kunden och kundens köper och lägger upp en gnälltrpd här om att de blivit lurade så lovar jag dig att den trådskaparen inte kommer få stöd. Det har hänt förr. Det är de sjuka, dolda priserna som de flesta reagerar på.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Det borde vara olagligt att sälja något som man inte förstår något om alls.

Cdon borde sälja cdskivor ,något som jag aldrig skulle försöka sälja.

Kan man fråga cdon vart förångningen hamnar vid 0 ink KB och 35 kondensering vid full last på Nibe 1255 12 ? Skulle inte tro det för dem vet inte ett skit om nånting.
CDON är numera en marknadsplats ungefär som wish men med svenska aktörer. De som säljer Nibe på CDON är Buildor AB.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mikael_L
F fastighetsskötaren skrev:
Det här alem09, är det något som grossisten eller butiken av varorna (antar elvaror?) frivilligt åtar sig, eller är det ett lagkrav att försäljare av elmaterial skall lyda under?
Jag vet faktiskt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.