Det är nästan samma som min nuvarande A6:a. Dock ligger snittet över senaste två tusen milen på 0,54/milen enligt bilen och egna beräkningar vid pumpen. Bilinstrumentbräda som visar bränsleförbrukning på 5,1 l/100km och andra kördata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Runt 0,6 l/mil i motorvägsfart 30+ mil.
 
Visst. Kör du mest långa sträckor så är det inte självklart med hybrid. Kanske behöver köra kortsträckor hemma runt 50% totalt iallafall ..? Men sen ska man inte förringa den grymt sköna känslan att köra helt på el vilket drar ca 2 kr/mil. Tror inte det finns en chans att någon går tillbaka till ICE efter att dom börjat ladda bilen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Vad snittar ni i era GTE:er vid längre stryrningar på +30 mil med högre snitthastigheter (över 90 i snitt) och normalt lastad?
Går i hybridtankar och lutar åt GTE, men kör mestadels längre sträckor några kortare sträckor i närheten av hemmet.

Går i tankar, men om förbrukningen är högre än min nuvarande dieselbil så behåller jag den.
Jag postade detta diagram nyligen. Det gäller en golf och om man har för avsikt att aldrig ladda kan man förvänta sig en förbrukning i närheten av 0,55 l/mil. Likvärdigt med den Ford focus diesel jag hade tidigare. Snittet under hela tiden jag haft bilen är 0,25 l/mil. Slutsatsen är att man sparar mycket bensin om man laddar. Har man inte för avsikt att ladda är det ganska meningslöst att skaffa en laddhybrid.
Visa bilaga 383850
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mats-S
lsoderlund lsoderlund skrev:
Går i hybridtankar och lutar åt GTE, men kör mestadels längre sträckor några kortare sträckor i närheten av hemmet.
Går i tankar, men om förbrukningen är högre än min nuvarande dieselbil så behåller jag den.
Det bästa för miljön är att behålla sin befintliga bil, detta pga att en stor del av en bils miljöpåverkan sker vid tillverkningen. Givetvis gillar inte bilhandlarna att snacka om sådana här jobbiga fakta, men det är den TOTALA miljöpåverkan som ett fordon har under sin livstid som är det som gäller.

Har du en Euro 6 diesel och kör mestadels längre sträckor, behåll bilen. Du kan aldrig får lägre milkostnad med en ny elbil, inköpspriset är astronomiskt, värdeminskningen kommer att bli brutal eftersom teknikutvecklingen på elbilar är så stor just nu att dom snabbt blir föråldrade och oattraktiva som begbilar.
Euro6 diesel kommer att vara attraktiva som begbilar en bra tid framåt, vad än elbilsmupparna hävdar ;-)

Framför allt, stirra dig inte blind på bränslekostnaden, det är TOTAL-kostnaden som är intressant ...
 
  • Gilla
LukkyM och 5 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Har du en Euro 6 diesel och kör mestadels längre sträckor, behåll bilen. Du kan aldrig får lägre milkostnad med en ny elbil, inköpspriset är astronomiskt, värdeminskningen kommer att bli brutal eftersom teknikutvecklingen på elbilar är så stor just nu att dom snabbt blir föråldrade och oattraktiva som begbilar.
Euro6 diesel kommer att vara attraktiva som begbilar en bra tid framåt, vad än elbilsmupparna hävdar ;-)

Framför allt, stirra dig inte blind på bränslekostnaden, det är TOTAL-kostnaden som är intressant ...
Har du egen erfarenhet eller gissar du bara?
Jag sålde min euro6 diesel och köpte en elbil. Elbilen steg i värde så jag sålde den med rejäl vinst efter 6 månader. Laddade nästa bara gratis dessutom. Aldrig haft en så billig bil förut.
TOTAL-kostnaden bilen en vinst.....
 
  • Gilla
LukkyM och 2 till
  • Laddar…
Körde precis en längre sträcka på 4,8l/100km. Kungsbacka -> Kristianstad som är en av våra vanligare körningar. Helt ok!

Bilens infotainmentsystem visar 4,8l/100km bränsleförbrukning och kördata från en resa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Körde precis en längre sträcka på 4,8l/100km. Kungsbacka -> Kristianstad som är en av våra vanligare körningar. Helt ok!
[bild]
Stämmer ganska bra mot min lika långa sträcka på 5,1 l/100km med medelhastigheten 93 km/h
 
Miles Miles skrev:
Stämmer ganska bra mot min lika långa sträcka på 5,1 l/100km med medelhastigheten 93 km/h
Japp, förbrukningen låg strax över 5l/100km när vi körde av E6:an i Halmstad!
 
Mats-S John Smith skrev:
Det bästa för miljön är att behålla sin befintliga bil, detta pga att en stor del av en bils miljöpåverkan sker vid tillverkningen. Givetvis gillar inte bilhandlarna att snacka om sådana här jobbiga fakta, men det är den TOTALA miljöpåverkan som ett fordon har under sin livstid som är det som gäller.

Har du en Euro 6 diesel och kör mestadels längre sträckor, behåll bilen. Du kan aldrig får lägre milkostnad med en ny elbil, inköpspriset är astronomiskt, värdeminskningen kommer att bli brutal eftersom teknikutvecklingen på elbilar är så stor just nu att dom snabbt blir föråldrade och oattraktiva som begbilar.
Euro6 diesel kommer att vara attraktiva som begbilar en bra tid framåt, vad än elbilsmupparna hävdar ;-)

Framför allt, stirra dig inte blind på bränslekostnaden, det är TOTAL-kostnaden som är intressant ...
Visst är det så, och skall man se det rent miljömässigt så är ju en begagnad diesel vida överlägsen vilken elbil som helst. Miljön är en däremot en viktig aspekt, och sett till mitt körmönster så kommer inte en elbil med dagens standard att fungera för mig och familjen, korta resor säger någon, absolut, men där har jag en superbillig bil som i princip bara kostar bränsle och som drar ca 0,7l/milen, att således köpa en hybrid/elbil för de korta resorna duger inte.

Min dieselbil är tyvärr en Euro5, men det rör mig inte nämnvärt i ryggen. Miljözoner hit och dit kommer troligen vara svåra att implementera och måste mer eller mindre förankras över blockgränser för att faktiskt gälla. Annars riskerar det att ändras beroende på politiskt styre. Kör ytterst sällan in till stadskärnan heller, så för mig personligen gör det inte så mycket.

Hade jag haft en bil från 2010 eller tidigare hade valet varit tämligen lätt, och hade då troligen valt mellan en hybrid (GTE eller Optima) eller dieselbil. Men nu är min bil knappt 6 år gammal, och jag lutar mer och mer för att behålla den lite längre än vanligt. I samband med börsens nedgång nu, och den peng som försvunnit så blev valet rätt lätt. Vi behåller euro5-dieseln.
 
Att köpa en hybrid eller diesel är ett ämne för en annan tråd, här diskuterar vi Passat GTE ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jag har en GTE 2020 på väg in, enligt Vokswagen så rullade den av bandet i fabriken den 12/3, och sen skall den fraktas till Södertälje. Så det tar väl några veckor till.

Hög tid att se över laddsituationen och då skapade jag en tråd här på forumet:
Råd om laddning av elhybrid på landet...
I denna fick jag tips om denna GTE-erfarenhetstråd, som jag sen skummat igenom.
(Jag borde såklart satt ut GTE i titeln på min tråd också....)

Jag bor alltså i kedjehus byggt 1977 med garaget hopbyggt med grannhuset. Vi flyttade hit i aug 1977...

Hur som helst skulle jag uppskatta lite tips om installation av ladduttag i mitt garage givet att det kommer in 16A 3-fas i 4x2,5 kvmm jordkabel till garaget från huvudcentralen men att kopplingarna i garaget är lite "splittrade" med kopplingsboxar i serie etc.
Mina alternativ är:
1) Byta det Schuko-uttag som finns vid garageporten mot ett seriöst sådant med bra kontakttryck.
Då skulle jag kunna använda den laddkabel som kommer med bilen och som har Schuko.
I den här tråden verkar det vara vad de flesta GTE-ägarna använder...
Men pga kabeldragningen (10 m från inkommande kabel) med kopplingsboxar seriekopplade på vägen så tror jag att en renovering av garagets el är på plats.

2) Installera en laddbox av enklare slag.
Jag har ingen elbil utan det är ju en GTE-hybrid med 1-fasladdning enbart, så att sätta upp en snabbladdningsbox avsedd för "riktiga" elbilar kanske är överkurs idag.
Men hur som helst så måste ju elen renoveras i garaget ifall en laddbox skall sättas upp så då är frågan vad man skall ta i sammanhanget för att det skall passa bra med en GTE utan att kosta en förmögenhet?
 
Här finns några enklare laddkablar. Det finns både enfas och trefas samt både schuko och CEE.
https://evconnect.se/collections/portabla-laddare

Jag köpte en laddare på blocket som sitter uppskruvad på väggen hemma. Den är ansluten med CEE-don och kan ge 16A. Det gör märkbar skillnad på laddtiden. När jag laddar någon annanstans än hemma är det schuko som gäller. Och emellanåt känna på uttagen om de blir varma.

Angående elinstallationen så är inte kopplingsboxar i sig ett problem. Men det kan vara bra att se över alla kopplingspunkter samtidigt som man installerar ett lämpligt uttag.
 
A Avemo skrev:
Jag köpte en laddare på blocket som sitter uppskruvad på väggen hemma. Den är ansluten med CEE-don och kan ge 16A. Det gör märkbar skillnad på laddtiden.
Vad för sorts laddbox är det? Typ av kontaktdon för kabeln tex.
Såvitt jag förstått är trefas till ingen nytta i en GTE, för den laddar bara från en fas, eller hur?

A Avemo skrev:
Angående elinstallationen så är inte kopplingsboxar i sig ett problem. Men det kan vara bra att se över alla kopplingspunkter samtidigt som man installerar ett lämpligt uttag.
Just det, vad som gjorde mig orolig är:
1) Det är flera boxar i serie från inkommande kabel till det eluttag som är närmast porten. Det är detta jag använt till motor- och kupévärmaren till min SAAB 9-5. Men den drar ju bara 1200 W på högsta effekt...
Inte bra med många skarvpunkter på en högströmsledning.

2) Jag har varit inne i en av boxarna och sett hur det är hopkopplat. På den tiden skalade man trådarna som skulle skarvas, vred ihop ändarna och körde in dem i en "strut" som man kunde vrida runt för att dra åt. Inga skruvar eller liknade här...
 
B Bo Berglund skrev:
Vad för sorts laddbox är det? Typ av kontaktdon för kabeln tex.
Det är en laddkabel som sålts original till en Audi A3. Den har ett tillhörande skåp med hållare för pluggen. Jag har inget foto på den och det är mörkt ute. Den kan användas med antingen schuko eller CEE-don. Endast det senare möjliggör 16A.

B Bo Berglund skrev:
Såvitt jag förstått är trefas till ingen nytta i en GTE, för den laddar bara från en fas, eller hur?
Det stämmer.

B Bo Berglund skrev:
1) Det är flera boxar i serie från inkommande kabel till det eluttag som är närmast porten. Det är detta jag använt till motor- och kupévärmaren till min SAAB 9-5. Men den drar ju bara 1200 W på högsta effekt...
Inte bra med många skarvpunkter på en högströmsledning.
En elinstallation i bra skick är inte en risk att belasta med den last den är avsäkrad för. Problemet är inte att ledarna skarvats. Problemet är felaktiga eller korroderade skarvar och slitna uttag. Det är en god idé att kontrollera skicket på installationen innan du börjar ladda bilen. Men var inte rädd för skarvar bara för att de är skarvar.

B Bo Berglund skrev:
2) Jag har varit inne i en av boxarna och sett hur det är hopkopplat. På den tiden skalade man trådarna som skulle skarvas, vred ihop ändarna och körde in dem i en "strut" som man kunde vrida runt för att dra åt. Inga skruvar eller liknade här...
Det låter som en Torix eller liknande kopplingsklämma. Inget fel i sig. Sådana tillverkas fortfarande. Rätt använda ger de en säker koppling. Fel använda kan alla kopplingsklämmor bli osäkra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.