Sarkofag låter fräckt. Man ser det på äldre högre-stånds-gravar i Göteborg från tiden innan första världskriget men inte sedan dess. Typ för skeppsredare och annat bättre folk.

Har man bara lite tomt med en backe kunde man ju gräva och göra sin egen "konungarnas dal". Krävs ju tyvärr bygglov om man vill bygga en pyramid.
 
Rackartekla
I dagarna två låtit beskära mina tre bokar.
 
  • Två arborister i säkerhetsutrustning beskär nakna bokträd mot en grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
S
A Anders_Nilsson skrev:
Sarkofag låter fräckt. Man ser det på äldre högre-stånds-gravar i Göteborg från tiden innan första världskriget men inte sedan dess. Typ för skeppsredare och annat bättre folk.

Har man bara lite tomt med en backe kunde man ju gräva och göra sin egen "konungarnas dal". Krävs ju tyvärr bygglov om man vill bygga en pyramid.
Du får bygga så det faller under bygglovsfritt som tex friggebod. (y)
 
S
mexitegel mexitegel skrev:
Vi är på G att köpa ett från Williab också, likt @sinuslinus med dubbeldörrar men utan ”taggarna” på taket. Försöker bara komma över att de vill ha 12 tkr extra för att få det målat :crysmile:
Det blev typ dubbla priset från första titten.
Större modell, lackerat, några tillval... :seenoevil:

Dubbeldörr snålade jag in 4000kr på ;)

Funderar på växthuset som han bygger i youtubeklippet om ventilation räcker till? Han murade in lika många små ventilationsgaller som vädringsfönster. Räcker det verkligen?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vårt blir 11,7 kvm. Har i ärlighetens namn inte funderat på ventilation än. Willab borde väl ha någon åsikt om det?
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
I dagarna två låtit beskära mina tre bokar.
Det där ser inte bra ut, stora sårytor och kapade toppar, träden har blivit stympade och inte beskurna. Dessutom är det fel tidpunkt, bok kan blöda på vårvintern och speciellt nu när det är så varmt att saven börjar stiga i träden. Bok skall beskäras under JAS. De stora sårytorna som åsamkats träden kommer att få svårt att läka och riskerar att bli en ingång till röta i träden.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Klippt vinranka utomhus och upptäckte att klematis hade 5 cm nya årsskott.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Rackartekla
Jag visste att någon skulle klaga. Arbetet är utfört av utbildade arborister - proffs.
Funkar det inte får jag väl ner dem helt.
 
  • Gilla
Hojte och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vi är på G att köpa ett från Williab också, likt @sinuslinus med dubbeldörrar men utan ”taggarna” på taket. Försöker bara komma över att de vill ha 12 tkr extra för att få det målat :crysmile:
Det gör man inte.. (!) bara o bita i det ”sura äpplet” och hosta upp pengarna om man vill ha färg.. suck, de är ena jäklar på att ta betalt vid färgskiftningar! (Inte bara willab alltså..)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I know. Behöver bara gnälla lite
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
I know. Behöver bara gnälla lite
Det får man!
Väldigt snyggt med färgat ju, gillar både svart och ”engelskt rött” .. om man väljer teglad mur (y)

Till putsad mur passar allt..:cool: där kan man ju måla grunden också .. i vilken färg man vill!
 
Rackartekla Rackartekla skrev:
Jag visste att någon skulle klaga. Arbetet är utfört av utbildade arborister - proffs.
Funkar det inte får jag väl ner dem helt.
Ja, det får man hoppas att de är utbildade alltså. Jag har träffat på folk som kallar sig arborist men bakgrunden visade sig vara f.d. skogshuggare men jag har även träffat på arborister med flerårig utländsk universitetsutbildning som har en gedigen kunskap om trädvård. Hur det är idag törs jag inte säga men för ett antal år sedan krävdes motorsågskörkort för att kalla sig arborist.

Arborister arbetar ofta som egenföretagare på marknaden. En seriös arborist bör informera kunden om varför man inte kan/vill tillgodose önskemålen och med hedern i behåll inte ta uppdraget. En del arbetar så, andra inte.
Du har uppenbarligen haft en känsla själv att det där inte var så lyckat, kanske blivit avrådd om de var seriösa yrkesmänniskor men framhärdat och killarna behövde jobbet.
Om skälet är att träden blivit för stora är det bättre att ta bort dem, det är helt enkelt fel träd för platsen. Storväxande träd går inte att hålla tillbaks med beskärning, de kommer alltid att sträva till sin ursprungsform.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Det får man!
Väldigt snyggt med färgat ju, gillar både svart och ”engelskt rött” .. om man väljer teglad mur (y)

Till putsad mur passar allt..:cool: där kan man ju måla grunden också .. i vilken färg man vill!
@mexitegel måste ju ha något som passar vit mur. :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Japp, så är det :D. Det blir vitputsad mur med khakigrönt(?) växthus. Jag är annars sjukt svag för engelskt tegel på muren, meeeen det passar inte här säger estetiska rådet och får visst medhåll :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Rackartekla
.
Om skälet är att träden blivit för stora är det bättre att ta bort dem, det är helt enkelt fel träd för platsen. Storväxande träd går inte att hålla tillbaks med beskärning, de kommer alltid att sträva till sin ursprungsform.[/QUOTE]
Definitivt utbildade: medlemmar i Sveriges Arboristförbund, Svenska Trädföreningen och ISA. Helsvenska mycket seriösa.
Varför tror du att jag haft en känsla att det inte var så lyckat? Definitivt inte blivit avrådd. Jag var beredd på kritik för det har jag fått varje gång jag försökt yttra mig här i olika frågor. . Bara därför. Jag återkommer med bilder på träden igen om några år.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.