Snok Snok skrev:
Tack för bra och konstruktivt svar. Klausulen där uppdraget övergår till köparen finns. Enligt mäklaren gör vi en reklamation som steg 1 mot bes. företaget. Som steg 2 en reklamation om dolda fel mot säljaren, som vänder sig till sin doldafelförsäkring. Säkert inget lätt case, men vi kör igång så får vi se vad som händer. Under tiden är det ”bara” att ta ner vägg i badrum och göra om/göra rätt. Hela badrummet lär ju ryka dessvärre. Brukar inte vara gratis tyvärr.
Ljuskällor samt eluttag borde man väl sett på en visning var dom sitter? Att hällen bara har 1-fas är lite knepigare att konstatera, dock behöver det inte vara dolt fel.

Badrum är inte gratis precis som du skriver och jag hoppas du inte tror att du kommer få ett nytt badrum via nån dolda fel försäkring. Jag hade renoverat det isåfall med inställningen att det enbart är egna pengar som förbrukas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Lycka till. Lägg inte ner dyra pengar på jurist eller advokat bara!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snok Snok skrev:
Tack för bra och konstruktivt svar. Klausulen där uppdraget övergår till köparen finns. Enligt mäklaren gör vi en reklamation som steg 1 mot bes. företaget. Som steg 2 en reklamation om dolda fel mot säljaren, som vänder sig till sin doldafelförsäkring. Säkert inget lätt case, men vi kör igång så får vi se vad som händer. Under tiden är det ”bara” att ta ner vägg i badrum och göra om/göra rätt. Hela badrummet lär ju ryka dessvärre. Brukar inte vara gratis tyvärr.
Varför ska ni riva badrummet? Är det akut fara för något?

Sen är det rätt väg att gå det som ni tänkt, kostar inget att försöka. Men om el är undantaget så har besiktningesföretaget inte gjort något fel, och att få det som dolt fel är troligen också kört. Men återigen rätt väg att gå! (y)
 
nikasp
Vi betalade extra för en lite enklare besiktning av el och han hittade och anmärkte på några saker som åtgärdades. Som flera skriver brukar det nog aldrig ingå ”by default”.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Själv blir jag lite sugen på (även om det blir lit OT) att se vad elektrikern tyckte va ”regelvidrigt” i badrummet eftersom han tyckte inbyggda eldosor va ”regelvidriga”
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tyvärr. Den krassa verkligheten är att ni som köpare borde ha sett att vissa eluttag och andra elinstallationer sitter på olämpliga ställen.

Den ni anlitat som besiktningsman har med all säkerhet inte haft som uppdrag att besiktiga elinstallationerna.

Alla, de flesta, besiktningsuppdrag omfattar inte el och VVS. Inte heller skorstenstätheter eller radonförekomst. Det är undersökningar man måste anlita andra yrkesmän/kvinnor för att undersöka.

Eluttag, som i ert fall, sitter felaktigt, kan man relativt enkelt och billigt åtgärda. Be en elektriker koppla ur de uttag som sitter farligt nära dusch mm.

Resten av elen kan ni åtgärda när ni har råd. Att sätta in en jordfelsbrytare skulle sitta högt på min lista, men kanske/förmodligen innebära större elomdragning/installation. Men värt att spara till.
 
  • Gilla
TaxiDavid och 1 till
  • Laddar…
Excel
Tyvärr har du nog inget att hämta, dolda fel är ju fel som du inte kan förvänta dig med tanke på husets skick ock ålder. Eftersom du nämner synliga att eldosor inte uppfyller kraven borde detta föranlett utökad besiktning.

Att riva ett helt badrum är för mig omotiverat, borde vara enklare att koppla bort detta och dra nya ledningar.
 
  • Gilla
TaxiDavid och 2 till
  • Laddar…
A
Tyvärr kammar du med 99,9 % säkerhet 0 både hos besiktningspersonen och på försäkringen.

- Elen brukar inte ingå I doldafel/varudeklarerat dvs besiktningspersonen ska inte ens bry sig. Att det sedan står att all el är utbytt kan aldrig betyda att det är OK. Det kan snarare tolkas som att mer undersökning behövs av köparen, dvs DU.

- Då det inte är något som besiktigas är jag ganska säker på att det inte ingår i försäkringen heller. DVS du endast kommer få ett svar att det inte omfattas! Läs dina papper som du skrev under vid köptillfället!


Det enda som eventuellt kan ge dig något är de dolda dosorna som byggts in. Men som andra redan sagt, det låter väldigt långsökt att behöva riva badrum för att åstadkomma vad du nu är ute efter.

Så om säljaren inte är samarbetsvillig/kompromissvillig så är det en trist situation och hör då med din elektriker om man kan anmäla säljaren för regelvidrig installation om det får dig att må bättre.

Trist sagt men även om det känns fel så med den information du angett så har du inte gjort hemläxan på vad som är viktigt att tänka på innan man köper ett hus
 
  • Gilla
Tobias Nordling
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr. Den krassa verkligheten är att ni som köpare borde ha sett att vissa eluttag och andra elinstallationer sitter på olämpliga ställen.

Den ni anlitat som besiktningsman har med all säkerhet inte haft som uppdrag att besiktiga elinstallationerna.

Alla, de flesta, besiktningsuppdrag omfattar inte el och VVS. Inte heller skorstenstätheter eller radonförekomst. Det är undersökningar man måste anlita andra yrkesmän/kvinnor för att undersöka.

Eluttag, som i ert fall, sitter felaktigt, kan man relativt enkelt och billigt åtgärda. Be en elektriker koppla ur de uttag som sitter farligt nära dusch mm.

Resten av elen kan ni åtgärda när ni har råd. Att sätta in en jordfelsbrytare skulle sitta högt på min lista, men kanske/förmodligen innebära större elomdragning/installation. Men värt att spara till.
Jordfelsbrytare kan man väl sätt i en egen låda på kabeln innan den går in i centralen om man har en elcentral med porslinssäkringar?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
En jordbalksbesiktning täcker hela undersökningsplikten, de brukar kosta 20-30k. Jag har aldrig sett en sådan! Men där täcks även el såklart.

Dock kan vissa besiktningsmän notera saker vad gäller el, vvs, värmesystem etc etc. Trots att det ej ingår i deras uppdrag.
 
T
Lusläs avtal och protokoll, men jag sällar mig till de som säger att det är nära nog chanslöst. Ingår det i besiktningen? Förmodligen inte. Gör det det finns det säkert friskrivningar, det låter inte rimligt att en besiktningsman skulle kunna hitta alla inbyggda/överbyggda dosor. Att det bara är en fas framdraget till spis är nog inget fel, möjligen om hällen _krävde_ mer. Och även om dolda dosor är ett dolt fel är det frågan om hur mycket det hade påverkat slutpriset om det varit känt.

Varför riva badrummet nu? Behöver det renoveras? Behöver kopplingarna i dosorna göras om? Går de inte att komma åt från andra hållet, dvs öppna väggen från ett intilliggande rum och vända på dem? Annars finns ju alltid utanpåliggande kabel som ett alternativ. I vilket fall lär det vara väldigt svårt för er att få någon annan att betala er badrumsrenovering.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Snok Snok skrev:
Nja, det var nog mer att det sitter regelvidriga installationer i badrummet som upprör, förutom att de har byggt in elen så att den inte går att komma åt med mindre att man river väggar. Själva spishällen har vi redan hajjat att vi får stå för själva. Det var aldrig en fråga. Frågan är mer om man kan reklamera besiktningen för att han inte har påtalat/sett (som vi kan tycka att han borde ha kollat upp som besiktningsman) saker som är direkt regelvidriga.
Nu har du trampat in i ett getingbo...
Elanläggningar är tyvärr ett eget kapitel även här på forumet!
Besiktning är också ett träsk men förenas dessa så har du ett problem!!
Börja så här!
1. Vad har besiktningen med el att göra?
Svar brukar inte ingå då besiktning för att vara meningsfull måste personen ha full behörighet samt tillräckliga kunskaper vilket aldrig sker
2. Vad är en regelvidrig anläggning?
För att avgöra detta krävs omfattande kunskaper om äldre och nyare elsäkerhetsregler och lag och här kommer den svenska elbranchens dysfunktionalitet in!
Det är ibland omöjligt att anlita elföretag till rimlig kostnad att sanera ”utdömda” installationer

Elektriker slungar ofta ur sig uttalandena om tidigare kollegors jobb som markerar att de vill ha betalt för obehag och strul!
Inbyggda flexslangade uttag dosor där det inte går enkelt dra om FK och saknade faser ...ingjutna igensatta klämda rör etc
Varning för elektriker som inte öppet berättar att din anläggning behöver förbättras och att han inte gärna gör jobbet samt att han klagar på företrädaren
 
  • Gilla
Tobias Nordling
  • Laddar…
nikasp
Snok Snok skrev:
Nepp, det är säljarens.
Det här tror jag väldigt många missat, dvs. att ni inte tagit in någon besiktningsman utan endast går på säljarens besiktning (big no-no enligt min åsikt). Om ni inte har tagit in någon besiktningsman så bör ni ha väldigt liten chans att få pengar för något. Ta det lugnt och bo in er ett tag. Man är sin egen chef när man köper hus med alla för- och nackdelar som kommer med det.

https://www.hemnet.se/artiklar/guider/2014/09/25/s-funkar-det-besiktning-2

*Om* ni hade anlitat en besiktningsman:

Håll koll på vad som ingår
Innan du skriver besiktningsavtal, fråga också om vad som inte ingår. Normalt är det en hel del som ligger utanför – såsom el, värme, vatten, avlopp, eldstad eller vitvaror. Se till att du känner till vad som ingår i just din besiktning. Som köpare bör du också ha extra koll på husets el och eldstäder – i synnerhet om det är ett äldre hus. Anlita en skorstensfejarmästare som provtrycker skorstenen och låt en behörig elinstallatör kontrollera om elen är fackmannamässigt installerad och underhållen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan du visa bilder på det regelvidriga?

Skulle bli mycket förvånad om inte någon här sitter på en lösning som inte innebär att du behöver riva hela badrummet. :)
 
  • Gilla
Jonas Lindgren och 9 till
  • Laddar…
Det jag tolkar du ser som fördel, att besiktaren noterat att all el sannolikt är nydragen är den tredje punkten som ligger dig i fatet.

Hen har uppmärksammat dig på att all el är nydragen och du har valt att gå vidare i affären utan fördjupad undersökning.

Jag tycker att inte det är rätt, men jag ställer mig i klungan som inte tror du har några vidare goda utsikter att driva detta mot varken säljare eller besiktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.