R
Och för att förtydliga ytterligare så tar inte minneskortet "stryk" heller utan möjligtvis filsystemet (om det befinner sig mitt i en skrivning). Det tycker jag dock också är konstigt eftersom standardfilsystem i Linux haft journalföring sedan lång tid tillbaka.
 
R RoAd skrev:
Och för att förtydliga ytterligare så tar inte minneskortet "stryk" heller utan möjligtvis filsystemet (om det befinner sig mitt i en skrivning). Det tycker jag dock också är konstigt eftersom standardfilsystem i Linux haft journalföring sedan lång tid tillbaka.
Unix har alltid varit känsligt för ”felaktigt” stop. Vet inte riktigt vad som ligger bakom men hpux, aix, linux kan bli korrupta vid strömavbrott. Men riktigt, det är fil systemet inte minneskortet... så bara att läsa på imagen igen.
 
De senaste 15-20 åren har journalförande filsystem varit standard, så det borde inte vara något problem. Men det kanske är minneskorten som beter sig annorlunda när det gäller att rapportera till OS'et att en skrivning är utförd? Det är ju en lite annan procedurer att uppdatera en byte i ett flashminne jämfört med på en magnetskiva, så en del av operationen kanske görs i bakgrunden när Linux tror att allt är klart och journalposten kastas bort?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
leby leby skrev:
Vad har du för NAS? Det är ju kanon att köra på något som ändå är igång tänker jag.
Skulle det gå att köra någon typ av "hemautomation" på en NAS Synology DS211j?
 
R roli skrev:
Skulle det gå att köra någon typ av "hemautomation" på en NAS Synology DS211j?
Ja det tror jag. Det finns en användare som paketerar Domoticz för DSM (Operativ systemet i Synology) som jag har installerat och använder för en av mina installationer. Jag har iof DS216j men det skall vara samma paket till ditt NAS.

För att köra HA så tror jag du måste ha ett "dyrare" NAS som man kan köra Docker på. I ditt NAS är Python versionen för låg 3.5 tror jag och det krävs 3.7 för att köra Home Assistent.

Du kan ladda ned paketet från http://www.jadahl.com/domoticz_stable_6.2/
 
D
leby leby skrev:
Ja minneskortet som du har i en RPI är känsligt för strömavbrott.
Måste slå ett slag för UPS, det kostar inte speciellt mycket, håller många år, och man slipper mycket potentiella problem. Även om man inte har rena avbrott så ofta så kan "oren" ström också ställa till det, oftast värre.
 
D djac skrev:
Måste slå ett slag för UPS, det kostar inte speciellt mycket, håller många år, och man slipper mycket potentiella problem. Även om man inte har rena avbrott så ofta så kan "oren" ström också ställa till det, oftast värre.
Om det är fler än jag som undrar vad en UPS är för något: infosida på dustin.se
 
Men då borde man också behöva en UPS som kan meddela sig till enheten när den tappar inkommande spänning, så att RPI:en (i det här fallet) kan göra en normal nedstängning. Annars riskerar man ju ändå att tappa det hela om man får ett lite längre strömavbrott när man råkar vara på jobbet/semester/under natten/etc..

Någon med insikt som har ett bra tips på en UPS till aktuell diskussion i så fall?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Men då borde man också behöva en UPS som kan meddela sig till enheten när den tappar inkommande spänning, så att RPI:en (i det här fallet) kan göra en normal nedstängning. Annars riskerar man ju ändå att tappa det hela om man får ett lite längre strömavbrott när man råkar vara på jobbet/semester/under natten/etc..

Någon med insikt som har ett bra tips på en UPS till aktuell diskussion i så fall?
Jag har själv aldrig prövat men principiellt så borde det gå att stoppa en "PowerBank" mellan laddaren och Rpi'n. Ex denna skall kunna ge 3A så det ska ju räcka. En Rpi drar ju väldigt lite ström så om avbrotten är kortare så löser det problemet förstås. Långa avbrott kräver ju mer avancerade lösningar som stänger ned för att göra nyttat

Stämmer förbrukningen hyfsat på de som vissa angett i olika forum så ska en Rpi dra max 600 mA och den powerbank jag länkade till ska kunna ge 16000mAh så har man dryga dygnet i drift tid vilket väl täcker 99% av alla avbrott men som sagt, vet egentligen inte.
 
Det fungerar, viktigt bara att powerbanken har pass throu, dvs att den kan både leverera ström till anslutna enheter och ladda batterierna samtidigt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Men då borde man också behöva en UPS som kan meddela sig till enheten när den tappar inkommande spänning, så att RPI:en (i det här fallet) kan göra en normal nedstängning. Annars riskerar man ju ändå att tappa det hela om man får ett lite längre strömavbrott när man råkar vara på jobbet/semester/under natten/etc..

Någon med insikt som har ett bra tips på en UPS till aktuell diskussion i så fall?
Det är ju, som sagt var, inte så att filsystemet havererar varje gång strömmen bryts. Så klarar man alla korta avbrott och andra orenheter på nätet så gör det inget att ett avbrott om året inte täcks upp.
En Powerbank borde funka bra. Men en liten UPS är bättre eftersom man kan driva lite fler prylar som router, NAS, larm, etc med samma pryl.

För att detektera strömavbrott borde man kunna använda några enkla regler i hemautomationen? Tappar man kontakten med ett visst antal prylar samtidigt så kan man anta att strömmen har gått och schemalägger en nedstängning inom t ex en halvtimme om inte kontakten har återupprättats.
Det finns ju normalt sett inget självändamål i att ha hemautomationsservern igång under ett dygns strömavbrott eftersom det till 99,9% är nätanslutna prylar man styr.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lite av ett sidospår egentligen.

Men är det någon som har tips på en bra UPS för DC-bruk?
Alternativt en bra powerbank som kan både ladda och strömförsörja samtidigt?

Har en del enheter där backup vore "nice to have", men dom är lite utspridda i huset, och alla drivs med likström, så en enhet för 230V AC skulle kännas lite overkill
 
R
Likström? Behövs ju lite mer info än så. Spänning och förbrukning tack.
 
Kan man inte bara mata dem med ett batteri som ständigt står på laddning, om strömmen till laddaren försvinner kommer grejerna fortsätta på batterispänning så länge det finns? Låter som enklaste lösningen.
 
R
Jo, det vanligaste är ju blyackumulatorer som underhållsladdas. Det är ju på sätt och vis UPS så länge man inte behöver mer intelligens (en "riktig" UPS kan bl.a. tala om för systemen som är anslutna att strömmen gått).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.