Hej.

I december så var vi på ett gäng visningar och hittade tillslut en lägenhet som passade och sedan köptes. Kontraktet skrevs samma dag som visningen.

På visningen så gjorde vi vår vanliga undersökning, kollade ventilation, fönster vatten, el etc och hittade inget att anmärka på.

På visningen så luktade det heller inte rök vilket även mäklaren har intygat.

Spola fram till slutet av januari så var vi på plats för att mäta i lägenheten, och när vi kliver in så möts vi av en stark rökdoft, där det luktar som att någon stått och rökt under köksfläkten.

Lägenheten var uthyrd i andra hand och vi meddelade både mäklare och säljare omgående för att klara upp detta.

Säljaren säger att det är grannen i lägenheten under som röker inomhus, och att det är det som luktar inne i lägenheten. Vår lägenhet ligger högst upp och det är frånluft med fläktar på taket som suger ut.

Säljaren menar att de själva hade haft problem med detta när de bodde där, och att även hyresgästerna hade klagat. Säljaren hade kontaktat styrelsen när de själva hade problem, och som i första steg fått rådet att kontakta grannen direkt.

Nu har vi fått tillträde och precis som vid mätningen så är det en konstant rökdoft som är starkast i köket. Det känns snarare som att det kommer från golvet under diskhon och inte via fläkten.

Säljaren bytte för övrigt kök när de själva flyttade in och lade nytt golv.

Mäklaren har även tagit del av säljarens version i efterhand att de har haft problemet innan.

I kontraktet så står det att lägenhet säljs i befintligt skick som sätts utifrån kontraktsdagen, vilket alltså var samma dag som vi skrev kontrakt.


Nu till frågan, kan vi påstå att det är ett dolt fel då det inte gick att upptäcka på visningen, samt att säljaren visste om sedan innan att detta var ett problem?

Säljaren påpekade heller inte några kända fel i dokumentationen vid kontaktsskrivning.

Vad blir konsekvenserna?

Känns jäkligt tråkigt.
 
Saxat från Boupplysningen.se

Olika regler vid dolda fel i bostadsrätt och hus
Vid köp av bostadsrätt tillämpas köplagen medan lagen om köp av fast egendom tillämpas vid köp av hus. Skillnaden lagrummen emellan handlar mycket om köparens undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt om eventuella dolda fel. Vid köp av hus är köparens undersökningsplikt aningen strängare än vid köp av bostadsrätt. Vidare säljs en bostadsrätt oftast i “befintligt skick”, vilket innebär att det ställs aningen högre krav på vad som är att klassa som ett dolt fel vid bostadsrättsaffärer.

Bostadsrätter säljs ofta i “befintligt skick”
En bostadsrätt säljs oftast i “befintligt skick”. För att ett fel ska bedömas som dolt i de fall där en bostadsrätt krävs att felet träffar även någon av följande förutsättningar:

  1. Bostadsrätten överensstämmer inte med de uppgifter som säljaren lämnat
  2. Säljaren har underlåtit att upplysa köparen om något väsentligt som säljaren antas ha känt till och som köparen skäligen kunnat räkna med att bli informerad om
  3. Bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än köparen i förhållande till ålder, pris och skick, haft anledning att räkna med.
Om en köpare hittar fel uppfyller de förstnämnda 3 kriterierna och något av kriterierna ovan kan denne alltså påpeka felet till säljaren. Detta ska i regel göras senast två år sedan köparen tillträtt bostadsrätten. Säljaren kan då behöva åtgärda felet eller genomföra en prisreducering i efterhand. Beroende på hur stort felet är kan köpet hävas, det är dock väldigt ovanligt.
 
Jag tror du kommer få en uppförsbacke om du försöker processa mot säljare/mäklare.

Det enklaste är nog att engagera sig i föreningens styrelse och försöka påverka den vägen.
 
  • Gilla
oshu och 6 till
  • Laddar…
Kolla även så att det inte drar in rök via några ventiler i lgh. Har det gjorts ev OVK-kontroll för ventilationssystemet i föreningen ? Hur är köksfläkten kopplad idag?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Det skulle ju kunna vara så att grannen har en felaktig kökskåpa. De flesta flerfamiljshus skall ha en passiv kåpa (Utan motor, bara ett spjäll) men om grannen har en fläkt med motor så kan den trycka in luft i kanalen som sedan sprids ut genom dina frånluftsventiler, inkl den som är ovanför din spis.

Om så är fallet borde grannen kunna åläggas att byta fläkt. Det borde också uppdagas vid nästa OVK.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla även så att det inte drar in rök via några ventiler i lgh. Har det gjorts ev OVK-kontroll för ventilationssystemet i föreningen ? Hur är köksfläkten kopplad idag?
Testade med lite papper inne på badrummet och den suger ut luft så att pappret fastnar utan problem.

I köket sitter en IKEA Klarluft, som för övrigt har en motor men även ett kolfilter verkar det som. När fläkten är avstängd så drar det litegrann ändå men inget papper sugs fast. Med fläkten igång så fastnar pappret direkt.

Vad grannen under har har jag ingen aning om, det är förövrigt den enda hyresrätten kvar i föreningen och han verkar ha bott här i över 35 år.

På bilden är höljet på kåpan som sitter runt hålet i ventilationsutrymmet. Sitter även någon rund grej bredvid som ser ut som att det vart ett hål där innan
 
Det är helt OK att ha en fläkt med motor och kolfilter så länge det inte är kopplat ihop med husets övriga frånluft.
 
Tips. Steg 1. Fråga styrelsen om de kan åtgärda problemet med frånluft från grannen.

Steg 2.
Är de långsamma så gör en egen ventlösning så du får bukt med problemet i köket. De lär ju gå och sätta en fläkt (provisoriskt som mattar tillbaka doften) förhoppningvis får du ut den så du slipper det eller så åker luften neråt och då lär andra grannar börja bry sig.
 
Hur ska en grannes beteende kunna vara ett dolt fel?

Är detta alls möjligt?
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hur ska en grannes beteende kunna vara ett dolt fel?

Är detta alls möjligt?
Jag vet inte, det är därför jag frågar
Dom visste ju om felet/problemet och dolde det inför visning och kontaktsskrivning såklart.

Jag hade ju inte budat / köpt lägenheten om jag visste att normalt så stinker det cigarettrök, att dom har försökt göra något åt det och det har inte hjälpt, vilket kan anses som väsentlig information.
 
  • Gilla
lb_gbg och 2 till
  • Laddar…
N Notoes skrev:
Jag vet inte, det är därför jag frågar
Dom visste ju om felet/problemet och dolde det inför visning och kontaktsskrivning såklart.

Jag hade ju inte budat / köpt lägenheten om jag visste att normalt så stinker det cigarettrök, att dom har försökt göra något åt det och det har inte hjälpt, vilket kan anses som väsentlig information.
Jag tycker att det är tråkigt men du kan inte belasta en säljare för en grannes beteende, det känns helt orimligt.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Njaa.. Att dte läcker in lukt från en grannlägenhet, kan kanske med rätt stor tvekan klassas som ett fel. Att försöka få köpet att gå tillbaka elelr något sår nog ses som ett nästan omöjligt projekt.

Föreningen har ett ansvar. Frågan är hur realistiskt det är i en given hustyp att få det "gastätt" mellan lägenheter. Jag vet från min tid som ordf. i en förening att just skumma luktproblem är oerhört svåra att åtgärda. Det är tänkbart att en justering av ventilationen i de två lägenheterna skull kunna lösa problemet. Troligen går dte inte att förbjuda någon att röka inomhus.

Jag bli lite konfunderad över köksventilationen. Du skriver att det finns en fläkt med motor och kolfilter. I så fall bör det vara en fläkt som bara cirkulerar luften via filtret. Sedan måste det finnas en vanlig ventil också i köket som kan dra ut luft (eller där luft kan tryckas in från en annan lägenhet med felaktig köksfläkt.
 
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Säljaren visste om röklukten, och hade själv problem med det (klagade hos föreningen) samt hade hyresgäster som klagade om det.
Det kan göra att säljaren borde ha insett att det var ett problem för er.
Jag säger absolut inte att det är ett dolt fel, men vill ni ta det vidare, kan det vara en strategi
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Troligen har grannen sin köksfläkts utblåsning kopplad till frånluftspipan och sätter igång fläkten när h*n står och röker vid spiskåpan. Mycket vanligt i hus med centralfläkt och någon som bytt kökskåpa. Det får nästan alltid till resultat att man trycker in "oset" till grannar.
 
  • Gilla
pyamassnickaren och 2 till
  • Laddar…
Då det inte är förbjudet att röka inomhus går det inte att få rätt i sådana här fall. Visst kan man be föreningen kolla hur ventilationen fungerar men det brukar bara konstateras att den är ok och då kan man inget göra.I de flesta hus gamla som nya tränger rök in genom springor och otätheter. Den som röker anses visa hänsyn om hen röker under fläkten.Rökning på balkongen är oxå tillåtet även o det innebär att man aldrig kan sitta ute själv eller vädra.Kort sagt rökaren har alla rättigheter på sin sida.Flytta eller stå ut är enda alternativen.Jag fick flytta från min bostadsrätt efter 20 år pga att HSB,s representant i området ville göra en kompis en tjänst och placerade en kedjerökande missbrukare i lägenheten under.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
lb_gbg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.