K kest skrev:
Halleberg, Hunneberg och nedanför Vänern.
Men jag gissar att Kungen har synpunkter på Älgjakten.;)
Dessutom är sjöarna på bergen i minsta laget.:thinking:
Vill man leta höjdskillnader så finns tjänsten
https://www.satellitkarta.se/hojdkarta.html

Halleberg har en höjdskillnad på 90m mot Vänern som dessutom ligger väldigt nära. Det är väl bara att bygga en damm i betong. Vissa naturvärden går förlorade men det får vägas mot miljönyttan.

Vad vi än gör så påverkar vi miljön när försöker lösa energiproblemen. Vindkraften dödar tusentals ton insekter per år som dessutom kan sänka verkningsgraden med upp till 50%

Jag trodde jag var först med idén om Vänern/Vättern, men det är en 10 år gammal idé.
Världens största vattenkraftverk kan byggas i Mariestad
Skärmdump av en artikel som diskuterar ett potentiellt vattenkraftverk i Mariestad med ekonomiska och miljömässiga konsekvenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textdokument som beskriver planer för en tunnel som ska sammanbinda Vänern och Vättern, med fakta om byggteknik och vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.hallekis.com/arkiv3/xx101023a.htm
 
  • Wow
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Imponerande att bygga kraftverk motsvarande 50 kärnkraftsreaktorer till kostnaden av en handfull sådana reaktorer. Vad väntar de på!?

Det är ju närmast kriminellt att inte göra det här om det är så bra. Kör! Kör! Kör!!!
 
  • Gilla
  • Haha
Silver78 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Men sen behövs ju 50 (eller 32) reaktorer för att flytta tillbaka vattnet, och då kan man ju lika gärna köra dem hela tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Megalomania tror jag det kallas. Diktatorer brukar gilla sådana här lösningar

Alltsa, tunnel på 70 meters diameter. 50 kärnreaktorer i en smäll. Sådana här lösningar brukar kollapsa.

Och så givetvis den nätta prislappen. Och hela affären bygger på att kontinentaleuropa lägger ner kolkraften. Om dom inte gör det då?
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Äh, med sånt där gnäll blir inget gjort. Gräv!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Jag röstar på Dolph Lundgren som utför det första spadtaget.
 
E etompau skrev:
Med övergång från kärnkraftsel till vindkraftsturbiner etc så kommer också kravet på mer av de ovanliga jordartsmetallerna, varav en hel del finns i Sverige.
Det går då inte att stå på ena sidan och kräva stängning av kärnkraftsproduktion och sedan demonstrera mot nya gruvor i Sverige.
Folk är sinnessjuka masshysteriker som inte kan tänka själv öht. Vindkraftverk är en ren förlustaffär med enorma underhållsbehov som inte lönar sig ekonomiskt. Kärnkraftsturbiner håller tills det är dags för kapacitetsökning dvs 40-50 år och kan servas regelbundet. Många vindkraftbolag går redan i konkurs pga kraftig olönsamhet. Jobbat inom kärnkraften många år och kan ej se vindkraft som en hållbar ersättare inom något område alls. Miljöfascisterna är rena don quixote som kämpar mot sina urusla vindsnurror och driver sverige mot avgrundens rand dagligen. Dags att få bort dom från allt slags inflytande för gott och investera i Chalmers nya världsunika SEALER design och konstruera mindre modulbyggda kärnkraftverk runtom i landet och ge gräsätarna och cyklisterna lite ny el att ladda sina godhetssignalerar-fordon med.
 
  • Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla med försvaret som förvarade miljontals liter i bergrum år ut och år in.

De hade givetvis ett utbytesprogram, som jag har för mig berodde på det ökande vatteninnehållet i bränslet.

[länk]

Jag letade men hittade inte.
Jag har sett en bild där någon ror i en liten båt på en "vatten"yta av diesel, i ett bergrum. :)
Preemraff i lysekilär byggt ovanpå nämnda bränslebunkrar, såldes billigt på den tiden.
 
D datadavid skrev:
dagligen. Dags att få bort dom från allt slags inflytande för gott och investera i Chalmers nya världsunika SEALER design...
Pst. det är "that other place" KTH som ligger bakom SEALER.

Även om Janne Wallenius tog sin civ.ing. på teknisk fysik vid Chalmers, så kan vi inte ta åt oss mycket av äran för SEALER. ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
I TV-serien Last man in Earth (spoilervarning) så tar bensin/dieseln slut efter ett par år då den härsknar. Stämmer det eller är det ett påhitt?
Der betor på vad för disel eller bensin du köper. På vanlig pump på en meck, den går inte att lagra nå länge. Men ex.marin diesel det håller länge, men hur länge vet jag inte.
 
H
D datadavid skrev:
Folk är sinnessjuka masshysteriker som inte kan tänka själv öht. Vindkraftverk är en ren förlustaffär med enorma underhållsbehov som inte lönar sig ekonomiskt. Kärnkraftsturbiner håller tills det är dags för kapacitetsökning dvs 40-50 år och kan servas regelbundet. Många vindkraftbolag går redan i konkurs pga kraftig olönsamhet. Jobbat inom kärnkraften många år och kan ej se vindkraft som en hållbar ersättare inom något område alls. Miljöfascisterna är rena don quixote som kämpar mot sina urusla vindsnurror och driver sverige mot avgrundens rand dagligen. Dags att få bort dom från allt slags inflytande för gott och investera i Chalmers nya världsunika SEALER design och konstruera mindre modulbyggda kärnkraftverk runtom i landet och ge gräsätarna och cyklisterna lite ny el att ladda sina godhetssignalerar-fordon med.
Om du jobbar på ett kärnkraftverk kanske du kan förklara varför Essel Group som skulle investera miljarder i Jannes kärnkraftverk fick kalla fötter.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Om du jobbar på ett kärnkraftverk kanske du kan förklara varför Essel Group som skulle investera miljarder i Jannes kärnkraftverk fick kalla fötter.
Nu jobbar jag inte där längre, dessutom höll jag på med mek/instrument/licenssvets, inte ekonomi. Men! Jag har en rätt bra förklaring. Kolla hur det går för bygget av Olkiluoto. Det går inte att bygga ekonomiskt försvarbara kraftverk i den storleken med det regelverk europa har längre. Svenska kommersiella kraftverk tog cirka fem år att bygga, gick enligt planerna, höll och håller säkerhetsklassningen, kostade inte 20 miljarder mer och drog inte över byggtiden med 7 år eller vad dom nu är uppe i. Problemet ligger delvis i byråkratin, delvis i kompetensnivå hos entreprenörer och deras personal(mindre vetande lågavlönade avskum), samt vissa europeiska energiföretags monopoliserande av teknik. Det går exempelvis knappt att röra ett system på ringhals utan att Areva et.al ska ha fingrarna i syltburken och plocka sina miljoner.
Sen är investmentbolag kanske inte ett mått på hur gångbar teknik är.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Pst. det är "that other place" KTH som ligger bakom SEALER.

Även om Janne Wallenius tog sin civ.ing. på teknisk fysik vid Chalmers, så kan vi inte ta åt oss mycket av äran för SEALER. ;)
Jag fick uppfattningen att Chalmers stod för det mesta i det jag läste, men du vet förmodligen bättre. Jag har inga studielån så ej insatt i vem.som gör vad på eventuella högskolor.
Huvudsaken är att det är svensk teknologi, vi behöver alltså inte köpa teknologin från amerikaner eller fransmän.
 
H
D datadavid skrev:
Nu jobbar jag inte där längre, dessutom höll jag på med mek/instrument/licenssvets, inte ekonomi. Men! Jag har en rätt bra förklaring. Kolla hur det går för bygget av Olkiluoto. Det går inte att bygga ekonomiskt försvarbara kraftverk i den storleken med det regelverk europa har längre. Svenska kommersiella kraftverk tog cirka fem år att bygga, gick enligt planerna, höll och håller säkerhetsklassningen, kostade inte 20 miljarder mer och drog inte över byggtiden med 7 år eller vad dom nu är uppe i. Problemet ligger delvis i byråkratin, delvis i kompetensnivå hos entreprenörer och deras personal(mindre vetande lågavlönade avskum), samt vissa europeiska energiföretags monopoliserande av teknik. Det går exempelvis knappt att röra ett system på ringhals utan att Areva et.al ska ha fingrarna i syltburken och plocka sina miljoner.
Sen är investmentbolag kanske inte ett mått på hur gångbar teknik är.
Jag jobbar på ett värmeverk, shit happens all the time här, därför är jag emot kärnkraft.
Kärnkraft verkar ha nån slags tystnadsplikt.
 
(Mer eller mindre) alla företag har tystnadsplikt på ett eller annat sätt, oberoende om det är privat, kommunalt, landstinget, etc.

Jag tror att alla företag har vissa saker som är klassade ”öppna” (spridas fritt till allmänheten), ”intern”/”intern med begränsad spridning”, ”hemligt”, ”kvalificerat hemligt”.

https://upphandling24.se/wp-content...ng-av-rbs-information-granskad-2018-02-02.pdf

http://www.okg.se/Documents/Arbeta_...formation/2008-09643_Informationssäkerhet.pdf

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25602.pdf

https://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.