FreQa FreQa skrev:
Frågan är mer: VILKET verktyg/maskin ska jag använda för att få ut Geo-mag magnetiska ringar ur en innebandyboll, UTAN att ha sönder den? Dottern fick ut de raka bitarna med en annan bit men ringarna har låst sig i ringform.
[bild]
Två spetsiga plattänger från varsitt håll?
 
Jag har färdigställt* kapsläden! Blev riktigt bra!

Nybyggd kapsläde av trä placerad på ett sågbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd kapsläde i trä på ett verktygsbord med sågklinga infälld och arbetsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva färdigställd i en kapslåde uppställning på ett arbetsbord med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Dessutom har jag ritat på kommande projekt i fusion 360. Ett trapetzoidformat nattduksbord i valnöt och ask. Tänkte fälla in trådlös mobilladdare i toppen och USB uttag i botten.
Färdigställd kapslåda i valnöt och ask med integrerat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigställd kapslåda i trä med mörk front och ljusare tandad sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






*Återstår att tillverka 45-graders anhåll också.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
Fått ordning på hyvelstålet som satt i 5'an jag lyckades plocka hem från tradera, verkar som om någon försökt hyvla ett betonggolv med den tidigare... Kraftigt misshandlad med åren men går nog att få tillräckligt bra för att komma igång!
Behövde slipa bort ca 1 mm för att få bort jacken i eggen, efter allt slit gick det att få såna här spån så jag antar att det är godkänt? :)
Hand som håller träspån framför suddig hyvel, visar på vassa hyvelstål efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 7 till
  • Laddar…
Gjort en enkel "spline jig" för att smidigt kunna förstärka några klena ramar.
En hemmagjord spline jig av trä uppsatt på ett arbetsbord för att förstärka ramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Tröttnade för ett tag sedan på det svinfula provisoriska eggskyddet till täljyxan, så jag slänge det för att göra ett nytt. Givetvis drog det ut rejält på tiden, men nu orkade jag äntligen sy lite mer läder. Tidigare har jag bara nitat ihop skiten, men oj vad mycket trevligare det blir med en söm istället för klumpiga nitar.
[bild] [bild]
Nu återstår att fundera på hur jag ska göra för att fixera den. Eftersom slöjddetaljer har av någon outgrundlig anledning slutat med mässingsfärgade tryckknappar och jag inte kan hitta det någon annan stans heller, tänker jag att man kanske får göra det enklaste jag kan komma på: snöre-runt-en-skiva-a-la-gult-amerikanskt-kuvert. Blir nog ganska bra om jag använder samma vaxade lintråd som jag syr med. Som tur är sitter den som en smäck, så ytterligare fixering är inte kritiskt.
[bild]
jag kan rekommendera magneter, infällda och limmade, så har du ett extra förslag att fundera på.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ibland får man fundera ett par varv när man snickrar. Hade stora problem att kunna tvinga fast ämnena i box-joint jiggen när de stod mot en mall lutande i 105 grader.

Olas kapsläde to the rescue! Sågade till kilar av MDF i 105 graders vinkel. Första med hjälp av vinkelmätaren och resten med hjälp av avkapade biten från första som mellanlägg!
(Ja, hade kunnat lösa det med min incra miter gauge om det inte vore så att jag har lyckats böja stålskenan på den (fråga mig inte hur det gick till)).
Snickarverkstad med digital vinkelmätare visande 105 grader, MDF-kilar och verktyg för fixering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var dessa enkla att använda som tving mot motstående sida i jiggen!
Verktygslåda med träkomponenter och MDF-kilar för att lösa en snickeriutmaning i en jig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ibland får man fundera ett par varv när man snickrar. Hade stora problem att kunna tvinga fast ämnena i box-joint jiggen när de stod mot en mall lutande i 105 grader.

Olas kapsläde to the rescue! Sågade till kilar av MDF i 105 graders vinkel. Första med hjälp av vinkelmätaren och resten med hjälp av avkapade biten från första som mellanlägg!
(Ja, hade kunnat lösa det med min incra miter gauge om det inte vore så att jag har lyckats böja stålskenan på den (fråga mig inte hur det gick till)).
[bild]

Sedan var dessa enkla att använda som tving mot motstående sida i jiggen!
[bild]
Stiligt löst för att få tryck i boxjointjiggen. Det där med vinkelmätare o referensbit är en operation jag också gör med jämna mellanrum, bland det bästa med tvingspåren att kunna spänna fast alla möjliga bitar av olika storlek (speciellt små som vore jobbiga att hålla för hand) på alla möjliga vis.
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Tja, en skruvmejsel och en avbitare är väl verktyg, så då har jag bytt ett vägguttag idag. Behövde ett för placeringen mer praktiskt (med sidoplacerade euro-uttag) än vad som satt där. Att det som satt där började falla i bitar när vi pillade på innanmätet häromdagen gjorde ju sitt till för bytet också..
 
Prototypat mobilställ gjort av gamla skateboards...

Handgjort mobilställ av återanvända färgglada skateboards med synliga lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Älska
___EM och 11 till
  • Laddar…
Påbörjat bygget av nattduksbordet jag visade ritning på tidigare i veckan! Det här blir bra, riktigt jäkla bra!:D

Fick klia mig i huvudet och räkna lite för att få exakt rätt längd på bottenstycket.
Trästycke med matematiska uträkningar och märkningar för hörnfräsning till nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är min bästa boxjoint hittills, dessutom den svåraste. Ådringsmatchade sidor och topp (ej botten dock).
Boxjoint-konstruerade trädelar till ett nattduksbord som är under tillverkning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ihoplimmad, var rätt stressigt så blev inga bilder.
Nysnickrat trä-nattduksbord med detaljerad boxjoint-sammanfogning och ådringsmatchade sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fick jag fundera ett bra tag och ritade lite i datorn för att förstå. Var lite osäker på om det gick att fräsa ett hörn på 75-grader och ett hörn på 105 grader med ett 90-graders avrundningsstål.
Svaret är att 105-graders hörnet går bra att fräsa helt perfekt i teorin (man måste dock plocka av eventuellt kullager). 75-graders hörnet får man ett tangentfel där kurvorna möts i mitten. Med 19mm radie (som jag använder här) avviker kurvorna endast 0,35mm ifrån den sanna kurvan där de möts i mitten av hörnet. I praktiken är det så litet så det knappt syns. Det kan anas här (men det är nog mest att det är fräst från 2 olika håll). Lite slipning så försvinner det helt!
Närbild på hörnet av ett trä nattduksbord med välpassande boxjoint-sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hörn av ett nattduksbord med finessfulla boxjoints mot en fräsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det spetsiga hörnet (105-grader) blev nästintill perfekt även i praktiken!
Närbild på ett hörn av ett nattduksbord med välfrästa boxjoints och ådringsmatchning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt konstruerat nattduksbord med precisa boxjoints och välslipade kanter i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter lite slipning såg det ut såhär!
Pågående arbete på ett handgjort nattduksbord med fokus på detaljerad boxjoint och välslipade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av nattduksbordshörn med välutformade boxjoints och avrundning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är jäkligt nöjd! Kul när teori och praktik stämmer överens!
 
  • Gilla
  • Wow
bara en sån sak och 53 till
  • Laddar…
Supersnyggt Vectrex!
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Tack @Björn Melander!

Ser att jag blandat ihop 75 och 105 graders hörnen ovan. Om ni läser allt tvärtom så stämmer det! :D
 
Lite på andra sidan skalan vad fantastiska saker @vectrex gör så spontangjorde jag ett kortlås efter önskemål från 3,5 åringen till deras klätterhus/lekstuga.
Enkelt hemmagjort kortlås av träbitar monterat på en trävägg till en lekstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 14 till
  • Laddar…
Svärfar ringde förra veckan och frågade om jag var intresserad av några körsbärsstockar?! Alltid trevligt att ha svarade jag. Kravet var att hjälpa till med lite trädfällning sen fick jag ta precis vad jag ville.
Det blev körsbär, björk, al och ek. Inga jätte stora träd men väldigt höga så det blev 2,5 meter raka och fina stockar utan några större grenar. Min förvaring av virke klarar bara 2,5 meter därför blev alla det, men av de flesta hade det säker gått att få drygt 3 meter.
Mitt jobb var mest att undvika få några träd över sig och hjälpa till med lite av varje. Bäst om dom som kan köra maskiner och motorsåg gör det även om jag provade lite av bägge så kändes det säkrast att bara vara hjälpreda.
Verktyg och maskiner som användes då?
Traktorgrävare, traktor med timmervagn, traktor med vagn och 4 motorsågar nån kil och nåt spännband!
Traktor med timmervagn lyfter stor björkstock vid vägkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träd som fallits med timmerstockar på marken och en traktor i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.