S Elisabet Kristensson skrev:
Jag kan tycka det är fel i systemet om jag måste lämna in ett bygglov för att få motiverat vad som är fel. Kan jag inte få all information innan och göra det rätt från början?
Tyvärr är det så. Jag hade samma problem då kommunen å ena sidan sa att jag måste uppfylla kraven för en ny bostad, men att vissa av dom å andra sidan gick att kringgå på grund av att det var en gammal byggnad med kulturvärde, orimligt svårt/dyrt att göra vissa saker etc.
Men, dom kunde inte tala om vilka regler jag måste uppfylla förr än jag hade lämnat in en ansökan.
 
  • Gilla
Stenmärket och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@Elisabet Kristensson, starta en egen tråd. Det blir lättare att följa både dina och TS frågor då.
TS är Elisabeth Kristensson. Finns det två?
Om det är någon annan som lagt ut om andra ärenden här kanske det är den som ska byta tråd?
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Rörigt... TS började ställa frågor i en annan tråd vilket @Nötegårdsgubben påpekade. Då flyttades den diskussionen, inklusive @Nötegårdsgubbens påpekande till den här tråden.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Du talar ju emot dig själv hela tiden. Dels förstår du att ärendet är komplext och behöver tas vidare, samtidigt kräver du att de ska ge dig full info innan du ansöker? I samma andetag kan du samtidigt inte förstå varför du inte bara får göra vad du anser är rimligt.
Jag måste ha varit otydlig. Det jag ska göra är enkelt. Huset med alla tidigare bygglov och detaljplanen gör det komplext för kommunen.

Vad är rimligt - att tvingas bygga dubbelt så stort som jag önskar?
- att tvingas bo i 2 bostäder när man bara vill bo i en?
- att riva det man har byggt dagen efter slutbesiktningen?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Tyvärr är det så. Jag hade samma problem då kommunen å ena sidan sa att jag måste uppfylla kraven för en ny bostad, men att vissa av dom å andra sidan gick att kringgå på grund av att det var en gammal byggnad med kulturvärde, orimligt svårt/dyrt att göra vissa saker etc.
Men, dom kunde inte tala om vilka regler jag måste uppfylla förr än jag hade lämnat in en ansökan.
Tack så bra med upplysningar som jag kan ta med mig i mitt ärende
 
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag måste ha varit otydlig. Det jag ska göra är enkelt. Huset med alla tidigare bygglov och detaljplanen gör det komplext för kommunen.

Vad är rimligt - att tvingas bygga dubbelt så stort som jag önskar?
- att tvingas bo i 2 bostäder när man bara vill bo i en?
- att riva det man har byggt dagen efter slutbesiktningen?
Du är dock lite otydlig när du skriver. Du skriver ju nämligen i princip att du har en bostad utan kök på övervåningen, och ett kök på bottenvåningen som behöver en bostad. Dvs du skriver som om det handlar om två bostäder.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du är dock lite otydlig när du skriver. Du skriver ju nämligen i princip att du har en bostad utan kök på övervåningen, och ett kök på bottenvåningen som behöver en bostad. Dvs du skriver som om det handlar om två bostäder.
- Jag har en bostad med kök på ovanvåningen och har aldrig skrivit något annat.
- Jag önskar ett kök på nedanvåningen som är i bostad. Därför ändrad användning.
- Jag vill inte ha 2 kök i min bostad. Vill du ha det?
- För att inte ha 2 kök behöver jag riva ett kök
- River jag köket på ovanvåningen blir den bostaden utan

Jag vill ansöka om utökad bostad men kommunen vill att jag ska bygga ytterligare en bostad. Jag vill bara ha en bostad. Kommunen vill att jag ska bygga dubbelt så stort som jag behöver.
 
Redigerat:
Men återigen då (som jag ser har skrivits flera gånger i tråden): Med kök på bottenvåningen måste du även ha sovrum, vardagsrum, badrum och tvättmöjligheter på bottenvåningen. Eftersom inget kök finns på bottenvåningen är det ju en förändring som kräver minst bygganmälan, vilket gör att kraven på tillgänglighet kan komma upp. Och då kommer kravet på att antingen installera hiss eller ha alla funktioner på bottenvåningen.

Att utöka boytan kan kräva bygglov även om byggnaden redan finns, och det är därför tillgänglighetsreglerna kommer in.
 
S Elisabet Kristensson skrev:
- Jag har en bostad med kök på ovanvåningen och har aldrig skrivit något annat.
- Jag önskar ett kök på nedanvåningen
- Jag vill inte ha 2 kök i min bostad. Vill du ha det?

Jag vill ansöka om utökad bostad men kommunen vill att jag ska bygga ytterligare en bostad. Jag vill bara ha en bostad. Kommunen vill att jag ska bygga dubbelt så stort som jag behöver.
Problemet är att du ser på detta helt fel. Kommunen vill inte att du ska bygga ytterligare en bostad, de tolkar lagen som att det behövs för att få bygglov. Det är deras uppgift.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men återigen då (som jag ser har skrivits flera gånger i tråden): Med kök på bottenvåningen måste du även ha sovrum, vardagsrum, badrum och tvättmöjligheter på bottenvåningen. Eftersom inget kök finns på bottenvåningen är det ju en förändring som kräver minst bygganmälan, vilket gör att kraven på tillgänglighet kan komma upp. Och då kommer kravet på att antingen installera hiss eller ha alla funktioner på bottenvåningen.

Att utöka boytan kan kräva bygglov även om byggnaden redan finns, och det är därför tillgänglighetsreglerna kommer in.
Det är ju det jag skriver att jag inte vill. Jag vill bygga om köket på bottenvåningen.
Utöka min befintliga bostad. Kan inte reglerna så bra att jag kan svära på ifall jag måste bygga upp en hel bostad för det. I vilket fall som helst så vill jag bara ha en bostad

Det finns 2 möjligheter med ändrad användning
1. utökad bostad - jag bygger om köket på bottenvåniongen och kan riva det på ovanvåningen. Jag har redan sovrum och allt annat som behövs i en bostad
2. ytterligare bostad - jag bygger en helt ny lägenhet mad allt vad det innebär. Jag får 2 tvättstugor, 2 kök, 2 badrum, 5 sovrum, 2 vardagsrum
 
Redigerat:
M Manfreds skrev:
Problemet är att du ser på detta helt fel. Kommunen vill inte att du ska bygga ytterligare en bostad, de tolkar lagen som att det behövs för att få bygglov. Det är deras uppgift.
Helt riktigt och det är det jag har skrivit om hela tiden. Finns det något annat sätt att tolka lagen som jag kan lägga fram till kommunen?
 
Det är ingen förändring som kräver bygganmälan för det finns redan ett kök. Lokalen på bottenvåningen har tidigare varit bostad så där finns ett kök.
Jag måste ha bygglov för ändrad användning lokal till bostad

Jag vill inte verka taskig men om du inte vet varför ge råd.
 
Redigerat:
S Elisabet Kristensson skrev:
Helt riktigt och det är det jag har skrivit om hela tiden. Finns det något annat sätt att tolka lagen som jag kan lägga fram till kommunen?
Det hela är väldigt rörigt, men jag tolkar det som att kärnpunkten är att du vill utöka din boyta med ett kök på nedervåningen. Som du beskriver det verkar det som att kommunen ser det som helt möjligt men att du då måste anpassa efter tillgänglighetskraven och således ha sovrum, badrum etc även på bottenvåning. Detta motsätter du dig?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Det hela är väldigt rörigt, men jag tolkar det som att kärnpunkten är att du vill utöka din boyta med ett kök på nedervåningen. Som du beskriver det verkar det som att kommunen ser det som helt möjligt men att du då måste anpassa efter tillgänglighetskraven och således ha sovrum, badrum etc även på bottenvåning. Detta motsätter du dig?
Nej jag motsätter mig inte tillgänglighet
Jag vill ha en bostad och av kostnadsskäl vill jag inte bygga större än vad jag behöver. Det kostar att bygga ytterligare en tvättstuga och jag behöver bara en varför bygga två
 
Allting handlar om bygglovet kommunen går efter detta och då kan inte utökad bostad tillämpas. Eftersom jag vill ha en bostad utan kök på ovanvåningen och trappa upp utan branddörr har jag frågat efter råd hur jag ska lösa detta

Undantag planenligt utgångsläge - för vissa åtgärder
Om en bygglovsansökan avser en ändring av en byggnad och ändringen innebär att det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri krävs inte planenligt utgångsläge. Detta gäller även en ändring som innebär att byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnaden yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt. Det innebär att bygglov kan ges för sådana åtgärder även om den fastighet eller det byggnadsverk som åtgärden avser strider mot detaljplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.