Stor eloge till er som rep maskinerna är lite old school min svärfar är precis likadan (sitter i från förr) men är ju klart bättre för både plånboken och miljön om man har möjlighet att reparera! Mycket av delarna i maskin verktyg håller ju hur länge som helst!
 
  • Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
Varför köpa nya maskiner när man kan laga dom befintliga för en spottstyver? ;) Går det att repa för en skälig slant så varför inte. Jag är lite anti det konsumtionssamhälle vi själva har skapat med allt slit-o-släng. Mycket som går till spillo i onödan. (Säger jag som tidig 80-talist)
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Varför köpa nya maskiner när man kan laga dom befintliga för en spottstyver? ;) Går det att repa för en skälig slant så varför inte. Jag är lite anti det konsumtionssamhälle vi själva har skapat med allt slit-o-släng. Mycket som går till spillo i onödan. (Säger jag som tidig 80-talist)
Problemet är väl mest att för många är det inte försvarbart att lägga 2h +material på att renovera en maskin som kostar 2000 att ersätta och med 2års garanti.

Jag har full förståelse för att många företag går mot funktions och korttidshyra av maskiner. Då slipper man mycket av lagerhantering, reparationer, stillestånd och kan fördela kostnaden på projektet/kunden.
 
R Robert-san01 skrev:
Problemet är väl mest att för många är det inte försvarbart att lägga 2h +material på att renovera en maskin som kostar 2000 att ersätta och med 2års garanti.

Jag har full förståelse för att många företag går mot funktions och korttidshyra av maskiner. Då slipper man mycket av lagerhantering, reparationer, stillestånd och kan fördela kostnaden på projektet/kunden.
Ungefärlig tid jag lade ner på min skruvdragare fördelar sig på:
Skruva isär och identifiera felet: 5 min
Leta/beställa ersättare till trasig del: 5 min
Montera och klappa ihop maskin: 15 min

Cirkelsågen krävde ca den dubbla tiden i återmontage då jag var tvungen att leta igen och värma upp lödstationen samt hitta en lämplig bit krympslang.

Delarna landade lämpligt nog i brevlådan som står tvärs över kvartersgatan :)

Men att jämföra privatbruk mot yrkesbruk blir lite äpplen/päron. Nu använder jag mina makitor strikt privat, så då kan det löna sig rätt bra på att laga det man har.

Maskinerna är gula i arbetsbilen och har fått gode mkt stryk, är inne på min andra dcd790/791. Den första pajade chucken på, bytte chuck, drog sönder växellådan ett halvår senare och sprack i handtaget, så det blev en ny apparat, fick då med en skruvknack i paketet.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Köpte 14 st Panasonic skruvdragare från en kille på tradera för par år sen antagligen. Jobbade han på återvinningsstation. 2 fungerade helt 5 var defekt Chuck på o u resten typ motor problem de fem med chuck trasig på tog jag bara chuck från de andra la ner någon timme o vips hade 7 fungerande borrmaskiner utan batter. Var en större firma som bara slänger. Så visst kan man tycka att företagen kan vara lite väl lätta på slänga ibland. På vår firma skickas det på rep så länge det är lönt ex ihopkörd chuck på sladdpropp med bilfunktion lagades nyligen. Sen kan det ju ändå vara förståndligt att man skickar verktyg som går laga med väl slitna ex min 5-6 år gamla festool som var använd dagligen när växeln kärva ihop va det bara o skicka då man märker ju hur mycket allt annat är slitet som batterier. Blir ju helt annat slitage på verktygen när man jobbar med dem dagligen! Hur upplever ni generellt kvalitén på makita?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Problemet är väl mest att för många är det inte försvarbart att lägga 2h +material på att renovera en maskin som kostar 2000 att ersätta och med 2års garanti.

Jag har full förståelse för att många företag går mot funktions och korttidshyra av maskiner. Då slipper man mycket av lagerhantering, reparationer, stillestånd och kan fördela kostnaden på projektet/kunden.
Jamenvisst ofta ingår väl tilltagna inbrotts försäkringar på byggen så länge det är i låst i cointainer med. Dessutom kan du ofta då få tillgång till ett brett verktygs sortiment du då får hyra andra verktyg rabbateratt
 
Putten Putten skrev:
Ungefärlig tid jag lade ner på min skruvdragare fördelar sig på:
Skruva isär och identifiera felet: 5 min
Leta/beställa ersättare till trasig del: 5 min
Montera och klappa ihop maskin: 15 min

Cirkelsågen krävde ca den dubbla tiden i återmontage då jag var tvungen att leta igen och värma upp lödstationen samt hitta en lämplig bit krympslang.

Delarna landade lämpligt nog i brevlådan som står tvärs över kvartersgatan :)

Men att jämföra privatbruk mot yrkesbruk blir lite äpplen/päron. Nu använder jag mina makitor strikt privat, så då kan det löna sig rätt bra på att laga det man har.

Maskinerna är gula i arbetsbilen och har fått gode mkt stryk, är inne på min andra dcd790/791. Den första pajade chucken på, bytte chuck, drog sönder växellådan ett halvår senare och sprack i handtaget, så det blev en ny apparat, fick då med en skruvknack i paketet.
Hur länge tog det att få hem delar och du var utan maskin?

Säger inte att man inte skall försöka laga, men man skall inte bli förvånad om det slängs maskiner som går att laga.
 
P
Makita kommer med maskiner i 64V klassen.. undra va de kan va för prylar?

Samt Vinkelslip/ar med Xlock låsning!
Antar de kommer med en borstlös multimaskin snart med då de börjat sälja starlockblad (finns ritning ute på BLmaskin)

Samt två nya muttermaskiner (y):)
 
  • Makita 64V max 5.0Ah litiumjonbatteri på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita BL6450B 58V-64V (max) 5.0Ah, 290Wh Li-ion batterietikett med användningsinstruktioner och varningssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makitas borstlösa vinkelslip med Xlock låssystem och batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Makita borstlös muttermaskin med 18V-batteri framför andra Makita verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand med skyddshandske håller en Makita borrskruvdragare med 6.0Ah batteri framför en vinkelslip med Xlock låsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Spännande! Blir det motorkapar och gräsklippare på den storafamiljen

Om Xlock kommer på Makita också blir det kanske en standard som får fäste.

Finns det någon info om lanseringsdatum och prestanda på maskinerna, tänker främst på 18v systemet
 
R Robert-san01 skrev:
Hur länge tog det att få hem delar och du var utan maskin?

Säger inte att man inte skall försöka laga, men man skall inte bli förvånad om det slängs maskiner som går att laga.
Hade jag beställt delar hos makita-åf över disk hade det nog gått en dag eller två, men nu snålade jag och köpte delar på eBay, så det tog väl en vecka istället. PostMord är hopplöst sega...

Nu hade jag dock inget behov av skruvdragaren när den rasade i mitt bygge så där var det ingen fara på taket.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
hmm 64V 5.0Ah 290Wh..... Luktar Batteri bordsåg långa vägar nu ;D

En dröm om skulle vara X2 med +300-400 sågklinga en riktig värstingsåg :D
 
Redigerat:
Vad tror vi om dom nya bitsen?
Makita Impact XPS bits i olika storlekar mot en grå bakgrund med Makita-väska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg riktigt fina ut tycker jag! Verkar dock inte som jag någonsin kommer behöva nya; mina Wera bits verkar helt outslitliga.
 
Jag såg en recension på Youtube av några jänkare. De sa att det var bästa bitsen de provat på.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Lite sugen på en ny excenterslip, någon som har dbo180? Hittat för 1500 med 6st 10pack papper som ingår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.