Har ni funderat på att ha ryggåstak även i kök och hall? Vi körde på det och det blev bra, har även den lilla kyl/frys väggen och den blev inget problem.
 
Lite döyta i lilla allrummet? Arkitektritning av ett hus med markeringar och anteckningar som ifrågasätter utrymme i allrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M maximm skrev:
Har ni funderat på att ha ryggåstak även i kök och hall? Vi körde på det och det blev bra, har även den lilla kyl/frys väggen och den blev inget problem.
Ja, vi funderade på det. Men vi ville ha vanlig takhöjd i köket för att ha överskåp upp till tak, för att det inte ska samlas damm där.

Sen har vi breddat delen med köket och entrén 60 cm så nocken i köket livar inte med nocken i vardagsrummet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite döyta i lilla allrummet?[bild]
Ja, ganska liten yta när skjutdörren är fullt öppen. Vet inte vad vi skulle göra med den..
 
Ser några saker.

Tex är alla innerväggar 122mm, hur kom du fram till det måttet? :)

Jag antar att det är ett klassiskt sadeltak med vinklar för kök/vrum. Men det finns inga bärande väggar för denna delen vilket bör finnas med tanke på ryggåstaket?

Allrum/sovrumsdelen har jag på något vänster velat göra om. Allrummet är väldigt begränsat med många utspridda dörrar och en del döyta. Hade nog hellre sett att arbetsrum och wc legat mot den vänstra ytterväggen istället, detta hade gett en bättre allrumsyta.

Stora badrummet hade jag också velat fixa till på något vänster, det dock inte riktigt hur bara :thinking: kanske med en långsmal bastu mot garaget istället? Man hade kunnat ha en centrerad dörr med aggregatet rakt fram och sittbänkar på båda sidorna? Sedan dusch/wc bredvid varandra på ena sidan och handfat på andra sidan?
 
J Jarlsgård skrev:
Ser några saker.

Tex är alla innerväggar 122mm, hur kom du fram till det måttet? :)
Det är 45x70 + gips + OSB på båda sidor. Det är inte jag som har gjort den ritningen med måtten, jag ritar bara i Sketchup. Men det hamnar nog där i kring.

J Jarlsgård skrev:
Jag antar att det är ett klassiskt sadeltak med vinklar för kök/vrum. Men det finns inga bärande väggar för denna delen vilket bör finnas med tanke på ryggåstaket?
Du har rätt. Bärande innerväggar är 45x120 (+ gips + OSB), så dom ska vara 5 cm tjockare..

J Jarlsgård skrev:
Allrum/sovrumsdelen har jag på något vänster velat göra om. Allrummet är väldigt begränsat med många utspridda dörrar och en del döyta. Hade nog hellre sett att arbetsrum och wc legat mot den vänstra ytterväggen istället, detta hade gett en bättre allrumsyta.
Jag förstår inte riktigt hur du menar här.

J Jarlsgård skrev:
Stora badrummet hade jag också velat fixa till på något vänster, det dock inte riktigt hur bara :thinking: kanske med en långsmal bastu mot garaget istället? Man hade kunnat ha en centrerad dörr med aggregatet rakt fram och sittbänkar på båda sidorna? Sedan dusch/wc bredvid varandra på ena sidan och handfat på andra sidan?
Kul idé med bastun! Ska fundera vidare i veckan :)
 
L Låset skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du menar här.

Jag får skissa upp hur jag menar imorgon (om jag kommer ihåg :crysmile:)
 
J Jarlsgård skrev:
Jag får skissa upp hur jag menar imorgon (om jag kommer ihåg :crysmile:)
(y)
 
Ritning av en planlösning med markerade ytor och mått för varje rum, visar trångt allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt sånt tänkte jag.. fast det blev inte heller riktigt bra tycker jag.

Problemet som jag ser det med allrummet på din ritning är att det dels är smalt, 2.6 är inte spec brett även om det funkar. Soffan måste stå mot arbetsrumsväggen. Men då det rummet bara är 3448mm långt och dörren tar upp ~1050mm så är det inte ens 2.5 meter kvar åt en ev. soffa. Så det får plats en 3-sitssoffa men det kommer se väldigt inklämt ut. Man kan förstås ha den mot ytterväggen för att kunna få in en 10cm bredare soffa men då kommer det bli ännu mer korridorskänsla.

Det jag vill åt är att trots att rummet är på 13m² så är det väldigt liten användbar yta tack vare alla dörrar:sweat:
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Nåt sånt tänkte jag.. fast det blev inte heller riktigt bra tycker jag.

Problemet som jag ser det med allrummet på din ritning är att det dels är smalt, 2.6 är inte spec brett även om det funkar. Soffan måste stå mot arbetsrumsväggen. Men då det rummet bara är 3448mm långt och dörren tar upp ~1050mm så är det inte ens 2.5 meter kvar åt en ev. soffa. Så det får plats en 3-sitssoffa men det kommer se väldigt inklämt ut. Man kan förstås ha den mot ytterväggen för att kunna få in en 10cm bredare soffa men då kommer det bli ännu mer korridorskänsla.

Det jag vill åt är att trots att rummet är på 13m² så är det väldigt liten användbar yta tack vare alla dörrar:sweat:
Jamen precis. Jag tycker inte riktigt det där blir bra heller, då tappar man fönstrena på vänstra väggen.
Alternativet är ju att göra kontoret större (och ev sovrummen/badrummet) och skippa "allrummet" och ha det som korridor.

Men vi gillar ändå tanken på att kunna ha den ytan som lite barnrum för antingen TV eller något annat i framtiden.
Vi har en soffa just nu som är ca 2,1 m som vi tänkte ställa där till att börja med.
 
L Låset skrev:
Jamen precis. Jag tycker inte riktigt det där blir bra heller, då tappar man fönstrena på vänstra väggen.
Alternativet är ju att göra kontoret större (och ev sovrummen/badrummet) och skippa "allrummet" och ha det som korridor.

Men vi gillar ändå tanken på att kunna ha den ytan som lite barnrum för antingen TV eller något annat i framtiden.
Vi har en soffa just nu som är ca 2,1 m som vi tänkte ställa där till att börja med.
Nä.. det är svårt det där! Är ju ett problem som just den planeringen skapar och som jag ser hos nästan alla hustillverkare som har den lösningen. Det ser bra ut och yteffektivt ut vid en första anblick men det blir ganska tajt och mycket yta som går till korridoryta :rolleyes:

Det bästa hade varit att på något vis bli av med kontor/arbetsrumsdörren ifrån allrummet och istället haft ingången till det rummet från typ vardagsrummet. Så man blivit av med en dörr och frigjort väggyta på det viset.:thinking:
 
Har snabbskissat upp ett nytt förslag på badrummet enligt din idé med bastun Jarlsgård.
Badrummet blev bättre tycker jag, men jag gillar inte bastun..och jag gillar att basta (frun också).
Det känns ganska trångt kring aggregatet, och jag vet inte om det finns krav på säkerhetsavstånd etc..

Skiss av ett badrum med måttangivelser som visar layouten med dusch, bastu och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Flytta toastolen så den är bredvid duschen (centrum av den 50 cm från vänstra väggen. Sen kan du flytta väggen till bastun till vänster så att duschen kommer mycket nära toastolen.
Med större bastu borde det inte kännas som att man kommer väldigt nära aggregatet.

Att ha toastolen bredvid duschen gör att badrummet troligen blir tillgänglighetsanpassat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Flytta toastolen så den är bredvid duschen (centrum av den 50 cm från vänstra väggen. Sen kan du flytta väggen till bastun till vänster så att duschen kommer mycket nära toastolen.
Med större bastu borde det inte kännas som att man kommer väldigt nära aggregatet.

Att ha toastolen bredvid duschen gör att badrummet troligen blir tillgänglighetsanpassat.
Menar du nu på den senaste skissen på bastun? Jag kan rita upp det i så fall och se om jag förstår hur du menar.
 
Nu blev det en annan skiss istället.
Jag tycker det poppar upp lite nya idéer hela tiden :D

Ritade in 2 st 40x40 skåp, samt en sittbänk som man kan svalka sig på mellan bastusvängarna.

Ritad skiss på bastu med måttangivelser, inklusive två 40x40 skåp och en sittbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.