nino nino skrev:
Vad blir det för fel på kistan då? Nåt som går att laga själv?

En kompis som håller på med larm lås och el sa att det mekaniska går sönder i dörrar som det ofta springs i, hur det stämmer vet jag inte
Verkar konstigt att det går sönder efter så kort tid. Då är det grymt dålig kvalité.
 
ASSA har under ett antal år haft problem med sina låskistor. Jag har tappat räkningen på hur många jag har bytt. De gamla låskistorna kunde hålla i åtminstone 50 år.
 
nino nino skrev:
Vad blir det för fel på kistan då? Nåt som går att laga själv?

En kompis som håller på med larm lås och el sa att det mekaniska går sönder i dörrar som det ofta springs i, hur det stämmer vet jag inte
Uttrycket i sig ligger det viss sanning i däremot så väljer man lösning efter passerfrekvens.
Ett Yale doorman är inte gjort för 50-100 passager per dag utan snarare för en normal bostad.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har fått lås kistan utbyt på garantin inkl arbete.
 
K _Fredrik_ skrev:
Har fått lås kistan utbyt på garantin inkl arbete.
Den som låssmeden monterade i juni 2018?

K _Fredrik_ skrev:
Det var en trasig låskista, ringde lås firman idag som var här och fixade en ny kista. Får hoppas garantin går igenom nu eftersom låset är köpt på Bauhaus. Gav upp där i morse när det var lång telefon kö, låset köptes 27/5-17 och det ska vara 2års reklamations rätt.

Han trodde inte att det skulle vara något problem. Är detta fel vanligt ?
 
Nä inne på kista nr 2 nu.
 
MrPlow
T tergo skrev:
vi har 3 års reklamationstid enligt lag
Har du köpt med installation så har du 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Då har du köpt tjänsten att låset ska funka.
 
MrPlow MrPlow skrev:
Har du köpt med installation så har du 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen. Då har du köpt tjänsten att låset ska funka.
Nej så är det inte utan du har 10år reklamationsrätt på felaktigt utfört arbete på fast egendom inte på materialet i detta fall.
 
MrPlow
1 123abc skrev:
Nej så är det inte utan du har 10år reklamationsrätt på felaktigt utfört arbete på fast egendom inte på materialet i detta fall.
"Gäller tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget blev klart."

Det blir upp till entreprenören att visa att det är material-fel.
 
MrPlow MrPlow skrev:
"Gäller tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget blev klart."

Det blir upp till entreprenören att visa att det är material-fel.
Jag orkar inte förklara detta ikväll utan ta din telefon och ring konsumentverket på måndag så kan dom förklara detta för dig.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/garanti/
https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
https://www.konsumenteuropa.se/sv/a...klamera-en-vara/reklamationsratten-i-sverige/
Detta har diskuterats tidigare på forumet om du söker lär du finna tidigare diskussioner.
 
MrPlow
1 123abc skrev:
Jag orkar inte förklara detta ikväll utan ta din telefon och ring konsumentverket på måndag så kan dom förklara detta för dig.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Detta har diskuterats tidigare på forumet om du söker lär du finna tidigare diskussioner.
Spännande att hänga på ett forum men inte "orka förklara" utan bara slänga in massa länkar och be någon söka...

Från hallakonsument.se går att läsa: "Om installationsdelen utgör den väsentliga delen av köpet är det sannolikt att konsumenttjänstlagen gäller. När tjänsten gäller arbete på mark eller byggnad har du tio års reklamationsrätt. Skulle konsumenttjänstlagen gälla kan du alltså fortfarande ha möjlighet att ställa krav mot företaget."

Men visa gärna på något prejudikat och inte bara generella länkar...
 
Lucky2015
Mitt Yale krånglar. När man ska stänga dörren måste man trycka in den (utifrån) för att den ska låsa automatiskt. Och när man ska öppna dörren tjärvar det och man tror att hela dörrkarmen ska följa med.

Det tar emot någonstans i låset vid öppning, oavsett om dörren är olåst eller låst. Har testat smörjat låset men utan resultat. Bifogar en bild. Bilden visar dörren i öppet läge utan att man rör i handtaget.

Ser allt bra ut på låskistan?
 
  • Öppen dörr med synlig Yale-låskista i profil, inga synliga skador eller defekter.
Om regelkolven ligger långt ute så kan den fastna mot slutblecket.
 
Lucky2015
1 123abc skrev:
Om regelkolven ligger långt ute så kan den fastna mot slutblecket.
Med risk att vara lite korkad nu, men vilken av dem är regelkolven? Såg det ut på bilden som att den låg långt ute? Går den att justera? :)
 
Regelkolven är den i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.