Är nu klar med renoveringen av vårt sovrum efter att ha öppnat upp till nock.

Mina två skruvdragare som jag använt är av märket "Noname" köpta på Jula för 150:-st.
Båda två har fått jobba stenhårt i ett halvår medans det nya sovrummet har vuxit fram. Båda dragarna är fortfarande pigga och redo för nya jobb.

Vinkelslipen som jag var "tvungen" att köpa hittade jag på Coop för 49:-. Den fungerade perfekt till den lilla kapningen jag skulle göra i sovrummet.
Nu har jag bytt avgas på ena bilen med hjälp av den och min gamla Zundapp har också fått känna av dess "styrka" och den har inte gett upp ännu.

Jag grundade allt gips i hela sovrummet med en billig tak/väggfärg innan den dyra kvalitetsfärgen kom på plats och det blev hur bra som helst.

Isoleringen hade en aning sämre värde än den av bästa sort men Jag sparade några tusenlappar i allafall.
Hade jag lagt mer pengar på isoleringen hade jag ju börjat tjäna i detta när jag har fyllt 98år istället för 103år......det kanske var dumt att göra så men jag känner inte att jag har så bråttom att börja kamma hem stålarna.

Vi har fått mycket beröm för bygget av vänner och bekanta som varit på besök.
Tänk att det blev bra även fast jag gjort "fel" och använt verktyg som varken är gula, gröna eller blå och material som inte kostar skjortan.

//Uffe

PS...nedtecknat med en nypa ironi.

 
  • Gilla
borik
  • Laddar…
;D ;D Tror inte dom ljuger utan man behöver inte ha maskiner för 10.000 tals kronor för att renovera hemma.

Jag behövde en skruvdragare/borrmaskin för några år sedan och hittade mitt fynd på Bauhaus en guldklimp Alphatool 14.4 v för 249:- riksdaler, den maskinen är idag min käraste ägodel inklusive bilen. Den är stark, den är pålitlig och klickar aldrig trots tusentals skruvar och borrhål. Vi hade en golvläggare hos oss för ett tag sedan som under arbetets gång jag upptäckte hade exakt samma maskin och som jag konfronterade och frågade varför han lagt beslag på min maskin?? Han tittade undrande på nig och sa att det var hans och mycket riktigt fanns min guldklimp på plats där den brukar finnas.

Jag frågade då honom om varför han använde just denna maskin, hans svar förvånade mig inte egentligen men han sa att det var den bästa maskin han använt, han hade haft Dewalt, Bosch och några märken till men denna maskinen var överlägsen och han hade haft sin i över 1 år i sitt dagliga jobb som golvläggare och tänkte inte byta den mot någon. Varför ge 2000-3000 för något man kan få bättre för 249:- på Bauhaus?
 
  • Gilla
borik
  • Laddar…
Dina vänner ljuger inte, de är bara artiga. ;)
 
Gissa vem som hade roligast när vi skruvade dom sista 1000 skruven, du med din Jula-dragare eller jag med min blåa Bosch? :cool:

Det är DET som det handlar om, inget annat. När du inser det kommer du få jordens ågren över att du kunnat ha mycket roligare när du byggt, för att inte tala om alla mys-stunder med verktygen i garaget, putsa lite, klappa lite på handtaget osv...
 
MathiasS skrev:
Gissa vem som hade roligast när vi skruvade dom sista 1000 skruven, du med din Jula-dragare eller jag med min blåa Bosch?  :cool:

Det är DET som det handlar om, inget annat. När du inser det kommer du få jordens ågren över att du kunnat ha mycket roligare när du byggt, för att inte tala om alla mys-stunder med verktygen i garaget, putsa lite, klappa lite på handtaget osv...

Hmmmm...ågren för att jag kan lägga pengar på en massa andra saker??
Roligare med blå verktyg??

Har jag missat nå't?? ;)
 
Bullshit billig skit som alphatool, red tool, best tool med mera är SKIT !!!!!!!!
Har köpt massa skit genom åren som jag blivit besviken på och kastat ganska fort så nu köper jag endast kvalite.

Hur många skruvar kan du dra innan den är slut t.ex, jag har haft billig skit som som man inte fick göra annat än att ladda batterier på så det blev vänttid istället för att jobba.

Golvläggaren du pratade om kan inte lägga många kvm per dag ;D
 
danieldanieldaniel skrev:
Bullshit  billig skit som alphatool, red tool, best tool med mera är SKIT !!!!!!!!
Har köpt massa skit genom åren som jag blivit besviken på och kastat ganska fort så nu köper jag endast kvalite.

Hur många skruvar kan du dra innan den är slut t.ex,  jag har haft billig skit som som man inte fick göra annat än att ladda batterier på så det blev vänttid istället för att jobba.

Golvläggaren du pratade om kan inte lägga många kvm per dag  ;D
Nu är du ute o cyklar... Jag har en bruksbo billig maskin för visso... Men jag kan utan problem gipsa ett rum på 8 kvm utan att behöva ladda batteriet.. Jag har tidigare byggt till o renoverat vår veranda... Skruvade 20 kvm trall på 1 laddning. Renoverade/byggde ut badrummet skruvade upp dubbelgips på alla väggar på en laddning... Visst nu ligger det en blå bosch ute i garaget men det är en annan sak.. ;) Ska man bara skruva lite då och då så duger de billiga alldeles utmärkt... Jag köpte boschen pga att jag fick ett löjligt bra pris på den och för kommande stora projekt här i huset..
 
Jag körde slut på två vinkelslipar när jag la sten i trädgården. En lågpris (den höll mindre än en arbetsdag) och en mellanklass. Sedan köpte jag en proffsmaskin som fortfarande fungerar som när den var ny trots att den sågat flera gånger mer än de andra två tillsammans. Det hade varit mycket billigare att köpa den från början.
 
tuffeuffe skrev:
[quote author=MathiasS link=1146143638/0#3 date=1146165520]Gissa vem som hade roligast när vi skruvade dom sista 1000 skruven, du med din Jula-dragare eller jag med min blåa Bosch? :cool:

Det är DET som det handlar om, inget annat. När du inser det kommer du få jordens ågren över att du kunnat ha mycket roligare när du byggt, för att inte tala om alla mys-stunder med verktygen i garaget, putsa lite, klappa lite på handtaget osv...

Hmmmm...ågren för att jag kan lägga pengar på en massa andra saker??
Roligare med blå verktyg??

Har jag missat nå't?? ;)[/quote]

Ja du har missat något. Det är som väckelsemöten under sektliknande former. Man vet inte vad man missat förens man sitter fast i det. :)
 
W
En volvo 740 tar dig til jobbet men det gör BMW M5:an oxo. Vilken skulle du kört om du kunnde välja.
Vissa prioriterar, andra inte  ;)

Du hade sparat mer om du kört med skruvmejsel, bågfil och mossa från gräsmattan. ;D
 
Wester skrev:
En volvo 740 tar dig til jobbet men det gör BMW M5:an oxo. Vilken skulle du kört om du kunnde välja.
Vissa prioriterar, andra inte  ;)

Du hade sparat mer om du kört med skruvmejsel, bågfil och mossa från gräsmattan. ;D
Där slog du huvudet på spiken!! ;D
 
danieldanieldaniel skrev:
Bullshit  billig skit som alphatool, red tool, best tool med mera är SKIT !!!!!!!!
Har köpt massa skit genom åren som jag blivit besviken på och kastat ganska fort så nu köper jag endast kvalite.

Hur många skruvar kan du dra innan den är slut t.ex,  jag har haft billig skit som som man inte fick göra annat än att ladda batterier på så det blev vänttid istället för att jobba.

Golvläggaren du pratade om kan inte lägga många kvm per dag  ;D
Se där ytterligare en verktygsterrorist som vill pådyvla sin uppfattning att dyrt är bäst, nu är det ju inte så, vårt golv blev hur fint som helst och jag hörde då inte golvläggaren gnälla på sin skruvdragare iallafall ;)

Många tror ju att bara verktyget är dyrt är jag oövervinnlig och ger sig på sådant dom skulle överlämnat till någon annan, så är man en klåpare spelar det ju ingen roll om skruvdragaren kostar 100 eller 10.000.

Dina jobb måste ju tagit extra onödig tid då du ägnat dig åt att räkna skruvar du dragit i innan du fick ladda om batteriet, den tiden kunde du ju jobbat undan så hade du kanske uträttat mer om allt nu var så bråttom. Om nu batteriet inte skulle hålla dom där 5-10 extra skruvarna som dom "fiiiiinare"maskinerna gör so what????? Som vanlig enkel hobbysnickare så kan man ju ta den tiden som batteriladdningen tar till att njuta lite extra av livet, ta en bira, njuta av fågelkvittret eller helt enkelt ta en liten tupplur.

Tycker fortfarande att dom s.k kvalitetsmärkena inte är upp till 10-15 ggr bättre och smidigare vilket priserna antyder att dom skulle vara, att vissa av dom mer avancerade maskinerna är det råder det ingen tvekan om men att ge 2000-3000 för en enkel skruvdragare för att den är gul, blå eller något annat är inte motiverat tycker jag som enkel hobbysnickare.
 
Ja du har missat något. Det är som väckelsemöten under sektliknande former. Man vet inte vad man missat förens man sitter fast i det. :)
Det är ju detta som är poängen!!
Nu har du förstått vad jag menar. Det är ju denna "Sekt" jag har undvikit att fastna i.
Dessa "sektledare" försöker ju pådyvla sina medmänniskor sin grundrotade tro och övertygelse om att deras åsikt är den enda rätta. ;D

"Bara döda fiskar följer med stömmen" tycker jag passar bra här. :)

 
tuffeuffe skrev:
Ja du har missat något. Det är som väckelsemöten under sektliknande former. Man vet inte vad man missat förens man sitter fast i det. :)
Det är ju detta som är poängen!!
Nu har du förstått vad jag menar. Det är ju denna "Sekt" jag har undvikit att fastna i.
Dessa "sektledare" försöker ju pådyvla sina medmänniskor sin grundrotade tro och övertygelse om att deras åsikt är den enda rätta. ;D

"Bara döda fiskar följer med stömmen" tycker jag passar bra här. :)

Ja, precis så är det. Men så länge man tror på budskapet, och det gör jag, mår man inte dåligt av det. :cool:
 
Hej tuffeuffe!

Har du några bilder på ditt sovrum? Vi håller just nu på att skotta sågspån på vinden för att kunna göra samma sak och jag är nyfiken på hur det ser ut! Och så lite andra frågor, hur tjockt isolerade du? Hur fick du fast isoleringen i yttertaket?

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.