E Ezcobar skrev:
Svärfar ringde förra veckan och frågade om jag var intresserad av några körsbärsstockar?! Alltid trevligt att ha svarade jag. Kravet var att hjälpa till med lite trädfällning sen fick jag ta precis vad jag ville.
Det blev körsbär, björk, al och ek. Inga jätte stora träd men väldigt höga så det blev 2,5 meter raka och fina stockar utan några större grenar. Min förvaring av virke klarar bara 2,5 meter därför blev alla det, men av de flesta hade det säker gått att få drygt 3 meter.
Mitt jobb var mest att undvika få några träd över sig och hjälpa till med lite av varje. Bäst om dom som kan köra maskiner och motorsåg gör det även om jag provade lite av bägge så kändes det säkrast att bara vara hjälpreda.
Verktyg och maskiner som användes då?
Traktorgrävare, traktor med timmervagn, traktor med vagn och 4 motorsågar nån kil och nåt spännband!
[bild]
[bild]
Trevligt! Men hur och när sågar du upp det till plank?
 
FreQa FreQa skrev:
Frågan är mer: VILKET verktyg/maskin ska jag använda för att få ut Geo-mag magnetiska ringar ur en innebandyboll, UTAN att ha sönder den? Dottern fick ut de raka bitarna med en annan bit men ringarna har låst sig i ringform.
[bild]
ha sönder innebandybollen för 15 kr är det rätta svaret.
 
Idag har jag använt en kniv för att öppna lite post. Trevliga nyheter:
Beslutsdokument om beviljat bygglov med punkter om byggnationsregler och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritningar av husfasader med måttangivelser, sydväst och österut, med tak i svart plåt och stående träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en byggnadsplan, markerar byggyta på 44m² och boarea på 38m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 9 till
  • Laddar…
Gör nya sysport´s och provar ny design. Blir dock inte eniga med mig själv om detta är en bra lösning, främst för att handtagen skymmer lite mkt för Systainern under...
Trävagn med staplade Systainer-verktygslådor och en handtagssats ovanpå i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festool Systainer verktygslådor staplade i en hemmagjord trävagn med infällda handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Idag har jag använt en kniv för att öppna lite post. Trevliga nyheter:
[bild]
[bild]
[bild]
Snickeri var det va? Kul!
 
Jag tycker också det är en tjusig lösning. Dock så undrar jag om locken går att öppna helt pga handtagen som sticker ut?
 
Öppen motorhuv av en Volkswagen med TDI-motor, synliga komponenter och verktyg i motorutrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en Milwaukee M12 mutterknackare vid en bilens svänghjul och drivaxelbult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild på ett nedslitet svänghjul och kopplingsdelar på en motor från en 1,9 TDI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då situationen med svänghjulet på caddyn började bli ohållbart var det bara börja skruva...
14000mil men helt slut, provar att konvertera till enkelmasse då det blivit ganska poppis konvertering på VAGs 1,9tdi

Sjukt imponerad över milwaukees m12 mutterknackare, slog lös bulten till drivaxeln utan problem!
Nästa kopplingsbyte ska jag ha en billyft i garaget, att ensam få växellådan att centrera mot motorn är ingen höjdare :sweat:
 
  • Gilla
Joacimz och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Snickeri var det va? Kul!
Japp, nu börjar det, ska ringa runt lite imorgon för att hitta någon som kan gjuta sulan åt mig!
 
jonmo jonmo skrev:
Japp, nu börjar det, ska ringa runt lite imorgon för att hitta någon som kan gjuta sulan åt mig!
Vill du ha ett tips, så är jag mkt nöjd med Tyresö Betong. Antagligen inte billigast, men riktigt bra process och utförande, kan gå på med klinkers direkt på. Är inte heller helt ovana vid att man som privatperson gör delar av jobbet själv.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag köpte ett set med nylon- och fiberbrickor eftersom jag behöver till tre stycken banjokopplingar jag ska installera på fräsen. Men dom som passade kopplingen var alldeles för stora till ytterdiametern, så jag svarvade ner dom.

Ett sätt att förminska brickor är att man först svarvar till en tillfälling spindel med samma diameter som brickans innerhål, använde en liten stump gängstång. Passformen bör vara så den sitter utan något glapp. Sen gängar man den tillälliga spindeln längst ute och trär på med brickor, sen en vanlig metallbricka och en mutter. Då hålls allting fast i svarven och man kan svarva ner flera brickor på en gång.

Sånadära småsaker som man kan göra då man har svarv...

L7VjcyS.png
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Trevligt! Men hur och när sågar du upp det till plank?
Jag är bara amatör och kan inte när det är bäst att såga. Träden skulle ner nu så där hade jag inget val och för min del är det smidigast att såga upp allt nu. Jag får hjälp med sågning av nån som har ett fint bandsågverk. Lufttorkar under tak 3-4 år sen inomhus i snickeriet där luftfuktigheten alltid är under 50% i ytterligare nåt år. Gjorde så förra gången jag kom över en stock körsbär och det funkade bra!
 
E Ezcobar skrev:
Jag är bara amatör och kan inte när det är bäst att såga. Träden skulle ner nu så där hade jag inget val och för min del är det smidigast att såga upp allt nu. Jag får hjälp med sågning av nån som har ett fint bandsågverk. Lufttorkar under tak 3-4 år sen inomhus i snickeriet där luftfuktigheten alltid är under 50% i ytterligare nåt år. Gjorde så förra gången jag kom över en stock körsbär och det funkade bra!
Det låter bra. Bäst att såga ned träden är nog ungefär nu (innan de börjat suga upp massa sav). Jag tänkte mest att du inte skulle låta stockarna ligga bara. De bör sågas upp relativt omgående även om ek t.ex. funkar att låta ligga ett tag.
 
Tanken är att försöka få det sågat till helgen om jag hinner hem. I björkarna som fälldes så sprutade det ut sav på vissa ställen så den är det kanske för sent med!?
 
E Ezcobar skrev:
Tanken är att försöka få det sågat till helgen om jag hinner hem. I björkarna som fälldes så sprutade det ut sav på vissa ställen så den är det kanske för sent med!?
Ja, det har ju varit en varm vinter och björken går i blom rätt tidigt. Men det spelar inte så stor roll. Tar någon vecka längre att torka bara. Det fria vattnet (till skillnad från det bundna) torkar relativt snabbt. Är det torrt vårväder ute så når man fibermättnadspunkten (då allt fritt vatten är borta och enbart det bundna finns kvar) på några dagar - 1 vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.