Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ok, det låter som det är en lätt detalj att ändra på ritningen.
Varför överhuvudtaget klaga över det i en hel minut när jag säger att det är olika symboler för att vissa är nya andra befintliga?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har nog inte förstått riktigt vad du menar. Har bara velat hjälpa dig utifrån mina erfarenheter från kommun och att bygga hus mm.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har nog inte förstått riktigt vad du menar. Har bara velat hjälpa dig utifrån mina erfarenheter från kommun och att bygga hus mm.
Det är så dumt så jag kan förstå att du inte förstår. Personer som inte kan säga att tyvärr så har jag inga kunskaper om det du frågar om. Du måste vända dig till nån annan. Sedan för att kompensera sina brister börjar kritisera den som ställde frågan har inget med kommunen att göra.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Men om du försöker spalta upp dina frågor i olika grupper/stycken och de problem du stött på så är jag säker på att du kan få råd här. Det är väl därför du skrev ditt första inlägg.
 
Jag är lite osäker på exakt vad det är du vill åstadkomma Elisabet, men det låter som att du har svårt att acceptera vissa av de krav som faktiskt finns. Det finns massa trådar om dessa ”orimliga” krav men de är inte mycket att diskutera, bara att anpassa sig. Har du lämnat in en ansökan på det du vill ha genomfört och som också uppfyller bla de tillgänglighetskrav som finns? Det låter inte riktigt så nämligen, men jag kan ju såklart ha missuppfattat.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Har just läst om tråden och får erkänna att det är rätt mycket jag inte förstår. Så även om jag är kritisk mot handläggaren kan jag förstå att även denne har problem att hänga med, även om hen har mer information, som ritningar.

Ställer därför lite frågor:
  1. Det är två fastigheter som jag förstår det. Är de samtaxerade som en småhusenhet, är det två småhusenheter eller är den ena en kommersiell fastighet?
  2. Den nuvarande bostaden, är den bara på övervåningen och utan hiss?
  3. Den utökade bostaden blir om jag förstår det rätt i två plan, och den totala ytan nere verkar vara större än ni behöver – borde det inte gå att avsätta yta som formellt uppfyller kraven utan att kosta så mycket?
  4. Carport, varför inte sätta in en garageport i lagerdelen istället?

Att ett hus på parkmark skulle bli knepigt att få till till en bra bostad visste du säkert redan vid köpet, och jag utgår från att det även reflekterade sig i priset. Så även om jag som sagt sympatiserar i sak har du rimligen gått in i det här relativt bekant med förutsättningarna. Visst kan vi ha en tråd med fokus på att handläggarna i kommun X är för dåliga, men jag tror att du vinner mer på att antingen gå din egen väg och överklaga dig fram till ett rättssäkert svar eller att du blir lite mer detaljerad i dina beskrivningar här för att få meningsfulla råd.

Och lägg gärna upp ritningarna med planlösning om du tar den senare vägen. Här finns många människor med god förmåga att bidra med lösningar kring sådana.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad jag vill är egentligen ha hjälp med tolkning av lagen. Huset är stort, ärendet är komplicerat. Folk har frågat och jag har lagt till lite information här och där men om själva huset tror jag inte att jag kan få hjälp. Jag blev dock j....t förbannad när hon skrev att jag behövde KA för att få reda på vilka handlingar som behövs. Den frustrationen har jag tagit ut här.

Jag har fått stor hjälp med att hitta nya lagrum av er trots att jag trodde att jag läst allt.

Givetvis så hade jag en dialog med byggnadsnämnden innan jag köpte huset men då verkade det vara så mycket enklare.

Klart att det inte finns hiss till andra våningen men den påverkas inte av ändring så det är helt irrelevant.

Man kan inreda en vindsvåning enligt Boverket i ett hyreshus utan hiss därför att ändringen påverkar inte det befintliga huset. Men om du samtidigt väljer att renovera trapphuset så är det ett annat läge.

Vid stambyte måste badrum renoveras tätskiktet påverkas då och dagens regler gäller men dörren in till badrummet sitter i en vägg som inte påverkas och behöver därför inte göras tillgänglig.

Ett kontorshus (5-6 våningar i exemplet) som tidigare varit bostäder ska åter göras om till bostäder och planlösningen förändras inte. Då behöver inte badrummen anpassas eftersom planlösningen inte förändras. Det är bara att göra ändringen lokal till bostad.
 
S Elisabet Kristensson skrev:
Vad jag vill är egentligen ha hjälp med tolkning av lagen. Huset är stort, ärendet är komplicerat. Folk har frågat och jag har lagt till lite information här och där men om själva huset tror jag inte att jag kan få hjälp. Jag blev dock j....t förbannad när hon skrev att jag behövde KA för att få reda på vilka handlingar som behövs. Den frustrationen har jag tagit ut här.

Jag har fått stor hjälp med att hitta nya lagrum av er trots att jag trodde att jag läst allt.

Givetvis så hade jag en dialog med byggnadsnämnden innan jag köpte huset men då verkade det vara så mycket enklare.

Klart att det inte finns hiss till andra våningen men den påverkas inte av ändring så det är helt irrelevant.

Man kan inreda en vindsvåning enligt Boverket i ett hyreshus utan hiss därför att ändringen påverkar inte det befintliga huset. Men om du samtidigt väljer att renovera trapphuset så är det ett annat läge.

Vid stambyte måste badrum renoveras tätskiktet påverkas då och dagens regler gäller men dörren in till badrummet sitter i en vägg som inte påverkas och behöver därför inte göras tillgänglig.

Ett kontorshus (5-6 våningar i exemplet) som tidigare varit bostäder ska åter göras om till bostäder och planlösningen förändras inte. Då behöver inte badrummen anpassas eftersom planlösningen inte förändras. Det är bara att göra ändringen lokal till bostad.
Jag har följt tråden men förstår varken utgångsläget eller vad du vill åstadkomma. Du beskriver det själv som ett stort och komplicerat ärende så det låter väl inte orimligt att det behövs en KA.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Problemet (eller ett av dem) är att lagen inte hur som helst kan tolkas abstrakt, utan man måste känna till omständigheterna för att ha en bra uppfattning om vad som gäller. Generellt är det dock lätt att säga att omvandling av ett enbilsgarage till ett extra rum är mer begränsat än att utöka en andravåningslägenhet med stora delar av den underliggande våningen.

Här, inklusive länk till en webbkurs, kan man ta del av vad Boverket tycker i frågan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Skärmdump av ett diskussionsinlägg med frågor gällande byggprojekt, bostadsplaner och carport på ett renoveringsforum.
1. Ja det är 2 samtaxerade fastigheter som är småhusenhet 220 ingen kommersiell fastighet
2. Bara på ovanvåningen utan hiss
3. Den utökande bostaden blir i ett plan på nedervåningen. Visst kan vi göra mer än vad vi behöver. Det känns dock lite tokigt. Bostaden kommer att bli i 2 plan.
4. Där är ett garage på 100 kvm byggt 2012 trots byggförbud. Detta sitter ihop med huset och fönstren till köket har blivit igensatta. Garaget måste rivas.
5. Den ena lagerdelen byggdes 2000 med tillfälligt bygglov på 10 år för den delen gäller svartbygge. Ärendet har preskriberats men jag kan inte göra om det till något. Skulle kunna göra garage i den delen som är tillbyggd 1942 men det är svårt då den gjutna plattan är över marknivå och jag äger inte marken på den sidan för att kunna bygga ramp. Inte heller i den delen som är tillbyggd 1970 är det möjligt att göra garage.

Alla dessa tillbyggnader är gjorda efter detaljplanen om allmän platsmark. Det är inte förrän nu kommunen har bestämt sig för att detaljplanen ska följas. För mig ter sig en ändrad användning av lokal som tidigare varit bostad som småpotatis att jämföra med tillbyggnader på 300 kvm byggnadsyta.

Detaljerna kring huset är komplicerat.
 
M Manfreds skrev:
Jag har följt tråden men förstår varken utgångsläget eller vad du vill åstadkomma. Du beskriver det själv som ett stort och komplicerat ärende så det låter väl inte orimligt att det behövs en KA.
Ändringen jag ska göra är enkel. Ändra användning från lokal till bostad i en del där det tidigare har varit bostad. Det är kommunen som gör det så komplicerat.

De gör det så komplicerat att jag inte kan få reda på vilka regler och krav de ställer för ett godkänt bygglov utan jag ska istället vända mig till en konsult för att få svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fast det är inte enkelt om det är en större yta. Då blir 8:2 PBL tillämplig allra minst på den ändrade ytan och då hela den befintliga bostaden är icke tillgänglig men den utökade bostadsytan kan bli det åker du sannolikt på fulla tillgänglighetskrav på hela bottenvåningsdelen.

Det kan förstås synas orättvist att du inte kan göra det här nu, när betydligt större ändringar gjorts tidigare, men då missar du att de ändringarna inte heller var lovliga. Eller väljer att inte se snarare, för du skriver ju själv att de var svartbyggen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingenting emot att göra det tillgängligt snarare tvärt om. Det jag protesterar emot ät varför jag behöver en KA som berättar vilka krav kommunen ställer.

Jag kommer inte att göra något olovligt. Då hade jag väl inte ansökt om byggnadslov
 
Redigerat:
Det kan jag förstå att du är emot, och det finns utredningsförslag på att man ska ta bort KA helt ur PBL, men jag gissar att det ändå är en relativt liten kostnad i helheten om du också tvingas skaffa tillgängligt badrum, kök och sovrum på bottenvåningen. Och minns jag rätt har du haft invändningar mot behovet av det också.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
För mig har det blivit en princip fråga med KA. Jag behöver KA för att upprätta en kontrollplan för det klarar du inte av. Det säger hon till mig direkt. Nu står det i lagen att KA inte behövs vig enklare ärenden som att ändra användning men att det är upp till kommunen att avgöra.
Jag frågar varför vi ska inte bygga något. Hon svarar vi måste ha KA för att bygga badrum. Jag frågar varför KA till en åtgärd som inte är bygglovspliktig. Som hon inte kan svara på. Får sedan ett brev där det står att jag måste ha en KA som berättar vilka handlingar som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.