Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
9 och 10 mars ska jag vara hemma från jobbet för att invänta OVK-gubbar. Barnen kommer vara på dagis båda dagarna.

*Spelar dramatiskt musik*
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag förstår inte att ni fortfarande drar slutsatsen att barnen är mer på förskolan för att en är hemma och renoverar än arbetar på sitt vanliga jobb. Timmar som timmar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast tyvärr är det inte det även om man tycker att man jobbar. Det ska vara ett jobb man får inkomst för och deklarerar och man betalar skatt som i sin tur går till förskolan.
Vi har ingen lagstadgad minimilön i Sverige. Man kan anställa sig själv för 1kr I timmen och deklarera det.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Då ser vi efter om det är försvarbart utifrån barn, samhälle och moral. Vi gör det utan att skriva i affekt, utan att skapa nidbilder av andras åsikter och utan att flytta fokus till brister hos andra parten.


Barns tid på förskola har under de senaste decennierna ökat. Förskolepersonal vittnar om att barn ofta har för långa dagar på skolan. Idag är barngrupperna ofta väldigt stora, vilket leder till tuffare förutsättningar för barnen. Därför gagnar det troligtvis inte barnen, varken dina eller andras, att du lämnar dem på förskolan för att sedan åka hem och renovera.

Samhället gagnas inte av att du är hemma och renoverar samtidigt som dina barn tar del av kommunens barnomsorg, eftersom det kostar pengar för kommunen. Det tär på helt enkelt på välfärdssystemet och pengarna kan göra bättre nytta någon annanstans.


Huruvida det är moraliskt försvarbart kan vi applicera ett par etiska principer på frågan. Enligt regeletik är det fel, eftersom du bryter mot en regel. Enligt konsekvensetik är det fel eftersom du tär på välfärdssystemet, barnen behöver inte längre tid på förskolan och det belastar förskolepersonalen. Du blir möjligtvis gladare, eftersom ditt hus blir finare och du spar tid och pengar. Men i konsekvensetik är det största möjliga lycka till största möjliga antal som räknas. Den enda etiska modellen som skulle kunna försvara det är sinnelagsetik, dvs om du vill göra gott eller ont.

Slutsatsen blir därför densamma. Det är fel att renovera samtidigt som barnen är på förskolan. Detta inlägg blir också min slutreplik i ämnet.
Eftersom din data inte stämmer faller det ju lite platt. Enligt skolverket så har barngruppernas storlek sjunkit med tiden, samt även antal barn per heltidsanställd.

Att sedan pliktetiken skulle leda mig till att detta är fel är jag inte övertygad om. Utan att gräva för djupt i det så är det en av förälderns största plikter att se till sina barns väl. Många har här argumenterat väl för att förskola är det säkraste valet för barnen när det ska renoveras hemma.

Konsekvensetiskt har det också i tråden bevisats att resursutnyttjande inte nödvändigtvis går upp, företagsekonomisk teori skulle t.o.m. kanske snarare hävda att utnyttjandet gå ner om alla barn alltid är samma tid på förskolan. Positivt så ökar BNP, familjens glädje och husets värde. Dessa positiva effekter bör vara större än den mikroskopiska kostnad detta innebär för resten.

Utöver det så visar en annan rapport från Skolverket att enbart 13 procent av Sveriges 1-5-åringar går på förskolan mer än 40 timmar i veckan, vilket är ett bevis för att föräldrarna går ner i arbetstid/pusslar för att få tillbringa tid med sina barn.

Källor:
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65ee31/1555053378098/pdf4068.pdf
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska köra 130 på 120 väg och tänka på dig
Som sagt.
 
  • Gilla
SueCia och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En Karl Johan risotto och en öppnad flaska bordeaux väntar, jag är glad :)

Seröst dock, sjukt trött på svensk mentalitet när der gäller skattetrycket. Det är faktiskt inte så jävla bra ställt med välfärden, men den är jävligt dyr. Ta min sambos morbror tex, höginkomsttagare med hög skatt hela livet, tog 2 facking år för sjukvården ge honom ALS diagnos och satte in bromsmedecin, då var han redan en totalt rullstolsbunden.

Jag går själv på utredning sedan november och de har inte kunnat sätta en diagnos, och då har jag dessutom privat sjukförsäkring som ger mig lite förtur iaf.

För att få en dräglig pension måste man ha en privat tjänstepension. När man utnyttjar välfärden är det inkomsttak på allt.

Men progressivskatt det har politikerna inget problem med.

Och så ska dagisfröknarna klaga för att vi ibland tänjer lite på reglerna, man blir ju lack.
Skall höginkomstare ha det bättre än en sjukpensionär menar du där?

Jag har mest bra att säga om själva sjukvården på sjukhusen. Utan den hade inte en av mina närmast anhöriga levt eller klarat sig själv. Och har inte kunnat jobba.

VC kan man ha delade meningar om. Blev själv totalnekad vård 2019 som pågått i 6 år. Men hej, jag är inte bitter för vad tjänar jag på det.
Nej just det jag tjänar för lite och kan inte gå på michelin ;)
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en ickediskussion, samhället belastas inte av att skattebetalande småbarnsföräldrar är hemma någon timme för att fixa lite med boendet. Det är rent av skrattretande
Att "utnyttja" förskolan någon timme ibland har säkert alla stressade föräldrar gjort och det är knappast något större problem.

De flesta renoveringar tar inte "någon timme" utan i vissa fall ganska många år - något du kanske har viss erfarenhet av ;)

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Helt löjligt att höra era försvarstal om varför ni borde få lämna era barn på förskola trots att ni är lediga, patetiskt.

inte nog man att reglerna är tydliga, pedagogerna får använda sin tid till barn som skulle varit lediga, när det finns andra barn som kunder ha fått den tid, riktigt egoistiskt.

Tror ni på allvar att barnen mår bättre på förskola än hos sina föräldrar...

Om man inte vill umgås med sina barn så borde man prövat någon av dom effektiva preventivmedel som finns idag, iaf för att hindra att man sätter nya till världen.

Har en fru som är förskollärare och sådan föräldrar som ni är inte speciellt högt värderade. Dom sliter arslet av sig varje dag för att ge era barn rätt förutsättningar och rätt utbildning för att möta skola och världen.

Något ni borde fatta är det är inte aktiebolaget barnförvaring utan en förskola. Där bedrivs en pedagogisk utbildning, lyssna på dom två orden ”för” och ”skola”= en för utbildning INNAN skolan. Ju mer vi kan underlätta för pedagogerna ju BÄTTRE förutsättningar får ERA barn framåt i livet.

Då tycker ni på fullaste allvar att ni kan få ta semester för att gå hemma o lulla med era renoveringar, ISTÄLLET för att hjälpa våra förskolor att ta hem barnen när NI är lediga för att underlätta lite för dom.


Fy f-n vilka egon
J jassaj skrev:
Helt löjligt att höra era försvarstal om varför ni borde få lämna era barn på förskola trots att ni är lediga, patetiskt.

inte nog man att reglerna är tydliga, pedagogerna får använda sin tid till barn som skulle varit lediga, när det finns andra barn som kunder ha fått den tid, riktigt egoistiskt.

Tror ni på allvar att barnen mår bättre på förskola än hos sina föräldrar...

Om man inte vill umgås med sina barn så borde man prövat någon av dom effektiva preventivmedel som finns idag, iaf för att hindra att man sätter nya till världen.

Har en fru som är förskollärare och sådan föräldrar som ni är inte speciellt högt värderade. Dom sliter arslet av sig varje dag för att ge era barn rätt förutsättningar och rätt utbildning för att möta skola och världen.

Något ni borde fatta är det är inte aktiebolaget barnförvaring utan en förskola. Där bedrivs en pedagogisk utbildning, lyssna på dom två orden ”för” och ”skola”= en för utbildning INNAN skolan. Ju mer vi kan underlätta för pedagogerna ju BÄTTRE förutsättningar får ERA barn framåt i livet.

Då tycker ni på fullaste allvar att ni kan få ta semester för att gå hemma o lulla med era renoveringar, ISTÄLLET för att hjälpa våra förskolor att ta hem barnen när NI är lediga för att underlätta lite för dom.


Fy f-n vilka egon
Det här inlägget är nog bland de dummaste i hela den långa tråden. Inte vill umgås med sina barn? Gå hemma och lulla runt?

Vi köpte vårt hus 2007 och flyttade in två vuxna och ett barn. Spacklade, målade, slipade golv till att börja med. Lillkillen, då 2 år var med med penseln i handen. Jättekul! Sen kom barn nummer 2,3 och 4 och plötsligt räckte inte ytorna till. Mot slutet av 2017 när vi inte längre fick plats att sitta alla samtidigt i köket tog vi beslutet att bygga ut. De 4 barnen delade då på 2 sovrum.

Jag var tjänstledig 2 månader från jobbet och jobbade heltid med utbyggnaden. Minstingen gick då 4 dagar per vecka (30h) på förskolan. Bygger blev såklart inte färdigt på 2 månader utan det löpte över drygt 18 månader totalt. Under några månader med ordinarie nattjobb och byggjobb på dagen var det slitigt men nu med facit i hand var det verkligen värt det.

alternativet hade varit att sälja och köpa ett större hus men eftersom vi trivs bra i området kändes det här som den bästa lösningen.

vi har hela tiden haft 40timmar angivet som tid hos förskolan men nyttjar aldrig maxtiden - inte ens under den mest intensiva byggtiden. Vi körde alltid fredagar ”byggledigt”

det finns inget som skulle blivit bättre eller annorlunda för förskolan om vi inte byggt ut. Vi hade nyttjat samma tid. Däremot hade mina barn haft det fortsatt trångbott. Och en av oss fått stå och äta även framöver.

i vår kommun får arbetslösa och föräldralediga nyttja 25h vecka på förskolan. Så jag ser ingenting problematiskt alls i vårt agerande.

det är tråkigt med allt pajkastande och skuldbeläggande i tråden. De allra flesta föräldrar vill det bästa för sin familj och sina barn.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att "utnyttja" förskolan någon timme ibland har säkert alla stressade föräldrar gjort och det är knappast något större problem.

De flesta renoveringar tar inte "någon timme" utan i vissa fall ganska många år - något du kanske har viss erfarenhet av ;)

/Krille
Jo, men det var inte heller många timmar de var på förskolan när jag var i lägenheten, tror inte en enda faktiskt.men hade inte haft något problem med det om så behövts.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska köra 130 på 120 väg och tänka på dig

Det vore intressant att höra om NÅGON som tycker det är fel då man bryter mot reglerna (i denna trådens topic) som kört 120 på 110 väg.

Argumenten att detta är fel är ju ungefär samma;
Man bryter mot reglerna. Det är inte lagligt.
Bara för att andra gör fel berättigar det inte till att själv göra fel.
Argumentet "det skadar ingen" är fel, då det om ALLA skulle köra 10 km för fort på motorvägen skulle försämra säkerheten.
Jag vill inte betala för de ökade kostnader, ökat slitage, större risker för att andra kör 120.

Nu kör jag själv 120 på 110 väg, inte alltid, men ibland. Ibland har jag kört ännu fortare. Just då har jag för mig själv kunnat argumentera för att det är ok. Men... Är de verkligen OK?

Åter från en liknelse till topic...

Om vi nu leker med tanken att jag som vissa föreslagit anställer mig själv för 1kr/h i min egen enskilda firma för att renovera mitt eget hus. Är det då, iom att det är (om jag förstår saken rätt) lagligt och enligt reglerna att då bygga på sitt eget hus och ha barnen på dagis... även moraliskt rätt att göra så?

Om vi nu leker med tanken att en ostronätande doktor tar tjänstledigt och hoppar på ett hyrdoktorsupplägg och drar in 150.000 / månad i 3 månader och jobbar på annan ort eller på nåt sätt så barnen måste vara några timmar per dag extra på dagis. Är detta då moraliskt riktigt? Han kan för sitt upplägg köpa samma tillbyggnad han kunnat bygga själv men får träffa sina barn lite mindre och de är lite längre på dagis varje dag (och kostar därav oss skattebetalare lite mera). Om nu någon tycker han drar in extra mycket skattepengar så kostar ju upplägget även extra mycket skattepengar då hans lön är finansierad av skatt... :)

Sorry om jag trampar någon på tårna med liknelsen med ostron och doktor, men just dessa två saker verkar sticka folk extra i ögonen av någon anledning. Själv äger jag varken ostron eller är doktor, men har inget emot de som råkar göra / vara detta...
 
Redigerat:
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Fast då har du nog misstolkat hela grejen. Jag menar om vårdnadshavarna använder förskolan som barnpassning. Inte att vi som förskollärare har den synen. Vi är där för barnen och inte för föräldrarna i slutändan. Förskolan är dock självklart inte bara en stimulerande verksamhet heller, vårt uppdrag ligger ju utifrån hela barnet mående där allt flätas samman. Utveckling, vila, familj, trygghet med mera. Så inte bara att barnet ska vara stimulerat utan självklart ha en bra tillvaro hemma (där bland annat viljan att vara med sitt barn eller om man hellre åker till Hawaii 4 gånger om året kan spela roll i en orosanmälan) . Förskolan och vårt yrke är komplext.. det är också därför det krävs 3,5 års utbildning på universitet (vilket inte innebär att vi passat barn i 3,5 som många tror, utan läst forskning om psykologi, intersektionalitet och mycket mycket mycket mer i mängder, precis som många andra yrken som anses mer akademiska.) Kanske dags att börja lita på att förskollärarna kan sitt jobb och är kompetenta och faktiskt inse att den roll vi förskollärare har kan inte vem som helst utföra hur som helst utan utbildning... precis som du litar på bilmekanikern när han fixar din bil. Men det gör du kanske inte det heller?

Till sist vill jag påpeka att denna tråden har spårat. Är ni intresserade av förskolan och pedagogik kan ni ju ta er till ett forum om detta istället. Eller läsa barnkonventionen... kanske en bra början. Här på brygghus.se var frågan om det var ok att ha barnen på förskolan när man renoverar. Ska man svara utifrån lagar... så NEJ!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kul att ni är så kvalificerade, jag önskar bara ni var lite bättre på att passa barn...

Två gånger har mitt barn blivit kvarglömd själv, en gång i lekparken och en gång på toaletten när de andra gick upp för att äta lunch i matsalen.

Överlag nöjd med vårt dagis, men att glömma kvar barn på olika platser, samma barn två gånger dessutom det är sådär.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Är det ok att ha med sig barnen på en aktiv byggarbetsplats medans man jobbar?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
engs engs skrev:
Skulle kunna se det som att man då utnyttjar det gemensamma för endast egen vinning utan att bidra. Man drar nytta av skattefinansierad barnpassning alla andra bidrar till samtidigt som man inte arbetar och betalar skatt för att bidra till detta själv.

Utan bara för sin egen vinnings skull (bättre hus/standard/lägre kostnad mot anlita hantverkare). Möjligen kan man se det som att skattebetalarna får igen sitt om man säljer med högre vinst tack vara renoveringen, men det är väl lite långsökt.
Att bygga sitt hus själv ger ingen ekonomiskt fördel förutsett att huset säljs någon gång i framtiden. Utöver att man går miste om inkomster kan man inte dra av sina insatser från vinst vid försäljning. Du behöver inte vara rädd för att staten inte kan få tag i våra pengar:)
Dit påstående om egen vinning utan att bidra är som att tycka att det bör vara olagligt att inte jobba trots att man kunde ha gjort det. Sluta ta semester och bidra mera??
 
J J Vos skrev:
Att bygga sitt hus själv ger ingen ekonomiskt fördel förutsett att huset säljs någon gång i framtiden. Utöver att man går miste om inkomster kan man inte dra av sina insatser från vinst vid försäljning. Du behöver inte vara rädd för att staten inte kan få tag i våra pengar:)
Dit påstående om egen vinning utan att bidra är som att tycka att det bör vara olagligt att inte jobba trots att man kunde ha gjort det. Sluta ta semester och bidra mera??
Du får vara lite mer specifik i dina påståenden. Jag hävdar att man absolut får ekonomisk fördel av att bygga sitt eget hus, förutsatt att man fortfarande jobbar heltid.

Missade att det var ett svar till en annan post. Så inte riktigt applicerbart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.