Här kommer ni kunna följa mig när jag bygger mitt nya garage på 40m2. Jag kommer att lägga upp lite bilder då och då medans jag bygger.
 
  • Gilla
RustVilla och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen kommit igång med mitt garagebygge.
Jag mjukstartar med handgrävning för vatten och el som ska gå till garaget under våran utbyggnad på huset, medans jag väntar på svar på mina offert förfrågningar.
 
  • Handgrävning under utbyggnad för vatten och elledningar till ett garagebygge med spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
E Emil Svensson skrev:
Nu har jag äntligen kommit igång med mitt garagebygge.
Jag mjukstartar med handgrävning för vatten och el som ska gå till garaget under våran utbyggnad på huset, medans jag väntar på svar på mina offert förfrågningar.
kul! har du ngn ritning? garage för att parkera bilar eller hobby / mek?
 
P Peter_Bromma skrev:
kul! har du ngn ritning? garage för att parkera bilar eller hobby / mek?
Tyvärr blir garaget "bara" 34m2 invändigt då kommunen bara tillät garage på 40 m2 enligt någon pappersbit från 1952..:confused:
Tanken är att kunna köra in en bil och meka lite grann, samt bygga lite diverse saker då jag gillar att svetsa och sånt :giggle:
 
ok, trist med den typen av regler om man har plats och behov för mer. verkar bli ok mått för en bil iallafall. lycka till med bygget och på på med bilder sen!
 
Sedan några veckor tillbaka så har jag fått hem allt jag behöver för betongplattan. Jag har också fixat 45 ton 8-16 som är tänkt under plattan och på infarten till garaget.
Traktor med kärra och en grävmaskin är bokad till påskhelgen så då blir det full fart
Hela garaget förutom gips, isolering och sånt är preliminär bokat 11 maj. Så förhoppningsvis är jag färdig med plattan tills dess. (Jag kommer göra allt arbete själv förutom gjutningen).

Just ja!! Jag var också tvungen att bredda grindhålet in till tomten för traktorns skull. Så där hänger det nu en ny grind som är indelad i 2 sektioner med en mittstolpe jag kan ta bort så hela hålet blir 4,5 meter
 
  • Byggmaterial och armeringsjärn förberett på gräs för att gjuta betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny trägrind indelad i två sektioner med grusinfart och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny trägrind indelad i sektioner och uppgraderat grindhål med betongfundament och avtagbar mittstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul med bygget. Men vilken smart lösning med gjutningen av grindstolpen!! Var hittar jag det och vad heter det?
Stolpskon och den ingjutna delen menar jag då :)
 
K Kapo skrev:
Kul med bygget. Men vilken smart lösning med gjutningen av grindstolpen!! Var hittar jag det och vad heter det?
Stolpskon och den ingjutna delen menar jag då :)
Hemmabygge med rörbitar, 8mm plåt och lite svetsning helt jäkla stum åt alla håll
 
  • Hemmabygge av metall med rör och plåt, visar svetsar och robust konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Ååååh, shit. Bra för dig synd för mig
Hade passat mig till torkställningen jag vill bygga.
 
K Kapo skrev:
Ååååh, shit. Bra för dig synd för mig
Hade passat mig till torkställningen jag vill bygga.
Ta med bilden till närmaste smed så fixar dom det åt dig
 
  • Gilla
Alpine66
  • Laddar…
Sant!! Tack för tipset, blev så ivrig att jag inte tänkte på det ☺️
 
I torsdags så drog det igång på riktigt.
Började gräva ur för dagvattenbrunn och el/vatten som ska till garaget.
I fredags blev det grävning där garaget ska stå och börja hämta lite 8-16.
I lördags hämtades resterande 38 ton 8-16 som ligger under plattan och på infarten till garaget.
I söndags blev det pill med dagvatten och dränering, samt kryssmäta ca 765 gånger för att få kantelement hörnen att stå som dom ska.
I måndags så började jag ställa ut några vanliga kantelement och insåg ganska fort varför det är viktigt att vara noggrann när man paddar och mäter makadamet till en dansbana
 
  • Grävmaskin vid utgrävningsarbete för fundament till garage med synliga el- och vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för garage med 8-16 makadam, synliga rör och förlagda kantelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävning med grus och kantelement för garage med byggmaterial och verktyg på gården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Efter mycket pillande och justerande så är kantelementen på plats (förutom ett då jag fick för några.) Så imorgon blir det frigolit för hela slanten
 
  • Fundament med kantelement på plats i en trädgård vid skymning, redo för frigolitisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
All frigolit är lagd, golvränna utsatt och ihopkopplad.
En armeringsbockare är byggd så jag har börjat naja ihop lite kantbalkar med villabyglar i 6mm järn och 4 st 10or längs med
 
  • Nygrundlagd frigolitisolering med golvränna och armeringsnät för kantbalkar i en trädgård vid solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsbock i trä på gräsmatta med böjda armeringsjärn och byggtillbehör, skugga av fotograf och hund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svammlet och 3 till
  • Laddar…
Gött jobbat!

Hur gör du med klack för garageporten? Ska precis bygga liknande form, fast 20 m2 mindre :)
Funderar om man ska lägga in järn som klack?
Har du några bilder, post gärna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.