Hiréns Hiréns skrev:
Dom kan bara ta skada där dom går genom regeln och det är totalt 8 cm i hela huset hittills. Det mesta följer längs golvet, mellan reglarna, bakom isoleringen annars. Eller i taket. Att råka skada ett rör i efterhand är väl i princip omöjlig eftersom röret böjer sig från skruv/Spik. Alltså om du ska spika upp en tavla t.ex
Ja flexrör brukar flytta sig när en skruv kommer, det är alltså när du borrat igenom en regel så är det bra med 3-4cm trä ”utanför” elrören så gipsskruven inte träffar rören. Det är alltså i regeln där röret inte kan flytta sig :)
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Dom kan bara ta skada där dom går genom regeln och det är totalt 8 cm i hela huset hittills. Det mesta följer längs golvet, mellan reglarna, bakom isoleringen annars. Eller i taket. Att råka skada ett rör i efterhand är väl i princip omöjlig eftersom röret böjer sig från skruv/Spik. Alltså om du ska spika upp en tavla t.ex
Exakt ett sätt är att sätta en plåtbit över rören där de passerar regeln
 
Svärfar har varit hit och inspekterat och säger att det ser bra ut men att han är orolig för den här springan. Han menar att det kan bli svajigt i golvet eller hål i mattan, men vi ska ju ha laminat-klick golv.
Den är alltså skarvad över en balk.
Vad säger experterna?
 
  • Skarv i byggskiva över balk med synlig springa, omgiven av spån och fibrer, potentiellt bekymmer för laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var en fuskskarvning men den kan bara drabbas av punktlast
Hur gick det till att få den där?
 
B byggarätt skrev:
Ja det var en fuskskarvning men den kan bara drabbas av punktlast
Hur gick det till att få den där?
För att ha en tillräckligt bred del framför vedspisen som håller att hoppa på. Skulle vi inte kapat så skulle originallängden på skivan minus spont blivit 5 cm från cementkanten och skulle den inte gått så där långt ut så hade den inte avslutats på en balk. Så, för att få hållbarhet i kanten kort sagt.
 
Vedspisen cementkant är alltså snett uppe till höger i bild
 
Som sagt skarvar så där är bara känsliga för tung punktlast och kommer knappast uppstå i ytterkant eller där inte gångstråk finns!
 
Hiréns Hiréns skrev:
Svärfar har varit hit och inspekterat och säger att det ser bra ut men att han är orolig för den här springan. Han menar att det kan bli svajigt i golvet eller hål i mattan, men vi ska ju ha laminat-klick golv.
Den är alltså skarvad över en balk.
Vad säger experterna?
Kan man inte limma in ett par, tre "kex" tvärs över springan?
 
Skarven ligger på en golvregel så det har ju noll betydelse med liten springa.
 
Var kanske lite otydlig men det är alltså 6 mm springa som absolut störst och rakt över en balk
 
  • Hand med tatuering mäter en 6 mm springa över en balk med ett mätverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar en 6 mm springa i golvet över en balk, omgivet av byggmaterial och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativt gör rent i springan och fyll med epoxi, sen är det stumt för alltid.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
I mitt förra (hyres) hus lade jag klick-laminat och det hade över 5 cm sprickor i betongen på sina ställen i golvet och det kändes inte av när man gick på det sen :thinking:
 
Den där glipan har ingen som helst betydelse så den kan inte orsaka något svaj i golvet när det ligger ett klickgolv ovanpå. Vore det hemma hos mig så skulle jag vara förbannad över glipan men det bara för att det inte blev perfekt, inte för nån risk för ev svaj eller gung.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Påverkas ni av inställda turer till Stockholm från Åland? Jag tänker på byggmaterial och annat ni behöver till renoveringen
 
oscarwww oscarwww skrev:
Påverkas ni av inställda turer till Stockholm från Åland? Jag tänker på byggmaterial och annat ni behöver till renoveringen
Vi har bra bygghandlar här men längtar just nu efter en soffa från chilli, ett kylskåp från tretti, ett kakel och en glasdörr från Bauhaus och en takpanel från Hornbach :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.