Hej kära kamrater!

För att bli av med vinterångesten och drömma om sommarens alla nöjen till sjöss så har jag börjat planera min nya småbåtsbrygga som jag ska bygga till våren. Vi har haft en gammal båtbrygga tidigare som skrotades i höstas då den var uttjänt. Jag uppgraderade även vår gamla långsamma eka till en mindre styrpulpetbåt i höstas så till denna säsong vill jag ha en ordentligare brygga. Vi har haft en hel del tankar på förbättringar som jag tar med mig till konstruktionen denna gång. I denna bygglogg tänkte jag dela med mig av min bryggbyggnation samt att det är kul att få input från andra som säkert kan förbättra mina tankar. Just nu pågår projektering i Sketchup och tanken är att börja så smått mot slutet av mars för att bli färdig i april. :)

Bryggans läge - Vi bor med sjötomt och har båtplatsen i en skyddad vik. Sötvatten och låga vindlaster gör det betydligt enklare. Sjöns vattenstånd varierar mycket över året. Som högst är det på vintern och lägst i augusti. Från iläggning i april till lägsta vatten i augusti skiljer det ca 50-60cm. Denna vinter har det hittills inte varit någon is alls men en kall vinter blir det uppåt 30cm is så bryggan behöver tas upp över vintern.

Förbättringar mot den förra bryggan - Den förra bryggan var svintung att flytta så vi behövde ofta 4 man för att släpa upp den på hösten, därför försöker jag göra så att den nya bryggan går att plocka isär i delar för att förenkla upptagningen. Den var även för kort (ca 4m) så jag kunde inte ligga med båten fast vid bryggan och starta den då propellern nådde botten, därför ska den nya bli längre (ca 8m). Tidigare när jag byggt en flytbrygga med cellplast som flytkropp så har dessa under året smulat ned vattnet med frioglitkulor, spruckit m.m så jag ser över bättre alternativ denna gång.

Bryggans utformning - På grund av det varierande vattenståndet vill vi ha en flytdel där båten ska ligga. På grund av längden vill jag dock inte ha enbart flytdel. Därför har jag delat upp bryggan i sektioner. En fast brygga som står på botten 3,5m lång + 2m ledad landgång + 3m flytbrygga. Bifogat ligger en översiktsbild. 4st flytblock i flytbryggan och ett i änden av landgången. Ramverket syns när jag släcker lagret med trallen. Anledningen till de många bärlinorna i den fasta bryggdelen är att de 2 mellersta bärlinorna tillsammans med trallen ska gå att plocka av löst i 2 stora delar för lättare upptagning. Jag funderar samtidigt på hur jag ska lösa något liknande för flytbryggan. Den lilla stumpen som sticker ut på flytbryggan är för att få ytterligare lite längd att förtöja båtens akter i så jag kommer ut på djupare vatten för motorn. Min sambo hatar den dock redan pga hur den ser ut så den ryker antagligen i en senare version...

Led för landgång - Att köpa färdiga beslag för att få en led till landgången var dyyyrt, ett par tusenlappar bara i den delen. Så jag fick uppfinna mig något eget. Jag har köpt rostfri gängstång M12 på 1m + rostfria öglebultar. Fäster 3st öglebultar på respektive bryggdel och för sedan igenom gängstången genom allihopa, låsmuttrar på ändarna så den stannar kvar. Blir som ett gångjärn + att det kommer hålla flytbryggan "rak". Bifogar en enkel skiss på det med.

Flytblocken - Jag har som sagt haft flytblock av cellplast förut men gillade ej att det lossnar frigolitkulor som fiskarna riskerar få i sig så jag har sökt med lampa och lykta efter flytpontoner av plast alternativt blå plastfat. Pontonerna blir orimligt dyra och plasttunnorna skapar en för hög brygga som blir instabil. Det finns inget som kommer i närheten av priset för cellplasten så det faller på dem även denna gång. Jag köper 1200x600x100 skivor och limmar ihop 3st med cellplastlim så varje flytblock blir 1200x600x300. Denna gång kommer jag dock att slå in dem i tjock byggplast, på samma sätt som jag slår in en julklapp. Skarven ska ha ca 10cm överlapp, placeras uppåt och tejpas med vävtejp. Därefter drar jag även 2x4st buntband av plast runt blocket för att hålla ihop dem extra bra, buntbandens anslutningar till varandandra sker i varje hörn av flytblocket så att det ej skär in i cellplasten.

Kostnader - Jag mängdar materialet i Excel parallellt och allt material kommer kosta strax över 5 000kr. Det kan jämföras med liknande färdiga paket att köpa som kostar allt mellan 25-50 tkr. Detta blir alltså låååångt mycket billigare + att det är mycket roligare att berätta för vänner och familj att jag gjort allt själv!

Det var allt jag hade för stunden. Jag planerar att posta gott om bilder i tråden under hela byggnationen så följ gärna tråden och kom gärna med tips och egna erfarenheter. Trevlig helg på er alla :)

Z
 
  • 3D-skiss av en planerad småbåtsbrygga med fast sektion, ledad landgång och flytdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skrivbordsmodell av planerad småbåtsbrygga med sektioner för flytning och fasta delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en egentillverkad gångjärnsmekanism för bryggas landgång med gängstång och öglebultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Macarus och 3 till
  • Laddar…
Dags för uppdatering! Inte mycket respons ännu men hoppas någon ändå finner intresse när det är dags för eget bygge :D

Idag har jag tillverkat de första 2 flytblocken. Fick bara plats med cellplast för 2st i bilen hem i fredags så det fick räcka. Jag hade tänkt limma ihop dem som jag gjort sist men har inte riktigt varit nöjd med styrkan i det. Hittade i stället isolerspik på Byggmax vilket blev både billigare, enklare och det sitter betydligt bättre. Spikarna är 18cm långa och fäster 2 skivor ihop. Eftersom en skiva hamnar i mitten måste man tänka lite på i vilken ordning man spikar. Jag började trycka igenom 2 spikar i en skiva, därefter vände jag den och tryckte i två till, sedan tryckte jag på den tredje skivan ovanifrån och satte i 2 spikar till i den. Totalt 8 spikar per block med 3 skivor.
pfX8yNz.jpg
2nOUldq.jpg5K4dGEl.jpg
Båten tar mycket plats i garaget men passar perfekt som förvaring för alla vinterprojekt.
sqF5EHW.jpg
Nu är det dags att plasta in frigolitblocken. Jag köpte byggfolie som används som ångspärr i väggarna. 0,2mm tjock och vattentät så den kommer funka bra både i vattnet och är tålig när den ska dras upp på land på hösten. Bra att mäta upp ytan på blocken så jag vet vilka mått jag ska klippa till.
bWsCbRr.jpg
Sedan placeras blocket i mitten av plasten. På det första blocket försökte jag vika in all plast utan att klippa bort ytorna som ej behövs då jag ville minska risken för möjliga inläckage. Det var dock svårt att hantera eftersom plasten är så tjock och styv. Kvalitetskontrollanten kom förbi en sväng och meddelade att det prasslande flytblocket var tämligen läskigt. :D
Tbmzb4E.jpgdjTQXNF.jpg
Till flytblock nr 2 så valde jag att klippa bort plasten som ej behövdes och fick till ett mycket snyggare resultat utan massa extra vikt plast. Tejpen (vattenfast vävtejp) fäste mycket jämnare då också. Drog 2x4st grova buntband av plast runtom också för lite extra styrka. Jag anpassade anslutningarna av banden så att de hamnade i hörnen och skapade räta vinklar och därmed inte skär in i plasten. Det färdiga resultatet blev mycket bra tycker jag.
HdJj1I5.jpg
Blir ca 200kr per flytblock plastat och klart. Mycket billigare än färdigköpta flytblock. Blå plastfat kan man få tag på lite billigare men då blir bryggan 30cm högre vilket påverkar stabiliteten avsevärt. Detta tror jag blir en perfekt lösning sett till ekonomi och funktion. :)

Z
 
  • Gilla
Ymer och 2 till
  • Laddar…
Låter som att du kommer ha nära till botten ändå? Tänk på att om du kör motorn nära botten drar du in sand i impellern (vattenpumpen). Den fungerar genom att gummivingar släpar mot blanka stålytor. Ligger det grus där Kan den slitas fort. Dålig kylning kan leda till stopp, gärna vid låga varv och tomgång, typ tilläggning. Bara ett tips!
 
Annorlunda och spännande tråd, skall följas!
:D
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
Jag har haft liknande tankar. Bryggan vid Östersjön, vattenstånd väldigt varierande me 1.5 m mellan min och max. Jag studerade många olika varianter och läste den berömda bryggboken. Jag bestämde att jag skulle ha en fast brygga. Jag ville inte ha några fula islagna rör som kanske gnisslar hela tiden.
Jag byggde en fast brygga där båten ligger och skavar. Under båtsäsongen ändrar sig vattenståndet inte helt så mycket och jag går ut ibland och justerar förtöjning/fendring ibland. Funkar utmärkt!
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Låter som att du kommer ha nära till botten ändå? Tänk på att om du kör motorn nära botten drar du in sand i impellern (vattenpumpen). Den fungerar genom att gummivingar släpar mot blanka stålytor. Ligger det grus där Kan den slitas fort. Dålig kylning kan leda till stopp, gärna vid låga varv och tomgång, typ tilläggning. Bara ett tips!
Bra tanke, den har faktiskt aldrig slått mig! Vid tilläggning stänger jag alltid av 10m före bryggan och där är det djupt sen glider jag lugnt in mot stranden med avstängd motor. Vid start kommer det vara ca 1m djupt och det är väldigt dyigt, inte grov sand. Problem ändå tror du? Jag har möjlighet att lägga bryggan vid en klippa där det snabbt blir djupare i stället, men ligger inte lika praktiskt där så vill ha den vid stranden. ;)
 
Det är väl bara att köra men bra att veta hur man byter impeller, ha en extra samt verktyg i båten, och håll koll på glidytorna i metall också.

Just det, bryggan ser fin ut :)
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Dags för en uppdatering! Om ett par veckor planerar jag att ta fram sågen och sätta igång. Ikväll har jag suttit hemma och planerat vilka längder jag ska köpa och hur många, för att få så lite spill som möjligt. Hittade ett kanonbra tips i ett inlägg här på forumet skrivet av @hjulia och jag har nu börjat med något liknande. Supersmidigt att veta vilka längder jag ska köpa på mig på Byggmax och sedan hur jag ska kapa dem. Tack Hjulia :)

Work in progress, men så här ser den ut just nu!
Skärmbild av inköpslista och kaplista i ett kalkylblad för byggmaterialplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom på att jag har ju inte heller delat min kostnadskalkyl, så här kommer den! Har nog gjort lite småändringar sen jag tog fram den samt kommer nog ha missat några småsaker. Men förväntar mig att det landar under 6 000kr vilket jag är helnöjd med! Jag har även gjort en grov beräkning av vikten för att hela tiden ha med mig det när jag ritar bryggan, så att den blir hanterbar vid upptagning och iläggning.

Kalkylark för kostnad och viktfördelning av material till projektet Ny Båtbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Önskar er en trevlig kväll & hoppas ni håller er Coronafria :)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Hittade ett kanonbra tips i ett inlägg här på forumet skrivet av @hjulia och jag har nu börjat med något liknande. Supersmidigt att veta vilka längder jag ska köpa på mig på Byggmax och sedan hur jag ska kapa dem. Tack Hjulia :)
Blev lite förvånad när det plötsligt dök upp ett inlägg som jag inte alls kände igen bland mina aviseringar :rofl:
Men vad roligt att du hittade till det inlägget och att det var till hjälp! :D
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
En idé som kanske kommer lite sent i processen... Om du bygger flytdelen i två sektioner, en inre och en yttre, som du sedan sammanfogar med en kraftig regel på var långsida så kan du vid upptagning dela den i två delar. De två reglarna fästs/lossas då enkelt med skruvdragare vid behov.
 
T ToRy skrev:
En idé som kanske kommer lite sent i processen... Om du bygger flytdelen i två sektioner, en inre och en yttre, som du sedan sammanfogar med en kraftig regel på var långsida så kan du vid upptagning dela den i två delar. De två reglarna fästs/lossas då enkelt med skruvdragare vid behov.
För sent är det först när allt är byggt ;)
Detta alternativ har jag faktiskt inte tänkt på tidigare, jag har ju tänkt dela upp det så att trallen är en avtagbar del och regelverket och flytblock en del. Din idé kan nog bli enklare att hantera så jag ska skissa på det vid tillfälle. Tack för tipset!
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Virke inköpt! Igår eftermiddag köpte jag allt virke jag behöver för bygget, så nu är det snart dags att sätta igång. Eftersom jag bor i en mindre stad hade lokala Byggmax väldigt begränsat med vilka längder som fanns inne, så min inköpslista som var beräknad utifrån att få så lite spill som möjligt gjorde inte mycket nytta. I stället fick jag stå i blåsten med miniräknaren och räkna om vilka längder jag behövde. Mer spill blir det också så kostnaden ökade med några hundralappar. Men jag blev en erfarenhet klokare till nästa gång - kolla utbudet innan jag sätter mig och räknar! :)

whDv3UI.jpg
 
Ja, det är nackdelen med Byggmax. Det stora problemet med att kolla deras utbud innan är att det kan ändra sig under dagen vilka längder de har framme om det är material som de säljer mycket av.
Därför gjorde jag denna lista redan hemma:
Kalkylblad med jämförelse av kostnader för olika regellängder och priser per meter från Byggmax, Bauhaus och K-rauta.
Misstänker att den kan vara lite förvirrande bara bilden så här kommer en utförligare förklaring bakom den:
Reglar kommer alltid i fallande längder med 30 cm intervall (i alla fall i alla butiker häromkring) och de börjar på 300 cm och går oftast till 540 cm, ibland finns de i kortreglar på 240 eller 250 cm. Så det är lätt att veta vilka längder som kan finnas i lager (ger följande: 240/250, 300, 330, 360, 390, 420, 450, 480, 510, 540 cm).
Med den vetskapen så kan jag då räkna ut hur många reglar/brädor jag behöver om jag köper samtliga reglar i samma längd och räkna ut det för varje längd som skulle kunna finnas i butiken. När jag vet antalet reglar för en viss regellängd samt meterpriset så kan jag då enkelt räkna ut hur mycket de olika alternativen kostar.

I min bild blir det då:
45x145-reglar behöver jag i minst 3,6 meters längd så därför markeras 2,5 med ett streck.
Skulle jag köpa alla 45x145-reglar i 3,6 meters längd så behöver jag 18 stycken vilket ger en total kostnad för dem på 1681,56 kr på Byggmax/Bauhaus och 1888,92 kr på K-rauta.
Skulle jag i stället köpa alla reglar i 4,2 meters längd så behöver jag 12 stycken vilket ger en total kostnad för dem på 1307,88 kr på Byggmax/Bauhaus och 1469,16 kr.
Så för min del ville jag gärna ha reglar på 4,2-4,5 meter och undvika 3,9 meter om möjligt
Sen färgmarkerade jag utefter tillgänglighet i butik, men det kan vara enklare att färgmarkera efter pris
 
  • Gilla
Zachtionman
  • Laddar…
@hjulia Tack för vidare beskrivning. Nästa gång ska jag ta höjd för att alla längder mest troligt inte finns inne!
 
Hej hå, här går det undan!

Solig vårhelg och två kära vänner kom förbi på korvgrillning, ett par öl och självklart bryggverkstad! Det gick i en rasande fart så givetvis glömde jag ta så mycket bilder längs vägen, men några få blev det.

Stommen för landgången färdig. I sista sekund valde jag att korta ned den från 2m till ca 1,3m. Kändes så onödigt långt då det inte kommer bli någon större höjdskillnad mellan fast brygga och flytbryggan.
YIUVNcK.jpg
Testmontering av mina hemmabyggda gångjärn innan jag skruvar fast allt i stora bryggorna. Mäter man noga så går det bra, och gängstången satt perfekt genom alla öglebultar. Känns otroligt robust faktiskt så jag tror det kommer funkar perfekt. Öglebultarna har placerats i förhållande till vartandra så att en bryggdel inte ska kunna glida bort från den andra.
dRRGMTQ.jpg
Rätt var det var så var stommen för den fasta bryggan klar och trallen lagd. Trallen ligger fast på egna reglar och begränsas i sidled av den utanpåliggande brädan. Passformen blev jättebra med några mm till godo på alla håll. Så den ligger stilla och stabilt samtidigt som det blir lätt att lyfta av. Väger ca 100kg så går lätt att lyfta för två personer.
0wMlVuF.jpg
Sen blev stommen för den fasta bryggdelen färdig och en testmontering av "fötterna" så att jag kan testa lägga den på botten och se att både vinkel på stöden och höjden blir lagom. Jag gick ut i viken i eftermiddags med vadarstövlarna på och lodade för att få till måtten, men det kan ändå behöva finjusteras innan jag färdigställer den helt. Ps. Håll koll på vattennivån i förhållande till vadarstövlarna, rätt vad det är så ilar det till längs med baksida lår och hela benet dränks i kallt vatten :(
iyzqzNV.jpg

Nu återstår att testa lägga i den fasta delen som sagt, sedan blir det nog liten justering av höjden och sen så hoppar jag på flytbryggan. Oj så vi längtar efter att lägga i båten nu :)
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.