Vit hörnlist för inner- och ytterhörn i byggprojekt. Här t ex för inner- resp ytterhörn.
 
surris
S seniorkonsult skrev:
Skurkots? Det är en passdel för att få ihop anslutningen snyggt är vad vi diskuterar.
Vad snackar du om? Skurkots har jag inte skrivit. Det du visar på bilderna kallas skurkloss.
 
  • Gilla
Majlu
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Vad snackar du om? Skurkots har jag inte skrivit. Det du visar på bilderna kallas skurkloss.
Petimeter. Ett liten fingermiss/ stavfel
 
surris
S seniorkonsult skrev:
Petimeter. Ett liten fingermiss/ stavfel
Okej det var prat om klossar i hörn och du visade massa bilder på skurklossar så vet inte riktigt hur du får ihop det.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Okej det var prat om klossar i hörn och du visade massa bilder på skurklossar så vet inte riktigt hur du får ihop det.
Massa? 4 st. Och det talades om olika anslutningar i inläggen. Hur jag får ihop det framgår av bilderna.
 
Jag har alltid gjort 45grader tills jag va tvungen att göra att testa "copeing" i taket,

Byggde en platsbyggd bokhylla i vardagsrummet å för att ijte behöva sätta upp nya och måla mer än bara bokhyllan så testade jag, väldigt lätt vare Ett hörn av ett vardagsrum med snyggt utfört copeing i taklisten vid anslutningen till en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skurkloss, nästan alltid mellan dörrfoder och sockel i gamla hus. Där 2 socklar möts i ett innerhörn tror jag förkroppning, dvs som många beskrivit att kopiera profilen på ena sockeln, är det vanligaste på gamla hus. Ytterhörn är det ofta sågat 45grader men jag tror även förkroppning förekommer?

På nya hus med sockel och foder utan profil kan man nog oftast göra hur som helst då det blir ok ändå, speciellt som många slutar med latexfog...
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
S seniorkonsult skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Då hardu inte varit tillräckligt observant. Kanske du kan besöka några hus från 1900 pch be få komma in och fotografera! Jag har sett många, många exempel under mitt 50-åriga yrkesliv inom branschen!
Nja, det där var lite fel. Det där kallas nämligen "skurklotsar" och användes förr för att slippa byta hela stående dörrfoder när ändarna blev fuktskadade av all golvskurning. Då satte man skurklotsarna där som fick ta smällen istället och var mycket lättare att byta, därav namnet "skurkotsar", eller "skurklossar" hur man nu vill stava ordet klotsar/klossar.

Själv har jag också skurklotsar i hela bostaden, så jag har nog sett den del sådana - jag ser de dessutom varje dag :D

Jag ser, liksom useless, heller inga klotsar i hörnen faktiskt, och det är just det diskussionen handlar om.
 
Redigerat:
Fast det där att de heter skurklotsar och att man lättare skulle kunna byta ut dem tror jag bara är en skröna..............Det är nog mer en rest av gamla tiders listverk och ornamenteringar överhuvudtaget. Låter liksom långsökt att någon skulle slabba så förtvivlat att just dessa "klotsar" skulle angripas och behöva bytas ut.......Socklar och trösklar och annat klarade sig utmärkt då eller vad?.......kan inte påstå att jag någonsin sett nått trä angripet av enbart städiver........
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Nja, det där var lite fel. Det där kallas nämligen "skurklotsar" och användes förr för att slippa byta hela stående dörrfoder när ändarna blev fuktskadade av all golvskurning. Då satte man skurklotsarna där som fick ta smällen istället och var mycket lättare att byta, därav namnet "skurkotsar", eller "skurklossar" hur man nu vill stava ordet klotsar/klossar.

Själv har jag också skurklotsar i hela bostaden, så jag har nog sett den del sådana - jag ser de dessutom varje dag :D

Jag ser, liksom useless, heller inga klotsar i hörnen faktiskt, och det är just det diskussionen handlar om.
? Det sitter ju en bit nedtill på varje bild mot sockeln. Denna utfyllnad fixar anslutningen foder/sockel så man slipper profileringen för en fin anslutning.
 
Dessutom hade absolut inte alla det utan det var väldigt vanligt att skurklossar saknades helt. Idag när man skall återställa till "sekelskifte" så skall varje detalj som fanns i alla hus dit. Men i hörn har jag väldigt sällan sett ngn form av kloss.
 
S seniorkonsult skrev:
? Det sitter ju en bit nedtill på varje bild mot sockeln. Denna utfyllnad fixar anslutningen foder/sockel så man slipper profileringen för en fin anslutning.
Men du är ju ute och cyklar.
Är ju ingen som sagt att man ska profilera foder med golvsockel, det som det pratas om i tråden är i hörnen där sockeln möts. Där profileras det. Då tog du upp att det är vanligt att sätta en kloss i hörnet, vilket påpekades att det är väldigt ovanligt. Men du skulle minsann visa med bilder... och visade klossar för ett snyggt möte mellan foder och golvsockel.. Ridå.
 
  • Gilla
Majlu och 5 till
  • Laddar…
surris
D Dave13 skrev:
Men du är ju ute och cyklar.
Är ju ingen som sagt att man ska profilera foder med golvsockel, det som det pratas om i tråden är i hörnen där sockeln möts. Där profileras det. Då tog du upp att det är vanligt att sätta en kloss i hörnet, vilket påpekades att det är väldigt ovanligt. Men du skulle minsann visa med bilder... och visade klossar för ett snyggt möte mellan foder och golvsockel.. Ridå.
+1 Känns som seniorkonsult inte kan ge sig i denna diskussionen...
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
D Dave13 skrev:
Men du är ju ute och cyklar.
Är ju ingen som sagt att man ska profilera foder med golvsockel, det som det pratas om i tråden är i hörnen där sockeln möts. Där profileras det. Då tog du upp att det är vanligt att sätta en kloss i hörnet, vilket påpekades att det är väldigt ovanligt. Men du skulle minsann visa med bilder... och visade klossar för ett snyggt möte mellan foder och golvsockel.. Ridå.
Och?? Fånigt. Mission compleated. Bilder begärdes i tråden vilket visar att det inte är ovanligt. Lösning i stället för att gera. Största problemet är ju anslutn med foder.
 
surris mattias1jonsson skrev:
+1 Känns som seniorkonsult inte kan ge sig i denna diskussionen...
Verkar som vissa blir stötta av att se en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.