I denna timmervägg ska en dörr senare komma på plats, men innan det är lägligt så krävs lite förberedelser i form av utjämning och annan anpassning. Väggen fick med yxans hjälp en lite rakare linje då vissa stockar står ut med ca 45 mm samt att det lutar lite smått. Och då är det bara sedan att ta fram sticksåg och börja figursåga så att det kommer att se lite bättre ut i slutändan. Och småklotsarna vid sidan av den stående listen är för att kunna spika fast listen från sidan och därmed inte kunna deformera denna, med tanke på att det kommer att sitta ett foder mot framkanten.
Öppning i timmervägg förberedd för dörrinstallation med utjämnade stockar och stödklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timrad vägg med utmarkerad dörröppning och utjämnade stockar, samt trälist och klossar för anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 5 till
  • Laddar…
surris
Trapprenovering, många timmars jobb...
Trappa under renovering med slitna steg och flagnande färg i behov av mångtimmars arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad spiraltrappa med mörka trästeg och vita väggar med inbyggda spotlighter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 18 till
  • Laddar…
Länge sen jag skrev något i denna tråd, för mycket annat att göra. Men har nu tillslut börjat spackla igen.

Renoveringsprocess i ett rum med nyspacklade väggar och tak, stege och skyddsduk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 5 till
  • Laddar…
Längesedan jag skrev något också, fast jag har i ärlighetens namn inte gjort så mycket! Men i helgen började jag ta tag i relaxen där det inte hänt så mycket sedan vi färdigställde bastun för drygt ett år sedan. Först oljade vi in bänkskivan och satte fast den i nischen med fix, och idag silikonade jag skarvarna.
Nyligen oljad bänkskiva i trä installerad i en relaxavdelning, intill kaklade väggar och mosaikgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår den mörkare fogen där golv möter vägg och kring mosaiken, samt taklister.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Inte lönt att fota men har satt lister och foder i pannrummet idag. Nu är det helt klart. Bara städa och bära tillbaka allt som ska vara där inne :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inte lönt att fota men har satt lister och foder i pannrummet idag. Nu är det helt klart. Bara städa och bära tillbaka allt som ska vara där inne :)
Pics or it didn't happen ;)

"lister och foder". Jojo, Det kommer ju annars bara på plats veckan före annonsfotona ;)
 
  • Gilla
xxo och 3 till
  • Laddar…
tommib
Och i pannrummet dessutom....

Nänä... Den skulle du sparat till första april
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag började med att klä av 100 meter skyddsrör från en rulle LK Pal ( jag kommer aldrig att göra om det)
Sen najade jag fast slingan cc250.
[bild] [bild]
Det låter onekligen måttligt roligt, men innebär det händelsevis att du har motsvarande mängd 25 mm tomrör över? Om så är fallet, och dessa finns i typ södra halvan av Skåne så köper jag gärna en bit! Skicka PM vid intresse :D
 
Noramasen Noramasen skrev:
I denna timmervägg ska en dörr senare komma på plats, men innan det är lägligt så krävs lite förberedelser i form av utjämning och annan anpassning. Väggen fick med yxans hjälp en lite rakare linje då vissa stockar står ut med ca 45 mm samt att det lutar lite smått. Och då är det bara sedan att ta fram sticksåg och börja figursåga så att det kommer att se lite bättre ut i slutändan. Och småklotsarna vid sidan av den stående listen är för att kunna spika fast listen från sidan och därmed inte kunna deformera denna, med tanke på att det kommer att sitta ett foder mot framkanten.
[bild] [bild]
Du glömmer inte gåten?
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Det låter onekligen måttligt roligt, men innebär det händelsevis att du har motsvarande mängd 25 mm tomrör över? Om så är fallet, och dessa finns i typ södra halvan av Skåne så köper jag gärna en bit! Skicka PM vid intresse :D
Tråkigt nog så körde jag det till tippen igår.
Hur lång bit behöver du?
 
Appendix Appendix skrev:
Pics or it didn't happen ;)

"lister och foder". Jojo, Det kommer ju annars bara på plats veckan före annonsfotona ;)
Inte i mitt hus, där är (nog) lister och foder överallt :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Och i pannrummet dessutom....

Nänä... Den skulle du sparat till första april
Pannrummet var det ja ;)
 
  • Pannrum med vägghängd gaspanna, rörledningar och blick mot ett intilliggande rum med symaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 4 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Du glömmer inte gåten?
Gåten??
Det finns inga gåtor som jag inte behärskar;). Fast det var säkerligen inte det som syftades utan den stående "säkringen" som dras i varje fönster och dörr. -Goooooglade lite för att se vad som avsågs. Det har tidigare varit en dörr där som troligtvis i efterhand placerats där efter att timringen blev klar. Och på andra sidan väggen står en duktig och präktig förklaring till att de inte lade i en gåt. En fastbultad stolpe som kommer att vara fullt synlig när allt är klart, och för också att visa på de "finmekaniska fästelementen" som finns där. Tror inte att det är torx i alla fall;)
 
Noramasen Noramasen skrev:
Gåten??
Det finns inga gåtor som jag inte behärskar;). Fast det var säkerligen inte det som syftades utan den stående "säkringen" som dras i varje fönster och dörr. -Goooooglade lite för att se vad som avsågs. Det har tidigare varit en dörr där som troligtvis i efterhand placerats där efter att timringen blev klar. Och på andra sidan väggen står en duktig och präktig förklaring till att de inte lade i en gåt. En fastbultad stolpe som kommer att vara fullt synlig när allt är klart, och för också att visa på de "finmekaniska fästelementen" som finns där. Tror inte att det är torx i alla fall;)
Ojdå bilden!!
Hörndetalj med timmervägg, OSB-skiva i taket och synlig stolpe med skruvtving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Ojdå bilden!!
[bild]
Den var rejäl! Kan ändå vara till hjälp på andra sidan med en går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.