S
Snok Snok skrev:
Nja, det var nog mer att det sitter regelvidriga installationer i badrummet som upprör, förutom att de har byggt in elen så att den inte går att komma åt med mindre att man river väggar. Själva spishällen har vi redan hajjat att vi får stå för själva. Det var aldrig en fråga. Frågan är mer om man kan reklamera besiktningen för att han inte har påtalat/sett (som vi kan tycka att han borde ha kollat upp som besiktningsman) saker som är direkt regelvidriga.
Är det ett nytt favoritord?

Jag ser ingenting i det du beskriver som är regelvidrigt över huvud taget. Dolda dosor är standard i gamla hus, räknar man inte med lite inbyggda dosor så är man ute på djupt vatten.
 
Jag sällar mig till många andra. Har sedan 2004 arbetat med överlåteslefrågor och har sett samma fråga dyka upp tidigare.

1: Spisen fungerade. Att ny häll behöver annat är som du själv konstaterat ditt bekymmer. Rätt tänkt av dig.
2: Regelvidriga dosor? På vilket sätt är dessa regelvidriga? Ett utryck som många - främst elektriker och Vvs-are- använder sig av. På vilket sätt är de regelvidriga (rättare sagt - var regelvidriga när de gjordes)?
3: Vad av det kan ses med blotta ögat? Det som kan ses - är aldrig någon annans ansvar.
4: Behöver inte sägas igen- men vad står i besiktningsmannens uppdrag?
5; Elfel är sällan ett dolt fel. Det är upptäckningsbart vid en noggrann besiktning av elen. Att den sista inte görs beror på att den ofta är nästan lika dyr att göra som att ta in en elektriker för att göra om det.

Jag hoppas du kommer att trivas kanon i ditt hus. mitt råd är att ta ut en ny elektriker som inte skränar om föregående ägare. Det tenderar bli billigare om de inte försöker förmå dig att skjuta kostnaden på någon annan.
 
  • Gilla
Fenris och 3 till
  • Laddar…
Nu är det väl förmodligen varken grund för reklamation eller dolda fel-klagan men om du river väggen och åtgärdar felet, som du sa du skulle göra, får du väl (om jag fattat reglerna rätt) väldigt svårt att vinna ersättning vid just ett dolt fel då du både sabbar bevisen och omöjliggör för säljaren att åtgärda(?)
 
Gavialen Gavialen skrev:
Nu är det väl förmodligen varken grund för reklamation eller dolda fel-klagan men om du river väggen och åtgärdar felet, som du sa du skulle göra, får du väl (om jag fattat reglerna rätt) väldigt svårt att vinna ersättning vid just ett dolt fel då du både sabbar bevisen och omöjliggör för säljaren att åtgärda(?)
det är i sin ordning att åtgärda fel. Säljaren har inte rätt att själv åtgärda detta och därmed finns det inte någon koppling till att vänta med åtgärder på felaktigheter. I vissa fall - främst när det är vattenskador - är det snarare köparens ansvar att omgående göra åtgärder för att undvika att skadan blir större än den annars hade blivit. Det enda säljaren ansvarar för är ekonomiska skadestånd kopplat till att fastigheten inte är i det skick köparen hade rätt att förvänta sig och att priset därför blev för högt.
Det är dock klokt att göra omfattande fotodokumentation om man vill driva det vidare för att ha en bevisning.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Snok Snok skrev:
Hej.
Vi har köpt ett hus där vi sprungit på några överraskningar. Befintligt glaskeramikhäll var väldigt långsam, varför vi köpte en ny induktionshäll. Då visade det sig att den gamla spishällen var kopplad till en fas bara. Elektriker tillkallades och konstaterade att det inte fanns någon mer fas att tillgå. Han börjar leta upp möjlighet att dra fram en till fas, och tillslut, efter att ha följt ledningar genom huset upptäcks regelvidrigt inbyggda dosor mellan två väggar som inte går att komma åt. Han upptäckte dem genom att han stack in huvudet i inspektionsluckan vid vattenmätaren av en ren chansning. Utöver det ser han att armaturer och eldosor är reglevidrigt installerade alldeles för nära vattenkällor så som dusch och badkar. Inget av detta ha besiktningsmannen nämnt med ett ord. I besiktningsprotokollet står att "all el är sannolikt utbytt".

Hur bedriver man en reklamation mot besiktningsman som brustit?
För det första, har ni beställt besiktningen? Är det en s k överlåtelsebesiktning? Om ni själv beställt en överlåtelsebesiktning så har ni ett avtal som innehåller besiktningens omfattning. En överlåtelsebesiktning omfattar en byggnadsteknisk genomgång av fastigheten i enlighet med jordabalkens 19 § (köparens undersökningsplikt). En besiktning av elinstallationerna kan ibland vara bra som ett tillägg till överlåtelsebesiktningen men en sådan el-besiktning utförs av en sakkunnig person i elinstallation. Om ni inte beställt överlåtelsebesiktningen själva, är den ganska värdelös, då ni inte är motpart till besiktngsförrättaren.
 
Holger Gross Holger Gross skrev:
För det första, har ni beställt besiktningen?
TS har ju skrivit att det är säljarens besiktning.
 
Snok Snok skrev:
Tack för bra och konstruktivt svar. Klausulen där uppdraget övergår till köparen finns. Enligt mäklaren gör vi en reklamation som steg 1 mot bes. företaget. Som steg 2 en reklamation om dolda fel mot säljaren, som vänder sig till sin doldafelförsäkring. Säkert inget lätt case, men vi kör igång så får vi se vad som händer. Under tiden är det ”bara” att ta ner vägg i badrum och göra om/göra rätt. Hela badrummet lär ju ryka dessvärre. Brukar inte vara gratis tyvärr.
Börja inte att riva någonting innan det är avgjort om det är fel från säljare/besiktningsman. Gör du det finns ju sedan inga bevis kvar för eventuella fel som någon av dem ska stå för.
 
Snok Snok skrev:
Jag ska lusläsa uppdraget för besiktningsmannen. Överbyggda dosor har jag sett, men inte mellan två väggar omöjliga att hitta utan detektivarbete. Nåväl, jag får kolla vad som är definierat i uppdraget.
När jag öppnade en takdosa inför idragning av jordtråd så upptäckte jag att det gick iväg en tändtråd & nolla till någon punkt förutom dom två taklamputtag nedanför trappan (manövreras även uppe), hittade inget uttag/etc som dom trådarna gick till så jag kopplade ur dessa. Något år senare så lånade jag hem en kabelsökare och lyckades leta fram var trådarna gick. Dom slutade på väggen en bit upp i trappan, trådändarna var instuckna i röret och det var prydligt överspacklat, detta har antagligen varit så sedan huset byggdes, syntes inga hål i betongväggen efter någon lampett eller liknande.
I garaget så var det tvåledarkabel med biledare, där biledaren utgjorde skyddsjorden, detta var inget direkt fel på den tiden.

Även om ovanstående skulle klassas som ”dolt fel” så hade det ändå inte givit oss några pengar eftersom det inte hade varit någon prisskillnad på försäljningspriset.



I mitt barndomshem så satt det ett jordat vägguttag på vinden, styrd via lampknappen, lampan satt direkt efter uttaget. Kabeln från strömbrytaren till uttaget hade jordtråd. Kommer inte ihåg om det var jordtråd upp till lampknappen från taklisten vid vindsluckan i hallen, men från taklisten till gruppcentralen så var det ingen jordtråd. Ja detta var original från när huset byggdes -71, ett modulhus.

Detta åtgärdades några år innan försäljning, men även om det hade varit kvar vid försäljningen så lär det inte ha kunnat blivit några pengar till köparen om det hade blivit ”dolt fel” eftersom det antagligen inte hade blivit någon skillnad i försäljningspriset.
 
Snok Snok skrev:
Befintligt glaskeramikhäll var väldigt långsam, varför vi köpte en ny induktionshäll. Då visade det sig att den gamla spishällen var kopplad till en fas bara.
NJA hällen blir inte slö för att den är kopplad på en fas istället för två/tre faser, ”alla” (glaskeramik)hällar är internt kopplade för 230V, själva hällen vet inte om den är kopplad på en/två/tre faser.
Däremot så kan hällen vara inställd på att begränsa max strömuttag till tex 16A för att inte skjuta säkringar, å då dras effekten ned på plattorna om flera plattor används samtidigt på hög effekt. Då kan det kännas som om att hällen är slö.


Snok Snok skrev:
Utöver det ser han att armaturer och eldosor är reglevidrigt installerade alldeles för nära vattenkällor så som dusch och badkar.
Hur nära duschmunstyckets ”normalposition” är armaturer/dosor?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
själva hällen vet inte om den är kopplad på en/två/tre faser.
Många nya hällar känner av om den matas från flera fasförskjutna faser och tillåter då fler värmezoner samtidigt.
 
A
Nu sticker jag ut hakan som vanligt men det är sån jag är!

Regelvidrig installation i badrum skulle jag nog vilja veta lite mer om.

Fritt från det biologiska minnet så är badrum indelat i olika zoner. Med jordfelsbrytare vill jag minnas att du kan ha tvättmaskin och eluttag med ipklass 54, 60 cm från duschmunstycket. Det är över 20 år sedan jag öppnade starkströmsföreskrifterna. Lite förvånad att ingen verksam elektriker redan påpekat det. Så jag kan ha fel åt he.

Men som sagt vad minnet säger att det är så. Tyvärr tror jag att jag kastat mitt exemplar av starkströmsföreskriften då den började bli till åren kommen och som med allt i vår värld så kommer det nya beslut.

Så som sagt vad kan ha fel åt he. Men värt att kolla upp!
 
Det regelvidriga var väl att det satt dosor inbyggda i väggen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det regelvidriga var väl att det satt dosor inbyggda i väggen?

Nja läs igen "Utöver det ser han att armaturer och eldosor är regelvidrigt installerade alldeles för nära vattenkällor så som dusch och badkar." Slut citat
 
Snok Snok skrev:
Han upptäckte dem genom att han stack in huvudet i inspektionsluckan vid vattenmätaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.