M MetteKson skrev:
Då klarnar det en del och jag fick lära mig något nytt. :) Jag hängde inte riktigt med när TS pratade om två kök etc. Jag tänkte mer i banor gällande tillgängligheten och att alla funktioner ska finnas på ett plan (entréplan) inte på att åtgärden även är planstridig.
Jag har postat den lagen 2 gånger. Gjorde det en gång till.
 
Redigerat av moderator:
Eftersom det verkar finnas fler här än jag som arbetat eller arbetar med handläggning och flertalet som är väldigt duktiga på PBL så vore nog det bästa att du lägger upp ritningar och gör ett omtag i tråden med den problematik som du upplever från handläggaren. Kanske en länk till detaljplanen också. Just nu blir det mest påhopp som baseras på oförståelse från båda sidor. Jag tror det är det bästa för att du ska få den hjälpen du vill ha, och även om svaren inte passar så är det ändå svar. Handläggaren som arbetar med det här dagligen har gjort en bedömning, det är stor sannolikhet att den är den rätta, även om det kan finnas brister som personer här på forumet kan få dig att uppmärksamma handläggaren på.

Att du fått svar på bygglovskostnad är vi medvetna om, men det känns som att det finns många lösa trådar gällande ditt ärende som den här tråden snurrat till det rejält om. Dock är det viktigt att förstå att du behöver lämna in en ansökan innan du kan få på det klara med vilka krav som nämnden kommer ställa på dig, och vem som är din handläggare, allt annat är upplysningar och inga beslutade krav. Har du lämnat in en ansökan om ändrad användning? Normalt ska man som handläggare "passa sig" för att säga vad som krävs eftersom det är vanligt att det önskade har ändrats sig från tidpunkten vid upplysningen till skarpt läge när ärendet inkommit. Det som kraven ska baseras på är inlämnade handlingar, inte ett möte eller ett telefonsamtal i ett tidigare skede.
 
  • Gilla
Stenmärket och 2 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag har postat den lagen 2 gånger. Gjorde det en gång till efter ditt påhopp. Du har uppenbarligen inte läst det jag har skrivit. Hur många inlägg har du gjort i tråden, 40? Du skriver själv att du inte vet vad jag frågar efter. Kanske du i fortsättningen kan läsa inläggen innan du spammar sönder någons tråd.

Ursäkta TS om du känner dig påhoppad, det är inte min mening, men jag förstår dock inte riktigt varför. Jag har försökt vara saklig och inte använt något ovårdat och kränkande språk.

TS, gör du bedömningen att det jag skrivit är information, tips och råd som inte alls stämmer? Tycker andra i forumet som följt tråden att jag är helt ute ock cyklar i mina inlägg? Säg till så jag inte fortsätter ge felaktig information om någon annan skulle be mig om råd.

Eftersom det inte är uppskattat ska jag sluta ge synpunkter och tips. Lycka till med ditt projekt!!
 
Redigerat:
Ifall någon undrar så klistrar jag in planlösningen. Jag är inte färdig med tvättstuga och badrum eftersom jag ritat om lite när jag upptäckte att hela bottenvåningen inte behövde ingå för att byta fönster.

Vasken är för långt ifrån hällen.

Problemet för mig är att jag måste passera hallen till lägenheten uppe för att komma från kök till vardagsrum. Planritning av bottenvåning med kök, vardagsrum, bad, matplats och lokal, ej färdigställda tvättstuga och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Minns jag rätt i att det finns en alternativ ingång till övervåningen? I så fall skulle jag hävda att det var den som var ingången dit och ”sätta igen” trappan med en låst dörr. För som det är nu är ju lägenheten kluven i två, med centrala delar på vardera sidan om hallen.

Går inte det skulle jag nog försöka få till en ingång till badrummet via lagret.
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
Riv ut "wc (bef)" och gör en korridorpassage där. Sen kan du antingen klassa hela den lokaldelen som rum eller bygga en vägg som avgränsar någon mindre del. Om du så vill bara en liten korridor mellan dörrarna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Minns jag rätt i att det finns en alternativ ingång till övervåningen? I så fall skulle jag hävda att det var den som var ingången dit och ”sätta igen” trappan med en låst dörr. För som det är nu är ju lägenheten kluven i två, med centrala delar på vardera sidan om hallen.

Går inte det skulle jag nog försöka få till en ingång till badrummet via lagret.
Nej det är den enda trappan upp. För länge sedan fanns det en trappa upp vid källartrappan men den är nu mitt i lokalen. Tror också att lösningen får bli att göra ett rum till åt norr. ritningen är i rätt väderstreck. Vill helst undvika och därför letat efter en lösning på att få göra utökad bostad, istället för ytterligare bostad.
 
R Räknenisse skrev:
Riv ut "wc (bef)" och gör en korridorpassage där. Sen kan du antingen klassa hela den lokaldelen som rum eller bygga en vägg som avgränsar någon mindre del. Om du så vill bara en liten korridor mellan dörrarna.
Tror det blir billigare med ett nytt rum. Passagen in till "omklädningsrummet" är bara 60 cm bred och går inte att göra bredare. Hela ytterväggen är riven och det ligger en kraftig balk på den väggbiten.
 
Ett alternativ är att göra bostaden mindre och inte ta med vardagsrummet men då blir det utan badrum och tvättstuga. Då kommer man ifrån problemet att man passerar hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.