Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan naturligtvis inte testa slumpmässigt för det skulle bara bli en massa negativa test. Men FHM ska koordinera en undersökning för att uppskatta den allmänna smitttpridningen nästa vecka. Då får vi svar på dina frågor.

Men en knepig omständighet är att testlabben ligger under regionerna och besluten är helt decentraliserade. Vi har ingen statlig organisation för detta. Inte ens FHM som framstår som någon sorts ledande myndighet styr detta.
ja det är ju rätt basic metod som finns på alla biomedicinska lab och alla forskare där kan. Man borde kunna styra upp centralt så även universiteten går in och kör tester. Men vi har som du säger inte den strukturen.
 
L Lane skrev:
jo jag förstår det. Jag syftar på de som tycker att det borde räcka att låsa in riskgrupper. Som om de var några enstaka individer utan anknytning till samhället.
Nej, att bara låsa in dem går itne i praktiken. Man måste låsa in alla. De får annars kontakter via hemtjänst som blir smittade av någon på bussen osv.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är ju ett lydigt folk, t ex stängde Stockholm ned innan ens FHM hade uppmanat om detta. Men de där drömmarna om poliser, böter och hårda tag är nog inte helt verklighetsförankrade.
De har ju redan dessa regler i Spanien, Italien och i Frankrike.
 
Helvetet bröt ut i Italien idag. 5322 smittade och 427 dödsfall på en enda dag. Italien slår Kina med antal dödsfall redan vid hälften så många smittade. Tyskland och Spanien går samma väg. Mina vänner ni måste vara förberedda för det värsta. Allt annat ide är naivitet. Det skadar inte att vara förberedd med man kommer att bli skadad om man inte ör förberedd. Hemkarantär som gäller. Pengar, jobb och ekonomi kommer för eller senare tillbaka men förlorad liv kommer definitivt inte tillbaka. Stanna hemma och skaffa er grundvaror som räcker åtminstone till midsommar. Det som behövs om hemkarantären blir långvarig. Toa papper ingår inte i grundvaror. Mjöl, jäs, konserver mm. Man kan lätt beräkna hur mycket kommer att gå åt per dag och inte hamstra allt för mycket. Dela gärna med er när det blir dags för det..
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
De Italienska siffrorna är ur i ett svenskt hänseende 1/6 så stora. Dvs detta motsvarar 887 smittade på ett dygn och och 71 dödsfall.

Nu kan man inte göra riktigt så, men man förstår då hur illa det är i Italien. Och där är inte hela landet ens drabbat än. Huvuddelen av problemet är dessutom i Lombardiet, som har lika många invånare som Sverige ungefär, så verkligheten är närmare de Italienska siffrorna än de som delats med sex.
 
T
L Lars48 skrev:
Helvetet bröt ut i Italien idag. 5322 smittade och 427 dödsfall på en enda dag. Italien slår Kina med antal dödsfall redan vid hälften så många smittade. Tyskland och Spanien går samma väg. Mina vänner ni måste vara förberedda för det värsta. Allt annat ide är naivitet. Det skadar inte att vara förberedd med man kommer att bli skadad om man inte ör förberedd. Hemkarantär som gäller. Pengar, jobb och ekonomi kommer för eller senare tillbaka men förlorad liv kommer definitivt inte tillbaka. Stanna hemma och skaffa er grundvaror som räcker åtminstone till midsommar. Det som behövs om hemkarantären blir långvarig. Toa papper ingår inte i grundvaror. Mjöl, jäs, konserver mm. Man kan lätt beräkna hur mycket kommer att gå åt per dag och inte hamstra allt för mycket. Dela gärna med er när det blir dags för det..
Folk har hamstrat för ett par tre veckor och det är tomt både här och var. Nu uppmanar du folk att hamstra så det räcker till midsommar...


Animerad karaktär håller upp en klocka och en skylt med texten "THE END IS NEAR" mot en bakgrund med gatuvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
L Lars48 skrev:
Helvetet bröt ut i Italien idag. 5322 smittade och 427 dödsfall på en enda dag. Italien slår Kina med antal dödsfall redan vid hälften så många smittade. Tyskland och Spanien går samma väg. Mina vänner ni måste vara förberedda för det värsta. Allt annat ide är naivitet. Det skadar inte att vara förberedd med man kommer att bli skadad om man inte ör förberedd. Hemkarantär som gäller. Pengar, jobb och ekonomi kommer för eller senare tillbaka men förlorad liv kommer definitivt inte tillbaka. Stanna hemma och skaffa er grundvaror som räcker åtminstone till midsommar. Det som behövs om hemkarantären blir långvarig. Toa papper ingår inte i grundvaror. Mjöl, jäs, konserver mm. Man kan lätt beräkna hur mycket kommer att gå åt per dag och inte hamstra allt för mycket. Dela gärna med er när det blir dags för det..
Men Lars48, du verkar helt ha tappat greppet. 16 000 personer har idag dött pga egen rökning världen över, det verkar du inte för fem öre bekymrad över. 2 000 personer har idag dött av indirekt rökning, det verkar inte heller bekymra dig. Sätt saker i perspektiv och lägg ner hysterin.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lane skrev:
ja det är ju rätt basic metod som finns på alla biomedicinska lab och alla forskare där kan. Man borde kunna styra upp centralt så även universiteten går in och kör tester. Men vi har som du säger inte den strukturen.
Jag sitter själv med ett lab som kan köra dessa tester. Men det skulle man tänkt från beredskapsmyndighetshåll för fem år sedan eller så. Hade universiteten organiserats i en beredskapsorganisation och övat en gång om året hade testerna rullat i tiotusental nu. Men som landet ligger ska jag inte lämna mitt från universitetet rekommenderade arbete hemifrån, ta på den vita rocken och ställa om doktorandernas arbete till testning åt den större staten. Och kanske lika bra är det, man använder ackrediterade lab av ett skäl.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
De har ju redan dessa regler i Spanien, Italien och i Frankrike.
Och det går inte så bra där med regelefterlevnaden om jag förstått det rätt i media. Trots en påtagligt mer auktoritär kultur och en brysk poliskår som inte tvekar att använda våld om så krävs.
 
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag sitter själv med ett lab som kan köra dessa tester. Men det skulle man tänkt från beredskapsmyndighetshåll för fem år sedan eller så. Hade universiteten organiserats i en beredskapsorganisation och övat en gång om året hade testerna rullat i tiotusental nu. Men som landet ligger ska jag inte lämna mitt från universitetet rekommenderade arbete hemifrån, ta på den vita rocken och ställa om doktorandernas arbete till testning åt den större staten. Och kanske lika bra är det, man använder ackrediterade lab av ett skäl.
ja så är det. Är själv kemist som jobbat på universitet. Att man inte är ackrediterad är sällan ett problem annars när man deltar i externa upphandlingar med skamliga priser. Men jag vet och förstår vad du menar.

Ska också säga för rättvisans skull att acrediterade lab gör många många fel pga att de bara kör enligt protokoll och inte tänker. Det gör man oftare på universiteten...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vad ska hända med alla bolån?

ingen kommer ha jobb kvar
 
Talvan Talvan skrev:
Vad ska hända med alla bolån?

ingen kommer ha jobb kvar
Ungefär som i USA, banken tar ditt hus och du får flytta in i en husvagn?
 
B b8q skrev:
Ungefär som i USA, banken tar ditt hus och du får flytta in i en husvagn?
Funkar inte så isverigen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.