Ok tack då vet jag att utsidan ändå är fuktsäker :). Nu till ett annat problem. När jag ska fästa ytterdelen med inneplattan ska jag använda fyra skruvar. Problemet är att jag fått 6 skruvar. Fyra ser lite ”billigare” ut och två ser ut att vara i stål. Enligt manualen är det ju fyra skruvar man ska använda, så är lite förvirrad nu. Har de lagt med fel skruvar? Borde det inte vara fyra stålskruvar istället för två och inga av de sämre varianterna? Stålskruvarna är dessutom något längre. OBS! Pratar ej om skruvsatsen för extrem dörr nu, med avklippbar midja, utan de som skulle vara till standarddörr. Se bifogad bild.
 
  • Sex skruvar varav fyra är identiska på träyta, de två översta ser robustare och längre ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De längre skruvarna KAN användas till att ytterligare fästa 2 st skruvar i utsidans skylt. I låshuset och borrskyddet finns ett hål för att en genomgående skruv kan skruvas i, men i så fall behöver du borra hål i dörren. Om du kollar på utsidan finns det 2 st gängade hål som skruvarna kan fästas i. Ett mer mitt på och ett längre upp.

Alla 6 skruvar på bilden är stålskruvar.
 
L Linus1868 skrev:
De längre skruvarna KAN användas till att ytterligare fästa 2 st skruvar i utsidans skylt. I låshuset och borrskyddet finns ett hål för att en genomgående skruv kan skruvas i, men i så fall behöver du borra hål i dörren. Om du kollar på utsidan finns det 2 st gängade hål som skruvarna kan fästas i. Ett mer mitt på och ett längre upp.
Ah ok då vet man det med :). Monterade dit låset precis (och utelämnade de lite längre skruvarna eftersom jag inte förstod riktigt vad de var till för förrän nu). Nu har jag dock ytterligare en fråga. När man kollar manualer på nätet står det att man kan ange att masterkoden kan vara 6-12 siffror. På mitt är det specifikt sex siffror. Skulle vilja ha masterkod och kod (utan bricka) på 12 siffror som en säkerhet ifall man skulle tappa bort tagen någon gång. Har ett V2N, funkar inte 12-siffriga koder på dessa lås?
 
I irrbloss skrev:
Ah ok då vet man det med :). Monterade dit låset precis (och utelämnade de lite längre skruvarna eftersom jag inte förstod riktigt vad de var till för förrän nu). Nu har jag dock ytterligare en fråga. När man kollar manualer på nätet står det att man kan ange att masterkoden kan vara 6-12 siffror. På mitt är det specifikt sex siffror. Skulle vilja ha masterkod och kod (utan bricka) på 12 siffror som en säkerhet ifall man skulle tappa bort tagen någon gång. Har ett V2N, funkar inte 12-siffriga koder på dessa lås?
Masterkoden kan väl bara vara 6 siffror , vart har du läst 12?
6 siffror räcker väl ändå ganska långt som säkerhet om du inte väljer en alltför enkel kod, efter 3 felaktiga försök låses ju panelen i 3 min innan nya försök kan genomföras.
 
L Linus1868 skrev:
Masterkoden kan väl bara vara 6 siffror , vart har du läst 12?
6 siffror räcker väl ändå ganska långt som säkerhet om du inte väljer en alltför enkel kod, efter 3 felaktiga försök låses ju panelen i 3 min innan nya försök kan genomföras.
Det står i många produktbeskrivningar, t.ex. här: https://www.stgeorge.se/elektromekaniskt-ytterdorrlas-yale-doorman-version-2-v2n-svart.html - "Kod med 6-12 siffror. Upp till 9 st olika koder kan lagras i varje Yale Doorman V2N lås."

Och här:
http://www.lasmontage.se/content/uploads/products/manual/Doorman_User_Manual.pdf - sida 11:
Registrering av masterkod • Tryck # masterkode #
Tryck 2 #
Välj ny masterkod 6-12 siffror • Bekräfta med #


Kanske gäller versionen före V2N som hade den möjligheten och att produkttexterna inte uppdaterats.
 
Den manual som Låsmontage har laddat upp på sin sida är ju från den allra första versionen av Yale Doorman och det är även den som St George troligen hänvisar till. Sedan V2 kom (2013 tror jag) har det bara varit möjligt med 6-siffriga koder som master & användarkod.
 
Vad betyder: låst manöverpanel?
 
nino nino skrev:
Vad betyder: låst manöverpanel?
Har du fått meddelandet i Verisureappen? Det betyder i vart fall att man slagit fel kod 3 ggr, då spärras nya försök i 3 min. Knapparna på utsidan blinkar långsamt.

Om du får meddelandet i appen och det inte är du eller någon annan behörig som slagit in koden, då finns risken att någon obehörig varit vid din dörr och försökt komma in.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Smidigt, nästan lika smidigt som att köra med endast kod
 
  • Gilla
mankot
  • Laddar…
Ja personligen kör jag med endast kod men när äldsta sonen ska gå själv hem från skolan så hade det vart smidigt med något att klistra i pannan på honom, annars kommer det lätt bort eller får fötter i skolan!
 
  • Haha
Chiippe
  • Laddar…
Yes, detta paket köpte jag igår.
Sköter allt via telefonen, inställningar användare samt låsa/låsa upp om man vill göra det på distans.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
Undrar när dom ska komma med en ny version? En design uppdatering vore på sin plats....
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Den har sett likadan ut länge förutom att den svarta blivit svart på riktigt så jag tycker det är på plats med en uppdatering.
Gissar att fokus legat på att ta fram dom nya mindre låsen istället typ Yale Nest
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.