Jag scannar alltid själv. SÅ skönt att slippa stå i kö vid kassorna och se på när Birgit 88 väntar med att ta fram sitt betalkort tills hon fått höra totalsumman.

Har man scannat ett tag går ju det som tåget. Ofta tar man en vara och scannar den på vägen till nästa.

Men eftersom jag tycker det är förbaskat tråkigt att handla så tycker jag det är smidigt att göra det över nätet. Då kan man göra det under kvällen när man ligger i soffan.

Min lokala Ica butik har det väldigt smidigt med. Bara att plocka fram mobilen och anmäla sin ankomst via en länk i ett sms. Sen kör man in under ett tak. Där kommer de ut någon med kassarna och placerar dem i bagaget. Sen bara att signera på en handdator. Så kan man sitta kvar i sin varma bil.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Nä jag vill göra mina egna val och känna att jag har full koll på mitt liv och mina vanor.
Valfriheten är en illusion, ingen av oss är oskrivna blad med fria viljor.
All reklam vi blir utsatta för, vad våra vänner gör, vad vår kultur betingar oss till, ja det finns mycket som påverkar illusionen om sinnets frihet. Att bli utsatt för reklam utefter tidigare köpmönster är absolut på samma skala som att du firar jul utan eftertanke för att du alltid gjort så.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ica i Sillerud (Årjäng) testar helt obemannat delar av dygnet. Alltså öppet men obemannat.
Intressant nog säger de att det går jättebra. Kunderna sköter affärerna helt själv utan någon inblandning av personal.

Artikeln kommer säkert bli låst snart så i sammandrag så fungerar det så att man legitimerar sig med bank-ID, ägnar sig åt självscanning och -betalning samt en kund åt gången släpps in. De har inte mer stölder än under ordinarie öppetider men omsättningen ökar naturligtvis, särskilt i vissa åldersgrupper som 17-27-åringar.

https://www.dn.se/ekonomi/ar-obemannade-butiker-framtiden-for-ica/
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Mikael_L
Obemannade butiker kommer på allt bredare front, och naturligtvis inte bara livsmedel.
Rexel, elgrossist, har kört konceptet i en del mindre städer där det är svårt med lönsamheten för en vanlig butik.
Nu ska dom även utöka till dygnet-runt-öppet.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2016/april/rexel-planerar-fler-nattoppna-butiker/

Vad nu obemannade butiker har med självscanning att göra då?
Förutom att det vid obemannat så måste naturligtvis kunden scanna själv. :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fast risken är stor att man kommer ut med fel delar om man själv skall plocka ihop elkomponenter.

Dessutom stänger de ute oss som inte har något bank-ID.
 
Obemannade butiker är knappast nått nytt. De har prövats på åtminstone sen 90-talet i små bybutiker runt om i skärgården. Men det är också begränsat till små hålor där alla känner alla. Prövar man konceptet i nån större stad så kommer det snabbt nån underlig kuf dit och länsar hyllorna.
 
Obemannade och självbetjäning fanns redan på 1890-talet. Farfar dömdes till 45:- i böter för att ställt en tunna brännvin (kan ju varit flera tidigare) hos bryggaren där man kunde få upphällt eller själva hämta sin del av sin del av innehållet.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast risken är stor att man kommer ut med fel delar om man själv skall plocka ihop elkomponenter.

Dessutom stänger de ute oss som inte har något bank-ID.
Ni som inte har bank-ID får handla under de tider då butiken är bemannad.

Väldigt tråkiga kommentarsfält om denna butik i vissa artiklar, där folk som har principer tjatar om att man måste ha en levande landsbygd och då måste butikerna vara bemannade. Men att avlöna någon (helst 2 personer, då det är olämpligt att vara ensam på kvällarna) som ska vara i butiken 18-22 för att någon ska kunna slinka in och handla för en hundralapp är aldrig lönsamt.

Vad jag däremot INTE förstår är hur små butiker i "sovstäder" där bara ägaren jobbar kan ha öppet 10-17 på vardagar och inte mer. Vänder sig dessa enbart till pensionärer? Varför har inte en sådan butik öppet 15-19 och ett par timmar på lördagar, när folk faktiskt är hemma? Det handlar ju om butiker som inte kan ha självservice, som tex klädaffär, frisör, handarbetsbutik, second hand osv.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Ni som inte har bank-ID får handla under de tider då butiken är bemannad.

Väldigt tråkiga kommentarsfält om denna butik i vissa artiklar, där folk som har principer tjatar om att man måste ha en levande landsbygd och då måste butikerna vara bemannade. Men att avlöna någon (helst 2 personer, då det är olämpligt att vara ensam på kvällarna) som ska vara i butiken 18-22 för att någon ska kunna slinka in och handla för en hundralapp är aldrig lönsamt.

Vad jag däremot INTE förstår är hur små butiker i "sovstäder" där bara ägaren jobbar kan ha öppet 10-17 på vardagar och inte mer. Vänder sig dessa enbart till pensionärer? Varför har inte en sådan butik öppet 15-19 och ett par timmar på lördagar, när folk faktiskt är hemma? Det handlar ju om butiker som inte kan ha självservice, som tex klädaffär, frisör, handarbetsbutik, second hand osv.
En del av svaret på hur det går ihop kan förklaras med att det är butiker som säljer tjänster och att det finansieras genom penningtvätt. Tex därför det finns 3 barberare i varje kvarter nuförtiden. Har jag hört.
 
J Jocke Best skrev:
En del av svaret på hur det går ihop kan förklaras med att det är butiker som säljer tjänster och att det finansieras genom penningtvätt. Tex därför det finns 3 barberare i varje kvarter nuförtiden. Har jag hört.
Isåfall har de inte vårt kassasystem eller så jobbar de med dubbla kassor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Isåfall har de inte vårt kassasystem eller så jobbar de med dubbla kassor.
Inte direkt. Lite tips nu för den kriminella i oss: Man lägger intäkter från olaglig verksamhet i kassan och fejkar en klippning, godis, rakning, you name it. Denna har aldrig ägt rum. Vips så har man tvättat 120 kronor. Istället för att köra utan kvitto så tjänar man alltså sina pengar på extra kvitton. Man kan också erbjuda pengar för legitim verksamhet som går back till att utgöra fasad. Man kan handla med föremål som man lägger ut på auktion och säljer till sig själv för att få loss vita pengar. Det finns många anledningar till att butiker får rutor krossade etc när de inte ställer upp på upplägget. Rörelser kan också säljas till överpris för att skapa nya vita pengar. Lönerna kan också plockas ut på växlingskontor etc där kontrollen är sämre. Detta kanske inte gäller avfolkningsorter med handarbetesbutiker men nog så ofta på andra ställen. Sorry för off topic men ville bara svara på frågan.
 
Redigerat:
BirgitS
Nåja, de tre frisörsalonger som jag går förbi ibland verkar ha rätt mycket att göra i alla fall. Om de plötsligt skulle börja deklarera att de tar emot betydligt fler kunder än vad som ryms på en arbetsdag skulle nog Skatteverket börja undra. Därmed inte sagt att penningtvätt inte förekommer men att det skulle vara väldigt vanligt är jag tveksam till.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, de tre frisörsalonger som jag går förbi ibland verkar ha rätt mycket att göra i alla fall. Om de plötsligt skulle börja deklarera att de tar emot betydligt fler kunder än vad som ryms på en arbetsdag skulle nog Skatteverket börja undra. Därmed inte sagt att penningtvätt inte förekommer men att det skulle vara väldigt vanligt är jag tveksam till.
Nä detta går nog inte att extrapolera på Gittans hårmode, så det stämmer säkert. Sedan är det inget som hindrar att man använder sig av system med sk hyrstol och då är det enskilda personer som hyr in sig i en lokal och utför tjänster. Mycket vanligt och helt legalt men försök kontrollera det utifrån. Kreativiteten har inga gränser. Tror nog att de flesta ungdomar i varje småstad vet vilken godisaffär som säljer lite mer än skippers pipes lakritspipor.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nä detta går nog inte att extrapolera på Gittans hårmode, så det stämmer säkert. Sedan är det inget som hindrar att man använder sig av system med sk hyrstol och då är det enskilda personer som hyr in sig i en lokal och utför tjänster. Mycket vanligt och helt legalt men försök kontrollera det utifrån. Kreativiteten har inga gränser. Tror nog att de flesta ungdomar i varje småstad vet vilken godisaffär som säljer lite mer än skippers pipes lakritspipor.
Vårt kassasystem hanterar även hyrstolar, går att ha en hel massa företag i samma kassaregister, med kontrollenhet, personalliggare och allt. Dock går det ju som du säger aldrig att kontrollera att någon faktiskt blir klippt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad jag däremot INTE förstår är hur små butiker i "sovstäder" där bara ägaren jobbar kan ha öppet 10-17 på vardagar och inte mer. Vänder sig dessa enbart till pensionärer? Varför har inte en sådan butik öppet 15-19 och ett par timmar på lördagar, när folk faktiskt är hemma?
Jag tror att dessa butiker ofta drivs av någon som har sin försörjning tryggad på annat vis. Arbetet i sig blir närmast att betrakta som terapi och att skifta öppettider så att det blir svårare med barnpassning eller ett vanligt vardagsliv kostar nog mer än det smakar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.