kristofer12345
useless useless skrev:
Har du tappat ur och fyllt på ofantliga mängder vatten så har du också ofantliga mängder syre som måste gasas ur och luftas bort...




Man kan sätta det nya en bit ner med en stump flexslang emellan.
Precis så ja;)
 
kristofer12345
Uppdatering!!!
Byta till ett 35 l expan. K . Igår , som ni vet sjönk trycket nästan 3/4 från dagstestet över natten senast på 8 l expan. Igår kl 16 installera jag 35 l. Tog bilder på trycket igår o nu på morgonen , manometern står på samma ställe , kan man bli lyckligare , det visa sig jag hade för litet kärl för elkasett o system. Dock har jag fått fylla på en del tidigare också , så tror redan från början jag har haft för litet kärl. Stort hus. Bifogar bilder . Tack alla som hjälpt till i frågan! Phu! Inga läckor...;)
 
  • Tryckmätare på 35-liters expansionskärl med stabil visare och texten "Idag kl 09".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer installerad på ett VVS-system som visar trycket, tagen i en källare med texten "Igår kl 16".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat 35-liters expansionskärl i ett pannrum med rörkopplingar och betongvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett 8 liter expansionskärl märkt "AIRFIX A" med tryckmätare ovanpå, monterat på en vägg med synliga rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exp kärlet är till för att vattnet i systemet skall kunna krympa när systemet svalnar samt att systemet kan växa när temperaturen ökar på systemet vid kallt väder.
Skall system bli mindre, = trycket sjunker på din manometer beror det på 2 saker. antingen försvinner vattnet någonstans eller så sjunker systemtemperaturen. Enda gången exp kärlet är för litet är om du ligger på tex systemtryck 1,0 så blir det kallt ute o systemet temperatur ökar o då växer vattnet i volym, kan då inte kärlet ta upp denna vattenvolym pga av att det är för litet kommer trycket att öka o säkerhetsventilen blåser. Häng ett litet plast kärl/burk så du ser om säk ventiler blåser detta tror jag inte händer för du har du väldigt skiftande temp ute tex från +5 till - 10. 2 hittar du inte läckage så leta där det är varmt där vattnet kan avdunsta tex vid elpatron eller vid kompressorn värmeväxlaren. Har du auto avluftare så kommer dessa att släppa ut luftbubblor o då sjunker systemtrycket nu i början när du har syresatt vatten, men du hade väl stängt auto-avluftarna. pågår det här så kan du montera den minsta vattenmätare som finns kostar ca 300-500kr på påfyllningsledningen såd u får koll på hur mycket vatten du fyller på tex under en vecka /månad. Har du inga ingjutna värme blårör i källargolv eller badrumsgolv?
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Varför ska det ta flera veckor? Du kan ju fylla på systemet genom o vara 2 o lufta samtigt ? Tar halvtimme kanske, hade jag inte gjort detta kan jag förstå, annars får du nog ge mig ett tips på o lossa kärlet för det sitter som bomben, o är lite rädd o rukka på dom andra kopplingarna som sitter iom detta..
för att vatten består av väte och syre så viss del av det syret ska luftas ut.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Nej, det syre som finns i vattenmolekylerna är hårt bundet. Det som ska luftas ut är luft som är löst i vattnet (och det är alltså inte bara syre som luftas ut, men det är oftast det man vill bli av med då det kan korrodera rör mm).

Och för att vara petig så består inte vatten av väte och syre, utan av vattenmolekyler, vilka i sin tur består av väte och syre.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Nu verkar du hittat problemet, men tänkte ändå dela med mig till framtida trådarkeologer.

La vattenburen golvvärme i hallen, värmepumpen står i källaren så behövde alltså tömma halva systemet vid installationen.

När golvet va klart fick jag lufta och fylla på vatten några gånger innan trycket stabiliserade sig.

Allt gott, tittar till trycket någon vecka senare och då har det sjukt till ca hälften. Nåväl, fyller på lite mer vatten, men när jag tittar till det några dagar senare är det nere på ca hälften igen.

Nu börjar paniken sprida sig, vi var tvungna att kapa ett elementrör i golvet i hallen och det hade varit väldigt tråkigt att behöva riva upp allt och börja om från början plus åtgärda en ev vattenskada.

Visade sig efter en lång felsökning att det va säkerhetsventilen som låååångsamt droppade/läckte ut vatten. Gissar att den öppnats några gånger när det kalla vattnet värmdes upp och att det fastnat något bös från elementen, för efter att ha motionerat ventilen några gånger så slöt den tätt. Den är kopplad direkt till golvbrunn vilket gjorde det svårt att upptäcka att den läckte.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Karl.s Karl.s skrev:
Nu verkar du hittat problemet, men tänkte ändå dela med mig till framtida trådarkeologer.

La vattenburen golvvärme i hallen, värmepumpen står i källaren så behövde alltså tömma halva systemet vid installationen.

När golvet va klart fick jag lufta och fylla på vatten några gånger innan trycket stabiliserade sig.

Allt gott, tittar till trycket någon vecka senare och då har det sjukt till ca hälften. Nåväl, fyller på lite mer vatten, men när jag tittar till det några dagar senare är det nere på ca hälften igen.

Nu börjar paniken sprida sig, vi var tvungna att kapa ett elementrör i golvet i hallen och det hade varit väldigt tråkigt att behöva riva upp allt och börja om från början plus åtgärda en ev vattenskada.

Visade sig efter en lång felsökning att det va säkerhetsventilen som låååångsamt droppade/läckte ut vatten. Gissar att den öppnats några gånger när det kalla vattnet värmdes upp och att det fastnat något bös från elementen, för efter att ha motionerat ventilen några gånger så slöt den tätt. Den är kopplad direkt till golvbrunn vilket gjorde det svårt att upptäcka att den läckte.
'
där ser man,,jag har även kolla min säkerhetsventil, (inget läck) och jag har samma process som du just i detta nu, men jag måste ge det lite tid , då allt sjunker relativt långsammare än innan, annars har jag en läcka någon annanstans vilket oroar mig.
 
Hur har det gått gör dig? Har du en läcka eller var det bara en massa luft i systemet?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K kest skrev:
Hur har det gått gör dig? Har du en läcka eller var det bara en massa luft i systemet?
Det var massa luft ja, men som testat mig vidare o bytade till 35 l exp. Kärl så verkar detta bara fördröja problemet från att tömma systemet på 2 dagar med det gamla 8 l .exp kärl. Till att tömma systemet på 2 veckor ist . Vilket underlätta men ej löser några problem. Våningarna läcker ej alltså slangarna. För när jag stängt av ventilerna till dessa sjunker trycket ändå. Bytat säkerhetsventil som håller torrt. Där jag tycker det ser ut att läcka är såklart värmeväxlaren men den kan jag ej plocka av bara sådär. Så min tanke är nu att koppla om rören förbi pump o växlare in med av/ på ventil o slang mot elpatron o vidare ut i systemet för o se om det är där läckan är. Jobbigt jag vet. Hade hällre skruvat av 2 vattenventilerna på växlaren o testat med någon tryckmätare för o se om den håller med har ej sådant verktyg. Tips?! Vad är detta! Blir ej klok!
 
  • Installation med expansionskärl och rörledningar i pannrum, möjlig läcka vid värmeväxlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat 35-liters expansionskärl i en pannrumsmiljö med kopparledningar och betongvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med expansionskärl, ledningar och ventiler i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på exp.kärl visar lite över 1 bar med kopplingar och rostiga element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur luftar du eltillskottet eller vad du har högst upp i dina dragningar?
Bränner du inte patronerna om du inte blir av med luften? Borde vara ett T och någon kran/luftare på högsta punkten.

En dl i timmen kan vara svårt att hitta om det dunstar, men luftfuktigheten borde stiga isf.

Nedan cirkulationspumpen tycker jag se en ballofix. Sätt dit en manometer och en kran på andra röret, du kan ju stänga vid cirkulationspumpen och den nya kranen. Om trycket håller ett par timmar, då är slingan tät. Samt du behåller vattnet utan att behöva få luft i hela systemet när du mekar i framtiden.

Skall du flytta in i apparatrummet så släng in det billigaste klinkern du hittar.
Om du blöter golvet till det ej suger kan du hoppa över primer och lägga direkt på. 59,95 ;-/m
https://www.byggmax.se/klinker-gres...-VNalInPivwfg4nXROVHRLONBZXgvGkgaAiNgEALw_wcB
 
kristofer12345
K kest skrev:
Hur luftar du eltillskottet eller vad du har högst upp i dina dragningar?
Bränner du inte patronerna om du inte blir av med luften? Borde vara ett T och någon kran/luftare på högsta punkten.

En dl i timmen kan vara svårt att hitta om det dunstar, men luftfuktigheten borde stiga isf.

Nedan cirkulationspumpen tycker jag se en ballofix. Sätt dit en manometer och en kran på andra röret, du kan ju stänga vid cirkulationspumpen och den nya kranen. Om trycket håller ett par timmar, då är slingan tät. Samt du behåller vattnet utan att behöva få luft i hela systemet när du mekar i framtiden.

Skall du flytta in i apparatrummet så släng in det billigaste klinkern du hittar.
Om du blöter golvet till det ej suger kan du hoppa över primer och lägga direkt på. 59,95 ;-/m
[länk]
Kan ju lufta vid fördelarna på varje våning så det är ju högsta punkt.
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Kan ju lufta vid fördelarna på varje våning så det är ju högsta punkt.
Har du lossat röret på elpannan för att se om den teorin håller.
Det är riktigt svårt att att tvinga luft nedåt.
Vill minnas att du bränt några elpatroner och ställt frågan varför!
Lossa muttern så har du det svaret!
 
Hej hur kan höga upp till 1.2 bar
 
  • Expansionskärl med tryckmätare visar 1,2 bar mot en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och isolerade rör ovanför en vit värmepanna i ett rum med gula väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walid Tanta Walid Tanta skrev:
Hej hur kan höga upp till 1.2 bar
Den röda armen som står 90 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.