Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
optimum optimum skrev:
Precis. försök fortsätta livet men vara lite försiktig med folksamlingar.

Men fortsätt handla, 2009 mitt i värsta lågkonjunkturen var vi rätt många som passade på att köpa ny bil. Det var en metod som fler uppmanade till, har du jobb och råd så handla. Köp en bil, köp något du behöver.

Jag skulle även vilja se detta på presskonferenserna. Givetvis är vi i ett allvarligt läge men det kan bli mycket värre om ekonomin rasar. Numera ofarligt att gå ut och ät för det är väldigt få andra ute. Du får även en jäkligt bra service om du går ut och köper kläder.

Men detta är ju ett byggforum så fortsätt bygg, renovera, köp nya verktyg, fortsätt lev.

Har två olika firmor anställda under de kommande veckorna!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Att rökare ligger sämre till är väl utom tvivel, men hur man lyckas få fram siffran 14 ggr högre risk, när man har en så liten grupp som 78 st, är väl inte helt klart ?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att 3-4 veckor skulle räcka alldeles utmärkt om man verkligen stängde in folk under denna tid precis som man gjorde i Wuhan.

Detta är alternativet är jag rädd för:
- [länk]

Eller snarare ännu värre, för med hans siffror så skulle nog ca 50000 svenskar dö.
Kanske, men det skulle inte fungera på hela världen. Någonstans kommer man misslyckas, och då kommer det en ny våg när man släpper på karantänen här. Tyvärr tror jag att både Kina och Sydkorea kommer drabbas av det.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att rökare ligger sämre till är väl utom tvivel, men hur man lyckas få fram siffran 14 ggr högre risk, när man har en så liten grupp som 78 st, är väl inte helt klart ?
Är inte Italien generellt där många män röker? Kan hålla med om att 78 personer är lite väl klent underlag.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
I en annan studie i Kina hade man fått fram en korrelation på dödsfallen med 20% mot rökning.

Det var högre korrelation mot högt blodtryck och mycket hög korrelation mot brister i immunförsvaret.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Kanske, men det skulle inte fungera på hela världen. Någonstans kommer man misslyckas, och då kommer det en ny våg när man släpper på karantänen här. Tyvärr tror jag att både Kina och Sydkorea kommer drabbas av det.
Och då drar man en ny karantän, men mer lokalt.

Vi kan inte hålla på som vi gör nu i alla fall. Det blir väldigt många dödsfall, eller extremt lång tid med reserestriktioner och karantäner med den nuvarande strategin.

Jag börjar låta som en papegoja, men antingen så överbelastar vi så att alla som behöver inte får plats på IVA utan dör istället, eller så behöver vi hålla på som nu eller värre i 9-12 månader (beroende på ett antal faktorer) eller till dess att ett vaccin finns.

Jag tror tyvärr att FHM är ute och cyklar i sin strategi, virologerna, statistiker och andra som kritiserar dem hårt har tyvärr rätt. FHM har inte på något sätt klarat av att motivera på vilket sätt de skulle vrida matematiken och statistiken till sin fördel. Det enda som skulle kunna ge dem rätt är total inlåsning av alla i riskgrupperna fram till mitten av sommaren så att de inte på något sätt riskerar att smittas. Men de kan inte skyddas på det sättet, det finns många argument för att det inte går...

Edit: Länk till artikel om kritiken från de som jag tyvärr tror har mer rätt än FHM:
- https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Redigerat:
Det är lätt att säga "bara" om gamla och riskgrupper. Men jag tror att vi i Sverige har många fullt fungerande i samhället som tillhör riskgrupper pga bra vård. Det tror jag skiljer oss från Kina där fler dör pga det som gör att de är i en riskgrupp. Jag kollade av på jobbet, vi är ca 10 st på mitt kontor och samlade snabbt ihop en betydande skara i riskgrupper, hjärtproblem, strålad för cancer som barn (lungproblem), diabetes, astma, 2 över 70. Detta var bara av oss och våra sambor/gifta och barn (det blir dock 4 över 70 med makor). I Kina överlever inte flera av dessa riskgrupper pga sjukdomen. Därför tror jag många är oroliga för man har folk i sin närhet i Sverige som man aldrig tänker på som sjuka annars.

Edit: det gäller säkert gamla med. De som blir gamla i Kina är nog friskare och äter mindre mediciner, än våra gamla sett till hela gruppen. De gamla och sjuka i Kina dör av sina sjukdomar. Kanske gäller Italien med och kan då vara en orsak till fler döda?

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Under normala förhållanden är gemensam EU politik bra, men under rådande omständigheter verkar det som varje land sköter sig själva och då kan man undra om det inte är dags att lämna EU när detta har nått vägs ände

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag börjar låta som en papegoja, men antingen så överbelastar vi så att alla som behöver inte får plats på IVA utan dör istället, eller så behöver vi hålla på som nu eller värre i 9-12 månader (beroende på ett antal faktorer) eller till dess att ett vaccin finns.
Vi kommer att hålla på som nu med upptrappande åtgärder och vården kommer att bli överbelastad och de främst gamla och multisjuka som inte får plats på IVA kommer att dö. Och det kommer att hända i hela världen, även i våra grannländer där man genomfört mer dramatiska politiska åtgärder.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kommer att hålla på som nu med upptrappande åtgärder och vården kommer att bli överbelastad och de främst gamla och multisjuka som inte får plats på IVA kommer att dö. Och det kommer att hända i hela världen, även i våra grannländer där man genomfört mer dramatiska politiska åtgärder.
Och därför behöver vi "göra en Wuhan".

Vad jag inte förstår är dock att man fortfarande inte gör slumpmässiga tester av folk som anser sig vara friska. Är det så att mörkertalet är 10 gånger de kända fallen kan det vara svårt att hantera utan enorma kostnader. Är mörkertalet 1000 gånger kända fall så är det klart enklare, det betyder ju att en tiodel av befolkningen redan är smittade utan direkta symptom och att flock-immuniteten är nära.

Men det kanske inte påverkar de val man gör angående begränsningar, det styrs väl i princip av prognosen av sjukvårdsbehovet. Däremot kunde det ge en prognos av hur samhället kommer se ut om 2-4-8-16 veckor

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad jag inte förstår är dock att man fortfarande inte gör slumpmässiga tester av folk som anser sig vara friska. Är det så att mörkertalet är 10 gånger de kända fallen kan det vara svårt att hantera utan enorma kostnader. Är mörkertalet 1000 gånger kända fall så är det klart enklare, det betyder ju att en tiodel av befolkningen redan är smittade utan direkta symptom och att flock-immuniteten är nära.

Men det kanske inte påverkar de val man gör angående begränsningar, det styrs väl i princip av prognosen av sjukvårdsbehovet. Däremot kunde det ge en prognos av hur samhället kommer se ut om 2-4-8-16 veckor
Man börjar nu göra testar på blodgivare, man testar då blodet för antikroppar mot SARS-CoV-2.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Och därför behöver vi "göra en Wuhan".
Var är soldaterna? Var är den hemliga polisen? Var är kvarterspolisen? Var är de statliga apparna för att kontrollera människor? Var är det utredda nätverket med statliga informatörer? Var är de hungriga karriäristerna med partibok och blind lojalitet till Partiet?

• Gilla
Zsam och 11 till
  • Laddar…
Hörde en intressant, och sagt med lite glimten i ögat, sak idag på P4 extra som kanske är lite intressant i tråden.
Det finns fem instanser som hörs idag:
# Riksdag/Regering
# FHM
# Ledarskribenter
# Den allvetande grannen
# Den allvetande experten på sociala medier.

Jag vet vilka jag sätter störst tilltro till iallafall......

• Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och då drar man en ny karantän, men mer lokalt.

Vi kan inte hålla på som vi gör nu i alla fall. Det blir väldigt många dödsfall, eller extremt lång tid med reserestriktioner och karantäner med den nuvarande strategin.

Jag tror tyvärr att FHM är ute och cyklar i sin strategi, virologerna, statistiker och andra som kritiserar dem hårt har tyvärr rätt. FHM har inte på något sätt klarat av att motivera på vilket sätt de skulle vrida matematiken och statistiken till sin fördel. Det enda som skulle kunna ge dem rätt är total inlåsning av alla i riskgrupperna fram till mitten av sommaren så att de inte på något sätt riskerar att smittas. Men de kan inte skyddas på det sättet, det finns många argument för att det inte går...
Du som påstår dig vara en realist (ursäkta om det inte var du som skrev det), tror du att man kan låsa in en hel befolkning i 4 veckor och sedan är det över?

Jag själv tror att det finns tre sätt det här kan sluta.

1. Många döda nu, eller ganska snart. Oerhört tragiskt, speciellt på individnivå. Vi får hoppas att vi inte hamnar här. Den cyniska fördelen är att vi skulle rädda ekonomin om det här händer.

2. Lång puckel. Sjukvården klarar det precis. Många dör, men få utan att ha fått en bra chans i sjukvården. Här pratar vi om ett års karantän och ekonomisk misär. Vi kommer under många år få stora problem. Massor med arbetslösa,psykisk ohälsa och massor av andra problem som kommer göra en generation miserabla.

3. Jag hoppas att vi har 100 ggr fler smittade än vad de officiella siffrorna säger. Vi kommer fortfarande få många döda, men i ett längre perspektiv så blir det en marginell ökning. Då kommer det också blåsa över till sommaren.

Förresten, varför är det så mycket mer illa att bara låsa in riskgrupper istället för oss allihop?

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.