S soyari skrev:
Skumt, jag har boxerplay appen till min samsung. Går jag till google play så finns den där också.

[bild]
Precis, i GooglePlay hittar du Android-appar som du kan köra på din Samsungmobil eftersom den kör Android OS.
Ska du installera en app på din Samsung TV så går du till TVns egna App-butik med appar för deras Tizen OS.
Ska du installera en app på Appe får du gå till Apples ”App Store”. Utbudet av appar för AppleTV är begränsat jämfört med appar iPad/iPhone.
 
E Elin80 skrev:
Kan ju vara smidigt med bara den i så fall och slänga ut apple tv. Eller har apple tv nåt Chromecast inte har..?
AppleTVn kan köra appar utan mobilen!
Att casta från äpple-mobilen med AirPlay är ju trevligt, praktiskt ibland och fräckt, men då utnyttjar man ju inte AppleTVn som tv-box.

Med ChromeCast får du köra igång en app på mobilen och "flyttaöver visningen" till TVn.
ChromeCast bygger på teknik från Google som konkurrerar med Apples egna AirPlay-teknik som de inte vill släppa till konkurrenter hur som helst.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
MrJay MrJay skrev:
Den absolut lättaste lösningen är att återigen sätta upp en antenn, dra ny eller skarva befintlig coax-kabel och fortsätta som inget hänt annars får du gärna titta på mitt första inlägg i tråden.


Själva bildkvaliteten är nog bra bättre via internet, sedan hur QoS (quality of service, tillförlitligheten) på den BTS (cell, mobil mast) som de är anslutna till kan variera kraftigt beroende på antal anslutna, störningar etc.. i det stora hela att streama TV i SD kvalité är nog inga som helst problem via mobilnätet. Men de lär inte veta förrän de testar.
Men du var kanske inte med att det finns HD sändningar via marknätet också ;)

Enklaste är ju att återinstallera antennen eller är den förstörd?
Koaxial kabel är mycket enkelt själv skarva ihop så kan även den mesta kabeln återanvändas.

Nu har ju ts Boxer, men det som än idag är överlägset med marknätet är att man behöver inga abbonemang för SVT, Tv4 och Tv6!
 
Apple TV + smart tv = kan se allt som läggs ut på play. Våra grejor är nog en 8 år gammalt, men funkar utmärkt. Inga extra datorer eller annat behövs. Vi har inga kanalpaket utan nöjt oss med det som går via skatten, men det går såklart att köpa till.

Har fiber indraget 100/100. Antennen (som vi inte använder) ligger för övrigt på vinden. Parabol som förra ägaren hade (ingen fiber då) tog vi ner när vi bytte tak.

Less is more
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
kisumisu
E Etrompa skrev:
Apple TV + smart tv = kan se allt som läggs ut på play. Våra grejor är nog en 8 år gammalt, men funkar utmärkt. Inga extra datorer eller annat behövs. Vi har inga kanalpaket utan nöjt oss med det som går via skatten, men det går såklart att köpa till.

Har fiber indraget 100/100. Antennen (som vi inte använder) ligger för övrigt på vinden. Parabol som förra ägaren hade (ingen fiber då) tog vi ner när vi bytte tak.

Less is more
Alla gör som de själv vill. Själv kör jag en combo av allt. Svtplay är smidigt likaså Youtube.

Vanliga antennen är ändå smidigt komplement och bra om man vill spara program.

Ser även finsk tv med antennen finnarna har de flesta kanalerna okodade (tillskillnad mot Sverige). Men ska man se på play krävs inloggning precis som tv4 play i Sverige (dvs går inte för en utlänning). Funkar dock bara nära gränsen det här med antenn. Än så länge har inte finnarna lyckats stoppa den gränstrafiken :crysmile:

Likaså gör jag med parabolen, kommer in ca 100 Tyska kanaler helt gratis. Finns även en hel del annat från Europa som tillskillnad mot våra nordiska länder sänder okodat på sattelit. Men ska man se deras play krävs som sagt vpn, inlogg eller dyra abb.
 
Redigerat:
En vanlig antenn för de fria kanalerna är bra. Slipper abonnemang, datatrafiksbegränsningar mm.
Enkelt att manövrera från samma fjärrkontroll.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är alldeles för många som ger Allcast appen bara en stjärna i betyg för att jag ska tycka att den är värd jobbet att installera.
 
Säg till byggaren att de lägga in antennen på vinden, det fungera väl Boxer med antenn.
 
B Bergtallen skrev:
Säg till byggaren att de lägga in antennen på vinden, det fungera väl Boxer med antenn.
Det kan fungera om antennen ska vara riktad mot gaveln, men genom plåttaket går inte signalen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Precis, i GooglePlay hittar du Android-appar som du kan köra på din Samsungmobil eftersom den kör Android OS.
Ska du installera en app på din Samsung TV så går du till TVns egna App-butik med appar för deras Tizen OS.
Ska du installera en app på Appe får du gå till Apples ”App Store”. Utbudet av appar för AppleTV är begränsat jämfört med appar iPad/iPhone.
Jag tänkte att TS sa att hon hade en samsung själv och att Boxerplay inte fungerade till Androider, det var den biten jag reagerade på. Tänkte inte på att det kanske var Apple TVn hon pratade om.
 
Fördelen med Boxer är att ni slipper flera fjärrkontroller, dvs att ni kan styra er tv med fjärrkontrollen som följde med tvn.

Det enda som krävs är att tvn har en inbyggd digitalbox och att ni köper en CA-modul (kortläsare) som ni sätter in på baksidan av tvn.

Om man inte är intresserad av SvtPlay, Netflix etc så är nog detta den allra enklaste lösningen.
 
Montage av inomhusantenn kan kräva noggrann justering av antennen, särskilt om den är av typen "mindre aktiv antenn".
Det kommer dagar med sämre konditioner och har man då slarvat med injusteringen eller valt en antenn med lägre förstärkning så blir det inte roligt att titta på TV:n.
 
F
N Yindysagh skrev:
Oavsett vad så får byggaren dra en ny kabel från TVn, han kan inte bara klippa av vad han tror inte används. Håll honom sedan borta från telefonkabeln!

Steg två tycker jag är att ni kollar på TV utsändningarna från datorn. Jag slängde ut TVn för många år sedan, därefter har våra barn börjat göra samma. Det visar sig nu att vi bara tittar på vad som finns på BBC IPlayer (vi bor där). SVT har ngt liknande. Så det med slötittandet på vad som råkar komma upp är det slut med. Många timmar i vinst.
Läs gärna tidigare inlägg innan du svarar där står det att byggaren frågat herrn i huset om de använde antennen men fått svar att de inte gjorde det, så byggaren fick lov att klippa kabeln.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
AppleTVn kan köra appar utan mobilen!
Att casta från äpple-mobilen med AirPlay är ju trevligt, praktiskt ibland och fräckt, men då utnyttjar man ju inte AppleTVn som tv-box.

Med ChromeCast får du köra igång en app på mobilen och "flyttaöver visningen" till TVn.
ChromeCast bygger på teknik från Google som konkurrerar med Apples egna AirPlay-teknik som de inte vill släppa till konkurrenter hur som helst.
Precis. Det finns en SVT Play-app både till de äldre och de nyare Apple TV. Ingen iPhone eller iPad behövs för att använda dessa, bara den medföljande fjärren (tungspateln). På Apple TV 4 laddar man ned appen i appstore, kan göras direkt på atv. På Apple TV 2 eller 3 är appen redan installerad om du valt Sverige som land, bara gå in i inställningar och välj att den ska visas på startskärmen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.