har personligen 2 bruksbo... deras borrhammare å vinkelkapen 230mm

enda skälet jag köpte dem var för att sakerna jag skulle göra var med några veckors mellanrum... så att hyra verktyg vart lite dyrare än att köpa, och betongväggar från 40talet funkar det mesta i ;D )

har kört sönder 2 borrmaskiner från b&d, en sticksåg grön bosch, 1 slipmaskin b&d och en skil skruvdragare under bygget, och ingen av dem levererade i närheten av vad mina gulingar gjort so far...

men enkelt sagt, bruksbo är kassa... vibrerar sönder händerna på mig... (en 12kilos borrhammare från dewalt vibrerar mindre än den lilla bruksbon)

resterande verktyg är dewalt och makita rakt igenom (nu också följt av en vinkelkap ala dewalt)

fått bra service från dewalt en gång... så därför är jag trogen dem tills de gör nåt fel...
 
Saker som ska användas många gånger under många år är värt att kosta på en slant av varierande storlek - t.ex. min gula skruvdragare, eller IdPal-märkmaskinen jag köpte in till företaget (samma princip som Dymo, men något funktionellare grejer. Den är så dyr att den har en egen väska...).
Men när jag t.ex. behövde något att såga 20 40mm-golvplattor med så blev det Classes billigaste tigersåg - den ska göra sitt jobb en gång, och sedan kanske användas vart femte skottår, typ.

Men visst finns det fynd bland budgetprylar också - det förnekar jag absolut inte.
 
Mkt intressant tråd! Men det är väl bara att inse att smaken är som ... En del kör Skoda, andra Ford den tredje en rostig folka, medans en del vill lägga pengar på en ny BMW eller AUDI. Det handlar om intresse, smak, budgetbegränsningar! Själv kan jag bara säga att BRUKSBO är inget annat än total kapitalförstöring, ok att skiten är billig men det är det enda. Har fortfarande cirkulationsskador i händerna efter att jag använt deras satans helvetesmaskin tilll tigersåg för ett år sen typ! Deras cirkelsåg är dessutom rent av farlig, klingskyddet fjädrade inte tebaks!!!!! :'( Tror att RUSTA ägs av Livets Ord dessutom! Nej köp inte Bruksbo, men däremot har ÖB hyffsade grejer, bla borrhammaren är perfekt för lite bilning då o då, men knappast för dagligt bruk. Behov, intresse, användarfrekvens, budget får väl styra i verktygsvalet som för alla andra val vi gör. Själv säger jag: satsa på kvalitetsgrejer! Det blir så mkt roligare då!
Oj mkt text det blev
 
Måste ju hålla med om att det kanske inte är motiverat att köpa verktyg för 100k bara för att man ska bygga om/till hemma.
Men om man har råd är det ju en annan femma.
Själv har jag varit snål och köpt "fel" ett par gånger innan jag kollat upp de olika fördelarna med maskiner, men då rör det sig ändå om lite finare märke som dw och liknande.
Mitt största misstag var att inhandla en dw 707:a utan en tanke på att den inte skulle räcka till för mig, bara att det skillde några tusen till en 708:a. Även köpt en dw enpetare för främst farmarskuvs montering, men den var inget att hänga i granen i jämförelse med makitan jag köpte senare. Min 12v dw xrp var heller ingen hit men den blev stulen och jag köpte mig en 18 v ist.
Sen när jag äntligen fick upp ögonen för festools maskiner har jag mycke svårt att ens titta på någon annan skruvdragare.

Dock använder jag mina maskiner dagligen.
 
En annan sak som man kan tänka på är hur mycket av de 250 kronorna en maskin kostar som går till den som skruvar i hop den. Vilken miljö jobbar den personen i, vilka rättigheter har han eller hon?
Hur mycket resurser går åt för att tillverka och transportera en maksin som används några timmar för att sen slängas?

Det här tål att tänka på även på många andra områden tex kläder, mat eller smycken som är aktuellt.

Jag handlar tysktillverkade maskiner.

/Kent
 
tuffeuffe>Klipper in... <Hmmmm...ågren för att jag kan lägga pengar på en massa andra saker??
Roligare med blå verktyg??

Har jag missat nå't?? >

Nope du har inte missat ett dugg utan snarare kanske rätt mycket?

Hur du vill ha din livstil är upp till dig, vill du ha en häftig tv, stereo, lägga pengar på resor, krogen etc så vad hindrar dig? Jag t ex föredrar att ha det bästa som går att finna och ja... Jag har en annan att lägga Mitt främsta intresse på med *ler*

Det är liksom så på de flesta communities att trivs man inte så varför skall man ens engagera sig? Hur svårt är det att förstå? Å andra sidan är Jag rätt övertygad om att du kommer att finna många communities på nätet som inte delar din syn på hur ett liv skall vara så jag förstår att du har fullt upp nu. Om det sen är något vettigt att lägga tid och energi på får stå för dig, Jag delar inte din uppfattning direkt.

Det finns liksom lite vettigare saker att göra än att skriva idiotinlägg... och ja även att besvara dem *s*

/Kent
 
kastrom skrev:
Jag handlar tysktillverkade maskiner.
/Kent
Och kläderna handlas? Den frågan kommer med automatik får du räkna med. Med tanke på ditt inlägg så borde man kunna räkna med att du går till en skräddare här i Sverige och betalar 400 spänn för ett par kalsonger.
 
jogi02 skrev:
Mkt intressant tråd! Men det är väl bara att inse att smaken är som ... En del kör Skoda, andra Ford den tredje en rostig folka, medans en del vill lägga pengar på en ny BMW eller AUDI. Det handlar om intresse, smak, budgetbegränsningar!
Själv kör jag både Skoda, Ford och Audi. Och faktiskt ser det likadant ut i bland byggmaskinerna (Ferm, Hercules, Grön/Blå Bosch). Det kanske också är ett alternativ.... ::)
 
Robert_Maria skrev:
Och kläderna handlas? Den frågan kommer med automatik får du räkna med. Med tanke på ditt inlägg så borde man kunna räkna med att du går till en skräddare här i Sverige och betalar 400 spänn för ett par kalsonger.
mitt senaste köp var en tysk maskin... men handlar mina kallingar på hm... ::)
 
Jag har tre argument till varför jag skaffar kvalitetsverktyg:

1) Jag är intresserad av maskiner och att jobba med dem
2) Jag har råd
3) Jag har i bästa fall 16 timmar per vecka att renovera på huset. Då finns det inte tid till grejor som krånglar och måste justeras eller bytas ut. Det skall fanimej fungera och bli rätt! Dessutom skall det gå fort.

För övrigt kan jag rekommendera bygglitteratur från The Taunton Press, och då speciellt deras serie "Build like a pro" För att punkt tre ovan skall uppfyllas räcker det inte med att ha bra maskiner. Man måste kunna yrkesmannens trick och genvägar också!
Mattias, du har helt rätt, speciellt på punkt tre... Det summerar vad jag ser som det viktiga i verktyg. Då jag gör något på/i/till huset så får inte verktyget vara den begränsande faktorn; snett, trasigt, slött, m.m.

Hade jag mer tid och inte ville spendera så mycket pengar så visst, då kanske jag skulle satsa mer på "prisvärda" maskiner men efter att jag blivit med hus så gjorde jag missen att börja använda mina B&D (finns historiska, mindre positiva, trådar om det) till sådant som skulle vara rakt och i vinkel.

Jag säger och står för att *aldrig* mer köpa ett dåligt verktyg som *oftast* är de billiga. Det skapar begränsningar som jag inte vill vara med om. Jag har avsiktligt köpt billigt men endast för att konstatera att det fortfarande stämmer att billigt oftast är dåligt. Finns historiska trådar om det också (classe elhyvel, biltema tigersåg och Meec Tools dragare som exempel).

Men jag säger att skall man använda verktyget en eller två gånger så visst, köp billigt men utgå inte från att den fungerar vid nästa användning, för det gör den bara *kanske*.

Min Makita dragare är tillförlitlig, lätt och mycket bra, fungerar den inte så är det mitt fel, inte dragarens. Samma gäller övriga verktyg... Behöver jag göra något under en storhelg då alllllt är stängt så vet jag att det inte är problem med verktygen iallafall.

Bra verktyg är inte billiga men jag tycker att priset övervägs av alla andra fördelar. Tillförlitlighet, låga vibrationer, hög precision, täta lager, plast som håller, m.m. Dom gör det dom skall med bravur. Vilket faller tillbaka på Mattias punkt 3.

Det konstateras ju dessutom krasst i alla snickeritidningar och snickerböcker att köp så bra som möjligt, det lönar sig i längden.
 
MathiasS skrev:
Gissa vem som hade roligast när vi skruvade dom sista 1000 skruven, du med din Jula-dragare eller jag med min blåa Bosch?  :cool:

Det är DET som det handlar om, inget annat. När du inser det kommer du få jordens ågren över att du kunnat ha mycket roligare när du byggt, för att inte tala om alla mys-stunder med verktygen i garaget, putsa lite, klappa lite på handtaget osv...
Min nykomponerade blåa dikt längst ner säger väl allt ::)

// Lidman
 
Lidman skrev:
[quote author=MathiasS link=1146143638/0#3 date=1146165520]Gissa vem som hade roligast när vi skruvade dom sista 1000 skruven, du med din Jula-dragare eller jag med min blåa Bosch? :cool:

Det är DET som det handlar om, inget annat. När du inser det kommer du få jordens ågren över att du kunnat ha mycket roligare när du byggt, för att inte tala om alla mys-stunder med verktygen i garaget, putsa lite, klappa lite på handtaget osv...
Min nykomponerade blåa dikt längst ner säger väl allt ::)

// Lidman[/quote]


En dröm blev sann,
Vi fann varann,
På hyllan i butiken.
Du var så grann,
Så fin minsann,
Gör ingen man besviken.
Vad är nu detta,
Jo, det enda rätta,
Och användbart,
En blå... hallå, så klart



Det är så att man blir tårögd.
 
Om jag vill ha precision så blir det en dyrare maskin. kap/gersåg blev en DW707 pga att de billigare kändes så otroligt rackiga. skall det vara 45 grader så ska det vara 45 grader och inte 44,3.
skruvdragaren går mkt och behöver tåla lite tuffare tag plus att jag inte vill ha en 10 kgs för att få lite vrid, det blev en makita 6270.

köpte dock nyligen en kellen tigersåg för 400:- med 5års garanti. funkar jättebra men det blir ju inte så rakt men wtf.
Mest imponerad är jag över Meec tools borrhammare för 280:-!!! på Jula. Jag var grymt skeptisk men borrar den ett hål i berget innan den går sönder för jag väl vara nöjd. Jag har hittils borrat ca 15 st 20mm hål i granit 200 mm djupa samt bilat sönder 2-3 trappsteg i en stentrappa och detta utan att knorra, borret sänker sig som det vore trä! fantastisk trevlig maskin.

/Daniel
 
Själv kör jag både Skoda, Ford och Audi. Och faktiskt ser det likadant ut i bland byggmaskinerna (Ferm, Hercules, Grön/Blå Bosch). Det kanske också är ett alternativ.... ::)[/quote]

Ja precis det är väl som med verktyg som med de flesta val man gör i livet, stora som små. En del köper kostymen på dressman andra köper den på Götrich herrskrädderi. Intresse, användningsfrekvens, plånbok mm svårare än så är det inte. Men jag håller med om att man missat ngt om man inte kört Festool TS55
 
Fast å andra sidan kan det ha med kunskap att göra också. Jag har alltid tidigare (6 år sedan och bakåt) köpt mina underkläder, liiiite offtopic :surprised:, på typ dressman, Åhlens eller liknande för det har varit dom som jag känt till och tyckt att alla är väl lika... Kunde inte ha mera fel.

Av misstag så behövde jag ett nytt par och det enda som i *denna* butik var tillgängligt var dessa 250:- sorter... Det sved i lädret. Men vilken uppenbarelse. Dom var mycket skönare, håller bättre, passar bättre, o.s.v. Förbrukningen har minskat drastiskt. Dvs det blev totalt sett billigare att köpa dyrare.

Lite av samma sak med verktyg, ungefär. Innan jag blev med hus så visste jag bara att Makita var ett märke liksom AEG, Bosch och andra. Jag tittade mest på B&D, dom hade ett pris i min smak då och såg rätt balla ut med färger och finesser. Jag tyckte att det kan ju inte skilja så mycket mellan olika märken. Så köpte jag min första cirkel från B&D och var riktigt nöjd. Men så upptäckte jag att den inte kunde såga rakt, att anslaget var mjäkigt samt att den inte tålde att ligga på bordet, då blev den sned (plastinfästning mellan motor och platta), den tålde inte heller att man skruvade fast vinkellåset ordentligt, då gick gängorna sönder... m.m. m.m. Det finns en gammal tråd där jag tar upp just detta efter att ha upptäckt skillnaden mellan billigt och kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.