Esam Esam skrev:
Bara innan jag badar kommer 9kw till uttryck. 3kw för att hålla karet i beredskap. Rimligen mer kostnadseffektivt om jag badar en gång per vecka. Det som ör kul ör att modullerna kommer att rapportera el-åtgången även.
Hur skulle 2 värmare kunna vara mer effektivt än 1?
Jag kör med en 6kW till vårt bad, funkar bra.
 
R Ricregad skrev:
Bra ide, sen får man se hur mycket man badar:) Vilka moduler har du tittat på? Har för mig att det inte finns z-wave moduler som klarar minusgrader.
jag har installerat nexa utomhus, utan problem. Men jag vill använda Fibaro. maskinrummet är isolerad och lär inte utveckla minus grader. Min elektriker sätter de i kopplingsdos och då får de även luftspalt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur skulle 2 värmare kunna vara mer effektivt än 1?
Jag kör med en 6kW till vårt bad, funkar bra.
det funkar säkert bra. Jag vill bara ha snabbare uppvärmning vid beslut om bad. Och bara 3kw som frostfri lösning.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag väljer givetvis önskad temperatur med mobilen, allt annat vore osmidigt.
Värmaren har en egen termostat som är inställd på 45*, det är om mitt egna styrsystem skulle fallera, då blir man inte helt kokt.
hmm ok, detta är en integrerad lösning pump-filter-patron? Eller fick du sätta samman det?
 
Jag har gjort en liknande lösning som @Peter2400 Med z-wave-brytare och temperatursensorer. Men jag har bara en 2kw värmare och en cirkulationspump till mitt bad på 1800l. Jag har även köpt ett billigt sandfilter med integrerad pump som jag kopplar in när när badet ska stå fyllt en längre period men kör inte det i serie med värmaren då sandfiltrets pump endast är konstruerad för max 34 gradigt vatten.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag väljer givetvis önskad temperatur med mobilen, allt annat vore osmidigt.
Värmaren har en egen termostat som är inställd på 45*, det är om mitt egna styrsystem skulle fallera, då blir man inte helt kokt.

[bild]

Snyggt, nu får du berätta mer hur du gjort...
 
Jag är med z-wave nörd så kom gärna med vad du har och byggt med.

denna från Sonos kan man styra lite snyggt med deras app
Wi-Fi termometer med fjärrstyrning
 
Redigerat:
  • Gilla
Esam
  • Laddar…
Esam Esam skrev:
hmm ok, detta är en integrerad lösning pump-filter-patron? Eller fick du sätta samman det?
Finns lite mer bilder och beskrivningar i den här tråden,
#13
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns lite mer bilder och beskrivningar i den här tråden,
#13
Nice, men då låser man sig till Sonoff. Z-wave verkar har bättre dokumentation och den använder inte wifi vilket är ett plus. Men du har rätt , smidig lösning även där.
 
Redigerat:
Hej! Funderar på att bygga en badtunna och snubblade över den här tråden. Gillar verkligen idén att ha ett i rostfritt stål, både snyggt och praktiskt. MEN en fråga till er som har byggt så fint här, blir inte den del av stålet som är ovanför vattnet väldigt kallt? Det som man lutar huvudet mot och gärna vill hoppa upp och sitta på när man behöver svalka sig? Tacksam för att höra vad er erfarenhet av det är!
 
Qatten Qatten skrev:
Hej! Funderar på att bygga en badtunna och snubblade över den här tråden. Gillar verkligen idén att ha ett i rostfritt stål, både snyggt och praktiskt. MEN en fråga till er som har byggt så fint här, blir inte den del av stålet som är ovanför vattnet väldigt kallt? Det som man lutar huvudet mot och gärna vill hoppa upp och sitta på när man behöver svalka sig? Tacksam för att höra vad er erfarenhet av det är!
Har en badtunna med insida i aluminium, och har aldrig märkt av det, den känns väl svalare än vattnet, men vattnet värmer ju upp metallen så den bör hålla samma temperatur som vattnet eftersom det leder värme så bra :)
 
  • Gilla
Esam
  • Laddar…
Qatten Qatten skrev:
Hej! Funderar på att bygga en badtunna och snubblade över den här tråden. Gillar verkligen idén att ha ett i rostfritt stål, både snyggt och praktiskt. MEN en fråga till er som har byggt så fint här, blir inte den del av stålet som är ovanför vattnet väldigt kallt? Det som man lutar huvudet mot och gärna vill hoppa upp och sitta på när man behöver svalka sig? Tacksam för att höra vad er erfarenhet av det är!
Mina föräldrar har en i RF. De har då klätt själva sargen med trä och gjort en kant ovanför själva tunnan. Innanför sargen är den isolerad med frigolit, har inte reagerat på att det skulle vara kallare ovan vattenytan...

// F
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Qatten Qatten skrev:
Hej! Funderar på att bygga en badtunna och snubblade över den här tråden. Gillar verkligen idén att ha ett i rostfritt stål, både snyggt och praktiskt. MEN en fråga till er som har byggt så fint här, blir inte den del av stålet som är ovanför vattnet väldigt kallt? Det som man lutar huvudet mot och gärna vill hoppa upp och sitta på när man behöver svalka sig? Tacksam för att höra vad er erfarenhet av det är!
Det kan bli lite kallt på vintern och väldigt varmt på sommaren, men det räcker att skvätta lite vatten på så ordnar det sig.
Inget som jag upplevt som ett problem, skulle aldrig välja något annat material än rostfritt till bad.
 
Hej,

Ser över att göra något liknande i pool-väg. Har du möjligtvis en skiss över er konstruktion där man framförallt ser alla hål för in/utlopp, armatur, skimmer osv i plåten? Känns tråkigt att missa något hål vid produktion :)

Mvh
Tomas
 
Esam Esam skrev:
Ja, och jag valde med trappe även om det inte ser lika snyggt ut,, den instegsrampen är 70 cm djup. Som ung man inga svårigheter kanske men som äldre man med värsta case scenario som artros vill man in rulla in och ut.
Jag valde 9kw, och den är tre fas 16A. Tillverkaren hade inga kalkyler för driftkostnaden då dessa varierar beroende av klimat och hur varmt du vill ha den. Jag kommer att ha frostfri värme kanske på 12 grader och uppvärmning Vid behov. Allt styr via app. Elektriker vill ha en lina för patronen och en separat lina för allt annat. Det är bra att du tänker på det. Jag drar fram 2 linor 3-fas. Jag kan sätta upp mer bilder allteftersom.
Esam Esam skrev:
Det blev en vedpool för mig, inte installerat ännu. Jag är gillar estetiken den bjuder på redan.
Planering inkluderar nu isolering med eps 300 under och 80 i sidled. Dock har den även ca 50mm isolering på rekommendation från tillverkaren.
så fint!
Funderar på vedpool också. Ska hållas varmt året om. Vill du visa lite fler bilder hur det blivit? Drar den mycket? Känns locket bra och välisolerat??

Med vänlig hälsning,
Anni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.