Minns inte om jag visat, men tror inte det.. såhär fint har min ”testchili” tagit sig efter att jag huggit av huvudet på den..

Lush green chili plant with large leaves, pruned and recovering after topping, in a pot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chiliväxt i kruka med nypna större blad och nyväxta ljusgröna blad efter toppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag dessutom nypt av de gamla, lite större bladen (de som är mörkgröna på bild..botten).

Brukar vara många diskussioner om huruvida man ska ”toppa” dem eller inte, jag har aldrig medvetet provat.. förrän nu! :cool:
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Har beställt 70 säckar planteringsjord på BM samt 14 st gödsel + 12 st täckbark + 6 st barkmylla (y)

..de hade kampanj 5 planteringsjord för 89.95 kr och 4 för 99.95 kr för naturgödsel/täckbark/barkmylla/gräsmattedress :cool:

Hoppas Hammenhög gjort bättre ifrån sig i jordproducerandet i år.. förre året var jorden betydligt sämre än den varit tidigare år! :geek:

Hoppas leveransen sköter sig..
Har du ingen jordterminal eller jordproducent i närheten som du kan köpa av?

Förövrigt gjorde jag jordärtskocksoppa igår. :surprised::ok:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du ingen jordterminal eller jordproducent i närheten som du kan köpa av?

Förövrigt gjorde jag jordärtskocksoppa igår. :surprised::ok:
Tyckte ni om det? :)

Vi köper ett lass på åvc ibland, men den ska helst späs ut (typ kompostjord) .. väldigt stark och kan bränna unga planteringar.

Bra jord i övrigt, som jag vill ha i vardagsrummet inne.. har jag inte riktigt hittat än! Vill inte ha för mycket ogräs i .. inte lukta för mycket och helst inga övervintrande husdjur.. (viss jord kan vara kryp/fluginvaderad).

Ute är jag inte fullt lika kinkig :)

Tog hit en lastbil när vi fyllde pallkragarna första gången.. men den jorden var väldigt kompakt.. jobbar än med den!
 
Karlia
Grävde upp färskpotatis idag, kvarglömd från i höstas. Fungerade utmärkt till lunch! Skål med färskpotatis i jordig trädgårdsland, skurgrepp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Grävde upp färskpotatis idag, kvarglömd från i höstas. Fungerade utmärkt till lunch! [bild]
Här hemma gjordes samma sak för några dagar sedan, men jag får ge äran till min fru. Allt jag gjorde var att äta.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag är själv helt ansvarig - från kvarglömmandet till uppätningen :D
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Jag får revidera mitt tidigare svar lite. Kvarglömmandet i höstas var jag antagligen högst delaktig i...
 
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Tyckte ni om det? :)

Vi köper ett lass på åvc ibland, men den ska helst späs ut (typ kompostjord) .. väldigt stark och kan bränna unga planteringar.

Bra jord i övrigt, som jag vill ha i vardagsrummet inne.. har jag inte riktigt hittat än! Vill inte ha för mycket ogräs i .. inte lukta för mycket och helst inga övervintrande husdjur.. (viss jord kan vara kryp/fluginvaderad).

Ute är jag inte fullt lika kinkig :)

Tog hit en lastbil när vi fyllde pallkragarna första gången.. men den jorden var väldigt kompakt.. jobbar än med den!
Bara jagsom gillar det. Är väl därför skörden knappt blivit använd.

70 säckar jord i vardagsrummet? :surprised:;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bara jagsom gillar det. Är väl därför skörden knappt blivit använd.

70 säckar jord i vardagsrummet? :surprised:;)
Haha, jag ska ha dem som bokhylla.. ;) nää.. men jag har ju 35 chilisar och 25 tomater som ska ha jord.. och i veckan som kommer (när - beror lite på jorden.. och mitt ryggskott) ska jag dessutom så gurkor, squash, pumpor och blommor!.. inne..
 
Påminner här med, kom ihåg att det är dags att ställa om (fram) klockan inatt!

Illustration av klocka med texten "Kom ihåg att ställa fram utemöblerna inatt!" överlagrat på ett naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nya lådor byggda!
[bild]
De till höger innehåller sedan tidigare sparris, så lådorna byggdes runt om. De vänstra kommer det planteras jordgubbar i.
Gången ska stenläggas.
snygga. Vilken dimension har du på brädorna?
 
@olofh 45*170 om jag inte missminner mig.
Varje dubbellåda har samma innermått som en vanlig pallkrage (ca 80*120cm)
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@olofh 45*170 om jag inte missminner mig.
Varje dubbellåda har samma innermått som en vanlig pallkrage (ca 80*120cm)
ja. De såg rejäla ut. På ett snyggt sätt!
 
Ja, vi är nöjda :)

Nu ska bara allt annat runt om på plats
 
TIPS:

Steg-för-steg bilder som visar byggandet av ett växthus; byte av grund, montering av fönsterramar och takläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.