richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej :)

Jag tror det är samma motor jag köpt som du har, Hörmann SupraMatic E?
Tänkt att de skulle vara soft att trigga lyset så det lyser några minuter när man kör in.
Skulle definitivt varit en snygg finess. Bygger jag om och lägger portarna över KNX också så blir det definitivt att lägga det som ett scenario. :)


Tror det är -P jag köpte. Den kommer med IR grind och var den snabbaste jag kunde hitta för konsumentdörrar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Idag blev det två hål i väggen och ett FTX agg i garaget. :)

FTX-aggregat monterat på garagevägg med nödutgångsskylt och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även satt upp en nödutgångsskylt.

Nödutgångsskylt ovanför en dörr med pil och figur som går mot en utgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om den skulle sitta på utsidan? ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är det dörren till vänster man ska ut i, så sitter den fel och är av fel typ , den ska då sitta ovanför dörren med pil nedåt
 
J jonaserik skrev:
Är det dörren till vänster man ska ut i, så sitter den fel och är av fel typ , den ska då sitta ovanför dörren med pil nedåt
Vet det. Behöver egentligen inte någon och denna var gratis.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vet det. Behöver egentligen inte någon och denna var gratis.
Men i totalt mörker så är den till 100% missvisande och kommer att leda någon bort från dörren, så för egen och andras säkerhet så ta bort den
 
J jonaserik skrev:
Men i totalt mörker så är den till 100% missvisande och kommer att leda någon bort från dörren, så för egen och andras säkerhet så ta bort den
Det finns fönster... Denna dörr är längst in i garaget så man kommer inte längre än än såhär.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns fönster...
Ska inte på något vis vara ute med pekpinne, finner det inte vara på plats nu. Men för att återgå till ditt fönster så ska en skylt sitta ovanför det då. Klart som en kul grej kanske med skylten TJA , tänker mera på det som står för nödutgångsskyltar, i en vanlig villa finns det inget krav på skyltning, så gör vd du vill och trivs

Edit efter dig Då sitter den absolut fel för att även vara i en källare med återvändsgata
 
J jonaserik skrev:
Ska inte på något vis vara ute med pekpinne, finner det inte vara på plats nu. Men för att återgå till ditt fönster så ska en skylt sitta ovanför det då. Klart som en kul grej kanske med skylten TJA , tänker mera på det som står för nödutgångsskyltar, i en vanlig villa finns det inget krav på skyltning, så gör vd du vill och trivs

Edit efter dig Då sitter den absolut fel för att även vara i en källare med återvändsgata
Jag är fullt medveten om att skylten är fel. Fick lov att läsa på och göra en komplett projektering av utrymningsvägar enligt BBR när jag byggde trots att det är en vanlig villa pga nitiska tjänstemän.
 
R Robert-san01 skrev:
komplett projektering av utrymningsvägar enligt BBR när jag byggde trots att det är en vanlig villa pga nitiska tjänstemän.
Så du fick på nosen om utrymningsvägarna i huset då, ja det finns en del regler som en del nitiskt folk har i huvudet och ska tolka in absurdum, men klart dom sitter på en stol som inte går att flytta på och dom kan trycka till med att säga """ ska du bygglov så gäller det här """
 
J jonaserik skrev:
Så du fick på nosen om utrymningsvägarna i huset då, ja det finns en del regler som en del nitiskt folk har i huvudet och ska tolka in absurdum, men klart dom sitter på en stol som inte går att flytta på och dom kan trycka till med att säga """ ska du bygglov så gäller det här """
Nästan så... De krävde helt plötsligt projektering som om det vore ett sjukhus jag skulle bygga. Fick även göra en projektering av brandklassning av byggmaterialet, intyg på att plattan skulle hålla för ett hus osv. För inte tala om taksäkerhet och tillgänglighet.
 
Vad är det för ftx du satt upp i garaget?
 
O olotor skrev:
Vad är det för ftx du satt upp i garaget?
Det är en PAX EOS. Tyvärr motströms maskin men lagom stor och vettigt pris.

Enkel att montera med två hål i väggen och ett rör in för tilluften. På den svarta flänsen skall det på 2m rör och en fördelning mellan garage och förråd. Måste bara få upp överskåp och skugglist så jag kan hänga upp röret.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Då var list och skåpstommar uppe. Blir dock att byta till 30 dörrar då lysröret blev lite i vägen.

Nymonterade skåpstommar under ett lysrör på en vägg ovanför ett fönster, verktyg syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Och nu fortsätter vi utomhus...

Pågående stenläggning av grå trottoarsten med hammar, cementblandare och kompaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
Wow! Imponerande bygge!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.