A Anderscurl skrev:
[bild]
Idag har det skruvats ihop en vagga att flytta fönster med som beräknas anlända till veckan. Största fönstret skall tydligen väga ca 240kg. Det blir väl så mycket att bära smidigt på två personer från uppfarten till baksidan.
Smart, men ett fönster som väger 240 kg? Inga "vanliga" fönster?
 
Antar att det är typ 4m långt?
P Pappa1986 skrev:
Smart, men ett fönster som väger 240 kg? Inga "vanliga" fönster?
Kanske är fönster med skjutdörrar, på kanske 4-5m?

Gissar vilt
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Största fönstret är på ca 4,2kvm, 3-glas.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Idag har det skruvats ihop en vagga att flytta fönster med som beräknas anlända till veckan. Största fönstret skall tydligen väga ca 240kg. Det blir väl så mycket att bära smidigt på två personer från uppfarten till baksidan.
Sån skruvade jag också ihop när jag skulle flytta några små husstommar,!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
richardtenggren
A Anderscurl skrev:
[bild]
Idag har det skruvats ihop en vagga att flytta fönster med som beräknas anlända till veckan. Största fönstret skall tydligen väga ca 240kg. Det blir väl så mycket att bära smidigt på två personer från uppfarten till baksidan.
Jag betalade 50 kr/dygnet på hyrfirman för att hyra en riktig fönstervagn, guld värt! Men tyckte det var trevligt med både lyftfunktionen/rullarna och stödet/låsnöjligheten med tvingen.

Våra fönster är 18x20, vägde kring 200 tror jag. Men var ändå lite jobbigt då de var så otympliga att hantera. Vi körde våra på gräset, kanske lättare på en platta :)
dof_vagn_big.gif
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Igår nåtades de sista springorna och golvet i övre trapphuset skurades en gång. Idag drog jag igång med första slipningen. Målet är inte ett perfekt golv utan ett golv med karaktär och känsla av tidens tand. Trägolv med omsorgsfullt fyllning av springor, ejektat för att visa tidens patina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Igen och 16 till
  • Laddar…
I fm reglade jag upp gavelväggarna, isolerade o satte ångspärr. Ska bli 45mm till sen gips men nu efter kaffet ville jag göra något som snabbt syntes så Börjat lägga spån på vinden. Kunde valt tusen andra grejer men skönt att ha ngt att stå på

Nyreglade gavelväggar och påbörjat arbete med att lägga spån på ett vindsgolv, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjonil och 4 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
I fm reglade jag upp gavelväggarna, isolerade o satte ångspärr. Ska bli 45mm till sen gips men nu efter kaffet ville jag göra något som snabbt syntes så Börjat lägga spån på vinden. Kunde valt tusen andra grejer men skönt att ha ngt att stå på

[bild]
Börjat mäta och planera för vårens altanbygge. Ska bli härligt att bli av med de alltmer söndervittrade träplattorna som ligger där nu. :ok:
 
O olofh skrev:
I fm reglade jag upp gavelväggarna, isolerade o satte ångspärr. Ska bli 45mm till sen gips men nu efter kaffet ville jag göra något som snabbt syntes så Börjat lägga spån på vinden. Kunde valt tusen andra grejer men skönt att ha ngt att stå på

[bild]
Nu vet jag inte varför det ser ut som det gör, men det blir en smula starkare om du förskjuter skarvarna.
 
  • Gilla
Fixarfixa och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Nu vet jag inte varför det ser ut som det gör, men det blir en smula starkare om du förskjuter skarvarna.
ah, tackar! Är kortlat under båda dessa så just de kommer nog hålla men gör det på resten. Skulle lagt färdigt raden innan jag började på andra men fick tankesläpp...
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Gjorde rent alla golvbrunnar och vattenlås idag. Annars går jag mest och väntar på påsken så jag kan börja riva lite i köket.
Rengjord vit golvbrunn på ett grått kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivit lite vägg. Hoppas konstruktören har räknat rätt...

Rivningsarbete av vägg i ett hus under renovering med synliga träbjälkar och spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Gjorde rent köksfläkten, Franke 720, och trodde jag hade Easy Clean. Men det är inte alltid så lätt. Tydligen har de bytt modell så det blev att torka av det jag kom åt. Måste komma ihåg att diska filtren lite oftare.
Bilden från köksmontering hos en bekant. Ikeakök med skena var en trevlig bekantskap. Har visserligen satt två överskåp här hemma men ett helt kök var premiär. Inte riktigt överens med den låga sockeln men så länge man inte står och diskar i pjäxor går det nog bra ☺️
 
  • Pågående montering av vita överskåp i kök med obehandlade väggar och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Igår fick jag användning av trattsprutan och idag känns det i kroppen. Att balansera 20 kg puts i tratten en halv dag tog på underarmarna. Idag har jag härlig träningsvärk.
Person använder trattspruta för att applicera puts på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsad hörnfasad på hus med träd och gräsmatta i förgrunden, byggmaterial syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 29 till
  • Laddar…
Maskera innan sprutning är för fegisar... ;)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.